Antton Rintala

pilvikysymys

8 viestiä aiheessa

väistääkö lentäjät (esim. vaikka finnairin pilotit) pilviä jos ne ovat lentokorkeudella edessä..

näkyvyys voi olla aika heikko ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu aika paljon pilven luonteenlaadusta. Kumpupilviä ja kuuropilviä pyritään välttämään niissä esiintyvän kovan turbulenssin vuoksi.  Ohjaamon säätutka ja sen tulkitseminen antaa aiheen lentäjille pyytää lennonjohdolta lupaa kurssinmuutokseen, mikäli edessäpäin näyttäisi olevan röykytystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo mainitsemasi Finnairin kone lentää IFR-(mittarilento) selvityksellä VMC:ssä( näkölento-olosuhteet), on tuo kone väistövelvollinen muun liikenteen suhteen , VFR-(näkölentosääntöjen) sääntöjen mukaisesti.

 

IMC- (mittarilentosääolosuhteet) olosuhteissa ei pysty väistämään, kun ei näe eteensä ja tutka hoitaa porrastuksen muuhun liikenteeseen.

 

Pilviä eivät väistä, ellei satu joku tosi raju CB ( Cumulonimbus = ukkospilvi)  eteen.

 

Kerran yksi ansiolentäjä lähti, ekan kerran, Malmilta Turkuun IFR-selvityksen mukaan. Kun hän nousi reittikorkeudelle, pyysi hän paluuta välittömästi pilven alle.

Syynä oli, että siellä pilvessä oli TYMÄ, eli näkyvyys meni huonoksi.

Tuo sellaisena kevennyksenä tosielämästä.

Jokainen IFR-pilotti on ajanut ekat reissunsa hyvissä sää-olosuhteissa, totuttautuakseen systeemiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko kuvitella, että jos pahan, ilkeän pilven yläraja näkyy ja koneessa on riittävästi potkua, niin voisivat pyytää lennonjohdolta korkeampaa lentopintaa?

 

Ja totta puhut, Jaska, kun silloin ennen kuului käymääni johdetun kurssiin ne 10 h perusmittarikoulutusta, niin hyvässä kelissä ne Katin kanssa lennettiin. Mitä nyt oli kipparin eli vasemmalla puolella kuomu estämässä näkymää eteen. Katilla ei ollut  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taivaalle katsoessa löytyy moninaisia "pilvilampaita," vaan  mitähän tää ao aukko mielestäsi muistuttaa ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulinpa tuossa elokuun loppupuolella alkuillasta Embraerin kyydissä Tukholmasta. Tavanomaisen 04R:n lähestymisreitin tiellä möllötti sellainen aivan hillittömän kokoinen voimakkaasti satava kuuropilvi. Pilvi näytti sijaitsevan juuri GEDLO:sta lounaaseen. Emppu kieppasi Helsingin pohjoispuolelle, josta koko lailla tarkkaan suunnassa 180 astetta suoraan kaupungin yli. Siitä sitten liukupolun suuntaan oikella kaarrolla ja 04R:lle laskuun. Ei kastuttu ja kyyti oli koko ajan kuin kiskoilla.

 

Omaan autoon päästyäni ajelin Kehä 3:sta kentältä länteen. Siellä niitä tuli ATR:iä ja Avroja jonossa em. sadepilven läpi keikkuen.

 

Virsta väärään, vai miten se nyt olikaan...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taivaalle katsoessa löytyy moninaisia "pilvilampaita," vaan  mitähän tää ao aukko mielestäsi muistuttaa ?

 

Sehän on kuin vanha Saattaja...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on kuin vanha Saattaja...  ;)

Saattajankin tuosta olemattomalla ajatusmailmallani löydän, vaan ilmailu Ilvestä tälläkertaa hain  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään