Niko Fernandez

Vaaratilanne EFHK:lla ???

12 viestiä aiheessa

Odottelinin tänään bussia tossa Finnairin tekniikan pysäkillä, kun 4 paloautoa meni lentokentälle (platalle). Kolme paloautoa tuli odottamaan siihen paloasemaale jostain päin vantaata. Mistäköhän mahtoi olla kysymys? Oliko taas Goldenin suabeilla laskuteline ongelmia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut Golden vaan Finnair tällä kertaa.. Tarkemmasta syystä ei tietoa. Ja kovasta sumusta johtuen en muutenkaan tarkemmin asiaa erottanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä liittyykö tämä ym. mutta 127.10 pantiin koneita holdaamaan samoihin aikoihin ja sanottiin johtuvan syystä: Jollakin koneellä on suunnistus vaikeuksia eikä löydä EFHK.ta.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT471, Edit: B735. Koneesta oli mennyt ilmeisesti radiosuunnistuslaitteet ja tästä tuli kaaos. Hesalla oli tekemistä ja mm. pohjoisesta tullut FIN448(?) tyyppiä MD11 jätettiin Orimaalle holdingiin.

 

Hetken mietittiin tuodaanko kone niu-nau-menetelmällä alas, mutta loppujen lopuksi kone lähti Arlandaan, kun siellä oli Cavokin kelit. Kone ajatettiin headingillä kohti Tukholmaa ja alkuun sattui sen hyvä suunta - ei tarvinnut paljoa vektoroida.

 

Edit: Kun tarkemmin miettii, on siitä täytynyt mennä hyrrät, kun niu-nau perustuu just siihen, ettei headingiä voida antaa ja siks koneen tähtääminen Stokikseen ekalla yrityksellä oli saavutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT471. Koneesta oli mennyt ilmeisesti radiosuunnistuslaitteet ja tästä tuli kaaos. Hesalla oli tekemistä ja mm. pohjoisesta tullut FIN448(?) tyyppiä MD11 jätettiin Orimaalle holdingiin.

 

Jaaaaa.. Tämän täytyy sitten olla joku eri juttu? Koska eilen illasta (olikohan ollut kahdeksan kieppeillä, en muista enää?) Finnairin 757 (25xx) ainakin tuli paloautojen saattelemana laskuun 22L:lle.. (Y2:ssa odoteltiin..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä liittyykö tämä ym. mutta 127.10 pantiin koneita holdaamaan samoihin aikoihin ja sanottiin johtuvan syystä: Jollakin koneellä on suunnistus vaikeuksia eikä löydä EFHK.ta.

 

jukka

 

Se oli itseasiassa 132.32:lla. Tunnen nimittäin puhujan, voisi jopa sanoa kuin itseni. Alueen radiot oli tuolloin releoitu työpöydässä 4, koska siitä hoidettiin sektoreiden 3, 4 ja 5 liikenne. Tämä tarkoittaa sitä, että kun puhutaan jaksolla 132.32, pukataan lähetys ulos myös myös jaksoilla 127.1 ja 125.4. Tämä pätee niin lentäjien kuin lennonjohtajien puhumisiin.

 

Syynähän tähän on se, että kun VHF-radioliikenne on simplex-tyyppistä, ei taajuudella voi puhua kuin yksi kerrallaan. Releointi luo kuvan, että kaikki ovat samalla jaksolla, vaikka eivät olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaaaa.. Tämän täytyy sitten olla joku eri juttu? Koska eilen illasta (olikohan ollut kahdeksan kieppeillä, en muista enää?) Finnairin 757 (25xx) ainakin tuli paloautojen saattelemana laskuun 22L:lle.. (Y2:ssa odoteltiin..)

 

jooo tais olla joskus 20.00 kieppeillä. Mun dösä tuli 19.41. siinä aikoihin paloautot meni ohi. täytyy kysellä siitä kun meen viikon kuluttua töihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT471, Edit: B735.

 

Kun tarkemmin miettii, on siitä täytynyt mennä hyrrät, kun niu-nau perustuu just siihen, ettei headingiä voida antaa ja siks koneen tähtääminen Stokikseen ekalla yrityksellä oli saavutus.

 

Kone tekikin yhden ILS:n 22L:lle niu-nau "avustettuna", muttei tullut laskuun. Asentomittarit eivät tuntuneet toimivan, mutta radiosuunnistuslaitteet toimivat ainakin jossain määrin.

 

Kumma tapaus. Joku joka ymmärtää jotakin B737-500:n sielunelämästä voisikin selittää, että miten on mahdollista että hyrrät noin vain "hajoavat"? Käsittääkseni EFIS-näytöillä varustetussakin koneessa järjestelmä on vähintään kahdennettu? Varakeinohorisontillakin lienee lisäksi oma gyro? Muistaakseni MD80 -sarjan koneissa on 3 erillistä AHRUa jotka tuottavat asentotietoa ja joista mikä tahansa voi korvata viallisen yksikön? Bojoingissa lienee sama, vai?

 

Niin, ja kyseessä ei ollut vaaratilanne, vaan kohotettu pelastusvalmius ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Mikä ihme on tämä niu-nau-menetelmä, jota tuolle koneelle yritettiin tehdä? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Mikä ihme on tämä niu-nau-menetelmä, jota tuolle koneelle yritettiin tehdä? ???

 

Lyhyesti kerrottuna:

"Niu-nau-menetelmää" käytetään silloin kun koneelle ei voida antaa ohjaussuuntia. Tällöin käsketään kaartamaan oikealle/vasemmalle, ja milloin kaarto pitää lopettaa.

 

Esim. "FIN425 turn right NOW"

"FIN425 stop turn NOW" jne.

 

-Tutkaa tietenkin käyttäen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään