Ilkka Mäkelä

Historian hämärästä: Lentomyynti Oy vastaan Medivac, Inc, tietoa??

21 viestiä aiheessa

Tuli tässä muista viesteistä mieleen Lentomyynti Oy, joka vuokraili koneita Malmilla 70-luvulla.Pistin googleen.

 

Ainoa tieto, mikä yhtiöstä googlella löytyy, on englanninkielisiä lakiasiaviittauksia oikeustapaukseen Jenkeissä, tuomioistuimena 7th District Court, jota tuomiota on käytetty ennakkotapauksenomaisena viitteinä MUISSA oikeusjutuissa, mutta itse tuosta Lentomyynti vs. Medivac, Inc., jutusta ei löydä millään tietoa siitä, mistä asiasta siinä oli kysymys.

 

Kumma juttu, ettei suomenkielisiltä sivuilta löydy firmasta yhtään mitään.

 

Mutta täällähän on ihmisiä, jotka tietävät ja muistavat. Jossei asia ole jotenkin arkaluontoinen, kuulisin mielelläni, miksi tällainen oikeusjuttu on aikoinaan ollut vireillä ja saatu päätökseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hep, enpä muistanut, että firman nimi oli itse asiassa Lento-Myynti Oy, jolla nimellä googlesta löytyy sentään jotakin tietoa suomeksi, mutta myös linkkejä tuohon jenkkilän oikeusjuttuun. Eikä suomeksikaan näyttänyt oikeusjutusta tietoa löytyvän.

 

Siis, kun googleen panee hauksi "Lentomyynti Oy", niin sillä haulla löytyy parikymmentä lakiasiainviitettä USA:sta ja yksi Englannista, eikä muuta. Mystinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmänä tulin vasta tänään pistäneeksi googleen myös Medivac, Inc, haun.

 

Kyseessä näyttäisi olleen oletettavasti jenkkiläinen tai kanadalainen mm. ambulanssilentoja (medivac) lentänyt firma, jonka charter-toimiluvan Kanadan ja USA:n välillä tehtäviin lentoihin on Kanadan liikenneministeriö peruuttanut vuonna 1990.

 

Viittaukset Lentomyynti Oy vs. Medivac Inc-oikeustapauksen ratkaisuun näyttävät olevan etupäässä USA:n konkurssilainsäädäntöjuttuja koskevia valituksia ylempään tuomioistuimeen käsittelevissä tapauksissa.

 

Olisiko niin, että koska juttu on Lentomyynti Oy vastaan Medivac, niin Lento-Myynnillä oli jotain saatavaa tai riitaa Medivacin kanssa, jota rahaa yritettiin periä USA:sta? Esim. Lentomyynti hoiti jonkin kuljetuksen Medivacin lukuun, josta ei saatu maksua?

 

Taitaa olla vaikeaa saada asiaa selville, eikä se nyt maailmaa kaada, vaikei asia selvisikään. Olin vain yllättynyt löytäessäni tuon tiedon.

 

70-luvulla tuli Lento-Myynnistä vuokrattua Pipereita aina silloin tällöin, kun Rauski Virtasen C-172 oli jossain muualla. Ja taisi olla mm. Mikko Snäll, joka seisoi tiskin takana Malmin pääsisäänkäynnin vasemmalla puolella sijainneella Lento-Myynnin tiskillä.

 

Mitäs toimistoa niillä nurkilla myöhemmin olikaan? AV-air? Mutta myös jokin muu, joka ei nyt tule mieleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niissä tiloissa oli Waltzerilla jonkinlainen Aviation Shop, hetken aikaa. Lento-Myynnin ostajana jatkoi toimintaa siinä hetken, kunnes myöhemmin muuttui Keskuslentokouluksi.

 

Tuo Pillin Jukan AV-Air oli siinä tilassa, jossa nyt on Patrian toimisto.

 

Hakusana "Lentomyynti" käsittelee konekauppoja ja matkojen myyntiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkei tästä enää tarvitsisi jatkaa, mutta otetaan nyt esimerkiksi yksi linkki oikeustapauksiin.

 

Siellä puhutaan USA:n siviilioikeuden pykälän "Rule 68" soveltamisesta, jota "voidaan käyttää vain, jos vastaaja häviää jutun".

 

Tästä voisi päätellä, että Lentomyynti Oy olisi voittanut juttunsa Medivac, Inc, -yhtiötä vastaan.

 

Linkin kolmannessa kappaleessa mainitaan ennakkotapausesimerkkinä 2 kertaa "Lentomyynti Oy v Medivac, Inc, 997 F.2d 364, 365".

 

http://caselaw.lp.findlaw.com/cgi-bin/getcase.pl?court=7th&navby=case&no=981531

 

Nämä kansainväliset lakijutut menevät yli hilseen, joten ei kai tuo sitten selviä. Juttujen nettihakupalvelu alkaa tuon valitustuomioistuimen (U.S. 7th Dictrict Court of Appeals) kohdalla nimittäin vasta vuodesta 1995. Tämä juttu oli aikaisemmin, joten sitä ei netistä löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä puhutaan USA:n siviilioikeuden pykälän "Rule 68" soveltamisesta, jota "voidaan käyttää vain, jos vastaaja häviää jutun".

 

Tästä voisi päätellä, että Lentomyynti Oy olisi voittanut juttunsa Medivac, Inc, -yhtiötä vastaan.

 

*******

 

Yksi asiaan ehkä liittyvä tapaus tuli mieleeni. Mikko joutui Saksassa pahaan kaputtiin ja oliskos tuo taistelu niistä vakuutuskorvauksista. En tiedä, kunhan ajattelin ääneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nämä kansainväliset lakijutut menevät yli hilseen, joten ei kai tuo sitten selviä. Juttujen nettihakupalvelu alkaa tuon valitustuomioistuimen (U.S. 7th Dictrict Court of Appeals) kohdalla nimittäin vasta vuodesta 1995. Tämä juttu oli aikaisemmin, joten sitä ei netistä löydy.

 

Näyttäisi olleen Lake Buccaneer (Lake Renegade 250) Amphibian aircraft ja sen onnettomuus kyseessä. Väitetty tulleen bensahöyryt pilotin kasvoille ja sen johdosta 'incapable-to-land' -tila. Olin kerran Walzelin kyydissä kun tällaisella tehtiin lasku Sipoonlahdelle. Hurja reissu ja riitti minulle tämä amphibio-touhu.  :P

 

http://federal-circuits.vlex.com/vid/lentomyynti-iart-medivac-37684922

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olleen Lake Buccaneer (Lake Renegade 250) Amphibian aircraft ja sen onnettomuus kyseessä. Väitetty tulleen bensahöyryt pilotin kasvoille ja sen johdosta 'incapable-to-land' -tila. Olin kerran Walzelin kyydissä kun tällaisella tehtiin lasku Sipoonlahdelle. Hurja reissu ja riitti minulle tämä amphibio-touhu.  :P

 

http://federal-circuits.vlex.com/vid/lentomyynti-iart-medivac-37684922

 

  Juttu pyörii taas kuin puolukka... en sano missä. Miksei kukaan kysy Mikolta ? Panin Mikolle tiedoksi. Vastaa tai sitten ei.

 

  Mikko opetti minulle Buccaneerin  joskus 1974 (?). Omistin AKIn ehkä 12 vuotta, joista omilla ansiolentoluvilla ansiota 4 - 5  huhti-lokakuuta. Upea peli kaikissa olosuhteissa.  Buccaneer-tarinoita, värikkäitä, vaarallisia, hullunhauskoja riittää pariksi kirjaksi saakka. Ruotsissahan sitä pelättiin kuin ruttoa, tai R22:ta. Alkoiko Walzelilla loikkimaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   ....Ruotsissahan sitä pelättiin kuin ruttoa, tai R22:ta. Alkoiko Walzelilla loikkimaan?

 

Kyllä se sitten kai alkoi niin sanotusti loikkimaan... Lennettiin Hesan edustalle tai Sipoonlahdelle Malmilta.

Waltzel ohjasi, laitteen omistaja(?) istui co-pilotin paikalla ja minä perätuhdolla. Waltzel kai hankki lisä kokemusta Buccaneeriin (tyyppejä).

Sitten laskussa mereen juuri ennen kosketusta co-pilotti opasti: "ihan vain nolla kulmalla". Kyllä sitä ainakin lopussa melko loivaan mentiinkin. En sitten tiedä, sakkasiko kone juuri ennen kosketusta vai mitä...

Mutta sitten kosketuksessa alkoi tapahtumaan...Tosiaan loikki. En ainakaan minä tiedä olisiko sitä konetta jotenkin muutoin edes voinut tai pitänyt ohjata. Jos sen ajaa aaltojen harjalle, niin vauhti hidastuu ja jossain vaiheessa sakkaa?

Jos taas laskee laineelle, hidastuu sitten vedessä loikkien... Vai miten? Vettä pärskyi niin että se 'tuulilasi' huuhtoutui hyvin.

Silloin ajattelin, että jos tämä aina on tällaista, niin elän kauemmin kun pysyttelen maakoneissa tai kokonaan maalla. Eihän siitä yhtään nähnyt mitä siinä edessä oli kun tuulilasi oli veden peitossa. Mielessä kävi että no uppotukki varmaan ainakin.

Lisäksi laitteen nimi on Lake Buccaneer eikä Sea Buccaneer. Tarkoitettu varmaan laskeutumaan tyynelle järvelle... Mutta meressä voi olla myös aaltoja.

Jos kynnöspeltoon laskeutuu, niin loikkiihan se. Lisäksi kun homma näyttää vaikealta, mutta onnistuu toisilta, niin kyseessä on taitolaji tai taktiikka. En selvitellyt tätä tapausta sen pidemmälle.

Takaisin lentookin päästiin muistaakseen melko pitkän veivauksen jälkeen. En tiedä olisiko konetta pitänyt kevittää tai antikevittää nousukiidossa?

Malmilla sitten finaalissa pakkobensapumppu päälle, fillarit ulos ja liukuun. Tuntui huteralta.

Kosketuksen jälkeen kone alkoi voimakkaasti kampeamaan oikealle. Pyörässä oli kai jarrut päällä. Pysyi kuitenkin kiitotiellä kun myös toista pyörää jarrutettiin? Jarrut saatiin sitten 'kevittymään' ja rullattiin parkkiin.

Minusta lisäksi näytti, että ne siivissä olleet kellukekeilat oli lommoilla, liekkö sitten olleet jo aiemmin. Ei se näyttänyt kiinnostavan vähän lennosta vielä hällääntynyttä seuruetta, eikä sitten minuakaan...Ajattelin siinä

ulkona, että se oli sitten siinä....ja se lento pulkassa.  :D

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kiitos muistelosta. Lämmittää sydäntä, kun taas kuulee näitä tuttuja juttuja.

 

  Buccaneerin pohja on tasainen, Jos olisi syvä V kuten kellukkeissa, pyörätelineet olisivat vielä pitempiä,  ja huterampia. Tasainen pohja on veteen mennessä kuin heittäisi "voileipiä" litteällä kivellä - jollei lähestymis- ja kosketusnopeus eli pohjan asento ole juuri oikea. Pitää vain lähestymisessä olla yhtä tarkka nopeuden suhteen kuin ajaisi monimoottorikonetta. Jos nopeutta liikaa tai liian vähän, eka kosketus on helposti etu- tai takapainoinen, ja siitähän lähtee loikkimaan. Ja jos loikkia yrittää pareerata kaasulla, loikat kasvavat korkeutta (kaasukäsi on aina myöhässä) ja jyrkkenevät, ja lopulta koko laite sukeltaa kuin ongen koho veteen, vain pyrstöä näkyy, josta se pomppaa takaisin pintaan perä edellä, tuulilasi hajalla ja miehistö suupielet valkoisina. Ja märkinä - kuin veteen uitettu kettunen ;-) Näitähän Ruotsi oli täynnä.

  Oikea liike loikissa olisi tehdä sakkalasku. Muistaakseni Buccaneer on tehty kestämään sakkalaskun veteen peräti 5 tai 7 metrin korkeudesta. Orvokki voisi muistella. Hänhän testasi sitä Pohjois-Atlanttiin jossain Grönlannin ja Islannin välillä 9 tai 11 metrin maininkiin. Vai laskiko mainingin harjaa pitkin. Se käy ihan meidän Saaristomerelläkin, m.o.t.

  Jos vaikka laskukiito uhkaa päättyä rantakiville, telineet ulos ja pysähtyy kuin seinään!

  Jos lähtökiito venyy, laipat on sisällä. Ero on huikea.

  On mahtava laite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Kiitos muistelosta. Lämmittää sydäntä, kun taas kuulee näitä tuttuja juttuja...

.....   On mahtava laite.

 

On mahtava laite, samaa mieltä... Ja asiantuntemus on aivan varmaan tarpeen sillä lennettäessä. En tiedä, oliko näitä Malmilla useampia?

Oliko se sinun AKI punainen? Tämä yksilö taisi olla kerman valkoinen, ja maali vähän jo hilseillyt jos oikein muistan. (Ei ehkä ihan tikissä ulkonäöltään, pientä fiksausta vailla).

 

Tämän ketjun aloittaja on ihmetellyt Lento-Myynti Oy:tä (ja sen oikeudenkäyntiä USAssa). Sinä näköjään olet ollut Malmilla pitkään (niinkuin tietysti moni muukin). Toiko tämä Lento-Myynti aikoinaan peräti Pipereitäkin maahan, vai oliko joku toinen?

Vanhassa duunipaikassa aikoinaan yksi Durk Ellington niminen henkilö kertoi aikaisemmin lentäneensä Piperin siirtolentoja (Hankkijalle) kai Ruotsista, ja laskussa (kai Malmille) veti laippoja ulos. Vipu oli kai kuin auton käsijarrussa. No vain toisen siiven laipat tuli ulos ja kone lähti vielä mukavammin kuin tuo Buccaneer laskussa kun toinen pyörä ei pyörinyt... Mikkohan on kova maailmaa ja USAakin nähnyt kauppamies. Kun kävin lentokoulua siellä Malmilla Lento-Myynnissä, niin kalusto mielestäni oli kyllä Cessnoja kaikki. Ja sitten kai se isompi painestettu liikekone OH-BOY. Olisiko tuo Buccaneer sitten ollut harkinnassa silloin hankkia, vai oliko niillä jo sellainen? Olen joskus kyllä kuullut Snällin Mikon lähteneen vesikoneella Jollaksen rannasta -87?.

 

Tuossa USA oikeudenkäynnissä on puhuttu ylmääräisistä bensatankeista, niiden höyryistä ja muusta sellaisesta. Sitten siinä ymmärtääkseni on arveltu moottorin nälkiintyneen bensan puutteeseen (huonon asennuksen takia?).

 

...the plaintiffs filed a statement in which Smith opined that fuel vapors incapacitated, Rhule rendering him incapable of landing the plane. Smith also stated that the engine was starved of fuel due to Medivac's improper fuel system installation....

 

Oliko tässä Buccaneerissa kuitenkin sähköinen lisäbensapumppu jo vakiona? Ainakin siinä mitä silloin siellä Malmilla lennettiin, piti nousuun ja laskuun kytkeä pakkosyöttö bensalle käynistämällä manuaalisesti bensapumppu.  :-\ 

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee alkuperäisestä hiukan viereen, kun Buccaneer nousee keskiöön. Menköön hetkeksi.

 

  AKI taisi olla valko-musta. Taisi Malmilla olla 4 - 5: Arosella, Orvokilla, "penninvenyttäjällä" (Hautala ?), Matti K:lla, minu lla... AKI saattaa vieläkin olla Finskin parilla ent. kipparilla. Panivat vain Ruotsin rekisteriin kun kyllästyivät mm. Pölhölän mielettömyyksiin (kuten jokainen, joka on ollut vähääkään tekemisissä siviili-ilmailun kanssa Suomessa). Buccaneerin moottorin sijainti vaati tietty vahvaa bensapumppua ja varmistusta semminkin, kun lisäsäiliötkin sijaitsivat siipiponttooneissa. Moottorin sijainti (mm.) pani sen sukeltamaan pomppulaskusta, lisäkaasu painoi nokkaa alas, kaasun vähennys nosti nokkaa. Sisään vedettävillä telineillä, kellukkeita  mahtavasti pienemmällä ilmanvastuksella ja painolla ja tehokkaalla työntöpotkurilla se lensi 200 hv:n Lycomingilla kahdeksikkoa  paljon väkivahvempien vesikoneiden ympäri, ja nosti vedestäkin ilmaan uskomattomia ylipainoja, kun vain sai sen hilattua plaaniin... Ja sisällähän oli ihan tarkoituksella avoseinä takarunkoon pitkän esim lautakuorman viemistä varten (erityisesti Kanadassa arvostettu ominaisuus).

 

  Minusta Lento-Myynnillä ei ollut Buccaneeria, mutta Mikko lienee Suomen kokenein vesilentokouluttaja (Timppa V:n ja Risto L:n kanssa). Joten Mikko on varmaan lähtenyt vedestä joka rannalta Porvoon ja Inkoon väliltä. Lento-Myynnillä oli muistaakseni pääasiassa Cessnoja. Piperit toi maahan Hankkija, ja olisko Pupalla ollut niitä eniten ? Jaska muistaa! Mikon kaputti Alpeilla oli mielestäni Piperillä, ei Buccaneerilla. Ehkä sitä ei enää kannata kaivella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Mikolta tuli tällainen selvitys, eli "Case Closed", eikö vain:

 

Siinä Medivac:in jutussa on kysymys riidasta joka syntyi vuoden tai kaksi sen jälkeen kun olin myynyt Lento-Myynti Oy:n Caesar von Walzelille. Eli parhaiten siitä osaisi kertoa Caesar. Minun käsitykseni mukaan kysymys oli uudesta Lento-Myynnin omistamasta Lake Renegade koneesta koka tuhoutui, lentäjän myös menehtyessä, Appalakkien vuoristossa ollessaan siirtolennolla Laken tehtailta Floridasta Suomeen. Lento-Myynti toimi siihen aikaan Laken edustajana Suomessa. Oikeutta kaiketi käytiin vastuista koska epäiltiin koneen sisällä olleiden ferry-säiliöiden vuotaneen ja polttoainehöyryjen lamauttaneen pilotin. Oikeudenkäynnin lopputuloksesta minulla ei ole mitään käsitystä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Minusta Lento-Myynnillä ei ollut Buccaneeria, mutta Mikko lienee Suomen kokenein vesilentokouluttaja (Timppa V:n ja Risto L:n kanssa). Joten Mikko on varmaan lähtenyt vedestä joka rannalta Porvoon ja Inkoon väliltä. Lento-Myynnillä oli muistaakseni pääasiassa Cessnoja. Piperit toi maahan Hankkija, ja olisko Pupalla ollut niitä eniten ? Jaska muistaa! Mikon kaputti Alpeilla oli mielestäni Piperillä, ei Buccaneerilla. Ehkä sitä ei enää kannata kaivella.

 

Alan lähdeteoksesta Finnish Civil Aircraft 1926 - 2000 löytyy tieto, että OH-AKG oli Lento-Myynti Oy:n käytössä 20.5.77 - 4.8.82 ja AKH 21.6.78 - 23.8.79.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän sinänsä mielenkiintoisen ketjun alkuperäinen tarkoitus ei ole oikein auennut minulle, mikä ei tietysti ole mitenkään kummallista koska asun Kehä kolmosen ulkopuolella.

 

Lake Buccaaner on mielenkiintoinen kone, joka on muistaakseni esitelty esim. Ilmailu-lehdessä. Voi olla että muistan väärin, koska toinen jäljellä olevista harmaista aivosoluistani ei aina toimi toivotulla tavalla.

 

Olen antanut itselleni ymmärtää että amfibiotyyppinen kone on haasteellisempi laskeutua kuin kellukkeilla varustettu. Se osuus ketjusta olikin mielenkiintoista luettavaa, varsinkin kun kokemuksistaan kertoivat kokeneet pilotit K. Bremer ja P. Suikka. Ketjun otsikko saattaa kuitenkin aiheuttaa hämmennystä varsinkin nuoremmissa forumilaisissa, joten ketju olisi ehkä sopinut paremmin tuonne historian puolelle...

 

Se mitä 70-luvulla on tapahtunut kuuluu ehkä menneisyyteen, eikä tähän päivään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän sinänsä mielenkiintoisen ketjun alkuperäinen tarkoitus ei ole oikein auennut minulle...

 

Olen antanut itselleni ymmärtää että amfibiotyyppinen kone on haasteellisempi laskeutua kuin kellukkeilla varustettu. Se osuus ketjusta olikin mielenkiintoista luettavaa, varsinkin kun kokemuksistaan kertoivat kokeneet pilotit K. Bremer ja P. Suikka. Ketjun otsikko saattaa kuitenkin aiheuttaa hämmennystä varsinkin nuoremmissa forumilaisissa, joten ketju olisi ehkä sopinut paremmin tuonne historian puolelle...

 

Se mitä 70-luvulla on tapahtunut kuuluu ehkä menneisyyteen, eikä tähän päivään.

 

Ihan samaa mieltä. Case closed sopii kyllä.... Lisäksi minä olen ainoastaan kovia kokenut pilotti.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan samaa mieltä. Case closed sopii kyllä.... Lisäksi minä olen ainoastaan kovia kokenut pilotti.... ;)

 

Sinun kokemuksiasi luen kyllä jatkossakin mielenkiinnolla. Kirjoita ihmeessä lisää :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
 Juttu pyörii taas kuin puolukka... en sano missä. Miksei kukaan kysy Mikolta ? Panin Mikolle tiedoksi. Vastaa tai sitten ei.

 

Mikko opetti minulle Buccaneerin  joskus 1974

 

Kuka "Mikko" on kyseessä? Voisi laittaa koko nimen (ja ehkä muutakin tietoa) niin me muutkin täällä seilaavat saisimme täydentävää infoa. Eikä tähän tarvitse laittaa edes hymiötä.

 

Tai sitten, jos haluatte keskustella keskenänne, laittakaa yyveetä. Toinen toisillenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka "Mikko" on kyseessä? Voisi laittaa koko nimen (ja ehkä muutakin tietoa) niin me muutkin täällä seilaavat saisimme täydentävää infoa. Eikä tähän tarvitse laittaa edes hymiötä.

 

Tai sitten, jos haluatte keskustella keskenänne, laittakaa yyveetä. Toinen toisillenne.

 

Kyllä tuo Mikon sukunimi oli jo aiemmin mainittuna jos en ihan väärin tajunnut kun luin koko ketjun läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  ? Jaska muistaa! Mikon kaputti Alpeilla oli mielestäni Piperillä, ei Buccaneerilla.  .

 

Kyllä se Mikon kaputti sattui Piperillä. Nyt vasta tänä kesänä Mikko sai selkänsä kuntoon, leikkauksen avulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään