Guest Tiger

Pienkoneen valot

6 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Dokumentissa http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/ops/m/opm1_01.pdf? kappaleessa 3.2.3 mainitaan lentokoneen valoista. Käytännössä kuitenkin näkee erilaisia variaatioita. Onko noille valoille jotain tiukkaa määräystä?

 

Olen rakentamassa lennokkia, johon olisi tarkoitus laittaa oikeanlaiset valot. Mallina olen käyttänyt OH-CTY-konetta, jossa peräsimessä näkyy olevan punainen valo. (Em. dokumentissa peräsimessä näkyy olevan valkoinen valo).

 

Kysymyksiä: Minkävärinen valo on missäkin paikassa ja mihin tahtiin ne vilkkuvat? Kiertääkö valo vai vilkkuuko jotkin yhtäaikaa? Onko käytössä muita valoja kuin laskeutumisvalot keulassa, navigointivalot peräsimessä ja siivenkärjissä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin yleisesti, kiinteästi palavat navigaatiovalot ovat vasemmassa siivenkärjessä punainen, oikeassa siivenkärjessä vihreä ja pyrstössä taaksepäin suunnattu valkoinen. Kuten veneissä/laivoissa.

 

Pyrstön päällä on yleensä punainen "rotating beacon"-huomiovalo, joka nimensä mukaan pyörii ja laitetaan päälle merkiksi siitä, että moottoria ollaan käynnistämässä ja pidetään päällä lennon aikana. Helpottaa koneen havaitsemista vilkkuefektin takia, ja pakollinen varsinkin yölennoilla. Voidaan ilmeisesti korvata "strobe"- eli vilkkuvalla punaisella huomiovalolla.

 

Siivenkärjissä voi myös olla ilmeisesti valkoiset strobe-huomiovalot (esim Xenon), jotka vilkkuvat tiettyyn tahtiin ja ennestäänkin parantavat koneen havaitsemista etenkin yöllä. Niiden käytöstä rullauksen ja lentoonlähdön aikana voi olla rajoituksia, koska ne häiritsevät muita kentällä olevia koneita/pilotteja.

 

Ja eteenpäin näyttävää valkeata valoa voi tulla konetyypistä riippuen joko rullausvalonheittimestä (taxi light) tai laskuvalonheittimestä (landing light), jotka voivat sijaita koneen nokkatelineessä, koneen moottorin etupellissä tai koneen siivissä, ja niitä voi olla kaksin kappalein.

 

Googlaa rotating beacon, strobe lights, taxi light, landing light ja lisää googlehakuun "aircraft" ja koneen tyyppi, niin eiköhän tarkempaa tietoa löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa, kun katsoin airliners.netistä OH-CTYn (C182) kuvia, niin siinä näyttäisi olevan seuraavat ulkopuoliset valot:

 

-navigaatiolamput siipien kärkien etuosassa ja persuuksissa pieni valkoinen lamppu

 

-pyrstön päällä etureunassa punainen rotating beacon anti-collision light, todennäköisesti sitä pyörivää mallia, jossa sähkömoottori pyörittää jotain lampun ympärilla olevaa kehikkoa tjsp, jossa on rako josta punainen valo näyttää yhdestä suunnasta katsottuna "vilkkuvan" ja kun se kerran pyörii, niin välähdys näkyy ympäri joka suunnasta katsottuna. Vai pyöriikö koko lamppusatsi? Pitäisi olla Cessna-mekatsu  :P

 

Sitä, kuinka nopeasti tällainen pyörii, en muista, mutta tahti ei ole kovin nopea, olisiko 1 x sekunnissa tai jotain?

Tosin se VOISI olla myös strobo-tyyppinen valo, joka syttyy ja sammuu säätöyksikön avulla about samaan tahtiin kuin pyörivä beacon.

 

Vuosien varrella tuli huomattua, että ne pyörivät beaconit menivät välillä epäkuntoon (moottori laukesi tjsp), joten elektronisesti vilkkumaan säädetty flash beacon voisi olla toimintavarmempi pitemmän päälle.

 

Päältäpäin katsottuna ei kuitenkaan voi tietää, kumpaa tyyppiä tuo valo on. Pääasia sinulle lienee valon sijaintipaikka ja tieto siitä, että se punainen valo vilkkuu jommallakummalla menetelmällä.

 

- nokalla näyttää olevan 2 valkeata laskeutumisvaloa, tai sitten toinen on landing light ja toinen taxi light. Valojen sijainti siis nokkapellissä eikä siivissä, kuten useissa muissa Cessnoissa.

 

Mitä nyt netistä katselin, niin Cessnoihin myydään jälkiasennuspakettina sekä elektronisesti vilkkuvia (rotating) beaconeita, valkoisia siivenkärkistrobovaloja, navigaatiolamppu/strobovaloyhdistelmäpakettia että siivenkärkiin asennettavia HID- high intensity-laskuvaloja ja kaiken lisäksi vielä siipien alle asennettavia valoja, jotka valaisevat kiitotietä kohti alaspäin (käytetään ilmeisesti rullatessa pimeällä).

 

Vanhoissa malleissa niitä ei vakiovarustukseen sisälly, mutta löytyi sellainenkin saitti, jossa uutta C182:ta myydään valmiilla siivenkärkistrobovalojärjestelmällä varustettuna.

 

Mitä valojen käyttöön ylipäänsä tulee, niin lyhyt ohje löytyy seuraavasta linkistä:

 

http://home.nc.rr.com/mwaugh/Aviation/Articles/aircraft_lights.htm

 

Jenkeissä noita rotating beaconeita näyttää muuten olevan lentokenttien (tornin) merkkivaloina paljon, mitä ei Suomessa (enää?) harrasteta.

 

Tämä päättely siis seuraavien kuvien perusteella:

 

http://www.airliners.net/open.file/0818248/L/

http://www.airliners.net/open.file/0787267/L/

http://www.airliners.net/open.file/0624158/L/

http://www.airliners.net/open.file/0566676/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaans vielä pikku täsmennys koskien beaconia, Cessnoissa (ainakin useimmissa) vakiona on vilkkuva beacon. Polttimona tais olla aika perinteinen halogen bulbbi jota tyristoriohjauksella sytytellään/sammutellaan, ko.mallin tunnistaa mukavan leppoisasta toiminta cyclestä. Vanhemmiten vielä hidastuu entisestään, ja lopulta ennen pimahdusta tuppaa jäämään palamaan kroonisesti. 

CTY:ssä olisi mielestäni juuri se orkkis Cessna-beacon.

 

Pyöriviä beaconeita on enemmänkin esim. Pipereissa, semmoinen tunafiskpurkin mallinen punainen kupu. Välitys, tai moottori vanhemmiten vähän epävarma, joten seisovaa valoa näkee...  ::)

 

Kiivaasti välähtelevät beaconit taitavat olla näissä vanhuksissa jälkiasennuslaitteita, hyvinkin toimivia kapistuksia. Whelen tekee ainakin vaikka minkälaista tötteröä, ja monella välähdystyylillä.

 

Muista nyt yhtäkkiä, onko missään pikkuritsassa niitä oskilloivia beaconeita, yseissä ainakin näytti semmoisia olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden valojen suuntakuviot ovat suhteessa koneen pituusakseliin.

 

Takavalo, valkoinen, on 70 asteen kulmassa pituusakselin kummallekin puolelle, näyttäen valkoista valoa takasektoriin.

 

Vasen punainen ja oikea vihreä ovat 110 asteen kulmissa , pituusakselin suhteen. Siis eteen ja 110 astetta sivuillensa.

 

Tuosta syntyy, päältä katsottuna, 360 asteen ympyrä, johon väistämis säännötkin perustuvat.

 

Nämä ovat purjehdusvaloja

 

Beacon on sivuvakaajan kärjessä oleva vilkkuva punainen valo, siis huomiovalo.

 

Kaikki muutkin vilkkuvat ja välkkyvät valot ovat ns. huomiovaloja, eivät siis pakollisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin ensimmäisessä viestissä sanottiin, niin variaatiota valojen sijoituspaikoissa löytyy, myös C-182-mallien kesken.

 

Esimerkkinä seuraava C-182, jossa laskeutumisvalot ovat vasemman siiven etureunassa ja siiven kärjessä aivan ilmeinen valkoinen strobo-huomiovilkku. Ja koneen nokalla ei lampun lamppua.

 

http://www.airliners.net/open.file/1041455/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään