Guest henkka92

Piilokarsastus & Lentäjä

24 viestiä aiheessa

Moi,

 

Luulenpa, että minulla on tuota piilokarsastusta hieman yli rajojen (Heurekan näköseulontalaite). Kuinka ilmailulääkärit suhtautuvat piilokarsastukseen?

 

Taitaa olla optikolla käynti edessä, jos sieltä annettaisiin neuvoja sen korjaamiseen.  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testeissähän se selviää. Eli ilmavaivoihin tai siviilipuolelle hakemusta, niin kyllä testaavat oletko kelpoinen vai et.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Luulenpa, että minulla on tuota piilokarsastusta hieman yli rajojen (Heurekan näköseulontalaite). Miten sitten tuo lentäjä/piilokarsastus yhdistelmä toimii? Onko kokemuksia?

 

Taitaa olla optikolla käynti edessä, jos sieltä annettaisiin neuvoja sen korjaamiseen.  :'(

 

Juu ei varmaan kannata luottaa siihen Heurekan laitteeseen. :) Samalla tavalla minullakin näytti se Heurekan laite yli sen siinä laitteen vieressä julistetun "rajan" mutta Tilkan silmälääkäri ei maininnut sanallakaan piilokarsastuksista (ja nyt siis lentäjäopinnot käynnissä). Varta vasten kun lääkäriltä kysin, että eikö ole mitään karsastuksia niin sanoi vaan että ihan hyvät ne on. Se Heurekan laite testannee vain tietyn tyyppistä karsastusta kun taas oikeasti ratkaisee kaikki karsastukset yhteensä tai jotain sinne päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piilokarsastuksella ei ole kovinkaan suurta merkitystä jos stereonäkö ja näkö yleensä on hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piilokarsastuksen merkitys riippuu ihan siitä, mihin suuntaan sitä on ja kuinka paljon. Ja silmien kyky korjata niitä itse on täysin yksilöllinen. Nuo seulatyyppiset laitteet näyttävät helposti ihan mitä sattuu (oikea tulos on kiinni monesta seikasta), parempi on käydä vaikkapa optikolla näöntutkimuksessa, niin karsastusten määrät ja suunnat selviävät nopeasti ja varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo seulatyyppiset laitteet näyttävät helposti ihan mitä sattuu (oikea tulos on kiinni monesta seikasta).

 

Totta puhut. 70-luvulla kun ei vielä ollut ilmailumääräyksissä diopterirajoja, jotka alittavilla laseilla korjattu näkö hyväksytään ilman eri tarkastusta, "riittävä näkökyky" arvioitiin tapaus kerrallaan.

 

Tuli sitten -72 tai -73 Työterveyslaitoksellekin se tosi ison laatikon kokoinen varsinainen silmälääkärin ns. näköseula, joka mittasi hämäränäkökykyä, karsastusta, stereonäkökykyä ja kaikkea muutakin mahdollista. Naishoitsu sanoi, että tämä meidän uusi, kallis vehje sitten erottaa jyvät akanoista, toisinsanoen, tätä konetta ei voi huijata.

 

P-kan marjat. Näköni -5 oli niin huono, että ilman laseja en periaatteessa olisi millään kyennyt selviämään siitä näköseulasta.

Mutta minähän päätin, että yksi kone ei minua päihitä, ja huijasin ko. laitetta Työterveyslaitoksella 2 kertaa pelkällä tahdonvoimalla ja Helsingin Lääkäriasemalla vielä kolmannen kerran. Juhani Aho taisi olla sen ilmailulääkärin nimi silloin.

 

Olin nimittäin oppinut tarvittavat kuviot ja numerot ulkoa siihen mennessä edellisten tarkastusten yhteydessä ;D

 

No, jossain vaiheessa ne määräykset tarkentuivat niin, että hyväksyttävät diopterirajat tulivat ilmailumääräyksiin, eikä minun niistä enää tarvinnut huolestua.

 

Eikä esim. Finnairin lekuri Pekka Oksanen mitään näköseulakonetta käyttänytkään. Turha ja kallis investointi, lähinnä silmäklinikalle tai psykolle tarpeellinen, ehkä. Pelkkä tavanomainen kirjain- tai vastaava näkötaulu tietyltä etäisyydeltä riitti. Mikä niiden taulukkojen nimi nyt onkaan? Enpäs muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piilokarsastuksella ei ole kovinkaan suurta merkitystä jos stereonäkö ja näkö yleensä on hyvä.

Muistaakseni hyvä stereonäkö ei kuitenkaan ole vaatimus siviilipuolen lupakirjoille. Olenko täysin väärässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni hyvä stereonäkö ei kuitenkaan ole vaatimus siviilipuolen lupakirjoille. Olenko täysin väärässä?

 

Stereonäköä ei siviilipuolella testata ainakaan määräysten mukaan mitenkään. Ongelmia asiaan tuo se, ettei ole sovittu mitään standarditestiä, joka olisi käytössä kaikkialla missä ilmailumääräyksetkin.

 

Militäärimiehille taidetaan kuitenkin tehdä stereonäkömittaus kolmisauvatestillä, sellaisella, josta ainakin joskus löytyi esimerkkikappale Suomen Ilmailumuseosta. Tai sanokaa jos olen väärässä, en ole itse noissa testeissä käynyt!

 

Määräysten henki näyttää olevan, että silmien tulisi toimia jollakin tavoin yhdessä, ja tätä häiritseviä tekijöitä, kuten piilo- ja ilmeisiä karsastuksia sekä silmien välisen taittovirheen eroa, on rajoitettu tiettyihin lukemiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä stereonäköä siviilipuolellakin testataan, muta ilmeisesti sillä ei juurikaan ole merkitystä. Oma stereonäköni on ihan hanurista, ollut aina, mutta runsaat 30 vuotta olen leipäni lentämällä tienannut. Virallisista vaatimuksista en osaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Militäärimiehille taidetaan kuitenkin tehdä stereonäkömittaus kolmisauvatestillä, sellaisella, josta ainakin joskus löytyi esimerkkikappale Suomen Ilmailumuseosta. Tai sanokaa jos olen väärässä, en ole itse noissa testeissä käynyt!

 

Juuri näin. Tuon lisäksi oli tosin toinenkin testi, jossa katsottiin laitteeseen ja piti sanoa, mikä vierekkäin olevista palloista on "lähimpänä" sinua. Pirullinen testi, tuntui menevän ihan vituralleen vaikka (varmaan rajoja hipoen) läpi menikin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen...

Mites silmälasit vaikuttavat PPL-lupakirjan hankintaan? Kerhojen sivuilla lukee hyvin usein että "silmälasit eivät yleensä ole esteenä lupakirjan saantiin..." Mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan sanalla "yleensä"?

Haaveena olisi että joskus pääsisi pienkoneella lentämään, ihan harrastus mielessä ;)

 

No, jossain vaiheessa ne määräykset tarkentuivat niin, että hyväksyttävät diopterirajat tulivat ilmailumääräyksiin, eikä minun niistä enää tarvinnut huolestua.

 

Onko määräykset jossain nähtävillä, tai onko tietoa rajoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL:ää varten tarvitset ns. toisen luokan lääkärintarkastuksen, jossa yleensä edellytykset ovat "normaali terveys"-tasoa.

 

Ne näkövaatimukset 2.luokan medikaalin hankkimiseksi ovat lyhyesti seuraavat:

 

Ensimmäisen kerran haettaessa Ilmailuhallinnon hyväksymän silmälääkärin tai optikon tarkastus, jossa suljetaan pois mahdolliset silmäsairaudet ja määritellään näkökyky laseilla ja/tai ilman. Ja viimeisin silmälasiresepti/optikon tarkastuspaperi mukaan ilmailulääkärin luokse mennessä, joka sitten tarkistaa muun terveyden ja ilmeisesti myös värinäön.

 

Silmän laserleikkaukset eivät ole välttämättä hyväksyttyjä, paitsi ellei taittovirhe ennen leikkausta ole ollut alle +/- 5 dioptriaa eikä jälkiseurauksia, kuten näkökyvyn vaihtelua tai heijastumien esiintymiä ole. Mikäli silmät on leikattu, kannattaa kysyä asiaa erikseen.

 

Värinäkökyvyn pitää olla "normaali" esim. Ishiharan tauluilla tutkittuna, eli puna-vihersokeus estää periaatteessa 2- luokan medikaalin saamisen, mutta siihenkin voi hakea tarkempaa tutkimusta ja poikkeuslupaa.

 

Sitten, jos sinulla ei ole silmälaseja, niin näöntarkkuus kauas katsottaessa on oltava kummassakin silmässä erikseen väh. 0,5 ja yhteistarkkuus vähintään 1,0. Käytännössä ihan tavallisen ajokorttilääkärintarkastuksen näkökyky siis riittää. Ja tuohan asia selviää optikon tarkastuksessa. Ja sama vaatimus on, jos näkö on silmälaseja käyttäen korjattu.

 

Silmälasia tarvitseville henkilöille on seuraavat dioptriarajat: taittovirhe ei saa ylittää +/- 5 dioptriaa. Jos on lisäksi hajataittoisuutta, hajataittoisuus ei saa olla enempää kuin 3,0 dioptriaa. Ja siis näkökyky laseilla korjattuna on kaukonäön suhteen oltava edellämainittu väh 0,5 silmissä erikseen ja 1,0 molemmilla silmillä yhdessä katsottuna.

 

Lisäksi silmien välinen taittovirheen ero ei saa olla yli 3 dioptriaa. Esim. toisessa silmässä -1 ja toisessa -5... menee lisäselvityksen puolelle.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toisin sanoen, jos sinulla ei ole silmäsairauksia, ei ole tehty laserleikkauksia, ja lasien voimakkuus on alle +/- 5 ja korjattu näkökyky tavanomainen 1,0 ja värinäkö normaali, ja molemmat silmät suurinpiirtein samanlaiset, niin pääset näön osalta hyvin lävitse.

 

Jos olet sattumalta yli 40-vuotias ensi kertaa haettaessa, ns. ikänäkökyky lähelle tulee myös tarkastuksen kohteeksi.

 

Tätä siis kerhot tarkoittavat sanoessaan, että yleensä normaali näkö riittää tai silmälasit eivät yleensä ole esteenä PPL-lupakirjan saamisessa.

 

Nämä tiedot löytyvät seuraavasta pdf-failista:

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3a4.pdf

 

kun sieltä kelaa kohtiin JAR-FCL 3,335 ja 3,340 ja niiden liitteisiin. Ja katso nimenomaan toisen luokan lääkärintarkastukseen liittyviä pykäliä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Värinäkökyvyn pitää olla "normaali" esim. Ishiharan tauluilla tutkittuna, eli puna-vihersokeus estää periaatteessa 2- luokan medikaalin saamisen, mutta siihenkin voi hakea tarkempaa tutkimusta ja poikkeuslupaa.

 

Värinäön suhteen ei mene ihan noin. Joskus muutama vuosi sitten kyselin tuota kun itselläni tuo puna-vihersokeus on ja tällöin vastattiin, että värinäkö ei estä PPL:n saamista. Ensin testataan Ishiharan tauluilla ja jos tuo testi ei mene läpi käytetään toista testiä missä pitää periaatteessa erottaa perusvärit ja tällöin on oikeutus PPL:n ja myös yölentokelpuutukseen.

 

Jos tuokaan testi ei mene läpi niin ei voi saada NF-kelpuutusta mutta päivällä saa lentää. Enään en onnistunut löytämään tuota viestiä jotta olisin voinut sen tähän pistää lainauksena. Värinäön ei ole siis oltava mitenkään erikoinen. Toki nuo ovat voineet muuttua muutaman vuoden sisään mutta en ainakaan ole moista huomannut.

 

En nyt jaksa tarkistaa mistä nuo kysyin, mutta kuitenkin ilmailuun liittyvä viranomainen joka hoitaa medikaali-puolen.

 

EDIT: Tuollain se näköjään tuossa PDF:ssä lukikin. Normaali värinäkö on vain niin outo käsite, kun toisessa paikassa normaaliin ei saa kuulua edes puna-vihersokeutta ja toisessa taas saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei oo tuo punavihersokeus ole este. Kaveri sai 2.luokan medikaalin rajoitettuna tosin siten, että vain päiväsaikaan eli NF:ää ei voi lentää missään vaiheessa.

 

Mutta kuulin aikoinaan, kun lensin yökelpparia itelle niin joku tuumas siinä kentän laidalla että:"eikö se lentäminen ole tarpeeksi vaikeaa päivälläkin, pitääkö siihen vielä pimeä sotkea?". ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Värinäkökyvyn pitää olla "normaali" esim. Ishiharan tauluilla tutkittuna, eli puna-vihersokeus estää periaatteessa 2- luokan medikaalin saamisen, mutta siihenkin voi hakea tarkempaa tutkimusta ja poikkeuslupaa.

 

Juu näin juurikin on. Itselläni on tuo pirun "tappi- ja sauvasolujen" puutos ja en näe hra Ishiharan tekemistä tauluista niitä numeroita joita pitäs (mulle Ishiharassa 8 on esim 3 ja 6 taas 5). Menin varmuudeksi lampputestiin Tilkkaan ja siellä todettiin, että valkonen pikkuledi ja vihree pikkuledi menee aina välillä sekasin (=lievälle puna-vihersokeudelle ominaista). Näin ollen NF:ää en tule saamaan, mutta muuten on MED2 voimassa. Niin, jos tuon lampputestin selvittää ja epäillään pun-vih.sokeutta niin NF on mahdollinen - jos tulee hylsy niin ei NF:ää.  :(

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen, että nostelen tätä jo kk:n vanhaa threadia ylös, mutta ei ole liikaa asiaa omaan threadiin.

 

 

Silmälasia tarvitseville henkilöille on seuraavat dioptriarajat: taittovirhe ei saa ylittää +/- 5 dioptriaa. Jos on lisäksi hajataittoisuutta, hajataittoisuus ei saa olla enempää kuin 3,0 dioptriaa. Ja siis näkökyky laseilla korjattuna on kaukonäön suhteen oltava edellämainittu väh 0,5 silmissä erikseen ja 1,0 molemmilla silmillä yhdessä katsottuna.

 

Lisäksi silmien välinen taittovirheen ero ei saa olla yli 3 dioptriaa. Esim. toisessa silmässä -1 ja toisessa -5... menee lisäselvityksen puolelle.

 

Silmälasimääräyksessäni lukee vasemmalle silmälleni sf = -3,25 ja oikealle sf = -4,00. Cyl eli hajataitteisuus on kummassakin -1,75. Tarkoittaako tuo sf samaa kuin silmälasini vahvuus eli diopteri? Jos näin on enkö täytä JAR FCL 3:n terveusvaatimusluokka 1:n ehdot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...enhän minä mikään silmälääkäri ole, mutta silmälääkärimääräyksiä/reseptejä on ollut vuosien varrella lukuisa määrä.

 

Kyllä niissä yleensä ilmoitetaan ensimmäiseksi tavallinen taittovirhe dioptrioissa, tuo sf lienee vain lääketieteellinen termi eli taittovirheen mittauksen standardi.

 

Googlella vähän katselin ("How to read an eyeglass prescription"), sf lienee spherical factor, ja dioptria on silmälasilinssin voimakkuusyksikkö, joka vaaditaan taittovirheen korjaamiseen arvoon 0. Tjsp.

 

Ja ykkösluokan medikaalia haettaessa ensimmäisen kerran ne rajat olisivat +/- 3 ja hajataittoisuus enintään 2 ilman, että lisäselvityksiä tarvitaan. Kakkosluokan medikaalia haettaessa sitten +/- 5 ja hajataittoisuus enintään 3.

 

En ole missään vaiheessa törmännyt muuhun taittovirheen mittayksikköön kuin diopteri/dioptria, joten eiköhän niistä dioptriamääristä määräyksissäsi ole kysymys. Jotkin silmänpaineen tms mittaukset voivat sitten olla asia erikseen.

 

Tosiaan aikoinaan IFR-kelpparin hankkimista/lisäämistä PPL:ään miettiessäni törmäsin siihen, että siihenkin tarvittiin Medical 1, jossa 90-luvun kansalliset rajatkin olivat nämä samat +/- 3, ja kun lasit olivat silloin -4,75 eikä ILL:n lääketieteen jaoksen tarkastaja suhtautunut puhelimessa mitenkään myönteisesti poikkeusluvan hakemiseen nillä vahvuuksilla, mikä ON mahdollista saada harkinnan mukaan - tunnen muutaman, jotka saivat IFR-kelpuutuksen PPL:ään laseilla, jotka ylittivät +/- 3:n rajat - niin jäi sitten IFR-kelppari hankkimatta.

 

Ehkä löytyy joku optikko/lääkäri tältäkin palstalta, joka osaa selittää asiat paremmin, mutta tuossa nyt oma mielipiteeni asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen, että nostelen tätä jo kk:n vanhaa threadia ylös, mutta ei ole liikaa asiaa omaan threadiin.

 

Silmälasimääräyksessäni lukee vasemmalle silmälleni sf = -3,25 ja oikealle sf = -4,00. Cyl eli hajataitteisuus on kummassakin -1,75. Tarkoittaako tuo sf samaa kuin silmälasini vahvuus eli diopteri? Jos näin on enkö täytä JAR FCL 3:n terveusvaatimusluokka 1:n ehdot?

 

Jep, nuo -3,25 ja -4 on ne taittovirheen korjaukset. Hajataitolle ilmoitetaan myös yleinsä akselit (="hajataiton suunta").

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmälasimääräyksessäni lukee vasemmalle silmälleni sf = -3,25 ja oikealle sf = -4,00. Cyl eli hajataitteisuus on kummassakin -1,75. Tarkoittaako tuo sf samaa kuin silmälasini vahvuus eli diopteri? Jos näin on enkö täytä JAR FCL 3:n terveusvaatimusluokka 1:n ehdot?

 

Katsotaan, sanoi optikko... Tätä olen tainnut selittää joskus aiemminkin täällä palstalla, mutta kertaushan on opintojen äiti  :)

 

Elikkäs, JAR FCL 3.220, b-kohta sanoo että "taittovirhe määritellään suurimman taittovirheen meridiaanin poikkeamana oikeataitteisuudesta dioptreissa mitattuna".

 

Nuo meridiaanit menevät tässä kohtaa siten, että ensimmäinen luku (sf) on yksi meridiaani, ja sen ja cylinterivoimakkuuden summa on toinen meridiaani. Eli sinun kohdalla oikeassa meridiaanit ovat -3,25 ja -5,0, vasemmassa taas -4,0 ja -5,75. Ja kun näistä katsotaan suurempaa niin näyttää valitettavasti menevän rajan yli, kun 1. luokassa "ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa taittovirhe ei saa ylittää +-3, dpt" :(.

 

En sitten oikeasti tiedä, miten tarkkoja noista ollaan. Kannattaa joka tapauksessa ennen medikaalitarkastusta käydä ilmailumäärykset tuntevan silmälääkärin vastaanotolla. Hän osaa viime kädessä ottaa kantaa asiaan, sekä mittaa senhetkisen vallitsevan taittovirheen. Jonkin verran luulisi olevan harkintavaraa, mutta toisaalta määräykset ovat määräyksiä...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, siellä pykälissä määritellään taittovirhe erikseen ja mahdollinen hajataittoisuus erikseen, ja molemmille on asetettu erilliset maksimirajat, joten minä tulkitsisin asian niin, että tuota "yhteenlaskentaa/summausta" ei suoriteta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, siellä pykälissä määritellään taittovirhe erikseen ja mahdollinen hajataittoisuus erikseen, ja molemmille on asetettu erilliset maksimirajat, joten minä tulkitsisin asian niin, että tuota "yhteenlaskentaa/summausta" ei suoriteta.

 

Joo, se on ehkä hieman hämäävää, mutta meridiaanit lasketaan kyllä tuolla "summausperiaatteella".

 

Tuo hajataitteisuuden raja on nähdäkseni siksi, että jos meridiaanien voimakkuudet olisivat esim. +2,0 ja -2,5, (se siis kirjoitettaisi lasimääräykseen sf +2,0 cyl -4,50 ax??) niin molemmat ovat toleranssien rajoissa, mutta hajataitteisuutta on se niiden välinen osa eli 4,5 dpt! Ja tuo määrä hajataittoa kyllä huonontaa laseilla korjaamatonta näöntarkkuutta jo tosi merkittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin ilmailulääkäriltä 2 medicalia hakiessani, miten nuo lasihommat menee, kun itsellänikin on lasit. Eli se sanoi myös, että nuo dioptriat ja cylinder kohdat summataan. Hän ei kylläkään ollut mikään optikko. Lasien kanssa/ilman mitataan sitten näöntarkkuus yms..

 

Voisiko laserleikkaus olla kohdallasi vaihtoehto??Jossain threadissa lukikin niistä laserleikkauksien rajoituksista. Suomessa määräykset ovat luultavsti tiukemmat, mutta esim. Uudessa Seelannissa laserleikatuilla simmuilla saa lennellä(riippuen tietenkin ennen leikkausta olleiden dioptrioiden/sylinterien suuruuksista). Taas sanon, että meillähän on täällä foorumilla kaveri joka on FTO:ssa Uudessa Seelannissa, ja silmät leikattu laserilla.  8)

 

Eli ei kannata heittää kirvestä kaivoon! :)

 

Kerroinkohan taas asiat tarpeeksi epäselvästi??!! :-[  :laugh:

 

Vili-vilperi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan löyhästi liittyen, löysin New York Timesin artikkelin, jonka mukaan U.S.Navy tekee liukuhihnalla vanhemmille piloteille ja myös piloteiksi haluaville PRK-laserleikkauksia näön korjaamiseksi tarvittavaan kuntoon...

 

Mielenkiintoinen tieto sinänsä, että sotilaslentäjille laserleikkaukset ovat hyväksyttäviä ja jopa ilmaisia.

 

http://www.nytimes.com/2006/06/20/us/20eye.html

 

EDIT: Äsken kyllä pääsin suoraan läpi, mutta nyt taas näyttää vaativan rekisteröitymisen. No, asiasisältöhän tuli tuossa ylhäällä todettua, ei siitä sen enempää.

 

Tuon otsikon teksti "Perfect vision is helping and hurting Navy" tarkoittaa jutussa sitä, että enemmistö näön suhteen korjatuista kadeteista hakeutuu nyt lentäjiksi ja sukellusveneisiin ei löydy tarpeeksi hakijoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään