Antton Rintala

purjekoneen ohjaimissa

96 viestiä aiheessa

Eikös GPL ja MGPL ole kansallisia kelpuutuksia? ???

 

Ilmailuhallinnon sivun http://www.ilmailuhallinto.fi/lupakirjat mukaan kansallisia (?) lupakirjoja:

 

Harrasteilmailun lupakirjoihin kuuluvat purjelentäjän lupakirja, GPL eli Glider Pilot Licence, moottoripurjelentäjän lupakirja, MGPL eli Motor Glider Pilot Licence, ultrakevytlentäjän lupakirja, UPL eli Ultra Pilot Licence, Autogirolentäjän lupakirja, APL eli Autogiro Pilot Licence, sekä kuumailmapallolentäjän lupakirja, BPL eli Balloon Pilot Licence.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, voit mm. Grobia lennellä, mikäli sinulla on PPL:ssä TMG (Touring Motor Glider) luokkakelpuutus. Tämä siis vaihtoehtona kansalliselle Harrastelentäjän MGPL-lupakirjalle  ::)

 

t: V-M

 

Jep, näin on ja asiaa on taidettu jo sivuta aiemminkin. Eli 5 h lentoja open kanssa(ja tarkkari?) niin PPL:llä saa lentää MGPL:ää. Muistelen vain tuota MGPL hommaa, kun olen käynyt teoriat MGPL:ään(koulun puolesta), ja kyselin josko saisi hyvityksiä PPL:ään, ja ei saanut. Silloin vain ilmailuhallinnosta sanottiin perusteeksi, että PPL on JAR:n mukainen, ja MGPL kansallinen koulutus :thmbdn:

 

Aika tarkkana saa tosiaan noiden kanssa olla. Mutta ehkä "vaivattomin" keino on lentää PPL, ja siitä sitten kelpuutukset GPL:ään ja MGPL:ään jos haluaa. Mutta tämä reittihän on kallein, saatikka sitten kaikkien kelpuutuksien/lupakirjojen voimassapitäminen :P  :)

 

Vili

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Aika tarkkana saa tosiaan noiden kanssa olla. Mutta ehkä "vaivattomin" keino on lentää PPL, ja siitä sitten kelpuutukset GPL:ään ja MGPL:ään jos haluaa. Mutta tämä reittihän on kallein, saatikka sitten kaikkien kelpuutuksien/lupakirjojen voimassapitäminen :P  :)

 

Vili

 

Pieni tarkennus/viilaus: GPL-kelpuutusta ei ole olemassa, joten PPL:llä et saa ajella purtsikkaa... Siihen täytyy lentää kurssin kautta lupakirja (toki PPL:llä saa aika paljon helpotusta, mutta on siinä lentämisessä jotain opeteltavaakin  :P )

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni tarkennus/viilaus: GPL-kelpuutusta ei ole olemassa, joten PPL:llä et saa ajella purtsikkaa... Siihen täytyy lentää kurssin kautta lupakirja (toki PPL:llä saa aika paljon helpotusta, mutta on siinä lentämisessä jotain opeteltavaakin  :P )

 

-vm

 

Ok!Kiitos selvennyksestä :) Näin sitä vaan sekoaa asioissa, kun ei ota tarpeeksi itse ensin selvää :laugh:  :P

Edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, näin on ja asiaa on taidettu jo sivuta aiemminkin. Eli 5 h lentoja open kanssa(ja tarkkari?) niin PPL:llä saa lentää MGPL:ää.

 

Vili

 

Ei viittä vaan yksi tunti + tarkkari. Käytännössähän kessnapilotti ei 9999 tapauksessa 10000:sta opi hommaa noin äkkiä, mutta kolme-neljä tuntia alkaa toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elähän nyt...

 

Enpä minäkään ässäpilotti ollut, mutta suhtkoht kokenut Cessnapilotti kuitenkin, ja MGPL tuli Falkella ajassa 1 h 40 min minkä jälkeen yksinlento 25 min, eikä edes mitään tarkkaria tarvittu, vaan paperit suoraan Laitokseen joka kirjoitti lupakirjapahviin PPL:n ja GPL:n perään MGPL:n.

 

Tosin kieltämättä asiassa auttoi se, että oli jo PPL ja GPL.

 

Näin siis kansallisten pykälien mukaan v. 1993.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä vanha harrastus saa väistyä kun ei enää paikat (polvi) kestä pallon perässä juoksemista. Harkitsen todella jos alkaisi purjelentoa harrastamaan. Kymin kenttäkin olisi suht mukavan matkan päässä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä minäkään ässäpilotti ollut, mutta suhtkoht kokenut Cessnapilotti kuitenkin, ja MGPL tuli Falkella ajassa 1 h 40 min minkä jälkeen yksinlento 25 min, eikä edes mitään tarkkaria tarvittu, vaan paperit suoraan Laitokseen joka kirjoitti lupakirjapahviin PPL:n ja GPL:n perään MGPL:n.

 

Falke on aika helppo laite. Cessnapilotin kouluttaminen G109:ään onkin jo sitten haastavampi projekti. G109A taitaa olla kyllä hankalin lentolaite mitä minä olen yrittänyt lentää: rullaus epämiellyttävää, tehonpuute, sivuperäsin ei riitä sivutuulistartissa, siipi ei kestä likaa tai vettä, laskussa olisi tarpeen välikäsi, moottorin lämpöjen vahtiminen... vaikka sitten kun sen saa ilmaan, ihan mukava siinä on istua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leija.

 

No joo, se on paikkakunnasta kiinni. Mitä on tarjolla. Kulkeminen maksaa. Jos pelkän aloituksen laskee, niin kai halvinta on laskuvarjoilu, sitten varjoliito, purjelento, mopu ja ultra.

 

Sinnehän sitä on mentävä, missä näyttää olevan kivaa seuraa ja tuntee viihtyvänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile Purjelennon tutustumiskurssia.

 

Tee mistä pidät elä siitä mikä on halvinta.

 

Sä vissiin pidät helikoptereista joten katso helitour.fi jonka osotteen sain yhdestä spottaus kuvasta jossa seinäjoella oli lennättänyt ihmisiä kopteri jonka kylessä luki otsikko tai teksti Helitour.fi

 

muistaakseni lupakirjan hinta 15000e tai 50000e

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

muistaakseni lupakirjan hinta 15000e tai 50000e

 

26000€ luki tuolla Helitourin sivuilla... Ehkäpä se tonnin purjelentokurssi on kuitenkin parempi tapa, vaikka kukapa ei haluaisi hekolentäjäksi..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta sanokaapas nyt mikä on rehellisesti halvin tapa aloittaa ilmailuharrastus (muut kuin simulaattorit ja konespottaus)

Jos haluaa päästä itse ilmaan niin Riippu- ja varjoliito lienevät halvimpia lajeja. Kurssi maksaa noin 1000e ja varusteet minimissään jotain 1500-2000e käytettynä, eikä kaikkea tarvitse ostaa heti. Kannattaa tosiaan hakeutua nimenomaan semmoisen lajin pariin mikä kiinnostaa. Muuten motivaatio luultavasti lopahtaa aika nopeasti.

 

http://www.cc.jyu.fi/~timaitt/hg/

http://www.kauhajoki.fi/~eprl/varjoliito/varjoliito.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! Jarmo samanhintainen kuin Purjelento tai samaa luokkaa.

 

Mutta mistä tykkää... tykkää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! Jarmo samanhintainen kuin Purjelento tai samaa luokkaa.

 

Itse asiassa puolet halvempi. Muistin itsekin väärin tuon purjelentokurssin hinnan, nimittäin ainakin Tampereella ja Turussa se näyttäisi olevan yli 1600€. Hinta voi varmaan vaihdella hinaustavasta riippuen, mutta kyllä se joka tapauksessa näyttää olevan kalliimpaa kuin esim. riippuliito, 800€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on jännä että se vaihtelee kun se Karhulan ilmailukerho tai se mikä teki sen Purjelento videon.

 

Kymistä toimii niin sillä on hinta ollu vuonna 2005 n.800 euroa

 

sivuilla tarkka hinta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on jännä että se vaihtelee kun se Karhulan ilmailukerho tai se mikä teki sen Purjelento videon.

 

Kymistä toimii niin sillä on hinta ollu vuonna 2005 n.800 euroa

 

sivuilla tarkka hinta

 

Juu, oikeassa olet, 830€ ja vintturihinaus. Noissa toisissa kerhoissa sitten varmaan kiskotaan taivaalle koneella..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa Käry olet väärässä esim. Iisalmessa minne todella kaipasivat minua ensi vuonna kurssille.

 

Niin käytetään vintturia ja se on jotain 1300e luokkaa noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään