Guest Timo

Lentäjien työllisyys

13 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan tai onko kuulut että miten on tänäpäivänä esim. perämiesten työllistyminen valmistumisen jälkeen nyt tai muutaman vuoden päästä?

kovastihan puhutaan että suuret ikäryhmät jää eläkkeelle, jne mut miten oikeesti niitä lentäjiä työllistyy?

pääseekö töihin heti tai edes pian vai pitääkö mennä sossuun ja elää veloissa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keväällä olisi työpaikkoja tarjolla kun

Air Finland saa seuraavan koneen.

 

Ilmoittivat joulukuussa että joutuvat palkkaamaan

ulkomaalaisia koska suomalaisia ei ole riittävästi

tarjolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kyllähän tuosta lentäjäpulasta puhutaan, mutta itse käsitän sen pelkäksi mainoskikaksi saada ihmiset maksamaan 75 000 enskaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsirannikolla sijaitsevan rannikkokaupungin koulutuskeskuksesta taisi just valmistua kolmas kurssi työttömäksi, siellä on kuulemma useita kymmeniä jonottamassa firmaan F.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa Suomessa tuo pilottien palkkaaminen seuraa yleensakin pilottien tyollistamista maailmalla.

Ennen syyskuun 11 pari vuotta sitten trendina oli lisaantynyt lentajien tarve, joka sitten romahti muutamaksi vuodeksi.

 

Taalla USA:ssa huomaa "lentajapulan", mikali lentokouluilla ja pienemmilla firmoilla on vaikeuksia palkata lennonopettajia ja 135 pilotteja tms. Nyt sanoisin, etta trendina saattaa olla jalleen lentajien hyvat tyollisyysnakymat parin vuoden sisalla, koska itselleni on alkanut tulla kirjeita, joissa tarjotaan vakituista duunia lennonopettajaksi ja charterpilotiksi, enka edes ole etsinyt toita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan taas aiheeseen jota pohdimme jokunen viikko sitten. :)

 

Eikö nyt sitten olisi hyvät mahdollisuudet saada USA:an työlupia kun kerran piloteista on siellä pulaa? ???

 

Kyllä tuo 11/9 on tainnut tehdä työlupien saannin mahdottomaksi.. >:(

---

Ne SIO työttömäthän voi hakea muuallekin kuin finskille, mutta luulen, että iso sininen maksaa sen verran parempaa liksaa kuin esim. blue1 tai goldeni, että ei ole kiinnostusta..

----

Kyllä suomessa tunkua olisi Air Finlandillekin, mutta ne taitaa vaatia aika kovia tuntimääriä, eli ei suoraan koulun penkiltä sinne mennä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne SIO työttömäthän voi hakea muuallekin kuin finskille, mutta luulen, että iso sininen maksaa sen verran parempaa liksaa kuin esim. blue1 tai goldeni, että ei ole kiinnostusta..

 

Kaikki tähän asti valmistuneet ovat vielä olleet Finnairin kursseja, ensimmäiset "omat" kurssit heillä alkoivat viime vuonna (vaiolikosenyt toissa vuonna itseasiassa?)..

 

Ja AFI:lle pääsee perämieheksi 300 h kokemuksella. (eli vähän extraa tarvitsee koulusta päästyään..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo palkkajuttu muuten on? Onko kenelläkään tietoa Finskin palkoista verrattuna Blue1:niin ja Goldeniin? Sen verran tiedän, että moni on lähtenyt Aasian lentoyhtiöille sitten eläkeiän tultua täällä eteen lentämään ja saamaan lisää rahaa taskuun. Siellä taitaa olla aika kovat palkat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole aktiivisesti seurannut noita aasialaisten lentoyhtioiden palkkoja viime aikoina, mutta arviolta sanoisin, etta 747 kapteeni tienaa siina $250 000-$300 000 vuodessa.

 

Edit: Joskus pari kuukautta sitten luin taalla nettiuutista listaa top10 "ylipalkatuista" ammateista...niiden joukkoon oli muuten laitettu lentokapteenit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAA-FI:lle on ilmeisesti tosi kova huuto jenkeissä. Mutta mitään työlupia edes JAA lennonopettajan hommaan ei ilmeisesti irtoa koska ei tarvi akateemista koulutusta? Mites muuten FAR part 135 firmoihin? J-1 visa ilmeisesti ainoa mahdollisuus?

 

Aina ei tuo akateeminen koulutus ole valttamatta vaatimus, jos tyonantaja voi perustella viranomaisille, etta tarvitsee juuri taman tietyn henkilon toihinsa, eika omasta maasta loydy vastaavaa vaatimuksia tayttavaa henkiloa toihin. Tassa tapauksessa siis tuo JAA lennonopettajan patevyys olisi eduksi.

 

Vuosia sitten Alaskassa asuessani tapasin suomalaisen pariskunnan, jossa mies oli saanut tyoluvan sinne...tyoskenteli automekaanikkona VW -firmassa, ei siis ollut akateemista koulutusta.

Samaten sairaanhoitajien on ollut melko helppo saada tyolupia, koska sairaanhoitajista on aina pulaa taalla. Niinpa paattelisin, etta jos piloteista alkaa olla pulaa ja tyonantaja vain haluaa kayda paperisotaa ulkomaalaisen tyontekijan puolesta, niin tyolupa saatettaisiin myontaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos AFI:lla tarkoitetaan Air Finlandia, niin haluan oikaista.

Tällä hetkellä yhtiössä ei ole yhtään perämiestä tuolla mainitulla kokemuksella vaan kaikilla perämiehillä on yli 2000 tunnin kokemus sekä suihkukonekokemusta. Toki mikään ei estä yhtiötä palkkaamasta pienemmän kokemuksen omaaviakaan, mutta tällä hetkellä yhtiö ei ole halunnut operoinnin luonteesta ja konetyypistä johtuen palkata kuin vankan kokemuksen omaavia perämiehiä.

Yhtiön palvelukseen voivat hakea myös pienemmän kokemuksen omaavat, hakemukset käsitellään luonnollisesti kuten muissakin lentoyhtiöissä ja pelkkä tuntimäärä ei takaa pääsyä eikä hylkäämistäkään vaan hakemusten käsittelyssä valituksi tulemiseen vaikuttaa sen hetkinen lentäjätarve, avoimet työpaikat, lentokokemus, muu koulutus jne jne jne.

 

Moro.

 

Oliko tuo ylläoleva Air Finlandin vai kirjoittajan näkemys asiasta ? Mikäli kirjoitatte yhtiön puolesta niin olisi suotavaa, selvyyden vuoksi, tuoda asia esiin esim. allekirjoituksessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos AFI:lla tarkoitetaan Air Finlandia, niin haluan oikaista.

 

Juu, olisikin pitanyt kirjoittaa "voi hakea".. Tuo 300 h jossain ilmoituksessa mainittiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

 

Ilmailualan työpaikkoihin haettaessa on syytä muistaa, että mihinkään ei "mennä". Työpaikkoihin haetaan ja sitten päästään. Haku/haastatteluvaiheessa tällaiset "menijät" tuppaavat pääsääntöisesti karsiutumaan. Ja sen verran vähäisestä lentokokemuksestani huolimatta tiedän minäkin, että tuo täällä esiin noussut Air Finland ei tee tässä asiassa poikkeusta. Edelleen, hyvät ilmailuihmiset ja alasta kiinnostuneet/alalla olevat: ette kai todella luule, että B757:n förstiksi ponkaistaan suoraan koulunpenkiltä? Toivottavasti ette, uskon kaikkien täällä olevan ajattelevia ihmisiä jotka osaavat laskea 1+1...

 

Kuten Kimmo tuossa edellä sanoikin, hakea voi ja kannattaakin. Useistakin eri syistä. Hakuonnea!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään