Klaus Kivelä

HS: Kaksi Hornet -hävittäjää osui toisiinsa ilmassa

68 viestiä aiheessa

Silloinhan tämä tandemi on ollut se kumpi sai sivuvakaajaan vaurion. Ihan mielenkiinnosta kyselen että onko kellään tarkempaa tietoa mikä yksilö on kyseessä.

 

Yksipaikkaisen numeron näkee selvästi tuosta Harrin aiemmin antamasta linkistä.

 

EDIT: Vertailin kuvien perusteella ja totesin että kyllä molemmat ovat yksipaikkaisia, niin paljon löytyy kuitenkin eroja C ja D mallissa eroja kuomun ja sivuvakaajan väliltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitihän sitä leikkiä 3D-mallilla, tässä yksi versio, piukka paikka on ollut

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitihän sitä leikkiä 3D-mallilla, tässä yksi versio, piukka paikka on ollut

 

Jos oikein kuuntelin uutisia, niin Suonperä totesi ettei sivuvakaajaan vaurioituneen koneen ohjaa huomannut koko osumaa...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni samassa uutisjutussa (kuuntelin sivukorvalla ko. juttua), todettiin lentäjien palaavan tehtäviinsä ensi maanantaina.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun uutisia katselin niin toinen näytti olevan D malli.. toinen meni ohi.

siinä olis kato käynyt jos kerran Suomessa on "vain" 7kpl D mallin Hornettia, niin yhdenkin puuttuminen varmaan vaikuttaisi paljonkin.

 

mutta onneksi ei pahemmin käynyt vaikka yksi modattiin avomalliin.

 

Juuri äsken tuli kuvaa MTV3-uutisista, kuomu oli rikki yksipaikkaisesta, itseasiassa taisi koko kuomu olla poissa tuulilasin takaa.

 

Näkyyhän tuo täältäkin tosiaan. Kone HN-438? (linkki oli jo tuolla edellä)

 

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=642

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on jotain vikaa ilmavoimien koulutusohjelmassa, kun viiden vuoden sisällä rikotaan neljä kappaletta n.40-50 miljoonan arvoisia lentokoneita.

 

Pahasti jotain vikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on jotain vikaa ilmavoimien koulutusohjelmassa, kun viiden vuoden sisällä rikotaan neljä kappaletta n.40-50 miljoonan arvoisia lentokoneita.

 

Pahasti jotain vikaa.

 

No hohhoijaa taas kerrakseen. Mietihän vähän, mitä latelet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on jotain vikaa ilmavoimien koulutusohjelmassa, kun viiden vuoden sisällä rikotaan neljä kappaletta n.40-50 miljoonan arvoisia lentokoneita.

 

Pahasti jotain vikaa.

 

Eli konkurssiin koko lafka vaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on jotain vikaa ilmavoimien koulutusohjelmassa, kun viiden vuoden sisällä rikotaan neljä kappaletta n.40-50 miljoonan arvoisia lentokoneita.

 

Pahasti jotain vikaa.

 

Eiköhän niitä mene muilla mailla ihan samalla tavalla. Taitaa tuo sotilaslentäminen olla filosofialtaan aika erilaista kuin siviililentäminen. Sotilaat harjoittelevat joskus kai aika lähelläkin riskirajoja, kun matkustajaliikenteen pilotit sen sijaan pyrkivät maksimoimaan turvallisuuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitihän sitä leikkiä 3D-mallilla, tässä yksi versio, piukka paikka on ollut

Tarviikos sen alempana lentävän siipikoneen olla mihinkään kallellaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hohhoijaa taas kerrakseen. Mietihän vähän, mitä latelet...

Mietin jo, ennenkuin kirjoitin.

Monta Drakenia on meillä törmännyt toisiinsa, entä Hawkeja, MiGejä?

 

Jotain tässä on nyt pitänyt tapahtua, ei pelkkää epäonnea.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain tässä on nyt pitänyt tapahtua, ei pelkkää epäonnea.

Taktiikka on vedetty uuden järjestelmän myötä täysin uusiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarviikos sen alempana lentävän siipikoneen olla mihinkään kallellaan?

 

Ei, kyllä ne sopi kohdilleen melkein miten päin vain. Tässä minimi kallistus, jolla "Lerx" ei vielä osuisi(tuon 3D-modelin pyörittelyllä).

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kyllä ne sopi kohdilleen melkein miten päin vain. Tässä minimi kallistus, jolla "Lerx" ei vielä osuisi(tuon 3D-modelin pyörittelyllä).

 

 

Tämän päivän Pohjalaisen artikkelin mukaan koneet ovat osuneet toisiinsa "selkäpuolet vastakkain". Lisäksi parittain ammuttaessa koneiden minimiväli on 100 metriä, ja on epäselvää, miksi koneet osuivat toisiinsa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi Karjalan lennoston Hornet F-18 –torjuntahävittäjää osui harjoituslennolla toisiinsa ilmassa Pohjois-Savossa torstaina hieman ennen kymmentä.

 

Virallinenkin tiedote tuli juuri:

 

 

 

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla

 

Vapaa julkaistavaksi 4.5.2006 11:33

 

 

Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla

 

Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla noin 20 kilometriä Nurmeksen eteläpuolella tänään kello 09.48.

 

Karjalan lennoston kaksi Hornetia osui toisiinsa harjoituslennolla noin 20 kilometriä Nurmeksen eteläpuolella tänään kello 09.48. Harjoitusosastoon kuului neljä konetta, joista kaksi osui toisiinsa. Toisesta koneesta vaurioitui sivuvakaajan kärki, toisesta irtosi osa kuomua. Ohjaajina oli kaksi valmiusohjaajaa.

 

Koneet laskeutuivat turvallisesti Rissalaan kello 10.15. Karjalan lennosto on aloittanut tapauksen tutkinnan. Ilmavoimien komentaja määrää ilmavoimien lento-onnettomuustutkintalautakunnan, joka aloittaa työnsä mahdollisimman pian.

 

Huomautuksena, että vaikka Karjalan lennosto on SAVOSSA, niin törmäyspaikka on kuitenkin Pohjois-Karjalan puolella (tosin ilmeisesti lähellä Pohjois-Savon rajamaita,...  ;)

 

 

Tämän päivän Pohjalaisen artikkelin mukaan koneet ovat osuneet toisiinsa "selkäpuolet vastakkain". Lisäksi parittain ammuttaessa koneiden minimiväli on 100 metriä, ja on epäselvää, miksi koneet osuivat toisiinsa.

 

Joku kirjoitti, että miten törmäys on mahdollista?!

Miettikääpäs - 100 metriä väliä, nopeus 1000 km/h,... Miten nopeasti tuon 100 metriä HN:llä taittaa?

 

Terveisin  Reijo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku kirjoitti, että miten törmäys on mahdollista?!

Miettikääpäs - 100 metriä väliä, nopeus 1000 km/h,... Miten nopeasti tuon 100 metriä HN:llä taittaa?

 

Terveisin  Reijo

 

 

Asiat tapahtuvat nopeasti noissa nopeuksissa, sehän on selvä. Ja kyseessä olevat pilotit ovat molemmat kokeneita n.30 v.yliluutnantteja, jotka ovat ovat harmistuneita tapahtuneesta. Ymmärrettävästi.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääpäs - 100 metriä väliä, nopeus 1000 km/h,... Miten nopeasti tuon 100 metriä HN:llä taittaa?

 

0,36sek

 

Mutta onhan toki oletettavaa, että se törmäysnopeus ei ole lähimainkaan 1000km/h.  Eli sopii olettaa, että koneet ovat lentäneet edes kutakuinkin samaan suuntaan suht.koht. samanlaisilla nopeuksilla? Vaikea uskoa ainakaan, että ne olisivat kovin suurilla kulmilla toisiinsa nähden osuneet. Olisi takuulla jälki aika paljon pahempaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tuo Iltalehden juttu osataan jättää omaan arvoonsa. On se vaan kumma, että tuonkin paskalehden pitää taas kertoa tuokin faktana. Ihme kun ei vielä julista kissankorkuisilla kirjaimilla, että "Iltalehti selvitti Hornet-turman, syylliset tiedossa". Voi vetin prse.

 

Sattumalta osuin blogiin, jossa näkyy että on ne amerikkalaisetkin osanneet. Siellä on suuri onnettomuus vaan ollut vielä hiukan lähempänä, vaurioista päätellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti 5.5.06 tietää jo koneiden asennot törmäyshetkellä! :laugh: :laugh: :laugh:

 

:laugh:

 

Jos saa spekuloida näillä annetuilla tiedoilla, niin todennäköisesti vois tulla kyseeseen tuon simuloidun ammunnan jälkeisessä tilanteessa johtokoneen irtautuminen uutisissakin näytetyllä tiukalla kaarrolla sivulle alaviistoon siipikoneen päälle, jolloin johtokoneen kuomu on osunut kakkosen ulommaiseen vakaajaan....tällaisessa liikkeessä koneet voisivat siivuuttaa toisensa näillä kolhuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti 5.5.06 tietää jo koneiden asennot törmäyshetkellä! :laugh: :laugh: :laugh:

 

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin jo aamulla Pohjalaisessa oli artikkeli, joka perustuu STT:n tietoihin:

 

STT/Kuopio:

 

"Torstaina ei ollut tietoa, miten koneet ajautuivat risteäville radoille. Koneet kuitenkin osuivat toisiinsa "selkäpuolet" vastakkain, jolloin toisen koneen vasen takavakaaja ja toisen kuomu vaurioituivat."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään