Matti Ollikainen

Armenialainen matkustajakone kateissa

45 viestiä aiheessa

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2006/05/441822

 

Pikaisesti katsottuna ei voi olla Armenian Airlines, kuten MTV uutisoi, sillä se operoi vain A310:llä

 

Armenian Airlines omaa taas A320 kalustoa, kokonaisen yhden kappaleen, eli yksilö lienee(?) EK-32001

 

Kun on aikaa, pengoin vielä tilastoja, kun muistelin, ettei A318/319/320/321 -sarjalle ole niin usein sattunut näitä menetyksiin johtaneita onnettomuuksia sattunut.

Edellinen kaputti vuonna 2000 Gulf Airilla ja kaiken kaikkiaan tämä on sitten todennäköisesti kuudes tapaus

 

On muuten näköjään WAR:lla ohjaamo DVD kyseisestä yhtiöstä (ja koneesta) myynnissä: http://www.worldairroutes.com/Armenian.html

 

Huomenet! Yövuoron unia nukkuessa onkin tullut parempaa tietoa. Korjataan otsikko.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonii nyt on Ylen 7.00 uutisissa.  :'(

Jaha huono sää onnettomuuden syy...hmmm No katotaan mitä tosta selviää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2006/05/441822

 

Pikaisesti katsottuna ei voi olla Armenian Airlines, kuten MTV uutisoi, sillä se operoi vain A310:llä

 

Armenian Airlines omaa taas A320 kalustoa, kokonaisen yhden kappaleen, eli yksilö lienee(?) EK-32001

 

Eri uutislähteiden mukaan yksilö on EK-32009.

 

EK-32008 kävikin jonkinlaisessa huollossa vähän yli vuosi sitten täällä EFHK:lla, mut se lienee jäi ainoaksi Armaviaksi?

 

http://www.airliners.net/open.file/0795253/L/

http://www.airliners.net/open.file/0794843/L/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo mitenkään kummallisen pahalta keliltä näytä  :-\

 

Huomioni kiinnittyi kuitenkin lihavoimiini ja alleviivaamiini kohtiin:

 

URSS 022200Z VRB01MPS 4000 -SHRA BR BKN006 OVC027CB 11/11 Q1018 TEMRO 1500 BR VV005 RMK G/~Z QFE762 SC05= [wind variable at 1m/sec, visibility 4000m, light rain showers, mist 5-7 oktas cloud at 600ft, 8 oktas overcast cloud at 2700ft with thunder clouds, temperature 11C dewpoint 11C, QNH 1018hPa, visibility 1500m mist vertical visibility 500ft]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo keli näyttää pikemminkin pahalta. Pahinta siinä näyttäis olevan sen arvaamattomuus. Taivas on täynnä ties mitä häiriötä ja kentällä on tyyntä. Tossa säässä on kaikki ainekset pahoihin wind sheareihin, raekuuroihin ja voimakkaaseen turbulenssiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomioni kiinnittyi kuitenkin lihavoimiini ja alleviivaamiini kohtiin:

 

Ei uskalla kommentoida enempää kun oma tietotaito on aika minimaalista. Mitä tuo oktas tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo oktas tarkoittaa?

 

Kahdeksasosaa, joka on pilvisyyden mittayksikkö. Kahdeksan kahdeksasosaa eli 'overcast' tarkoittaa siten täyskattoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahdeksasosaa, joka on pilvisyyden mittayksikkö. Kahdeksan kahdeksasosaa eli 'overcast' tarkoittaa siten täyskattoa.

 

Ai se on se aikaisemmin en ole törmännyt. No oppi taas jotain uutta.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervas!

 

Juu,keli näyttää aikas otolliselta windshearin syntymiseen...

 

Aika näyttää sitten että mitä tuosta selviää... :(

 

Olikohan kellään EFHK:lla otettuja kuvia tuosta kyseisestä koneyksilöstä?

 

-Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan kellään EFHK:lla otettuja kuvia tuosta kyseisestä koneyksilöstä?

 

Onnettomuuskone EK-32009 ei tiettävästi ole käynyt EFHK:lla. Viime vuoden maaliskuussa huollossa kävi sisarkone EK-32008.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kuitenkin käynyt juuri tuo yksilö. Näköjään 9.10.2004. Sen verran muistan, että toi Armenian futisjoukkueen pelaamaan Suomen poikia vastaan. Tuossa muutama kuva.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

EDIT:Näköjään menikin yhdellä vuodella väärin tuo luku, eli vuosiluku on korjattu 03:sta 04:ksi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä voinut käydä niin, että ukkospilvestä on ollu "alaspäin suuntautuva virtaus" ja tiputtanut koneen? En muista ohjelmaa, mutta Yle lähetti kerran kys. tapahtumasta dokumentin, missä tutkittiin tätä "virtausta" ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä voinut käydä niin, että ukkospilvestä on ollu "alaspäin suuntautuva virtaus" ja tiputtanut koneen? En muista ohjelmaa, mutta Yle lähetti kerran kys. tapahtumasta dokumentin, missä tutkittiin tätä "virtausta" ???

 

Tervas!

 

Juu,keli näyttää aikas otolliselta windshearin syntymiseen...

 

Aika näyttää sitten että mitä tuosta selviää... :(

 

Olikohan kellään EFHK:lla otettuja kuvia tuosta kyseisestä koneyksilöstä?

 

-Jukka

 

 

 

Tarkoitat varmaan tuota windshearia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo taitaakin olla Airbussin ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus sitten 11.12.2001 New Yorkissa jolloin American Airlines 587 (A300) menetti pyrstönsä kovan turbulenssin (PIC kovien vastaliikkeiden) takia.

 

Vois sanoo että Airbussilla on turvallisuus kunnossa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tuota windshearia.

 

Uutisten mukaan kone tippui n. 6km päähän lentokentältä eli reilu 3nm. Otetaan esiin EFHK ja 04L ILS kartta. kiitotien korkeus 179ft Jos kone on pysynyt liukupolulla niin korkeus 3nm päästä kiitotiestä on vielä n. 1000ft eli voiko windshear olla niin voimakas että konetta ei ehdittäisi saada hallintaan? Eikö windshear ongelmat yleensä tule matalammalla?

 

Toisaalta kone on ongelmien ilmetessä ollut oletettavasti kauempana eli myös vielä korkeammalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä voinut käydä niin, että ukkospilvestä on ollu "alaspäin suuntautuva virtaus" ja tiputtanut koneen? En muista ohjelmaa, mutta Yle lähetti kerran kys. tapahtumasta dokumentin, missä tutkittiin tätä "virtausta" ???

 

Luulenpa että kyseinen ilmiö on nimeltään Microburst.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Microburst

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussin lehdistötiedote koskien onnettomuutta:

 

 

GDCM 30/2006S

3 Toukokuuta 2006 

 

 

 

ARMAVIAN LENNON  RNV 967 ONNETTOMUUS SHOTSISSA VENÄJÄLÄ

 

 

Lehdistötiedote Armavian lennosta RNV 967 Shotsiin

 

Airbus vahvistaa pahoitellen, että A320-kone, joka kuului Armavialle, joutui onnettomuuteen varhain tänä aamuna lähestyessään erittäin huonossa säässä Mustanmeren rannalla sijaitsevaa Shotsin lentokenttää. Lentokone oli lentämässä Armavian lentoa numero RNV 967 Armenian Erevanista Sotshiin. 

 

Onnettomuuskone oli rekisteritunnukseltaan EK-32009. Kone oli otettu käyttöön Armavialla helmikuussa 2004. Koneella oli lennetty yli 28200 lentotuntia ja sillä oli suoritettu noin 14400 lentoa. Koneen moottorit olivat CFM Internationalin valmistamaa CFM56-5A-mallia. Tähän hetkeen mennessä ei enempää faktatietoa tapahtumasta ole saatavilla.

 

Kansainvälisen säännösten mukaisesti Airbus antaa täydellisen teknillisen tuen Ranskan tutkimus- ja analyysitoimiston (French Bureau d’Enquêtes et d’Analyses, BEA) kautta Venäjän viranomaisille jotka ovat vastuussa onnettomuuden tutkinnasta. Airbusilta on kuuden asiantuntijan joukko lennätetty onnettomuuspaikalle.

 

Airbus A320 on kaksimoottorinen, kapearunkoinen matkustajakone, johon mahtuu 150 matkustajaa kahteen eri matkustusluokkaan. Ensimmäinen A320-kone aloitti liikennöinnin maaliskuussa 1988 ja huhtikuuhun 2006 mennessä noin 2750 A320-tuoteperheen konetta on toimitettu 175:lle eri lentoyhtiölle/operaattorille. Tähän päivään mennessä maailman koko A320-konelaivasto on lentänyt noin 46 miljoonaa lentotuntia ja suorittanut noin 26 miljoonaa lentoa.

 

Heti kun tapahtumasta on saatavilla lisää faktoja, ja ne on vahvistettu, Airbus julkistaa tiedot  välittömästi. Onnettomuuden tutkinnan vastuu on kuitenkin koko ajan asiaankuuluvilla viranomaisilla eikä Airbus ota minkäänlaista kantaa onnettomuuden syihin.

 

Airbusin työntekijöiden ajatukset ja myötätunto tukevat nyt niitä perheitä, omaisia ja ystäviä joita Armavian onnettomuus koskettaa henkilökohtaisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...tyypillinen microburst-ilmiö ja sen vaikutus lähellä kiitotietä olevaan laskeutuvaan koneeseen on selitetty esim. seuraavassa kaaviossa:

 

[ attachment removed ]

 

Sochi-Adler lentokenttä on aika lähellä rantaviivaa, ja korkeus merenpinnasta 89 feet eli ei kovinkaan paljon. Siirtyminen vedenpinnan päältä maalle voi vaikuttaa virtauksiin...toisaalta, voimakasta windshearia voi esiintyä vaikka ukkospilven korkeus olisi 15000 ft, kertoo saitti, jolta tuon kaavion blokkasin.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomioni kiinnittyi kuitenkin lihavoimiini ja alleviivaamiini kohtiin:

 

URSS 022200Z VRB01MPS 4000 -SHRA BR BKN006 OVC027CB 11/11 Q1018 TEMRO 1500 BR VV005 RMK G/~Z QFE762 SC05= [wind variable at 1m/sec, visibility 4000m, light rain showers, mist 5-7 oktas cloud at 600ft, 8 oktas overcast cloud at 2700ft with thunder clouds, temperature 11C dewpoint 11C, QNH 1018hPa, visibility 1500m mist vertical visibility 500ft]

Tuossa METARissahan ei varsinaisesti puhuta ukkospilvistä vaan CB-pilvistä (=cumulonimbus-pilviä), jotka voivat olla tavallisia kuurosadepilviä, mutta joista voi muodostua ukkospilviä. Myös heikko tuuli viittaa siihen, ettei ainakaan kentän välittömässä läheisyydessä ole voimakasta ukkosta. TS-merkintä merkitsisi (säähavainnoitsijan havaitsemaa) ukkosta. Tämän mukaan olosuhteet eivät niin valtavan huonoilta vaikuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa METARissahan ei varsinaisesti puhuta ukkospilvistä vaan CB-pilvistä (=cumulonimbus-pilviä), jotka voivat olla tavallisia kuurosadepilviä, mutta joista voi muodostua ukkospilviä.

 

Täsmennettäköön, että tuo koodin sanallinen tulkinta ei ollut minun vaan kopioitu suoraan Aviation Safety Networkin sivulta. Olen samaa mieltä Janin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netin keskustelupalstalla tästä luonnollisesti keskustellaan myös.

 

Turkkilaisella 737-pilotilla oli käsillä ILS-mittarilähestymiskartat kummallekin kiitotielle (02 ja 06), joille kone todennäköisesti yritti.

 

Huomautus- eli Remarks-osiossa molemmissa kartoissa on epätavallinen merkintä: HEAVY TURBULENCE WITH DOWNDRAFTS TO BE EXPECTED ON FINAL.

 

Tämä ehkä selittää sen, miksei ensimmäinen laskuyritys onnistunut, mutta toisaalta kone putosi 5-6 Km päähän rannikosta Mustaan mereen, käännyttyään välillä takaisin lähtökentälle päin ja yrittäessään uutta lähestymistä Sotsi/Adlerin kentälle, joka sijaitsee n. kilometrin verran rannikkolinjasta mantereelle päin, joten se ei ollut kovinkaan lähellä finaalia pudotessaan.

 

Kyseessä oli yölento, sateisessa kelissä, melko huonossa näkyvyydessä muutenkin ilmeisen vaikeasti lähestyttävälle kentälle.

 

Lopullista syy-seurausketjua on vielä mahdotonta arvioida. Jos mustat laatikot saadaan vahingoittumattomina merenpohjasta ylös ja purettua, niin voidaan ehkä päästä varmuuteen tapahtumien kulusta. Ja se taas vie oman aikansa, kuten aina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään