Mikko J Köykkä

Minne lukion jälkeen, kun mieli tekee lentokoneiden pariin?

15 viestiä aiheessa

Aiheesta on mielestäni ollut juttua sivupolkuna jossain mutta avaampa ihan uuden aiheen, kun pikkuhiljaa pitäisi keksiä mikä Mikosta tulee isona.

 

Eli onko ideoita?

Jotain jossa saa työskennellä lentokoneiden parissa ja mieluusti saa hyvät rahat. Työmaana koko läntinen maailma

-Tekulla olisi lentokoneinsinöörin tutkinto, mutta laskeminen ja pelkkä teoria ei ihan ole minua varten. http://www.aeronautics.hut.fi/.

-Ilmavoimilla on lentokennillinen, mutta se rajoittaa työskentelyn ja opiskelun Suomeen.

-En oikein ole innostunut Airbuskuskinkaan urasta, koska uskon että (saa yrittää käännyttää): 1) turhan rutiininomaista lentelyä paikasta A paikkaan B.

2) SIO:n varaan on aika riskaabelia rakentaa mitään (rajoitettu pääsy), yksityinen opetus sikakallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi ihan lentokonemekaanikko? Ylioppilaalla kestää peruskolutus parisen vuotta  :)

Itsellänihän on ensi kuussa pääsykokeet TAMK:iin ja pyri tuolle nimenomaiselle lentokoneinsinööri-linjalle, ikäänkuin suunnitelma B

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Tampereen AMK: Kait lentokonemekaniikan insinööri tai jotain

- Otaniemi : Just toi lentokone tekniikan DI

- Vantaalla se Lentokonemekaanikko koulu

- Aviacollege: lennonjohtaja

 

- Toisaalta Esim. Lennonopettaja

- Pienkoneilla Cpl-lentoja

 

Tossa jotain ideoita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-En oikein ole innostunut Airbuskuskinkaan urasta, koska uskon että (saa yrittää käännyttää): 1) turhan rutiininomaista lentelyä paikasta A paikkaan B.

2) SIO:n varaan on aika riskaabelia rakentaa mitään (rajoitettu pääsy), yksityinen opetus sikakallista.

 

1)Minusta tuo Paikasta A paikkaan B on aika kärjistetty. Tai omasta mielestäni siihen liittyy paljon muutakin. Esimerkkinä voivat hyvin olla tälläkin palstalla esiintyvät henkilöt jotka ovat jopa kymmeniä vuosia lennellyt paikasta A paikkaan B ja silti riittää innostusta ja mielenkiintoa hommaa kohtaan edelleen. He voivat varmaan itse kertoa.

 

2) No eipä SIO:n varaan liikaa kannata jättää. Mutta, kun kerran itsekkin sanoit, että voisit työskennellä ulkomailla niin mikset hankkisi lentäjän papereita ulkomailla ja jos kääntäminen  ei onnistu niin yhtä hyvin sitä voi missä vain toimia lentäjänä. Itselle on ihan sama missä toimisin lentäjänä, kun vaan sitä pääsisi tekemään.

 

No itse tässä haen nyt tänä keväänä opiskelemaan jotain mielenkiintoista ainetta yliopistoon ja siinä samalla sitten yritän hakea Sio:on ja sitten mahdollisesti myöhemmin lähden, vaikka ulkomaille hakemaan papereita. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepu jee. Itse olen ollut toteuttamassa "suunnitelma B:tä", eli olen AMK:ssa. Hain syksyllä alkavaan lontoonkieliseen ilmailualan logistiikkakoulutukseen tänne Jyskylään. Ulkomailta frozen ATPL:n saa n. 26000€ riippuen lentokokemuksesta. Siis PPL pitää olla jo valmiina. Aloittelin juuri lukemaan teorioita PPL:ään :)

Elikkä PIKAISESTI(ja vähän rauhallisemminkin laskeskeltuna) koko lentäjän ammatille tulee hintaa n. 40000€....Onhan se hiukan vähemmän kuin 85 000... :laugh:Mutta silti niin "paljon"...........Mutta silti niin "vähän"......Mutta silti niin "paljon"......Mutta silti niin "vähän"...... :laugh: :laugh:

 

Haaveena minullakin olisi Lentäjän ura, ja olen jo varma että sen toteutan. Mutta jos paperisi hankit ulkomailta(ja Suomestakin), niin ensimmäinen työpaikkasi tulee melko varmasti olemaan ulkomailla(kaikki varmaan tietää nykyisen lentäjien työllisyystilanteen Suomessa?!). Mutta sehän ei todelliselle Lentäjälle ole ongelma, eihän ;)

 

PS. Huomatkaa kuinka sana "Lentäjä" on kirjoitettu 8)

Edit: Huom.!Yritän saada sinut isona lentäjäksi :laugh:Voit sitten lennellä vaikka paikasta C paikkaan H :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Vantaalla se Lentokonemekaanikko koulu

 

 

Noita "Lentokonemekaanikko kouluja" on Vantaan lisäksi myös Tampere (avioniikka), Pori, Kuopio, Rovisko, Mänttä (aikuiskoulutus) ja Kouvola (helikopteri).

 

Vantaa tietääkseni on ainut edellä mainituista, jossa on mahdollista suorittaa ylioppilaspohjaisena, jolloin homman kesto on vain 2 vuotta. Siihen vielä sitten 3 vuotta työkokemusta päälle ja mekatsun lupakirja hakuun. Ainakin tänä keväänä työnsaanti on ollu melkoisen vaikeaa firmaan katsomatta, eipä ole töitä tahtonut löytyä.

 

T, joka yo-linjalta valmistuu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Suosittelen varusmiespalvelusta ilmavoimissa tai maavoimien helikopterijoukoissa. Vuodessa saa aika hyvän kuvan lentokonetyöstä. Varusmiespalvelus antaa hyvän pohjan mahdollisille jatko-opinnoille niin siviilissä kuin puolustusvoimissakin. Tälläkin foorumilla on moni lentoteknillisen varusmieskurssin käynyt, joka on myöhemmin löytänyt itselleen työpaikan ilmailun parissa. TAMK:in lentokonelinja taitaa nykyään olla linjoista suosituimpia, mikä tarkoittaa, että kaikille tuskin on valmistumisen jälkeen lentokonealan töitä, ainakaan Suomessa. TAMK:issa hankitut leko-opinnot ovat päteviä myös muilla aloilla.

 

T:J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MOI!

 

Olen itekkin päättänyt ryhtyä lentäjäksi( mieluiten matkustaja) tai lentokentän platalla työskenteleväksi henkilöksi näin aikasessa iässä. (12 v)

Mutta mitkä ovat tärkeimmät lentolupakirjan lunastus vaatimukset?

 

 

MIKKO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta mitkä ovat tärkeimmät lentolupakirjan lunastus vaatimukset?

 

 

Jos meinaat liikennelentokoneenohjaimiin selviytyä niinkuin ymmärsin tarvitset:

-Normaalia koulumenestystä. Ei tarvi olla mikään 10 oppilas, mutta ei huonokaan. Sellainen kasin oppilas riittää hyvin. Tietenkin hyvät arvosanat avaavat ovia.

-Normaali terveys.

-Normaali kunto

-Henkiset ominaisuudet kohdallaan.

-Rahaa ;) No pankithan on tätä varten ja tuskin se tähän kaatuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa kuten muuallakin Euroopassa alkaa olla kohtalainen pula lentajista. Joidenkin ennusteiden mukaan pula tyovoimasta tulee jopa rajoittamaan yhtioiden ja liikenteen kasvua. sitahan Ville varmaan tarkoittikin.

Jep Kimmo, sitä tarkoitin :laugh: 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mitä sitten lentolupakirjan suorittaminen maksaa? Ja tuskin atooppinen iho on este.

Atooppisesta ihosta en ole ihan varma, mutta löydät siitä lisätietoa Ilmailuhallinon sivuilta http://www.ilmailuhallinto.fi/kelpoisuustodistusten_luokat ja sieltä: Yksityislentäjät - luokka kaksi->JAR-FCL3. Kannattaa myös katsoa läpi kysymyksiä ja vastauksia http://www.ilmailuhallinto.fi/kysyttyailmailulaaketieteesta. Sitten jos ei vieläkään selviä(ja ehkä muutenkin) kannattaa kysäistä tuota atooppista ihoa suoraan lääkäriltä sähköpostilla ilmailulaaketiede@ilmailuhallinto.fi

 

Lentolupakirja (PPL) maksaa ainakin täällä Jyväskylässä vähän yli 8000€. En tiedä muista hinnoista, mutta olen kuullut, että hintahaarukka on 5000-10000€.

Ja ammattilentäjän(CPL)/liikennelentäjän(frozen ATPL) koulutuslinja maksaa suomessa n. 85000€ ja jos "lotossa voittaa" ja pääsee esim. SIO:hon, niin sen 10000€. :P

Ulkomailla on sitten hinnat PALJONKIN huokeampia, sekä PPL:n, että frozen ATPL:n suhteen :) 8)

 

Vili-vilperi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomailla on sitten hinnat PALJONKIN huokeampia, sekä PPL:n, että frozen ATPL:n suhteen :) 8)

Today's Pilot -lehdessä oli mainos jostain brittikoulusta, missä frozen ATPL maksa 20.200£  8)

 

EDIT:unohtui mainita että siis viimekuun numerossa, eli Huhtikuun, tällainen osoite siinä on: www.riversideflightcenter.com

Ööh, onkohan tämä sittenkin jenkkilässä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai oli?Minkä niminen se oli?Siinä luultavasti teoriat on Englannissa ja lennot tapahtuvat jossain muualla, missä aurinkokin joskus paistelee ;D 8)<-pakko oli laittaa noiden aurinkolasien takia :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh, onkohan tämä sittenkin jenkkilässä  :P

 

Viimeeksi kun karttaa katsoin oli Oklahoma Jenkeissä, asia on tietysti saattanu muuttua aivan lähiaikoina? ??? Näköjään "EU pilotseille" on mahdollisuus tehdä teoriat Briteissä ja lento-osuus USA:ssa.

 

Kouluja sekä kivoja hintoja on joka lähtöön, mutta kerrataan vielä kaikille jo ennestään tuttu: etsikää tai kyselkää esim. tuolta kokemuksia kouluista http://www.pprune.org/forums/forumdisplay.php?s=c3a5adbb9f3c6db8ff6c36e0c1ac6823&f=14

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään