Guest kenkku

VFR ja transponderi

25 viestiä aiheessa

Etsiskelin tietoa IVAOn tietopakettia varten ja vastaani tuli transponderkoodeja koskeva asia.

Yleisestihän Euroopassa VFR-lennot käyttävät koodia 7000, mutta AIPia nopeasti tutkimalla päättelisin, että Suomessa käytettävä koodi on 2000. Tutkapalvelu ja -menetelmät -dokumentissa SSR-osion alla (toimintamenetelmät) lukee siis näin:

5.2.4 Suomen lentotiedotusalueella lennettäessä tulee ilma-aluksen,

jolle ATC-elin ei ole antanut ohjeita transponderin

käytöstä, valita moodi A koodi 2000 kunnes ATC-elin toisin

määrää.

 

Koska Suomen lentotiedotusalue on GND-FL285, tämä siis tarkoittaisi, että kaikkien koneiden, joissa toimiva transponderi on, pitää käyttää moodi A:ta sekä koodia 2000, myös valvomattomassa ilmatilassa.

 

Tulipa pitkä sepustus oikein perusteluineen, vaikka kysyin samaa asiaa, mitä perustelin ;D

 

Joka tapauksessa kysymys on siis, mikä on VFR-koodi Suomessa? Mututietäjät pysykööt kaukana, kiitos.

 

Huhhuh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2000

 

Jah, vain nopeat elävät. :P

Nopeat elävät, hitaat eivät.

 

Turhahan tuohon oli noin pitkää kirjoittaa, kun olisi pelkän kysymyksen päräyttänyt ;D

 

Kiitoksia vastanneille ja onnea seuraavaan arvontaan niille, jotka eivät tällä kertaa voittaneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2000

 

Jah, vain nopeat elävät. :P

 

Nyt menee ihan offtopiciksi, mutta eikö toi foorumin ominaisuus joka varoittaa kirjoituksen aikana postatuista viesteistä toimi kaikilla käyttäjillä, vai onko se vaan pakko silti vastata ja heittää perään edittiä? ;D Ihan sillä vaan ku noita useita samoja vastauksia näkyy vieläkin vaikka kuinka paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt menee ihan offtopiciksi, mutta eikö toi foorumin ominaisuus joka varoittaa kirjoituksen aikana postatuista viesteistä toimi kaikilla käyttäjillä, vai onko se vaan pakko silti vastata ja heittää perään edittiä? ;D

Lisää offtopiccia: tunnustan, että joskus on pakottava tarve päästä sanomaan "ohhoh, en kerennyt" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää offtopiccia: tunnustan, että joskus on pakottava tarve päästä sanomaan "ohhoh, en kerennyt" ;D

 

Hoho, rehellisyys maan perii ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt menee ihan offtopiciksi, mutta eikö toi foorumin ominaisuus joka varoittaa kirjoituksen aikana postatuista viesteistä toimi kaikilla käyttäjillä, vai onko se vaan pakko silti vastata ja heittää perään edittiä? ;D Ihan sillä vaan ku noita useita samoja vastauksia näkyy vieläkin vaikka kuinka paljon.

 

Niin no mulle ei ainakaan toi ilmottanu mitää et tuli viesti sitä ennen mut ilmeisesti meidän viestit tuli samalla sekalla. Voisin tuon oman ottaa pois kun sillä ei ole merkitystä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt menee ihan offtopiciksi, mutta eikö toi foorumin ominaisuus joka varoittaa kirjoituksen aikana postatuista viesteistä toimi kaikilla käyttäjillä, vai onko se vaan pakko silti vastata ja heittää perään edittiä?

Tjaa, otetaan pois jos häiritsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni;

Tampereen-  ja  Rovaniemen FIR:ssä lennettäessä FL95 tai yli, on koneessa oltava toimintakuntoinen transponderi.

Vaatimus koskee myös Hesan TMA:ta ja CTR:ää.

 

varsinkin Malmilla lennettäessä, ei suositella koodin 2000 käyttöä, koska tutkan Malmin sektori olis kuulemma ihan valkoinen.

 

Yleensä pistän puntariin 2000 kun menen Hernesaaren ohi, tai lennän alueelle, jossa lentää sotilaskoneita.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

varsinkin Malmilla lennettäessä, ei suositella koodin 2000 käyttöä, koska tutkan Malmin sektori olis kuulemma ihan valkoinen.

 

Joo, Malmin briefingissähän on seinällä lappu että laskukierroksessa pidettäis transponderi pois päältä, sen virallisempi määräyshän se ei ole. Sinänsä ihan järkeenkäypä. Ja puntaristahan saa sitten kätevän läpärilaskurin kun se on off-moodissa :) 2001...2002...2003... ;D

 

Tutka kertoi että heillä on nykyään nappi mistä painamalla kaikkien koodilla 2000:lla lentävien koneiden tiedot katoavat ruudulta tarvittaessa, joten tuskin tuo käytännössä enää on mikään ongelma.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutka kertoi että heillä on nykyään nappi mistä painamalla kaikkien koodilla 2000:lla lentävien koneiden tiedot katoavat ruudulta tarvittaessa, joten tuskin tuo käytännössä enää on mikään ongelma.

 

 

Kuulin joskus, että etenkin 33:lle HKI-Vantaalle laskevilla tulisi helposti turhia "traffic, traffic" -ilmoituksia TCAS:sta, kun Malmin koneet pörräävät melko lähellä lähestymislinjan alapuolella. Eipä tuosta toisaalta mitään vaaraa ole, lisää mökää vaan ohjaamossa.

 

Jos vähänkään laskukierroksesta lähden poispäin, laitan kyllä mieluusti transponderin päälle. Perusteluna on, että parempi se on näkyä ja kuulua myös transponderin kautta, mikäli tarvitsee olla syystä tai toisesta näkyvissä.

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin joskus, että etenkin 33:lle HKI-Vantaalle laskevilla tulisi helposti turhia "traffic, traffic" -ilmoituksia TCAS:sta, kun Malmin koneet pörräävät melko lähellä lähestymislinjan alapuolella. Eipä tuosta toisaalta mitään vaaraa ole, lisää mökää vaan ohjaamossa.

 

Jep. Toisaalta siinä ihan oikeasti ollaan myös suhteellisen lähellä niitä koneita, joten hereillä on syytä ollakin :)

 

Mutta ihan totta, eipä siitä puntarista siinä laskukierroksessa sinänsä ole oikein mitään hyötyä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin joskus, että etenkin 33:lle HKI-Vantaalle laskevilla tulisi helposti turhia "traffic, traffic" -ilmoituksia TCAS:sta

 

Oli Malmin päällä tai muualla, niin tuota sattuu aina silloin tällöin muutenkin. Jos transponderissa ei ole moodi C:tä (korkeustieto), ja vaikkapa 1000 ft:ssä lentävä pikkukone sattuu sopivasti vaikka 3000 ft:ssä lentävän liikennekoneen alle tai muutaman mailin päähän, niin ison koneen ohjaamossa tuo "traffictraffic" kajahtaa ja keltainen pallo tulee tcas:n ruudulle. Väistöohjeita tcas ei kuitenkaan anna, jos vastapuolella ei ole korkeusmoodia päällä ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus, varsinkin yöVFR:ää isommilla/nopeammilla härpäkkeillä lennettäessä tuli käsky kuokata 2001, 2002 tai 2003.

 

Mutta nämähän olivat sitten niitä poikkeustapauksia.

 

Mitä ulkomaihin tulee, niin Euroopan maissa yleisin VFR-koodi näyttäisi olevan 7000. Näin ainakin netin mukaan esim. Ruotsissa, Norjassa, Sveitsissä, Hollannissa, Ranskassa ja Itävallassa. Jos tämä on väärin, niin korjatkaa.

 

Jenkkilässä taas 1200.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli Malmin päällä tai muualla, niin tuota sattuu aina silloin tällöin muutenkin. Jos transponderissa ei ole moodi C:tä (korkeustieto), ja vaikkapa 1000 ft:ssä lentävä pikkukone sattuu sopivasti vaikka 3000 ft:ssä lentävän liikennekoneen alle tai muutaman mailin päähän, niin ison koneen ohjaamossa tuo "traffictraffic" kajahtaa ja keltainen pallo tulee tcas:n ruudulle. Väistöohjeita tcas ei kuitenkaan anna, jos vastapuolella ei ole korkeusmoodia päällä ....

 

Tuosta tuli mieleen että mitäs TCAS tekee mikäli vaikkapa 33:lle laskiessa Malmilla joku olisi 1000ft:ssä vaikkapa peruksella 18 eli aika lähellä ja koneessa olisi C-moodi päällä? Eikös se ole niin että TCAS ei anna väistöneuvoja alle tietyn korkeuden, oliko 2000ft? ATChän antaa kyllä aina liikenneilmoituksen Malmin liikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maissa maiden tavalla...

 

Saksassa VFR-lennoilla alle 5000 ft MSL 0021, yli 5000 ft 0022 (max. FL100).

Hollantilaiset kontrolloi kaikki lennot yli 1500 ft ja koodina yleensä 7000 tai 3000 (Dutchmil-radar).

Viimeaikoin on Euroopassa ilmestynyt aikalailla TMZ-sekä F-luokan alueita (transponderi pakollinen). Ovat vissiin halvempia kontrolloida kun C- j D-luokan ilmatilat.

 

"Single european sky"-ohjelman myötä saattaa jutut muuttua... jos ei vaan hankalammaksi... Mode S jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tuli mieleen että mitäs TCAS tekee mikäli vaikkapa 33:lle laskiessa Malmilla joku olisi 1000ft:ssä vaikkapa peruksella 18 eli aika lähellä ja koneessa olisi C-moodi päällä? Eikös se ole niin että TCAS ei anna väistöneuvoja alle tietyn korkeuden, oliko 2000ft? ATChän antaa kyllä aina liikenneilmoituksen Malmin liikenteestä.

 

Jos en ihan väärin muista, mikä on enemmän kuin mahdollista, tuo väistöneuvoraja olisi vain 500ft maanpinnasta. Ja varoitukset hiljenevät myös tarpeeksi alhaalla, mikäli koneessa on GPWS, eli 'maanpinnanläheisyysvaroitusjärjestelmä', tai EGPWS (enhanced). GPWS:n varoituksilla on prioriteetti. Eli TCAS pysyy hiljaa, jos GPWS varoittaa maan lähestyvän liian nopeasti, tai että ollaan pahasti ILS:n liukupolun alla tai mikäli tulee wind shear -varoitus.

 

VFR-koodeista muualla tulee mieleen Tukholman Bromma, jossa koodi on ollut 5000.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tuli mieleen että mitäs TCAS tekee mikäli vaikkapa 33:lle laskiessa Malmilla joku olisi 1000ft:ssä vaikkapa peruksella 18 eli aika lähellä ja koneessa olisi C-moodi päällä? Eikös se ole niin että TCAS ei anna väistöneuvoja alle tietyn korkeuden, oliko 2000ft? ATChän antaa kyllä aina liikenneilmoituksen Malmin liikenteestä.

 

RA:t elikkäs ne väistöneuvot on estetty alle 900ft alaspäin mentäessä ja alle 1650ft ylöspäin mentäessä. Samoin kaikki äänivaroitukset ovat estetty alaspäin mentäessä alle 400ft radiokorkeutta ja ylöspäin mennessä 600ft radioa. Näin siis ainakin meillä, ei sen suurempaa hajua kuinka yleismaailmallisia nuo korkeudet ovat ja minkä verran riippuvat konetyypistä. Lisäksi on vielä esim. "increase descent" estetty tiettyjen korkeuksien alla.

 

Lisäksi näkyy olevan tollainen määritelmä kuin "on-ground traffic" jotka TCAS itse laskee olevan +-400 ft:n korkeudella maanpinnasta. Nämä ovat myös non-threat trafficcia.

 

-n-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RA:t elikkäs ne väistöneuvot on estetty alle 900ft alaspäin mentäessä ja alle 1650ft ylöspäin mentäessä. Samoin kaikki äänivaroitukset ovat estetty alaspäin mentäessä alle 400ft radiokorkeutta ja ylöspäin mennessä 600ft radioa. Näin siis ainakin meillä, ei sen suurempaa hajua kuinka yleismaailmallisia nuo korkeudet ovat ja minkä verran riippuvat konetyypistä. Lisäksi on vielä esim. "increase descent" estetty tiettyjen korkeuksien alla.

 

Lisäksi näkyy olevan tollainen määritelmä kuin "on-ground traffic" jotka TCAS itse laskee olevan +-400 ft:n korkeudella maanpinnasta. Nämä ovat myös non-threat trafficcia.

 

-n-

 

Kiitos selvennyksestä! Jäikin hieman vaivaamaan, kun ei ollut kättä pidempää mistä tähän hätään tarkistaa noita. Nuo korkeudet lienevät melkolailla vakioita eri yhtiöillä/koneissa.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tutka kertoi että heillä on nykyään nappi mistä painamalla kaikkien koodilla 2000:lla lentävien koneiden tiedot katoavat ruudulta tarvittaessa, joten tuskin tuo käytännössä enää on mikään ongelma.

 

 

 

Tarkennus: Saadaan labelit pois mutta maalit näkyvät kuitenkin edelleen, niin parempi jos ei Malmin laskukierroksessa käytetä transponderia...

Muuten suosittelen transponderin käyttöä lämpimästi, ja C-moodi kanssa. Viimekin viikolla vfr-kone eksyi 22L finaaliin ja transponderin ansiosta huomattiin se ajoissa.

 

Jenny

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennus: Saadaan labelit pois mutta maalit näkyvät kuitenkin edelleen, niin parempi jos ei Malmin laskukierroksessa käytetä transponderia...

 

Asia selvä, kiitos tiedosta  :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä ulkomaihin tulee, niin Euroopan maissa yleisin VFR-koodi näyttäisi olevan 7000. Näin ainakin netin mukaan esim. Ruotsissa, Norjassa, Sveitsissä, Hollannissa, Ranskassa ja Itävallassa. Jos tämä on väärin, niin korjatkaa.

 

Palailin juuri Ruotsin reissulta Tukholman länsipuolelta. AIP:n mukaan valmistauduin käyttämään koodia 7000, mutta liikennettä oli ilmeisesti sen verran paljon Tukholman TMC:llä että sain joka lennolle erikseen selvityksen kanssa oman koodin.

 

Mutta näin sitten aina tilanteiden mukaan. (halusivat sitten pitää varmaan tarkkaan silmällä sunnuntai-finni-pilottia  ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Saksassa VFR-lennoilla alle 5000 ft MSL 0021, yli 5000 ft 0022 (max. FL100).

...

"Single european sky"-ohjelman myötä saattaa jutut muuttua... jos ei vaan hankalammaksi... Mode S jne...

 

Nyt Saksassa tapahtuu muutos (15.3.2007 alkaen): VFR lennoille uusi koodi = 7000

Lähde: www.dfs.de

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään