Kirjoitettu Toukokuu 7, 2006 Kun EFHK:n vuosikymmeniä sitten suljetusta katseluterassista on ollut viime aikoina puhetta, niin yhdessä porukassa mietimme, että onko terassi vielä jäljellä vai onko se jäänyt terminaalilaajennusten alle. Lauantaina matkalle lähtiessäni bongasin tuon suljetun terassin lähtöportin 30 yläpuolelta. Käynti sinne oli ulkomaanterminaalin korkean osan päädyssä olevista ovista, jotka myös näkyvät kuvassa. Portaat sinne johtivat muistaakseni nykyisen lähtöaula 4:n päädystä. [ attachment removed ] Muistelujemme mukaan myöhemmin olisi ollut terassi myös entisen kotimaansiiven katolla suurin piirtein nykyisin Fly-Inin yläpuolella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2006 Miksi terassi mahdettiin sulkea? kenelläkään tietoa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2006 Moikka! Kas kun eivät avaa tuota terassia ja laita sinne yhtä ihmistä portille hommiin ja pääsymaksua vaikka 2 euroa/hlö...Ja siellähän voisi myydä Hki-Vantaa lippalakkeja ja pienoismalleja yms.... Kahvikin varmasti tekisi kauppansa... -Jukka Kellään tietoa milloin tuo terassi on viimeksi ollut yleisölle avoinna...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2006 Kellään tietoa milloin tuo terassi on viimeksi ollut yleisölle avoinna...? Kai joskus 70-luvulla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2006 [ attachment removed / expired ] Muistelujemme mukaan myöhemmin olisi ollut terassi myös entisen kotimaansiiven katolla suurin piirtein nykyisin Fly-Inin yläpuolella. Nykyisen ja Entisenkin Fly-Innin ravintolasalin perällä/tai siis seinän takan, lennonjohtotornin alapuolella suurinpiirtein oli terassi (suljettu v-???) vielä vuosina 1987-1989, kun itse nuorena poikana työskentelin Fly-Inn:issä, siellä kesäisin me keittiön pojat tupakkia kävimme imemässsä, ja muistan kun aikanaan olikohan v-87 tai 88 kun Amerikan silloinen presidentti kävi Suomessa vierailulla, niin meikäläinenkin heikolla kouluenglannillaan presidentin turvamiehiltä kysyi saako tulla katsomaan Air Force Onea ja sinnehän pääsin, silloin sinne terassille meno oli tarkoin valvottua, mutta muutoin sinne oli "keittiön kautta" vapaa pääsy, tuskinpa se silloinkaan luvallista oli mutta teon laatu ja tekoaika huomioonottaen teko lienee jo vanhentunut, mutta luulen että siellä se sama kattotasanne edelleen on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2006 .. muutoin sinne oli "keittiön kautta" vapaa pääsy .. mutta luulen että siellä se sama kattotasanne edelleen on. Tasanteet on toki tallella, ovet vaan on tehty aukeamiskelvottomiksi tai lukittu avaimin, joita ei kovin yleisesti ole henkilökunnalla. Nykyisten kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan turva-aidan sisäpuolella ei oleskele yhtään henkilöä, jota ei ole turvatarkastettu (no joo tietty ne henkilöt, joiden ammatti antaa poikkeuksen, esim poliisi). Eli ei pitäisi päästä mistään alueelle ilman tarkastusta. Nuo terssit ovat osittain edelleen käytössä, mutta ei yleisölle.. TV-kuvaa taidetaan ottaa juuri noista paikoista, mutta on kyllä täysin järjestettyä toimintaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2006 Nykyisten kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan turva-aidan sisäpuolella ei oleskele yhtään henkilöä, jota ei ole turvatarkastettu (no joo tietty ne henkilöt, joiden ammatti antaa poikkeuksen, esim poliisi). Tarkennan vähän, eli tuo Helsinki-Vantaan käytäntö turvatarkastaa kaikki ei ole suinkaan mikään kansainvälinen käytäntö, vaan lentoaseman oma määräys. Euroopassa ja ymmärtääkseni myös Yhdysvalloissa turvatarkastetaan vielä monilla (isoilla) kentillä vain matkustajat. P.S. Oletko Harri jossain Aasiassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2006 Tasanteet on toki tallella, ovet vaan on tehty aukeamiskelvottomiksi tai lukittu avaimin, joita ei kovin yleisesti ole henkilökunnalla. Nykyisten kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan turva-aidan sisäpuolella ei oleskele yhtään henkilöä, jota ei ole turvatarkastettu (no joo tietty ne henkilöt, joiden ammatti antaa poikkeuksen, esim poliisi). Eli ei pitäisi päästä mistään alueelle ilman tarkastusta. Nuo terssit ovat osittain edelleen käytössä, mutta ei yleisölle.. TV-kuvaa taidetaan ottaa juuri noista paikoista, mutta on kyllä täysin järjestettyä toimintaa. Jos aitoa halua terassin avaamiseen olisi, se voitaisiin tehdä. Täällä vain lentokoneet ovat valtionsalaisuus nro 1. Uskon että Kekkosen kadonneet sairaspäiväkirjatkin löytyvät HK:n suljetun terassin lukittujen ovien takaa. En vieläkään ymmärrä miksi joissain muissa EU maissa (esim. hollanti ja saksa) on mahdollista pitää terassia auki, muttei täällä suomessa.. Meinaan vaan että samat turvamääräykset muuallakin on. Pauli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Antti päätteli oikein matkakohteeni ilmeisesti kuvanottopaikan ja auringon suunnan perusteella. Halusin julkaista tuon kuvan keskustelun herättämiseksi. Esimerkiksi Düsseldorfissa on samantyyppinen terassi terminaalin katolla, tosin kooltaan monikymmenkertainen. Sinne ei ole turvatarkastusta vaan terassilla kiertää pari vartijaa. Pääsymaksu aikuisilta on kaksi euroa. EFHK:lla vastaava järjestely voitaisiin varmastikin toteuttaa yhdellä lipunmyyjällä ja yhdellä vartijalla. Lipputulot olisivat todennäköisesti satoja euroja päivässä. Eihän tuo tietenkään mikään rahasampo olisi ILL:lle, mutta ainakin kesäisin kattaisi kulut ja luonnollisesti toisi paljon PR:ää ILL:lle ja ilmailulle yleensä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Antti päätteli oikein matkakohteeni ilmeisesti kuvanottopaikan ja auringon suunnan perusteella. Mikäs se kohde sitten oli jos saa kysyä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Mikäs se kohde sitten oli jos saa kysyä? Shanghai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Shanghai kuten Sami ehtikin jo vastata. Kuva on otettu lauantaina AY058:n OH-LGF ikkunasta noin klo 17.25 eli vartin verran myöhässä lähdettiin rullaamaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Shanghai kuten Sami ehtikin jo vastata. Kuva on otettu lauantaina AY058:n OH-LGF ikkunasta noin klo 17.25 eli vartin verran myöhässä lähdettiin rullaamaan. Aijaa. Jos kuitenkin 057:lla lähdit? Onko LGF:ssä muuten vielä sama istumajärjestys kun ennen remonttia? Tarkoitan lähinnä rivin 41 ja 42 keskipaikkoja, onko ne vielä olemassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Aijaa. Jos kuitenkin 057:lla lähdit? Onko LGF:ssä muuten vielä sama istumajärjestys kun ennen remonttia? Tarkoitan lähinnä rivin 41 ja 42 keskipaikkoja, onko ne vielä olemassa? No niinpä lähdinkin, mutta kotimatka on jo mielessä Istuin 46L:ssä, mutta en osannut kiinnittää sen kummempaa huomioita istuinjärjestykseen, koska en ole pitkään aikaan noin taakse joutunut istumaan. Kun nyt katson netistä istuinjärjestystä http://www.finnair.fi/filecontent/common/md11_LGD.gif, niin minusta LGF oli suurin piirtein tuollainen, eli sekä oikealla että keskellä istuimet alkoivat samasta kohdasta, tai sitten keskellä oli rivi 42, mutta ei riviä 41. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Ok. Olin vain elänyt fantasioissa että kaikki seitsemän konetta olisivat samansisältöisiä remonttien jälkeen mutta tämä käsitys mureni kun tein netticheckausta tämän illan 097:aan ja siinä oli rivit 41 ja 42 keskeltä varattavissa. Mutta illallahan tuo selviää kun starttaa sinne samaisen Aasian auringon alle joka siellä PVG:ssäkin ehkä mollottaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Mutta illallahan tuo selviää kun starttaa sinne samaisen Aasian auringon alle joka siellä PVG:ssäkin ehkä mollottaa. Pilvistä ja sateista on ollut tänään. Tuorein METAR 10 kilometrin päässä olevalta Hongqiaon (ZSSS) kentältä näyttää sateen ainakin siellä jo loppuneen: 2006/05/09 07:00 ZSSS 090700Z 13003MPS 3200 BR BKN005 OVC033 21/19 Q1006 NOSIG Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Antti päätteli oikein matkakohteeni ilmeisesti kuvanottopaikan ja auringon suunnan perusteella. Halusin julkaista tuon kuvan keskustelun herättämiseksi. Esimerkiksi Düsseldorfissa on samantyyppinen terassi terminaalin katolla, tosin kooltaan monikymmenkertainen. Sinne ei ole turvatarkastusta vaan terassilla kiertää pari vartijaa. Pääsymaksu aikuisilta on kaksi euroa. EFHK:lla vastaava järjestely voitaisiin varmastikin toteuttaa yhdellä lipunmyyjällä ja yhdellä vartijalla. Lipputulot olisivat todennäköisesti satoja euroja päivässä. Eihän tuo tietenkään mikään rahasampo olisi ILL:lle, mutta ainakin kesäisin kattaisi kulut ja luonnollisesti toisi paljon PR:ää ILL:lle ja ilmailulle yleensä. Jaan samat ajatukset kanssasi, jo imagomielessäkin terassi olisi hieno juttu ilmailulaitokselle, lisäksi kaikki olisivat valmiita maksamaan pari euroa tuonne päästäkseen. Kerääntyneillä tuloilla varmasti palkkaisi jonkun pitämään "jöötä" tuonne, vaikka sitten EDES ns. lämpimien kuukausien ajaksi. <klip>Uskon että Kekkosen kadonneet sairaspäiväkirjatkin löytyvät HK:n suljetun terassin lukittujen ovien takaa.</klip> Paulille kiitokset aamun parhaista naurunhörähdyksistä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Malliksi Hahnin kentän terassi kuluvan vuoden helmikuulta. [ attachment removed / expired ] Onkos Dusseldorfiin tullut pleksit, pari vuotta sitten kun olen siellä käynyt, niin silloin ei ainakaan ollut. Vartijoita tosin oli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Malliksi Hahnin kentän terassi kuluvan vuoden helmikuulta. Tuohan on tottakai ok, siinä on nuo "turva-aidat" ympärillä. Ei tarvita edes piikkilankaa päälle, kun on matkaa alas tarpeeksi... Tuskin tuonlaista heijastelevaa lasiseinää kuitenkaan valittajat tahtoo... Varsinkin kun sisätiloissa on terminaalissa lasin takainen "näköalapaikka", josta pääsee katselemaan suunnilleen 04R-22L keskikohtaa, nousuja ja laskuja kuka vaan tarkastuksitta! (Sinne pääsee myös ilman sitä 2 euron rahastusta, sen kun vaan menee) Jos aitoa halua terassin avaamiseen olisi, se voitaisiin tehdä. Mihin tämä älytön väite perustuu? Eli faktaa peliin tai on parempi pysyä hiljaa... "Musta tuntuu" luulojen varaan ei kannata kovin vahvoja väitteitä asettaa Jotenkin tuntuu, että kertoo perusteluksi mitä vaan, niin se halutaan ymmrtää väärin ja luetaan tietoisesti silmien edessä olevan suodattimen läpi? Valitettavasti suomi ja ILL on laitoksena halukas olemaan kansainvälisesti hyvä lentoasema ja kun jossain ratifioidaan jokin sopimus, sitä noudatetan siinä asetettujen vaatimusten mukaisesti. Ei noita sääntöjä ole meillä keksitty.. Ja kun maailmalla on lentoasemia, niin ne noudattavat omilla aikatauluillaan ja kiinnostuksellaan muutoksia... Jos ihan huviksenne perehdytte lentoasemien väliseen vertailuun ja siihen mikä asema on hyvä ja luotettavana pidetty, niin ehkä valkenee, että niisssä missä säännöt "lahaa perässä, kun huvittaa niitä noudattaa" ei ehkä menestytä kovin hyvin tuossa vertailussakaan... Meidät on rankattu maailman ja tietenkin myös euroopan tasolla varsin laadukkaaksi ja turvalliseksi asemaksi. Valittakaa vaan, meidän asiakkaat ei yleensä valita, että on turvallisempaa kuin muualla ps. Niistä tarkasteluista/alueen totaalisulkemisesta aiheutuu meille enmemmän haittaa kuin monesta muusta, arvatkaapa kuinka paljon rahaa tuohon kuluu?... Toisaalta saahan sadat ihmiset siitä leipänsä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Esim FRAn kattoterassi on "merkittävä" turistikohde, jos lasketaan vuodessa käyneitä vierailijoita. Helsingissä ei ehkä ihan samoihin lukuihin päästäisi... Kuitenkin on aivan totta, että Euroopassa monessa paikassa, ml Englanti ao vierailijoita ei koeta turvallisuusongelmaksi, kun asia on kunnolla hoidettu. Helsingissä voisi toimia esim pelkkä kesäajan aukiolo, muutama yrittäjä terassille huolehtimaan "huollosta" ja turvatarkastus. Ja vessa. Käsittääkseni ainakin EUssa on voimassa lainsäädäntö, joka velvoittaa turvatarkastamaan KAIKKI "turva-alueelle" menijät, ja se on ollut käytössä vuosia mm Italiassa. Kyseessä ei siis ole Finavian oma sääntö tms. Jekkilässä kaiketi on myös näin. Se, kuuluisiko mahdollinen kattoterassi tähän "turva-alueeseen", on toinen juttu. Jos sieltä ei olisi pääsyä itse koneille, ei sen sitä (turva-aluetta) tarvitsisi olla....kai.... Eli Finavia, Ilmailulaitos, whatever, kattoterassi auki ja pääsylipputuloja keräämään!!!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Mihin tämä älytön väite perustuu? Eli faktaa peliin tai on parempi pysyä hiljaa... "Musta tuntuu" luulojen varaan ei kannata kovin vahvoja väitteitä asettaa Tsiigaa priva.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Jari & Mika: Käytäntö turvatarkastaa kaikki turvavalvotulle alueelle menevät henkilöt ei tule mistään kansainvälisestä määräyksestä. Vaikka suurelta maailmalta löytyy muitakin kenttiä, joissa näin tehdään, ei sitä velvoita minkäänlainen EU/ICAO tms. määräys. Eli päätös toteuttaa moiset järjestelyt EFHK:lla on ILL:n oma. Valitettavasti suomi ja ILL on laitoksena halukas olemaan kansainvälisesti hyvä lentoasema ja kun jossain ratifioidaan jokin sopimus, sitä noudatetan siinä asetettujen vaatimusten mukaisesti. Ei noita sääntöjä ole meillä keksitty.. Ja kun maailmalla on lentoasemia, niin ne noudattavat omilla aikatauluillaan ja kiinnostuksellaan muutoksia... Jos ihan huviksenne perehdytte lentoasemien väliseen vertailuun ja siihen mikä asema on hyvä ja luotettavana pidetty, niin ehkä valkenee, että niisssä missä säännöt "lahaa perässä, kun huvittaa niitä noudattaa" ei ehkä menestytä kovin hyvin tuossa vertailussakaan... Mistä säännöistä ja sopimuksista sinä nyt puhut? Vaikka Helsinki-Vantaa pyrkiikin olemaan hyvä ja luotettava kenttä kansainvälisellä tasolla (ja pärjääkin siinä), miten kattoterassi estäisi näiden sopimusten noudattamista? Ja kun kaipasit faktaa etkä mutua, lyödään faktaa pöytään: Frankfurt: 52,2 milj. matkustajaa 2005, kattoterassi löytyy (joskin on remontin takia kiinni nyt). Ei kolmimetrisiä turva-aitoja/pleksejä. Terassi oli Frankfurtissa asuessani Hessenin maakunnan toiseksi suosituin viikonloppukäyntikohde Frankfurtin eläintarhan jälkeen. Pääsymaksullinen. Düsseldorf: 15,51 milj. matkustajaa 2005, 2 kattoterassia joilla ei kolmemetrisiä turva-aitoja ihmisten ja koneiden välissä. Pääsymaksullinen. München: 28,6 milj. matkustajaa 2005. Yksi kattoterassi jossa korkeat pleksit välissä ja ihan vierailijoita varten tehty katsojapuisto. Pääsymaksullisia. Amsterdam: 42 milj. matkustajaa 2004. Iso kattoterassi, ei pleksejä, ei turvatarkastuksia, ei pääsymaksuja. Zürich: 17,5 milj. matkustajaa 2005. Kaksi kattoterassia, ei pleksejä eikä turva-aitoja. Pääsymaksullisia. Kaikki suuria kansainvälisiä kenttiä. Millään ylläolevista ei (järkevyyden rajoissa) tingitä kansainvälisistä määräyksistä tai turvallisuudesta. Pauli on ihan oikeassa. Jos aitoa halua olisi terassin avaamiseen, se onnistuisi. Ei sitä estä mitkään kansainväliset sopimukset. Väittäisinpä oikeastan, että kattoterassi parantaisi Helsinki-Vantaan imagoa transfer-kenttänä. Mikäs sen parempaa transfer-kentällä kuin että on jotain tekemistä vähän pidemmän vaihdon aikana... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Ei toki, ihan hupina mennään päivittäin tarkastuksiin, se kun on meistä hauskaa... Typerää kinaamista tosiasioista, tottakai tuollainen tulee 100% suoraan määräyksistä, meinaatko, että huvikseen asema heittää noi parin sadan ylimääräisen heppulin palkan joka päivältä menemään? Erikoista, jo ihan logiikan pohjalta?! Ei tosiaankaan ole vaihtoehtoinen valinta, ikävä kyllä. ps. Tietysti kattoterassille voisi rakentaa katselutasanteen tai muuallekin... Kunhan määräykset toteutuu.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Ei toki, ihan hupina mennään päivittäin tarkastuksiin, se kun on meistä hauskaa... Typerää kinaamista tosiasioista, tottakai tuollainen tulee 100% suoraan määräyksistä, meinaatko, että huvikseen asema heittää noi parin sadan ylimääräisen heppulin palkan joka päivältä menemään? Erikoista, jo ihan logiikan pohjalta?! Ei tosiaankaan ole vaihtoehtoinen valinta, ikävä kyllä. ps. Tietysti kattoterassille voisi rakentaa katselutasanteen tai muuallekin... Kunhan määräykset toteutuu.. Nykyistä tilannetta mitenkään hirveen hyvin tuntematta, niin kyllähän sitä lakiakin muutetaan jatkuvasti ja jos tälläinen idea tarpeeksi kannatusta saisi, niin eiköhän tätäkin (?) pykälää joka jossain on olemassa (?) joka kieltää kattoterassit efhk:lla pystyttäisi muuttamaan ja näin ollen se terassi sinne saataisiin. Eri asia kuinka paljon tähän aikaa ja rahaa menisi, mutta mahdotonta? Sitä en jaksa uskoa. Jaahas sinne tulikin PS. loppuun.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2006 Tuli tuli Tuo tiukentunut turvavalovonta tulee suoraan EY:n määräyksistä, eikä ole valtiokohtaisesti sovellettava, eli mitään vaihtoehtoja ei ole olemassa. ennemmin tai myöhemmin se löytyy myös ICAO:n, Annexin tms. määräyksistä, eli nou hätä, asiat aikanaan.. Kysymys on tietysti siitä kuinka tuo ilma-alusten 100% turvallisuus lentoasemalla ollessa voidaan toteuttaa, ei mikään määräys kerro suoraan asioita, mutta sovellukset tulee helpolla olemaan yhteneväiset. Homma kyllä muuttuu muuallakin, kunhan saavat toteutettua. Mutta ei kattoterassit ole edelleenkään kiellettyjä, niistä vaan ei saa olla mitään yhteyttä muualle.. Ja onhan tuo aita aika matala muutenkin, jos tosissaan pitäisi olla 100% suoja ja sitä on melkoisen monta kilsaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla