Klaus Kivelä

HS: Kaksi Hornet -hävittäjää osui toisiinsa ilmassa

68 viestiä aiheessa

Kaksi Karjalan lennoston Hornet F-18 –torjuntahävittäjää osui harjoituslennolla toisiinsa ilmassa Pohjois-Savossa torstaina hieman ennen kymmentä.

 

Toiseen koneeseen tuli vaurioita ohjaajan kuomuun ja toiseen sivuvakaajaan. Kolhaisu jäi kuitenkin niin pieneksi, että koneet pääsivät laskeutumaan Kuopion lentoasemalle Rissalaan ongelmitta noin kello 10.20.

 

Lento-onnettomuuden vaaratilanne aiheutti Kuopion lentoasemalla täyden hälytyksen. Everstiluutnantti Ari Jussila Karjalan lennostosta kertoi, että törmäyksen selvittämiseksi asetetaan tutkintalautakunta.

 

Toisiaan kolhineet Hornetit olivat ilmassa osastolennolla kahden muun hävittäjän kanssa. Jussilan mukaan kyse oli normaalista lentoharjoituksesta lennoston harjoitusalueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallinenkin tiedote tuli juuri:

 

 

 

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla

 

Vapaa julkaistavaksi 4.5.2006 11:33

 

 

Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla

 

Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla noin 20 kilometriä Nurmeksen eteläpuolella tänään kello 09.48.

 

Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla noin 20 kilometriä Nurmeksen eteläpuolella tänään kello 09.48. Harjoitusosastoon kuului neljä konetta, joista kaksi osui toisiinsa. Toisesta koneesta vaurioitui sivuvakaajan kärki, toisesta irtosi osa kuomua. Ohjaajina oli kaksi valmiusohjaajaa.

 

Koneet laskeutuivat turvallisesti Rissalaan kello 10.15. Karjalan lennosto on aloittanut tapauksen tutkinnan. Ilmavoimien komentaja määrää ilmavoimien lento-onnettomuustutkintalautakunnan, joka aloittaa työnsä mahdollisimman pian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi pääsivät normaalisti lentämällä takaisin. ??? Toivottavasti vauriot on sen verran pieniä, ettei korjaus viivästy yhtä monta vuotta kuin HN-413. Kukaan ei ilmeisesti ollut ottamassa kuvia näistä paluulennolla ja laskussa rissalaan? :-\

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei ilmeisesti ollut ottamassa kuvia näistä paluulennolla ja laskussa rissalaan? :-\

 

Ilmavoimat on ilmoittanut, että kuvat toisiinsa osuneista koneista tulevat lennoston verkkosivuille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen horneteista oli kaverin puheiden mukaan tullut laskuun ilman kuomua, itse en hypännyt koulun pulpetilta katsomaan juuri tätä laskua.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt muisti pätkii, mutta missä Hornetissa on "sivuvakaajan kärki" ?

TopGunnit lennolla 

 

Jos tosiaan on ollut sivuvakaaja ja kuomu kyseessä niin eikös se melkein vaatisi sitä TOPGUN-tyylistä kansainvälisen merkin anto-asentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karjalan lennoston sivulla on hieman tarkennettua tietoa:

 

 

F-18 Hornet hävittäjien yhteenkosketus Karjalan lennostossa 4.5.2006

 

Kaksi Karjalan lennoston F-18 Hornet hävittäjää osui toisiinsa harjoituslennolla 4.5.2006 klo 9.49 Kuopion koillispuolella n. 20 km Nurmeksesta etelään. Harjoitustehtävään osallistui kaikkiaan neljä Hornet hävittäjää, joiden tehtävänä oli harjoitella kaksi vastaan kaksi hävittäjätorjuntoja. Toisiinsa osuneet ohjaajat toimivat samassa lento-osastossa parina.

 

Koneiden toisiinsa osuminen tapahtui 7,5 km korkeudessa simuloidun tutkaohjusammunnan jälkeisessä liikehtelyssä. Lento-osasto keskeytti lentotehtävän ja toisiinsa osuneet ohjaajat tekivät visuaalisen tarkastuksen toistensa koneille.

 

Ohjaajat eivät loukkaantuneet yhteen kosketuksesta, mutta hävittäjät saivat vaurioita koksketuksesta. Toisen Hornetin ohjaamon kuomu oli särkynyt kosketuksesta ja toisen Hornetin vasemmasta sivuvakaajan kärjestä oli irronnut noin 20 x 40 cm kokoinen vakaajan palanen.

 

Rissalan tukikohdassa oli pelastuspalvelu- ja vaijerilaskuvalmius.

 

Sivuvakaajasta vaurioituneen koneen ohjaaja teki koneelleen ohjattavuustestin ennen laskeutumistaan Rissalan lentokentälle. Kuomuttoman koneen ohjaaja tuli laskuun normaalisti. Hävittäjät laskeutuivat normaalisti klo 10.06 ja 10.11.

 

Tutkijalautakunta aloittaa tapahtuman tutkinnan huomenna Ilmavoimien komentajan määrittämässä kokoonpanossa.

 

Ilmavoimien komentajan kenraalimajuri Heikki Lyytisen nimeämä tutkijalautakunta aloittaa toimintansa seuraavalla kokoonpanolla:

 

Puheenjohtaja: kapteeni Pekka Kuoppala, lentosotakoulu

Varapuheenjohtaja: insinöörieverstiluutnantti Jaakko Saatsi, Ilmavoimien esikunta

Ohjaajajäsen: kapteeni Harri Lehtola, Lapin lennosto

Tekninen jäsen: yliluutnantti Yrjö Pikkarainen, Karjalan lennosto

Lääkäri: lääkintäeverstiluutnantti Simo Siitonen, Ilmavoimien esikunta

Poliisijäsen: rikosylikonstaapeli Jorma Hautala, Keskusrikospoliisi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus... :( onneksi ei ole pahemmin käynyt esim. kuskille kun kuomukin hajonnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karjalan Lennoston komentaja Juha Suonperä kertoi tv-uutisissa, että normaalisti koneet pitävät 100 metrin etäisyyttä toisiinsa, mutta ....

Tuossa on ollut ainekset isoon onnettomuuteen, huonoimmassa tapauksessa kalustosta olisi poistunut kaksi HN ja ohjaajat :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karjalan Lennoston komentaja Juha Suonperä kertoi tv-uutisissa, että normaalisti koneet pitävät 100 metrin etäisyyttä toisiinsa, mutta ....

Tuossa on ollut ainekset isoon onnettomuuteen, huonoimmassa tapauksessa kalustosta olisi poistunut kaksi HN ja ohjaajat :(

 

Eikös se komentaja ole kuitenkin Jussilan Ari? ihan btw..

 

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se komentaja ole kuitenkin Jussilan Ari? ihan btw..

 

Lainaus Ilmasotakoulun sivulta "Eversti Juha Suonperä luovuttaa Ilmasotakoulun johtajan sekä Luonetjärven varuskunnan päällikön tehtävät eversti Kari Salmelle 28. helmikuuta 2006.  Hänelle tehtävät luovuttava eversti Juha Suonperä siirtyy Karjalan lennoston komentajaksi 1.3.2006 lukien."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Ilmasotakoulun sivulta "Eversti Juha Suonperä luovuttaa Ilmasotakoulun johtajan sekä Luonetjärven varuskunnan päällikön tehtävät eversti Kari Salmelle 28. helmikuuta 2006.  Hänelle tehtävät luovuttava eversti Juha Suonperä siirtyy Karjalan lennoston komentajaksi 1.3.2006 lukien."

 

asiahan on sitten harvinaisen kirkas.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös ulkomaan media on kertonut asiasta.

 

Norjalainen TV2 Nettavisen kertoo uutistoimisto AP:hen nojaten, että toinen kone vahingoittui siipeen ja toinen ohjaamoon.

 

Nettavisen on tunnettu skandaalijuttujen levittäjä, eli ei ehkä tarkista lähteitään, mutta ehkä AP:kin on uutisoinut asian väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos asiaa mietitään näin maalaisjärjellä, niin onko tuossa muuta mahdollisuutta kuin TOP GUN? Tutkaohjusammunnan jälkeinen liikehtely... No Pitäähän se miehen saada leikkiä.

Niin vapaa kommentti kuin tämä onkin, niin ei kaiveta hernepusseja esille..

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos asiaa mietitään näin maalaisjärjellä, niin onko tuossa muuta mahdollisuutta kuin TOP GUN? Tutkaohjusammunnan jälkeinen liikehtely... No Pitäähän se miehen saada leikkiä.

Niin vapaa kommentti kuin tämä onkin, niin ei kaiveta hernepusseja esille..

 

Jani

Hernepussit saa toki olla ja pysyä hyllyssä mutta... pidetään nyt kuitenkin edes järki päässä: "TOP GUN"?.  Leikkiminen ja puikon ampumisen jälkeinen liikehtely on kokolailla kaksi eri asiaa väittäisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hernepussit saa toki olla ja pysyä hyllyssä mutta... pidetään nyt kuitenkin edes järki päässä: "TOP GUN"?.  Leikkiminen ja puikon ampumisen jälkeinen liikehtely on kokolailla kaksi eri asiaa väittäisin.

 

Mutta liikehtiikö se kone sillain kun se "puikko" on ammuttu?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ehkäpä joku asiantunteva esittää muun sellaisen skenaarion, jossa on mahdollista, että toisen koneen vasemman sivuvakaajan kärki osuu yhteen toisen koneen kuomun kanssa, niin että se irtoaa, ja sivuvakaajan kärjestä lähtee irti isohko palanen (kohtalainen tälli täytyi olla).

 

Odotan kiinnostuneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun uutisia katselin niin toinen näytti olevan D malli.. toinen meni ohi.

siinä olis kato käynyt jos kerran Suomessa on "vain" 7kpl D mallin Hornettia, niin yhdenkin puuttuminen varmaan vaikuttaisi paljonkin.

 

mutta onneksi ei pahemmin käynyt vaikka yksi modattiin avomalliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ehkäpä joku asiantunteva esittää muun sellaisen skenaarion, jossa on mahdollista, että toisen koneen vasemman sivuvakaajan kärki osuu yhteen toisen koneen kuomun kanssa, niin että se irtoaa, ja sivuvakaajan kärjestä lähtee irti isohko palanen (kohtalainen tälli täytyi olla).

 

Odotan kiinnostuneena.

 

Ei ilmeisestikaan kovin iso pompshadus, mutta *sangen mielenkiintoisesti* (kiinalaisen kirouksen merkityksella) ovat ilmeisesti liikkuneet toisiinsa nahden.

Tulee mieleen, etta kuskeilla on ollut *tosi* lykky myotansa, onneksi joskus lykky kay noinkin pain. Toivottavasti ei vaan lahdeta syyttelylinjalle (enka oikein uskokaan).

 

-sp

 

{Tarkennuksena siis: Ei asiantuntija]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään