Antton Rintala

purjekoneen ohjaimissa

96 viestiä aiheessa

jop, tässä sitä ollaan´, kohta 14v. synttärit ja lentolupakirja houkuttaa jo kovasti, (enää pari pitkää vuotta).

elikkäs, voisiko joku kertoa millaista on istua purjekoneen puikoissa. voisi kertoa myös miksi kannattaa valita purjekone eikä esim. odottaa  vuotta kauemmin ja menää ultrakoulutukseen. tai toisin päin, esim. miksi kannattaa hakeutua vasta iän riittäessä kunnon moottorikone koulutukseen eikä minnekkään kevyempiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin itse muutama vuosi sitten vähän samanlaisessa tilanteessa. Vastakkain olivat purjelentäminen ja moottorilento. Valitsin PPL-lupakirjan oikeastaan kahdesta syystä. Ensimmäinen syy oli se että pääkaupunkiseudulta oli melko hankalat kulkuyhteydet kentille joissa purjelentoa olisi pystynyt harrastamaan (en omistanut tuolloin ajokorttia). Toiseksi PPL oli kuitenkin ensiaskel ammattilentämiseen.

 

Jälkeenpäin ajateltuna olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Ennen ammattilentäjäkurssin aloittamista suoritetusta PPL-lupakirjasta ei ole ainakaan tähän mennessä ole ollut minkäänlaista haittaa.

 

Kannattaa kuitenkin miettiä asiaa tarkkaan ennen kuin tekee päätöksiä suuntaan tai toiseen.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse puuhaan sekä purjelennon- että moottorilennon saroilla. Maailmat ovat ihan erilaiset.

 

Aloitin 1974 purtsikalla ja jatkan edelleen. Hommassa viehättää ihan erityisesti rauhallisuus, porukka, kelin seuraaminen... Purjelento on vahvasti joukkoharrastus, yksikseen ei onnistu kuin kovasti arvokkailla itsestarttaavilla.  Olen elänyt parhaat ilmailuhetkeni nimenomaan purjekoneen puikoissa, rauhallisesti "löttöstä lentäen" ilman minkäänlaista pakkoa perille pääsystä ja toisaalta, kun joskus on saanut oikein tosissaan taistella päästäkseen takaisin kentälle pikku matkalennon päätteeksi. Lasken kyllä vankaksi plussaksi myös tuntuman moottorittomaan lentämiseen silloin, kun moottorikoneen kanssa tulee ongelmia. Itse kuulun niihin, jotka voisivat väittävät olevansa kuolleita, ellei kokemusta "liitolentämisestä" olisi ollut. 

 

Moottorilentoharrastus sai alkunsa mopulla 1976 ja jatkui "oikeisiin" lentokoneisiin 90-luvun alussa. Näitäkin harrastan edelleen. Moottorilento on mukava (?) matkustusmuoto ja jatkaa lentokautta pursikauden ulkopuolelle ympärivuotiseksi. Varsinkin, jos onnistut löytämään jostain suksi- tai peräti kellukekoneen, kasvavat mahdollisuudet oleellisesti. Moottorilento on ehkä monipuolisempi laji (tarkkuuslento, taitolento, matkalento, maastolento...) kuin purjelento.

 

Olen minä vähän ultrillakin kokeillut, mutta se ei jotenkin "iskenyt kipinää". Varmasti oikein mukavaa, mutta ei minun lajini.

 

Aikaisemmin oli kirjoitettu moottorilennon puolesta ammatinhankinnassa, ihan totta. Itse en koskaan aikonut lentämisestä ammattia itselleni. En halunnut pilata hyvää harrastusta "työn maulla". Muuten kyllä touhuan ilmailunsaralla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultra vs ppl -jutuissa kannattaa muistaa se, että UPL -> PPL -suuntaan lupakirjan "päivittäminen" on aika turhauttava prosessi, koska teoriat joutuu käymään käytännössä kokonaan uudestaan ja ultralentotunneista sai muistaakseni maksimissaan 10 tai 15 tuntia hyvitystä. Eli jos miettii siinä mielessä että "aion sen ppl:n hankkia sitten kun ikä ja rahat riittää", ei se UPL ole kovin hyvä idea. "Väliportaana" se on aika kallis suhteessa siihen mitä siitä "hyvitetään" PPL:ää hankkiessa.

 

Toisaalta ultralentäminen varmaan on ihan mukava harrastus sinänsä sekin, eikä moni ultrapiloteista mieti sen kummemmin ppl:n hankintaa.

 

Toisaalta purjelento on itsessään hyvä harrastus - ja kun harrastelentämisestä puhutaan muutenkin - eiköhän se *lentäminen* ole se pääasia, oli se laite mikä hyvänsä. Purjelentolupakirja on edullisempi (alle 1000e - 1800e paikasta ja siitä riippuen onko kentällä hinauskone vai vintturi) - ja tosiaan mahdollista nuoremmalle. "Väliportaana" varmaan siinä mielessä fiksumpi valinta. Ja moni tykästyy siihen niin paljon ettei muita lajeja edes harkitse sen lisäksi.

 

Mutta tässä kannattaa toki miettiä myös asiaa käytännön kannalta. Minkälaista toimintaa on siellä omalla lähimmällä lentokentällä? Mene tutustumaan kerhoon (tai kerhoihin?) siellä, katso minkälaista touhu on ja kysele myös heidän mielipiteitään. Ja kyse on harrastuksesta, turha sitä lupakirjaa on hankkia jos homma tyssää mahdottomiin kulkuyhteyksiin tms. kurssin jälkeen.

 

Samaten moni kerho järjestää tutustumispäiviä tms missä pääsee opettajan kyytiin taivaalle, se voinee onnistua jo vaikka ikää ei vielä olisikaan tarpeeksi. Saa takuulla selville tykkääkö hommasta vai ei. Isä mukaan (ja myös kyytiin) - saattaa meinaan innostua sekin siitä :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Profiilisi mukaan asustat Kurikassa, ja lähin kerhokenttä on Seinäjoki.

 

Purjelentämisen sivuilta http://www.ilmailu.fi/index.php?mid=77 löysin linkin Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerhon sivuille,

 

http://www.epik.fi/ joiden mukaan ko. kerho harrastaa sekä purjelentoa, ultrakeveillä lentoa että moottorilentoa ja antaa koulutusta näihin kaikkiin.

 

Ellet ole näillä sivuilla aikaisemmin käynyt, niin sieltä voisi aloittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ajatukset ovat lähinnä mitä tuo Mikko tuossa kirjasi.

 

GPL 1979, MGPL 1983 ja PPL 1984. Pitkässä ja hankalassa järjestyksessä, muuta oli se mielestäni sen väärtija "oikea järjestys". GPL piti tietty heti kun sen sain ja vielä 1983 olin aivan varma, etten tule koskaan PPL:ää hankkimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, eihän tuolla järjestyksellä ole väliä. Tai sillä kuinka paljon hyvitetään vanhasta lupakirjasta. Kuitenkin lentämistä se kurssilla oleminenkin on ja toivottavasti se lentäminen ei jää pelkkään kurssiin. Se, että kestääkö PPL 45 tuntia vai 35 tuntia ei ole mitään merkitystä. Kuitenkin kurssin jälkeen pitää lentää että taito säilyy ja kehittyy.

Pääasia, että pääsee harrastamaan ilmailua siinä muodossa kun tuntuu kiinnostavalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ajatukset ovat lähinnä mitä tuo Mikko tuossa kirjasi.

 

GPL 1979, MGPL 1983 ja PPL 1984. Pitkässä ja hankalassa järjestyksessä, muuta oli se mielestäni sen väärtija "oikea järjestys". GPL piti tietty heti kun sen sain ja vielä 1983 olin aivan varma, etten tule koskaan PPL:ää hankkimaan.

 

Tuon takia olen sen MGPL:nkin jättänyt hankkimatta ;)

 

hannu GPL -75 (kurssi -74, 15 v)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Samaten moni kerho järjestää tutustumispäiviä tms missä pääsee opettajan kyytiin taivaalle, se voinee onnistua jo vaikka ikää ei vielä olisikaan tarpeeksi. Saa takuulla selville tykkääkö hommasta vai ei. Isä mukaan (ja myös kyytiin) - saattaa meinaan innostua sekin siitä :)

 

//Tuomas

 

 

Tuosta olen vähän eri mieltä - siitä tutustumislennosta, jopa kurssistakin saa aika kalpean kuvan "oikeasta" purjelennosta.  Enkä nyt tarkoita pelkästään kilpa- tai matkalentämistä, vaan purjelento yleensäkin aukeaa melko hitaasti, mutta sitten kun pääsee jyvälle, antaa kyllä todella paljon, olipa sitten löttöstelemistä tai sitä hampaat irvessä lentämistä. Itse olen ehkä enemmänkin tämän jälkimmäisen "agraaripuolen" kavereita ;) En kauheita menestystavoitteita kilpalentämisessä elättele, mutta se annettu tehtävä kaivaa kaikki siihen asti kertyneet taidot esiin. Lisäksi kilpailuissa on paljon helpompi lentää kuin muuten, jos lappuun on kirjoitettu että käyt tuolla ja tuolla, niihinhän menee, vaikkei se keli siellä jyllääkään. Itseannetulla matkalentotehtävällä on niin paljon helpompi muuttaa suunitelmia kesken kaiken, jos keli ja tehtävä ovat hiukan epäsynkassa keskenään.

 

Sen verran alkuperäiselle kysyjälle, että itse mietin silloin -74, että lennän nyt ensin tämän GPL:n ja sitten parin vuoden päästä "oikean" lupakirkjan (silloin ei ollut UPL:ää). Siinä niiden parin vuoden aikana tuli jonkun verran oltua kaverien kyydissä moottorikoneissa ja ihan suoraan sanottuna se on purjelentoon verrattuna tylsää (HUOM! henkilökohtainen mielipide), aika suuri osa ajasta menee suoraa viivaa menemällä, kun purjekonetta lennetään suurin osa ajasta aktiivisesti. Purjelento vaatii koko ajan ajattelemaan asioita etukäteen ja keskityttymään ohjaamiseen ihan eri tavalla kuin motoori. Olen kuullut yhden moottorikouluttajan sanovan että "Ai purjelentäjä, no ainakin se osaa sitten lentää", eli purjekonetta lennetään (ja pitääkin lentää) puhtaammin, esim. jalkaa käytetään kaarroissa.

 

Eli ehdottomasti suisittelen sitä GPL:ää ja katsot sitten vielkö muu kiinnostaa :)

 

t. hannu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelento vaatii koko ajan ajattelemaan asioita etukäteen ja keskittymään ohjaamiseen ihan eri tavalla kuin motoori. Olen kuullut yhden moottorikouluttajan sanovan että "Ai purjelentäjä, no ainakin se osaa sitten lentää", eli purjekonetta lennetään (ja pitääkin lentää) puhtaammin, esim. jalkaa käytetään kaarroissa.

 

 

Itse sain aikoinaan lupakirjat silloisessa halvimmassa mahdollisessa järjestyksessä: PPL - GPL - MGPL.

 

Pikku vitsinä "puhtaasti lentämisestä" heitän toisesta ketjusta pöllityn kuvan ja kysyn: Miksi viiksi on suorassa, mutta kuula poskellaan  :P

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse sain aikoinaan lupakirjat silloisessa halvimmassa mahdollisessa järjestyksessä: PPL - GPL - MGPL.

 

Pikku vitsinä "puhtaasti lentämisestä" heitän toisesta ketjusta pöllityn kuvan ja kysyn: Miksi viiksi on suorassa, mutta kuula poskellaan  :P

 

 

Jos tarkoitat viiksellä lankaa (viiksihän on se kaartomittarin osoitin), niin ainakin pari elävästä elämästä koettua vaihtoehtoa:

 

a) kuula asennettu vinoon (siihen nähden aika pahasti vinossa tosin)

tai b) se todennäköisempi, lanka on kastunut ja liimautunut kabiiniin.

 

Osuiko, vai keksitäänkö lisää... ;)

 

hannu

 

EDIT: sitä kuvaa pitänyt monistaa.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Profiilisi mukaan asustat Kurikassa, ja lähin kerhokenttä on Seinäjoki.

 

Purjelentämisen sivuilta http://www.ilmailu.fi/index.php?mid=77 löysin linkin Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerhon sivuille,

 

http://www.epik.fi/ joiden mukaan ko. kerho harrastaa sekä purjelentoa, ultrakeveillä lentoa että moottorilentoa ja antaa koulutusta näihin kaikkiin.

 

Ellet ole näillä sivuilla aikaisemmin käynyt, niin sieltä voisi aloittaa.

 

jep, hyvin huomattu, ja noilla sivuilla olen käynyt suhteellisen usein...

 

EDIT. voisiko joku kertoa onko tämä aivan kohtuu hinta purjelentokurssista vai pitäneekö etsiä uusi kerho:

·kurssimaksu 150 € + 12 hinausta ja konevuokra

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku vitsinä "puhtaasti lentämisestä" heitän toisesta ketjusta pöllityn kuvan ja kysyn: Miksi viiksi on suorassa, mutta kuula poskellaan  :P

 

Mutta eihän tuossa kuvassa villalankakaan ole ihan keskellä, vaan jonkin verran vasemmalla.

Teorian ja käytännön kokemusten mukaan villalanka ja kuula ovat lähes aina eri puolilla keskiviivaa  :)

Mutta koska toinen on koneen ulkopuolella ja kevyt, toinen taas koneen sisällä ja raskas, niin niiden dynamiikassa voi olla pientä eroa. Ja toki voi olla kyseessä asennusvirhekin, että kaartomittari ei ole ihan suorassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tuosta turn and slip-indikaattorin kuulasta ja viiksestä nyt heitin vain esimerkin.

 

Kuitenkin, kun puhutaan puhtaasta lentämisestä, niin sekä vaakalennossa että kaarroissa kuulan pitäisi olla aina keskellä.

 

Jollei ole, lentotila on vinksallaan johonkin suuntaan, eikä siis "puhdas".

 

Niissä koneissa, joissa on sivuperäsintrimmi, kuulasta on senverran apua, että puhtaan lentotilan saavuttamiseksi asetutaan vaakalentoon ja otetaan jalat pois polkimilta ja veivataan sivuperäsintrimmiä kunnes kuula on keskellä.

 

Nämä vanhat totuudet eivät ole muuttuneet mitenkään.

 

No, voi olla, että T&S tuossa pursikoneessa on joko pieleen asennettu tai sitten sähköinen, jolloin jos virta on katkaistu, gyro ei toimi ja viiksi pysyy keskellä. Kuula on kuitenkin mekaaninen näyttö, joka toimii ilman sähköäkin. Ja keskellä sen pitäisi olla pienimmän vastuksen ja parhaan nopeuden saavuttamiseksi.

 

Toki sitten on tahallisia lentotiloja, joissa kuula lähtee laidoille, kuten sivuluisu tai syöksykierre. Mutta tästähän ei ollut kai tuossa kuvassa kyse.

 

Jos nyt joku väittää vastaan, niin pistäköön googleen "turn and slip indicator ball", sieltä löytyy asiantuntevampia ukkoja kuin minä.

 

Vaikka enhän minä siinä mielessä mikään purjelennon asiantuntija ole, että moottorilentotiimaa on n. 795 h enemmän kuin purjelentotiimaa.

 

Hyvä kuitenkin muistaa myös se, että jos alipainegyromittarit tilttaavat, kun lennät IFR:ää, yleensä sähköinen Turn and Slip plus kuula jäävät vielä jäljelle ja niitä kannattaa käyttää ensisijaisina koneen asennon indikaattoreina, minkä muistamisesta voi olla kovastikin hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin peruskoulun lyhyellä maantiedon oppimäärällä ja sinivalkoisin aurinkolasein sanoisin että Kurikasta on lyhyempi Kauhajoelle harrastamaan purjelentoa ;D Kurssimaksu on 1100 euroa, vintturihinaus 5 euroa lupakirjan saamisen jälkeen. Katso: http://teemu.svil.fi/sulk/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta olen vähän eri mieltä - siitä tutustumislennosta, jopa kurssistakin saa aika kalpean kuvan "oikeasta" purjelennosta.  Enkä nyt tarkoita pelkästään kilpa- tai matkalentämistä, vaan purjelento yleensäkin aukeaa melko hitaasti, mutta sitten kun pääsee jyvälle, antaa kyllä todella paljon, olipa sitten löttöstelemistä tai sitä hampaat irvessä lentämistä.

 

Jep, ihan hyvä näkökulma tuokin ja varmasti totta.

 

Siinä niiden parin vuoden aikana tuli jonkun verran oltua kaverien kyydissä moottorikoneissa ja ihan suoraan sanottuna se on purjelentoon verrattuna tylsää (HUOM! henkilökohtainen mielipide), aika suuri osa ajasta menee suoraa viivaa menemällä, kun purjekonetta lennetään suurin osa ajasta aktiivisesti.

 

*zap*

 

Eli ehdottomasti suisittelen sitä GPL:ää ja katsot sitten vielkö muu kiinnostaa :)

 

Juu, touhu on erilaista. Moottorilennossa on se hyvä puoli että kausi on pidempi ja matkalentäminen tyyliin "menenpä ensi lauantaina käymään paikassa A" on hiukan helpommin ennustettavissa kuin purjelentäen. Tosin sää rajoittaa VFR-pilottia sekin, mutta ei ihan yhtä paljon. Muttei noita tosiaan sillai voi verrata että kumpi on parempi, riippuu ihan omista tarpeista ja mieltymyksistä. Moni harrastaa kumpaakin, toiset taas "tiukasti" vain yhtä lajia. Moottorilentämisessä se "ansiolento" on ongelma, eli kaikki ansiot tuppaavat mennä siihen lentämiseen..  :-\ Purjelento on huomattavasti järkevämmän hintaista, ellei sitten eksy johonkin tehokonekimppaan.. ;D

 

Ja olen ehdottomasti samaa mieltä, että purjelento on asia mitä kannattaa kokeilla. Itselläkin on suunnitelmissa kyllä lähitulevaisuudessa, pitäisi vain varata siihen aikaa riittävästi että ei jää pintaraapaisuksi.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä sinun paria vuotta tarvitse odottaa jos purjelentoa harkitset. Koulutuksen saa aloittaa sinä vuonna kun täyttää 15 tosin lupakirjan saa vasta sittenkun täyttää 16. Mutta jos on opettaja kentällä, voit kyllä lentää täysin "normaalisti" oppilaslupakirjallakin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse sain aikoinaan lupakirjat silloisessa halvimmassa mahdollisessa järjestyksessä: PPL - GPL - MGPL.

 

Pikku vitsinä "puhtaasti lentämisestä" heitän toisesta ketjusta pöllityn kuvan ja kysyn: Miksi viiksi on suorassa, mutta kuula poskellaan  :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Heh, Itse kokeilin tänään purtsikkaa ekaa kertaa, ja huomasin tuon langan ja kuulan eron. Tuosta kuvastahan sen näkee. Kuula osoittaa, että pelissä on liikaa vasenta jalkaa, ja itseasiassa tuo lanka näyttää ihan saman asian; sehän toimii päinvastoin. Jos lanka on vasemmalla (kuten kuvassa), on vasenta jalkaa liikaa.

 

Tero

 

edit: aah siis luin väärin, puhuitkin viiksestä etkä langasta. En osaa sanoa miksi se on keskellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin, kun puhutaan puhtaasta lentämisestä, niin sekä vaakalennossa että kaarroissa kuulan pitäisi olla aina keskellä.

 

Jollei ole, lentotila on vinksallaan johonkin suuntaan, eikä siis "puhdas".

 

No, voi olla, että T&S tuossa pursikoneessa on joko pieleen asennettu tai sitten sähköinen, jolloin jos virta on katkaistu, gyro ei toimi ja viiksi pysyy keskellä. Kuula on kuitenkin mekaaninen näyttö, joka toimii ilman sähköäkin. Ja keskellä sen pitäisi olla pienimmän vastuksen ja parhaan nopeuden saavuttamiseksi.

 

Öö.. jos tos oli kyse viiksestä, niin se yleensä on sähköinen (mikä muu se purtsikassa voisi olla?) ja poissa päältä, jos ei lennetä mittaria, koska se vie sähköä, ja joskus se sähkö on kortilla, kuten esim. 8 tunnin lennolla, kun koneessa on yhtä sun toista sähköistä vempainta - erityisesti jos vaikka on kysymys kerhoakusta, jonka edellinen pilotti unohti ladata [syy, miksi minulla on kaksi omaa akkua, joita käytän joka koneessa). Purtsikassa kun sitä ei lennolla ladata (OK, on olemassa aurinkopaneelilataussydeemeitä, muttei kovin monessa suomalaisessa koneessa). Lentäminen muuttuu huomattavaksi ikävämmäksi, kun audio ei  piipitä iloisesti nostossa :)

 

Lisäksi, kyllä se kuula helposti livahtaa keskiasemastaan, jos vaikkapa keskittyy hetkeksi ajattelemaan kuvakomposition kultaisia leikkauksia sun muuta lentämiseen suoraan liittymätöntä, tai vaikkapa ottaa sitä kuvaa kahdella kädellä.

 

t. hannu, joka ei moottoritiimaa omista tippaakaan ja puhuu asioista sillä varmuudella, jonka antaa vain täydellinen tietämättömyys niistä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voisiko joku vielä kerrata nuo ikärajat kuhunkin koneluokkaan...?

 

eikö se ainakin ollu jotta purjelento kurssille voi mennä sinä vuonna kun täyttää 15 mutta luvan saa 16v.

 

muita en sitten tiedäkkään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voisiko joku vielä kerrata nuo ikärajat kuhunkin koneluokkaan...?

 

eikö se ainakin ollu jotta purjelento kurssille voi mennä sinä vuonna kun täyttää 15 mutta luvan saa 16v.

 

muita en sitten tiedäkkään...

 

Juu kuten pari viestiä aikaisemmin sanoin. Muihin luokkiin (ainakin PPL ja mgpl) saa aloittaa sinä vuonna kun täyttää 16 ja lupakirja kun täyttänyt 17?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sitten vielä kun joku selventäisi mitä nuo ppl ja mgpl on...

 

PPL (Private Pilot Licence) oikeuttaa ohjaamaan lentokonetta lennettäessä VFR:ää.

MGPL (Motor Glider Pilot Licence) oikeuttaa lentämään moottoripurjehtijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

PPL (Private Pilot Licence) oikeuttaa ohjaamaan lentokonetta lennettäessä VFR:ää.

 

Itse asiassa se oikeuttaa ohjaamaan lentokonetta yksityislennolla. Vaikka Concordea, kunhan kyseiseen koneeseen vaadittavat kelpuutukset ovat kunnossa.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään