Vieras

Pieni kysymys radiofraseologiasta C-luokan ilmatilassa

12 viestiä aiheessa

Tälläinen pätkähti päähäni, herra ties mistä.

 

Jos lennetään C-luokan ilmatilassa (esim Helsinki TMA) VFR:ää tutkan alaisuudessa ja saadaan korkeusselvitys 3000ft tai alle, tuleeko ilmoittaa kun säilyttää valitsemansa lentokorkeuden?

 

Oma arvioni kallistuu ei-puolelle, ko. ilmoitus tarvittaisiin vain IFR:ää lennettäessä. Tosin epävarmassa tilanteessa ilmoittaisin kuitenkin. Toisaalta ilmoituksen antaminen riippuisi myös siitä onko koneessa c-moodin transponderi?

 

Mikä on totuus?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mäkin kallistuisin siihen, että ei VFR lennolla korkeuksia tarvitse ilmoittaa. Voihan ne aina pyytää ilmoittamaan, jos katsovat tarpeelliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne kyllä mun mielestä ainakaan IFR:ssä mitään korkeuksia ilmoittele jos on tutkayhteys. Paitsi sillon kun saapuvat matkalentokorkeuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläinen pätkähti päähäni, herra ties mistä.

 

Jos lennetään C-luokan ilmatilassa (esim Helsinki TMA) VFR:ää tutkan alaisuudessa ja saadaan korkeusselvitys 3000ft tai alle, tuleeko ilmoittaa kun säilyttää valitsemansa lentokorkeuden?

 

Oma arvioni kallistuu ei-puolelle, ko. ilmoitus tarvittaisiin vain IFR:ää lennettäessä. Tosin epävarmassa tilanteessa ilmoittaisin kuitenkin. Toisaalta ilmoituksen antaminen riippuisi myös siitä onko koneessa c-moodin transponderi?

 

Mikä on totuus?

 

Ei tartte ilmoittaa, kunhan pysyt 3000 tai alle 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne kyllä mun mielestä ainakaan IFR:ssä mitään korkeuksia ilmoittele jos on tutkayhteys. Paitsi sillon kun saapuvat matkalentokorkeuteen.

Kyllä siellä tavallisesti kuulee: "reaching 5000" / "maintaining four" -tyylisiä ilmoituksia. Tuolla taitavat haluta vain selvityksiä alemmaksi, säännöistä en kyseisissä tapauksissa tiedä, mutta jotenkin tuo ilmoittaminen tuntuu ihan loogiselta. Jos ei muuta, niin muistavathan lennonjohtajat, että täällä ollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tartte ilmoittaa, kunhan pysyt 3000 tai alle 

 

Näin arvelinkin. Entäpä jos selvitys annettaisiin tiettyyn korkeuteen esim. IFR-liikenteeseen porrastuksen vuoksi tasan 3000ft? Muut tekijät samat, ilmatilaluokka edelleen C ja lentosäännöt VFR. Tarvitseeko silloin ilmoittaa kun 3000 pysyy?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas. Täällä tuntuu "tietoa" olevan.

 

Teillä on selvitys C-luokan ilmatilaan, jossa VFR-lennot porrastetaan IFR-lennoista ja ette ilmoita korkeutta jota säilytätte. Jos se selvitys kerran on, niin totta ihmeessä ilmoitatte korkeuden saavuttamisen, säilyttämisen ja jättämisen. Tätä tehdään jopa D-luokan ilmatilassa.

 

Yritin sanoa tämän nyt oikein nätisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teillä on selvitys C-luokan ilmatilaan, jossa VFR-lennot porrastetaan IFR-lennoista ja ette ilmoita korkeutta jota säilytätte. Jos se selvitys kerran on, niin totta ihmeessä ilmoitatte korkeuden saavuttamisen, säilyttämisen ja jättämisen. Tätä tehdään jopa D-luokan ilmatilassa.

 

Noniin. Eli, vielä rautalangasta: jos selvitys on vaikkapa 4000 jalkaa tai alle, ja valitsen lentokorkeudekseni 3000 jalkaa - ilmoitan kun 3000 jalkaa säilyy. Jos selvitys on TASAN 3000 jalkaa, ilmoitan tietysti senkin. Pääasia siis on ilmoitus kun korkeus saavutetaan tai jätetään.

 

Mainittakoon että en soveltaisi foorumilta saatuja menetelmiä suoraan lennoilla tarkistamatta ensin virallisista lähteistä, jos epävarmuutta on  :)

 

Useimmissa tapauksissa kuitenkin on tullut pysyteltyä Helsingin alueella C-ilmatilan alapuolella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon että en soveltaisi foorumilta saatuja menetelmiä suoraan lennoilla tarkistamatta ensin virallisista lähteistä, jos epävarmuutta on  :)

 

Useimmissa tapauksissa kuitenkin on tullut pysyteltyä Helsingin alueella C-ilmatilan alapuolella.

 

 

Eipä se ilmoittaminen ainakaan mitään haittaa. Ja lennonjohtajatkin on ihmisiä, ja varsinkin VFR-koneet tuntuvat monesti olevan lennonjohtajille harvinaisia kummajaisia valvotussa ilmatilassa, joten kyllä mä ainakin ilmoittelen tekemisistäni, että muistavat tuollaisenkin etanan siellä pörräävän :)

 

CAU on hidas, mutta sillä on ihan kiva nousta kyllä pinnoille. Milläs sektorilla Jouni muuten höpisee, pitää ottaa projektiksi jutella sunkin kanssa joskus jaksolla :)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuohon alkuperäiseen kysymykseen sisältyi "selvitys 3000Ft tai alle". Riippumatta ilmatilaluokituksesta (D/C) se sisältää rajoituksen vain selvityskorkeuden ylärajalla. Toisin sanoen voit vaihtaa korkeuttasi sen alapuolella vaikka koko ajan. Tuolloin lennonjohdolla on merkittävää liikennettä vain suhteessa tuohon 3000FT+ tasoon. Kun korkeustoleranssi on +/-200 Ft, kävisi se aika työlääksi molemmille osapuolille jos reippaastii korkeuksia vaihteleva pilotti lukisi muuttuvia korkoja tämän tästä varsinkaan kun niillä ei ole tilanteen hallinnan kannalta merkitystä. Jos lennämme jollain tietyllä korkeudella, esim. tällä kuvitellulla selvityksellä "3000 Ft tai alle" päätämme säilyttää 2500 Ft,  onhan se toki "good airmanship"-meininkiä ilmoittaa säilyttävänsä sen, mutta huomioitava että samalla on sitoutunut tuohon korkeuteen. Se alkuperäinen takaisinluettu selvitys "3000 Ft tai alle" antaa edelleenkin virallisen ja turvallisen toimintavapauden välillä minimikorkeus - 3000 Ft eli kumpikin osapuoli on sitoutunut siihen, lennonjohtaja lukiessaan selvityksen ja ohjaaja kuitatessaan sen.

Nykyisinhän VFR-lentosuunnitelmissakin on ilmoitettava käyttämänsä matkalentokorkeus valvotussa ilmatilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään