Arttu Vattulainen

Miten on foorumilaisten kestävyyskunnon puoli?

207 viestiä aiheessa

Eipä ole vieläkään tullut juostua Cooperia sitten armeijan, mutta eilen meni kympin maantiehölkässä yli 3100m viimeisen 12min aikana. Yli 15 vuotta vanhat Cooper-ennätykset saattavat vielä mennä rikki tulevana kesänä  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten ajoin fillarilla Oulusta Kauhavalle 12 h 5 min ajoaika ja 13 h 30 min kokonaisaika..kilometrejä tuli 327 km.

Nyt on peruskunto heikko..n. 2300-2400 m cooperissa, mutta aion parantaa sitä ja laskea painoani..kun näemmä selkä jälleen kestää juoksemista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höh... Tuo mikään huono peruskunto ole... Minä en edes jaksa juosta 12 minuuttia :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en oo ees koskaan juossu coopperia. ??? Koulun vieres on sellanen pururata About 1600 metriä pitkä. Noin 7min 50sek eli huono aika. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmisten rakenne  ja taipumukset ovat niin erilaisia että coopper testiä ei saisi edes käyttää kestävyyskunnon mittaamiseen yleistäen, työssäni näen ihmisiä jotka tekevät tiettyjä kestävyyttä vaativia suoritteita huomattavasti paremmin tuloksin kuin suuri osa coopperin testissä hyvin pärjänneistä.

Näihin asioihin vaikuttaa ns lihasmuisti, tottumus tietyn tyyliseen rasitteeseen, liikunta on monimutkaista hommaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Peruskunto on hyvä mutta tuo vyötärön ympärys hieman rupeaa itkettämään  ;D

Mitä syöt? Luulisi tuolla liikkumisella vyötärön pysyvän kunnossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin totesin, että testimenetelmästä riippuen saattaa tuo VO2 max-arvio heittää yllättävänkin paljon. En osaa sanoa tarkasti, mistä erot johtuvat, mutta esimerkiksi ns. valojänistesti antoi itselleni tulokseksi n. 63 ml/kg/min kun taas 5x800m testissä vastaavaksi arvoksi mitattiin 76 ml/kg/min (mikä vastaa siis maksimivauhdissa mitattuna noin 2.54min/km kyseisessä testissä). Ja koska jälkimmäisessä testissä analysoitiin tarkemmin myös sykekäyrät sekä veren laktaattipitoisuudet, saatiin sen avulla myös huomattavasti tarkemmat kynnysarvot harjoitteluun.

Rivien välistä olen lukevinani, että tuo VO2-arvo on laskennallinen tulos. Vai juoksitko maskin kanssa? Jos hengityskaasuja ei mitattu, kannattaa suhtautua varauksella saatuihin tuloksiin. Laskennalliset arvot voivat heittää yksilötasolla melkoisesti todellisista arvoista. Ja heitot voivat olla kumpaan suuntaan tahansa. Tai ehkä oikeampaa olisi sanoa, että olen kuullut joitakin esimerkkejä tapauksista, joissa on vertailuarvot molemmilla tavoilla. Kellään heistä laskennallinen arvo ei täsmännyt mitatun kanssa. Tieteellistä johtopäätöksiä noilla muutamalla esimerkillä ei voi tehdä, mutta osoittaa ainakin sen, että VO2-arvon laskennalliseen määrittämiseen liittyy epävarmuutta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tuo vyötärön ympärys hieman rupeaa itkettämään  ;D

Itse olen kanssa odotellut että tuo pyykkilautavatsa poistuu muodista, ja pesupallo tulee tilalle  ;D

Kerran vuodessa tulee käytyä Vierumäellä kuntotestissä kuntobonuksen vuoksi, ja kyllä parantamisen varaa vielä on ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs sitten tällaiset kotikonstein tehtävät VO2-testit? Käsittääkseni ne sopivat kuntoaan parantavalle tai ylläpitävälle harrastelijalle kehityksen pitkäaikaiseen seuraamiseen, edellyttäen, että testi tehdään aina samalla tavalla? Tarkkoja lukujahan niistä ei tietenkään saa, eikä niillä harrastaja-kuntoilija mitään teekään, mutta kyllä ne ainakin mulla on suuntaa näyttäneet sen mukaan, mitä olen tehnyt ja miltä itsestä tuntuu.

Viime toukokuussa ennen kuntokuurin aloitusta 31  :-[ ja nyt 51  :) Kuuri on ollut ajoittain kohtuullisen rankka. Testivehkeenä on ollut Tunturin crosstrainer-ergometri. Lisäksi Polarin sykemittari, jonka luotettavuuden nyt voi jättää omaan arvoonsa, mutta kyllä sekin on ollut sitä mieltä, että ukko on paremmassa kunnossa kuin ennen  ;) Samoja lukemia ne molemmat suunnilleen näyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai että tämäkin aihe on taas nostettu ylös...

Nooh, ei ole tullut cooperia juostua tässä välissä, mutta 3000m aikaan 9.27. Siitäpä sitten juoksemaan vuan.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nooh, ei ole tullut cooperia juostua tässä välissä, mutta 3000m aikaan 9.27. Siitäpä sitten juoksemaan vuan.  :)

Harrastajat ja harrastelijat erikseen :thmbup: Tässä iässä nopeus on katoavaista, joten alle 10min aikaan joutuu jo harrastelijapohjalla tekemään töitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika haipakkaa - perässä pysyisin ja välimatkaa tulisi.

Jos saisi juosta 19 cooperia perätysten, niin matkaa kertyisi nykykunnossa kenties 42,190 km.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

3000 on kyllä ylitetty, mutta viimeinein cooper 2850m intissä nuhan vaikutuksen alaisena :o

Ihmisten rakenne ja taipumukset ovat niin erilaisia että coopper testiä ei saisi edes käyttää kestävyyskunnon mittaamiseen yleistäen.

Olen käsittänyt, että kävely/juoksu on ihmiselle aika luonnollista hommaa? Luulisi olevan lihasmuistissa.. Voisitko mainita jotain tiettyjä kestävyyttä vaativia suoritteita, joita huonosti Cooperin testissä suoriutuneet suorittavat paremmin kuin suuri osa hyvin suoriutuneista? Melkoinen lause. ;D

Tähän poikien keskusteluun sen verran, että kyllähän cooper aika paljon kertoo, mutta siinä olen kyllä samaa mieltä, että juoksukin on taitolaji. Itse juoksutekniikka ja se miten juoksun rytmittää, vaikuttaa todella paljon tulokseen. Ehkä jokin ergometri olisi paljon parempi. Eli kuntopyörällä polkemaan. Vaikka sitäkin voi ns. harjoitella, mutta ehkä kuitenkin kertoo paremmin totuuden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmisten rakenne  ja taipumukset ovat niin erilaisia että coopper testiä ei saisi edes käyttää kestävyyskunnon mittaamiseen

Ei saisikaan käyttää kun se on tarkoitettu mittaamaan maksimikestävyyttä, joka on hyvin suppea alue fyysistä kestävyyttä  ;)

Unohtakaa jo koko cööpperin testi  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen kohdalla oletusarvo on nykyisin se, että kunto ei missään tapauksessa petä! Mitä ei ole - ei voi pettää. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiukan tuli parannettua. 3130m tuli juostua. Viellä pitäisi päästä 203m enemmän.  :-\ Ei ole paha, mutta kun pitäisi saada tarkemmin kierrosajat selville.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnittelut Artulle hienosta suorituksesta Vammalassa! Cooperissakin meni tasaisen vauhdin mukaan yli 3600m ;)

Hehe, kiitoksia vaan, joku edes seurasi noita kisoja.  :)

Mitalia tosin lähdin alunperin tavoittelemaan, mutta ihan tyytyväinen tuohonkin suoritukseen olen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten tuli maastossa juostua 2610. Radalla tulos on aiemmin n. vuos sitten ollut noin 2800. Enpä ole tuosta juoksemisesta koskaan ollut kovin innostunut.. Hatunnosto silti kolme tonnia ylittäville  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään