Henri Karlsson

Allergialääkkeistä

31 viestiä aiheessa

Millaisia allergialääkkeitä 1Medical hyväksyy? SIO:n sivuilla lukee FAQ-osiossa, että nenäsuihkeilla hoidettavat allergiat sallitaan. Itselläni on koivuallergia, joka on juuri suihkeilla hoidettavan tasoinen, mutta helpompi on napsia esim. Clarityniä. Eli siis sallitaanko minkäänlaisia muita allergialääkkeitä, kuin suihkeita?

 

EDIT: voi rähmä, meni vahingossa väärään osastoon, modet siirtäkää kiitos  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tosiaan on asian laita? Joskus pahimpina aikoina tarvii meikäläisen ottaa Zyrteciä tai vastaavaa.

Sama täällä. Lievähkö heinäallergia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt oikein muistelen, että jos lääke sisältää ns. "punaisen kolmion" niin, lääkkeen vaikutusaikana ei saa mm. ajaa autoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt oikein muistelen, että jos lääke sisältää ns. "punaisen kolmion" niin, lääkkeen vaikutusaikana ei saa mm. ajaa autoa.

Eikä lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykääpä lukemassa tuolta. Lisäksi on olemassa tämä dokumentti eri lääkkeistä.

Itse käytän Aerius lääkitystä pahimpana kautena jos tarve vaatii. Muuten mennään Flixonase suihkeella. Niin ja ei ainakaan minulla väsytä tuo lääke.

 

Johan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykääpä lukemassa tuolta. Lisäksi on olemassa tämä dokumentti eri lääkkeistä.

Itse käytän Aerius lääkitystä pahimpana kautena jos tarve vaatii. Muuten mennään Flixonase suihkeella. Niin ja ei ainakaan minulla väsytä tuo lääke.

 

Johan

Kiitosta, koitin itse etsiä moista listaa, mutta en löytänyt. Eli siis muuten ei saa käyttää mitään noista mutta tutkittuna saa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta, koitin itse etsiä moista listaa, mutta en löytänyt. Eli siis muuten ei saa käyttää mitään noista mutta tutkittuna saa

 

Jep, eli ilmailulääkärin luvalla ja ennakkoon kokeiltuna etteivät väsytä.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tosiaan on asian laita? Joskus pahimpina aikoina tarvii meikäläisen ottaa Zyrteciä tai vastaavaa.

 

Käydessäni viime vuoden lopulla 2. lk medikaalissa mainitsin lääkärille että joskus pahimman heinänuhan aikaan olen joskus ottanut Zyrteciä ja hän sanoi että sitä ei saisi käyttää ennen lentoa.

 

Medikaalin mukana tulleessa ALLERGIA JA LENTÄMINEN nootissa Zyrtec on lueteltu uudempien ja "vähemmän väsyttävien" antihistamiinilääkkeiden listalla. Sen käyttö on kuitenkin samaisen nootin mukaan kielletty 48 tuntia ennen lentotehtäviä. Sitä ei ole mainittu listalla lääkkeistä jota saisi käyttää edes ilmailulääkärin luvalla toisin kuin esim. tuo Aerius, jota joku muu sanoi käyttävänsä.

 

Kieltoa perustellaan väsymyksen aiheuttamisen pohjalta.

 

t: Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmälasikortissani on "kauas" sarakkeessa luvut -3.75 ja -3.00. Ovatko nuo nyt dioptrioita vai mitä? Onko tällä näöllä, ilman leikkausta mahdollista saada luokan yksi kelpoisuus? Taittovirheenhän voi korjata leikkauksella, mutta estääkö leikkaus ykkösluokan kelpoisuuden saannin, itse sain käsityksen, että ei estä.

 

Jep, dioptrioita ne ovat.

 

Samassa paragraafissa kuin nuo voimakkuudet, mainitaan hieman jäljempänä, että taittovirheleikkaus on hylkäysperuste. Tosin se voidaan myöhemmin riittävän ajan kuluttua ehkä hyväksyä jos kaikki on hyvin. Eli molemmissa tapauksissa menee silmälääkärin harkintaan. Kannattaa ehkä mennä ennen leikkauksen suunnittelua kysäisemään asiaa ilmailumääräykset tuntevan silmälääkärin vastaanotolle, voi olla, että nuo voimakkuudet menee jopa helpommin läpi harkinnassa, jos näkö on muuten kunnossa.

 

t. Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydessäni viime vuoden lopulla 2. lk medikaalissa mainitsin lääkärille että joskus pahimman heinänuhan aikaan olen joskus ottanut Zyrteciä ja hän sanoi että sitä ei saisi käyttää ennen lentoa.

 

Medikaalin mukana tulleessa ALLERGIA JA LENTÄMINEN nootissa Zyrtec on lueteltu uudempien ja "vähemmän väsyttävien" antihistamiinilääkkeiden listalla. Sen käyttö on kuitenkin samaisen nootin mukaan kielletty 48 tuntia ennen lentotehtäviä. Sitä ei ole mainittu listalla lääkkeistä jota saisi käyttää edes ilmailulääkärin luvalla toisin kuin esim. tuo Aerius, jota joku muu sanoi käyttävänsä.

 

Kieltoa perustellaan väsymyksen aiheuttamisen pohjalta.

 

t: Juha

 

 

Kuvittelisin että tuo loratadiini ja feksofenadiini (Telfast) on sen takia ehdollisesti sallittu että sitä on testattu jostain syystä ja todettu ilmailussa "sopivaksi". Varmaan monet muutkin olisivat ihan ok, mutta näyttöä puuttuu. Itse on tullut ammatin yhteydessä testailtua omaan heinänuhaan vaikka mitä allergia lääkkeitä (aina mitä lääke-esittelijät tuo kokeiltavaksi) eikä kovinkaan moni niistä ole väsyttänyt. Tietenkään en käyttäisi niitä ilmaillessa, koska ne ovat kielletyllä listalla.

 

J

 

Edit: Tuommonen juttu löytyi ainakin Telfastissa, eli olennainen tieto on että Telfastilla ei ollut plaseboa enempi vaikutuksia.

 

Bower EA, Moore JL, Moss M, Selby KA, Austin M, Meeves S.

The effects of single-dose fexofenadine, diphenhydramine, and placebo on cognitive performance in flight personnel. Aviat Space Environ Med 2003; 74:145–52.

 

Background: Sedation and functional impairments are side effects associated with the use of first-generation antihistamines that preclude their use in aviation. Selected second-generation antihistamines do not have such side effects and have been proposed for use in aircrew. Methods: Forty-two healthy naval aviation personnel served as subjects in this double-blind, randomized, placebo-controlled crossover study. Subjective drowsiness, cognitive performance, and vigilance were measured under three conditions: 180 mg fexofenadine (F), 50 mg diphenhydramine (D) as a positive control, or placebo (P). Results: Subjects receiving F vs. D tended to have a faster mean hit reaction time (adjusted mean difference ± SE, -10.5 ± 6.8 ms, p = 0.127). Subjects performed faster and better with F vs. D on measures of omission errors and commission errors (p < 0.05). Variable symbol digit coding delayed recall accuracy was better for F vs. D (p = 0.023), and approached significance for shifting attention and divided attention tasks (p = 0.062 and p = 0.057, respectively). Subjects reported significantly more drowsiness (p < 0.005) with D than F. Conclusions: Diphenhydramine administration resulted in significant psychomotor decrements compared with fexofenadine, while the effects of fexofenadine were similar to placebo. These results provide additional support for the safe use of fexofenadine by aviation personnel.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy tämäkin ilmailulääketieteeseen.

 

Silmälasikortissani on "kauas" sarakkeessa luvut -3.75 ja -3.00. Ovatko nuo nyt dioptrioita vai mitä? Onko tällä näöllä, ilman leikkausta mahdollista saada luokan yksi kelpoisuus? Taittovirheenhän voi korjata leikkauksella, mutta estääkö leikkaus ykkösluokan kelpoisuuden saannin, itse sain käsityksen, että ei estä.

Diopteri on taittovirheen korjaus, sinulla tulisi olla siis linssit laseissa voimakkuuksiltaan -3.75D ja -3.00D. Näillä siis näkösi korjaantuu siten että näet näkötaulusta (esim C-taulu) riville 1.0 asti. Vaatimuksenahan oli juuri tämä 1.0 molemmissa silmissä erikseen (tämä siis SION:n sivulla) ja taittovirheesi menee tuon haitarin sisälle, eli luulisin että kyllä on mahdollista saada ykkönen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein, että jos on heinänuha niin voimakas että joutuu käyttämään lääkkeitä, on se jo peruste medikaalin hylkäämiselle? Vai että ei saa käyttää ennen lentoa kuten tuota zyrteciä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein, että jos on heinänuha niin voimakas että joutuu käyttämään lääkkeitä, on se jo peruste medikaalin hylkäämiselle? Vai että ei saa käyttää ennen lentoa kuten tuota zyrteciä?

 

En ole mikään lääkäri enkä osaa siten sanoa miten voimakas heinänuha voisi olla perusteena medikaalin hylkäämiselle. Mutta eihän se heinänuha ole ympärivuotinen vaiva kuitenkaan, joten voisin kuvitella että enintään pahimpana aikana voisi olla jotain rajoituksia.

 

Lisäksi tuon mainitsemani liitteen mukaan on siis olemassa lääkkeitä, joita voi käyttää allergian oireiden lievittämiseen joko ilmailulääkärin luvalla taikka ihan suoraan.

 

Lääkärin kanssahan näistä jutuista kannattaa aina jutella.

 

t: Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole mikään lääkäri enkä osaa siten sanoa miten voimakas heinänuha voisi olla perusteena medikaalin hylkäämiselle. Mutta eihän se heinänuha ole ympärivuotinen vaiva kuitenkaan, joten voisin kuvitella että enintään pahimpana aikana voisi olla jotain rajoituksia.

 

Alkuperäinen kysyjä tarkoitti varmaan ykkösluokan medikaalia. Siihenkään ei heinänuha ole este, mutta työnsaanti maissa joissa allergeenia esiintyy voikin sitten olla hankalampaa. Lentoyhtiöt palkkaavat mielummin lentäjiä jotka eivät joudu pois palveluksesta siitepölykaudeksi. Esimerkiksi Finnair ei palkkaa lääkkeillä hoidettavista allergioista kärsiviä, johon jo tuo SIO:n faq-osion vastauskin viittaa.

 

Kakkosluokkaan eli harrastelentelyyn heinänuha ei vaikuta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esimerkiksi Finnair ei palkkaa lääkkeillä hoidettavista allergioista kärsiviä, johon jo tuo SIO:n faq-osion vastauskin viittaa.

 

 

Ootkos ihan varma? Toki on mahdollista, että ko. lääkittävät ovat reseptinsä saaneet vasta sopparinsa jälkeen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootkos ihan varma? Toki on mahdollista, että ko. lääkittävät ovat reseptinsä saaneet vasta sopparinsa jälkeen...

 

Kukapa sitä sairaita palkkais niin kauan kuin terveitä riittää. Ja ainahan on parempi sairastua vasta työsopimuksen tekemisen jälkeen, mieluiten vielä koeajan jälkeen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy tämäkin ilmailulääketieteeseen.

 

Itse olen pohtinut kaikenlaisia ilmailuammatteja ja aina sitä miettii, että mitä jos sitä ryhtyisi lentäjäksi... Minulla on tosin lasit ja taittovirhe joten ajattelin nyt kysäistä.

 

Ilmailuhallinnon sivuilla kerrotaan näin; "Luokka 1. Jos taittovirhe on enintään [±5] dioptriaa, ilmailulääketieteen jaos voi harkita luokan

1 kelpoisuustodistuksen myöntämistä edellyttäen, että...."

 

Silmälasikortissani on "kauas" sarakkeessa luvut -3.75 ja -3.00. Ovatko nuo nyt dioptrioita vai mitä? Onko tällä näöllä, ilman leikkausta mahdollista saada luokan yksi kelpoisuus? Taittovirheenhän voi korjata leikkauksella, mutta estääkö leikkaus ykkösluokan kelpoisuuden saannin, itse sain käsityksen, että ei estä.

 

Huomenta!Itse olen selvitellyt noita silmälasihommia myös, ja muistaakseni(huom.MUISTAAKSENI ???) Medical 1 ensimmäisessä tarkastuksessa silmien taittovirhe saa olla enintään +-3 dioptriaa. En tosiaankaan ole ihan varma, mutta se löytyy kyllä sieltä samasta osiosta, mistä nuo muutkin silmäjutut. Jos olen väärässä(ja toivottavasti olen) niin joku viisaampi minua valistakoon :laugh:

Ja sitten vielä semmoista:jos sinulla on "silmälasi reseptiin" merkattu kohtaan "Syl", eli sylinteri, niin olen käsittänyt, että ne summataan vielä noiden dioptrioiden päälle. Eli jos sinulla taittovirhe -3.25 ja kohdassa "syl" lukee 0.5, lasketaan näkökykysi olevan -3.75. Tämän kuulin käydessäni hiljattain Medical 2 tarkastuksessa, ilmailulääkäriltä, eli hän ei siis ollut mikään silmälääkäri, joten korostan sitä että tämä ei ole 100% faktaa(ei edes90% :laugh:) ... Täällähän oli aikaisemminkin jo threadi aiheesta, taisi olla joku "lentäjän näkökyky".

Ja joku taisikin joskus tällä foorumilla sanoa, että on opiskelemassa FTO:ssa Uudessa Seelannissa, ja on käynyt Suomessa laser leikkaksessa huonon näkönsä takia. Eli ei kannata luopua unelmasta, sillä ulkomailla on erilaiset säädökset koskien näkökykyä ja laser leikkauksia. ;)

 

Ja tässä kyseisen threadin linkki: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,38785.0.html

Edit: Linkki lisätty

 

Vili-vilperi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta!Itse olen selvitellyt noita silmälasihommia myös, ja muistaakseni(huom.MUISTAAKSENI ???) Medical 1 ensimmäisessä tarkastuksessa silmien taittovirhe saa olla enintään +-3 dioptriaa. En tosiaankaan ole ihan varma, mutta se löytyy kyllä sieltä samasta osiosta, mistä nuo muutkin silmäjutut. Jos olen väärässä(ja toivottavasti olen) niin joku viisaampi minua valistakoon :laugh:

 

Tuota kohtaa täydentää JAR-FCL3 määräyksissä liite (luvut B ja C, liite 13), jossa sanotaan että mikäli merkittävää vikaa tai sairautta ei voida osoittaa, on raja 1. medikaalin 1. tarkastuksessa +/-5 diopteria.

 

Taittovirheen korjausleikkauksistakin löytyy tekstiä määräyksistä ja niissä käytännössä on annettu selkeästi ne rajat, jotka täytyy leikkauksen jälkeen täyttyä. Jos ne täyttyvät, niin ei ole estettä saada 1. luokan medikaalia (joko uutta sellaista tai vanhaa takaisin). Tosin Suomessa sovelletaan 3 kk karenssia, eli vaikka arvot olisivat heti ok, niin 3 kk pitää odottaa. Tätä asiaa ei lue määräyksissä, mutta soitettuani hallintoon joitakin viikkoja sitten kertoivat he soveltavansa tällaista käytäntöä. Lausunnoksi pitäisi riittää leikkauksen tehneen lääkärin lausunto, kunhan siitä ilmenee selkeästi määräyksissä mainitut asiat.

 

Huom! Esim. Finnairilla on omat rajat, eli he eivät esimerkiksi hyväksy laseria eikä saa olla noin vahvoja kakkuloita kuin mitä määräykset sallivat. SIO taitaa edelleen noudatella pitkälti noita samoja tiukempia rajoja. Toisaalta SIO:n valintaprosessissa on melkoisen rankasti Finnair mukana, joten sieltä ne kaiketi sitten tulee, olkoonkin että on nykytilanteessa hiukan outo järjestely. Kerran pari olen myös törmännyt tilanteeseen, jossa alan lääkäri/silmälääkäri on todennut ettei +/-3 ylittävillä laseilla saisi medikaalia. Tämähän on aika räikeää tekstiä, koskapa on ristiriidassa määräysten kanssa. Eli kannattaa lukea tarkkaan määräykset eikä lannistua heti vaikka kuulisi jonkun jääräävän jotain ikävää.

 

Ja ennen kuin tekee mitään, kannattaa asiat selvittää itse ja soittaa asianomaisille tahoille. Yllä oleva teksti oli vain omaa näkemystäni eikä mikään virallinen kanta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota kohtaa täydentää JAR-FCL3 määräyksissä liite (luvut B ja C, liite 13), jossa sanotaan että mikäli merkittävää vikaa tai sairautta ei voida osoittaa, on raja 1. medikaalin 1. tarkastuksessa +/-5 diopteria.

 

Ottakaa huomioon että siinä liitteessä lukee että ilmailulääketieteen jaos voi harkita sen medikaalin myöntämisen noilla +/- 5 rajoilla.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootkos ihan varma? Toki on mahdollista, että ko. lääkittävät ovat reseptinsä saaneet vasta sopparinsa jälkeen...

 

Näin yhtiön ilmailulääkärin kahden vuoden takaisen tiedon mukaan ainakin. Toki kyseessä oli varmaan se  pessimistisin näkemys ja lääkkeethän kehittyvät koko ajan..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nenäsuihkeita ei lasketa "lääkkeiksi", koska mikä idea olisi kertoa näillä hoidettavat allergiat sallittavan jos kuitenkaan kukaan ei sinua sitten palkkaisi  :P

Kuinkas tämä allergian voimakkuustaso määritellään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota kohtaa täydentää JAR-FCL3 määräyksissä liite (luvut B ja C, liite 13), jossa sanotaan että mikäli merkittävää vikaa tai sairautta ei voida osoittaa, on raja 1. medikaalin 1. tarkastuksessa +/-5 diopteria.

 

Taittovirheen korjausleikkauksistakin löytyy tekstiä määräyksistä ja niissä käytännössä on annettu selkeästi ne rajat, jotka täytyy leikkauksen jälkeen täyttyä. Jos ne täyttyvät, niin ei ole estettä saada 1. luokan medikaalia (joko uutta sellaista tai vanhaa takaisin). Tosin Suomessa sovelletaan 3 kk karenssia, eli vaikka arvot olisivat heti ok, niin 3 kk pitää odottaa. Tätä asiaa ei lue määräyksissä, mutta soitettuani hallintoon joitakin viikkoja sitten kertoivat he soveltavansa tällaista käytäntöä. Lausunnoksi pitäisi riittää leikkauksen tehneen lääkärin lausunto, kunhan siitä ilmenee selkeästi määräyksissä mainitut asiat.

 

Huom! Esim. Finnairilla on omat rajat, eli he eivät esimerkiksi hyväksy laseria eikä saa olla noin vahvoja kakkuloita kuin mitä määräykset sallivat. SIO taitaa edelleen noudatella pitkälti noita samoja tiukempia rajoja. Toisaalta SIO:n valintaprosessissa on melkoisen rankasti Finnair mukana, joten sieltä ne kaiketi sitten tulee, olkoonkin että on nykytilanteessa hiukan outo järjestely. Kerran pari olen myös törmännyt tilanteeseen, jossa alan lääkäri/silmälääkäri on todennut ettei +/-3 ylittävillä laseilla saisi medikaalia. Tämähän on aika räikeää tekstiä, koskapa on ristiriidassa määräysten kanssa. Eli kannattaa lukea tarkkaan määräykset eikä lannistua heti vaikka kuulisi jonkun jääräävän jotain ikävää.

 

Ja ennen kuin tekee mitään, kannattaa asiat selvittää itse ja soittaa asianomaisille tahoille. Yllä oleva teksti oli vain omaa näkemystäni eikä mikään virallinen kanta.

 

Kiitoksia valistuksesta :)En ollut tutkinut siis asiaa tarpeeksi tarkkan ennenkuin avasin suuni :-[

Mutta puhut ihan asiaa: jos nuo näköhommat mietityttää, niin kannattaa itse soittaa ja varmistaa asia vaikkapa suoraan Ilmailuhallinnolta. Jos täällä foorumilla kysyy, niin saa sellaisia "suuntaa-antavia" vastauksia. Niinkuin itsekin äsken annoin :PElikä kannattaa kysyä AINA alan ammattilaiselta jos joku asia kaivelee, sillä määräyksiä voi lukea niin monella eri tavalla ;)

 

Lycka till., ja lannistua ei kannata vaikka vastoinkäymisiäkin tulisi ;)

 

Vili-Vilperi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottakaa huomioon että siinä liitteessä lukee että ilmailulääketieteen jaos voi harkita sen medikaalin myöntämisen noilla +/- 5 rajoilla.

 

J

 

Juu, minulle todettiin tarkastuksen jälkeen ihan asiallisesti että homma menee ilmailulääketieteen jaoksella harkintaan, jolla tarkoitettiin hänen mukaansa sitä että asiaa katsotaan muiden hakijalla mahdollisesti olevien silmävaivojen valossa. Mitään mielivaltaisia perusteita ei voida harkinnassa tietenkään käyttää. Tuohon näköasiaan on muuten lausuntokierroksella uusi versio määräyksestä, jossa ehtoja vielä hiukan löysennettäisiin. En tähän hätään löytänyt sitä mutta löytyy JAR:n sivuilta jostakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta näkökykyvaatimuksesta vielä senverran, että:

 

YKSITYISLENTOPUOLELLA jos halusi aikoinaan IFR-kelpuutuksen (johon vaadittiin ykkösluokan medikaali) niin 90-luvun vaatimusten mukainen raja, joka ilmaistiin "enintään +/- 3 diopteria kaikilla kolmella akselilla", tämä vaatimusraja voitiin hieman helpommin ylittää hakemalla poikkeuslupaa laitoksen lääketieteelliseltä jaostolta.

 

Ainakin puoli tusinaa yksityislentäjää Malmilta muistan, jotka olivat saaneet PPL:ään liitetyn IFR-kelpparin -4:n tai -5:n laseilla.

 

Silloinen laitoksen lääketieteellinen tarkastaja Olavi Mäkelä oli kuitenkin aika nihkeä, kun huvikseni soitin ja kysyin omaa mahdollisuuttani saada erivapaus -4,75/-5 laseilla. Hän sanoi "ei missään tapauksessa".

 

Sittemmin näköni parani, kuten se iän mukana tekee, nykyiseen -3:een, eli olisin täyttänyt nuo rajat, mutta ei enää riittänyt kiinnostusta I-kelpparin hakemiseen, mm. koska koulutus 2-moottori-IFR-kelpuutukseen olisi tullut turhan kalliiksi, enkä olisi PPL:llällä saanut kuljettaa matkustajia maksua vastaan kuitenkaan.

 

Lisäksi Finnairin lääkäri Oksanen halusi viimeisessä lekurintarkastuksessa, jossa kävin, nähdä minut seuraavan kerran MONITEHOLASIT päässä...eli ikä parantaa miinusnäköä, mutta mukana tulee ongelma nähdä lähelle terävästi. Ja nyt on ollut jo monta vuotta monitehot.

 

Olettaisin, että JAR-määräysten tultua voimaan tilanne PPL-puolella on helpottunut.

 

Mutta kysyjähän varmaankin halusi tietoa ammattilentämisestä, johon pätevät nämä edelliset vastaukset. Tehdäänkö jossain vaiheessa muuten myös ns. ennuste näkökyvyn oletetusta kehittymisestä jatkossa?

 

Ajattelin vain tuoda PPL-lentäjän näkökulmaa keskusteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nenäsuihkeita ei lasketa "lääkkeiksi", koska mikä idea olisi kertoa näillä hoidettavat allergiat sallittavan jos kuitenkaan kukaan ei sinua sitten palkkaisi  :P

Kuinkas tämä allergian voimakkuustaso määritellään?

 

Nuo kortisonisuihkeethan on lääkkeitä, mutta vaikuttavat käytännössä vain paikallisesti limakalvoilla, kun taas nuo "oikeat" allergialääkkeet vaikuttaa verenkierron kautta kaikkialla elimistössä ja siis mahdollisesti myös hermostoon.

Eli pitäisiköhän sitä tulkita niin että kun suihkuttaa aamulla tavarat nennuun niin homma on rok, tauti lievä? En vaan näe käytännön esteitä miksi en itse jos olisin firman lääkäri hyväksyisi jotakuta töihin joka pystyy esim tuolla loratadinillä hoitamaan tautinsa oireetomaksi väsymättä. Tuo mikä on "sallittua"  allergiaa ja mikä ei on kyllä niin harmaata aluetta että itse en ainakaan haluaisi olla päättämässä siitä ilman jotain hyvin selkeetä ohjetta. Katsotaan jos nuo pahvit joskus saisi hankittua, ehkäpä sillä kurssilla oppisi lisää asiasta.

 

J

 

Katoin vielä tuon JAA Manual of Civil Aviation Medicinen(Chapter 14, kohdat 6.2 ja 6.3) kommentit allergiasta ja nekin ovat hyvin hatarat. Todetaan vain että mikäli allergia haittaa lentämistä niin pitäisi lähettää tyyppi tarkempiin allergiatesteihin ja arvioon ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään