Olli Vainio

EFOU:lta perussettiä pidemmältä aikaa

63 viestiä aiheessa

Kaks ekaa kuvaa menee, ihan pilalle valitettavasti noiden kiitotietaulujen takia :(

Muuten molemmissa hyvä kulma koneeseen ja valo on aika state of the art, laadusta en sano mitään, kun ei ole primary-näytön parissa, mutta hyvää settiä. Harmi, vaan noita kylttejä. Noh, seuraavaksi vaan vähän eri paikkaa tai kulmaa tai aikasempaa kuvaa tosta kuvasarjasta.

Hyvä hyvä Odo ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmi, vaan noita kylttejä. Noh, seuraavaksi vaan vähän eri paikkaa tai kulmaa tai aikasempaa kuvaa tosta kuvasarjasta.

Niin tai hämärän aikaan rautasahan kanssa aidan sisälle. ;D

Muttajoo, valon takia oli pakko kuvata tuossa kun baanalle tullessa oli kovasti vava jo...tuo on enemmän iltapäivä, kuin iltapaikka. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siellähän näkyy viellä tota snögee..  :P :P

Kuvat otettu ajalla 13.4-7.5, 13.4 ja 18.4 otetuissa toki sitä hieman vielä näkyy. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaks ekaa kuvaa menee, ihan pilalle valitettavasti noiden kiitotietaulujen takia :(

Hyvä hyvä Odo ;)

Aijaa, mites noi haittaa? Ku ei ne koneen edessäkään ole?

Hyvää asiallista settiä kuitenkin, mua ei kyseiset kivan väriset taulut häiritse mitenkään, kuuluu asiaan olla tuola kentällä. Piste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aijaa, mites noi haittaa? Ku ei ne koneen edessäkään ole?

Tuovat kuvan kokonaisuuteen rauhattomuutta. Jos joku tyykkää, niin tykätköön, itse en. Rauhattomat kuvat on eri asia, mutta tuommoisessa valossa ei semmottisia saa mennä ottamaan ;)

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuovat kuvan kokonaisuuteen rauhattomuutta. Jos joku tyykkää, niin tykätköön, itse en. Rauhattomat kuvat on eri asia, mutta tuommoisessa valossa ei semmottisia saa mennä ottamaan ;)

//b

No hörön lörö! Katotteko te noissa kuvissa koneita vai kylttejä?  ;) Kun noin tarkkaan syynäätte valokuvaus sääntöjä niin miksi ei kuulu soraääniä rauhattomuudesta kun 99% kuvista rikotaan kultaisen leikkauksen sääntöä?

Älkääkä sitten heti vetäkö palkoa nenään ettei taas tule turpa käräjiä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus tuo kuvan tekninen palvonta menee ehkä vähän överiksi. Tarkoitan teknisellä nyt tässä sitä, että mitä kuvaajan oletetaan pystyvän asialle tekemään.

Porukallehan ei riitä se enää, että on kuvia koneista omassa toimintaympäristössään, joko ilmassa tai kentällä. Nytkö pitää jo pystyä eliminoimaan lentokentän rullaustiekyltitkin pois kuvista? Varsinkin kun tietää, että Oulunsalon kentällä on just ne tietyt paikat, joista voi säällisen kuvan saada tiettyyn aikaan päivästä koneen käyttäessä tiettyä kiitotietä. Jos meinaa ottaa noista 30:lle rullaavista koneista hyvän kuvan myötävaloon tuolta kiitotien toiselta puolelta (josta nuo "kylttikuvat" on otettu), niin ikävä kyllä siinä Echolla sattuu nuo kyltit olemaan. Ei niitä voi siitä hävittää, vaikka kuinka haluaisi kuvan olevan puhdas tms. Minusta kuva on puhdas kun siinä ei ole mitään semmosta turhaa lentämiseen kuulumatonta, jota kuvaaja ei vois omilla toimillaan muutenkaan siitä hävittää. Käytännössä ne asiat, joita voi välttää tarkoittaa just kärryjä, toisia koneita sivulla, terminaalia, ihmisiä, roskia, oksia yms. yms. Jos kuvassa on jotain roipetta, jonka kuvaaja olis voinut välttää siirtymällä kuvaamaan eri kohtaan tai valitsemalla kuvakulman eri tavalla, niin kuva on minustakin "pilalla". Jos taas kuvassa on jotain semmosta, joka erehtymättömästi joka kulmasta näkyy tai sitä ei muuten vaan voi poistaa kulmia vaihtamalla niin sitten on. Taitaa nuo rullaustiekyltit vähän kuulua tähän kategoriaan.

Kuvista sen verran, että hienoja on, mutta onko välissä taas jotain galleria-algoritmeja, kun noista ei välity se tarkkuus ja detalji, jota yleensä odon kuvissa näkyy, vaan jotkut tekstit on silleen suttusen olosia ?

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Älkääkä sitten heti vetäkö palkoa nenään ettei taas tule turpa käräjiä  :)

Pikemminkin sulle ja Terolle tää ois pitänyt sanoa, eikä mulle/meille ;)

Älä nyt suotta syyttä Tero hermojas menetä minun omista vaatimuksista ja tottumuksista. Minähän vain kerroin mikä itseäni häiritsee noissa kuvissa, ei se liity mitenkään tekniseen osaamiseen tms. :) Esim tossa Hemus Air kuvassa, on ihan muutamasta pixelistä kiinni, että toi kyltti blokkaa tuon etupyörän tosta, ja nyt vielä kun se on tummaa vasten tuollainen kirkkaan keltainen taulu, niin vähän väkisin se hyppää silmille, ainakin minun silmille.

Sikäli mikäli Olli oli vielä suunnilleen samaa mieltä asiasta kanssani, niin tuollainen puolustuspuhe on minusta vähän turha. Sinun kantasi tälle kylttiasialle olisi tullut helpomminkin selväksi, toiset vaatii vähemmän ja toiset enemmän, siinä ei ole mitään pahaa. Omasta mielestä on kiva pyrkiä siihen kuvaan, jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä koneen lisäksi ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kloonatenhan tuo ongelma katoaa ihan näppärästi. Helppo paikka vielä joten tuon saa tehtyä minuutissa niin hyvin ettei sitä huomaa.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika voimakkaasti sanottu, olisihan ne ehkä parempia ilman, mutta ei kyllä minua häirinnyt. :-\ Itse jätän aina kuviin noi taulut ja kyltit, antaa vähän väriä kuvaan. Oikeaoppisempaa olisi tietysti kloonata ne pois, mutta aika pieni vaikutus sillä kuitenkin on. Tämä on myös makuasia ja jokaisella on asiasta oma oikea mielipide. Ihan laadukkaat peruskuvat kaiken kaikkiaan. 8)

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos pojat ja tytöt ottaisitte vaan niitä kuvia niin meikäläinenkin, joka ei kuvauksesta mitään ymmärrä, voisin vaan katsella kauniita koneita ja hienoja kuvia :);)

Itse pidän eniten sellaisista kuvista, joissa näkyy muutakin kuin kone, ja kuvasta välittyy senhetkinen tilanne(esim. näkyy kiitotietaulut, takana muita koneita, johtoautot siellä ajelemassa yms..)..Mutta kaikki kuvaajat tekevät hienoa työtä, ja vieläpä jakavat sen tällaisille minunkaltaisille kummastelijoille :laugh:

Jotta kiitoksia kaikille kenen kuvia olen saanut tiirailla :)

Keep going ;)

-Vili-vilperi-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hörön lörö! Katotteko te noissa kuvissa koneita vai kylttejä?  ;) Kun noin tarkkaan syynäätte valokuvaus sääntöjä niin miksi ei kuulu soraääniä rauhattomuudesta kun 99% kuvista rikotaan kultaisen leikkauksen sääntöä?

Itselleni ei ole koskaan opetettu keltaisia lentokentällä sijaitsevia kylttejä koskevia sääntöjä valokuvauksen suhteen. Enkä ole sellaisia keksinytkään. Kun alan katsomaan nuita kahta ekaa kuvaa, ensimmäinen välittyvä fiilis on laskevan auringon upea valo, joka luo heti mielikuvan rennosta, rauhallisesta fiilistelykuvasta. Tarkempi tarkastelu paljastaakin sitten tuommoisia randomeita keltaisia öhkömönkiäisiä kuvassa, joka häiritsee muuten niin hienon ja homogeenisen sävyisen taustan rauhaa.

Vai että palkoja nenään...gehehe =)

Siedän itse hyvin toisten mielipiteitä ja ihan silloin tälloin, jos tosihyväpäivä sattuu kohdalle arvostankin niitä. Tässä taisi mennä niinpäin, että minun, Mikon & co mielipiteitä vastaan noustiin.

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi tämä keskustelu menee aina johonkin hermojen menettämiseen, jos ottaa kantaa?

Tarkoitin vain sitä, että menee välillä naurettavuuksien puolelle se, mitä asioita kuvissa saa ja ei saa olla. Ja tämä on minun mielipide. Hermot on oikein mukavassa lepotilassa tällä hetkellä.

Sanoin "tekninen" siksi, että siinä missä kuvista viilataan näitä teknisiä detaljeja milloin kohinan, valkotasapainon tai muun puhtaasti teknisen asian tiimoilta, niin samankaltaisista asioista minusta on kyse silloin kun puututaan johonkin rullauskyltteihin tai siihen, oliko kone nyt 90 asteen kulmassa sivusta otettu sideshot, vai oliko kyseessä sittenkin 88 asteen projektiossa oleva kuva, joka on luonnollisesti sideshotin irvikuva (;D). Tämänkaltasta läppäähän täällä nämä teinit ja teini-iän juuri ohittaneet täällä viljelee. Kuka on parempi jne.

Vuoden päästä jengi varmaan kloonailee kaiken pois kuvista, ja kuvaan jää pelkkä koneen sapluuna sinistä taustaa (luonnollisesti värikoodi GYNJ#123) vasten. Ainiin, itse suhtaudun kloonailuun hyvin kriittisesti.

Tero

ps> älä menetä hermojasi ;D, kerron vain mitä ajattelen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kloonatenhan tuo ongelma katoaa ihan näppärästi. Helppo paikka vielä joten tuon saa tehtyä minuutissa niin hyvin ettei sitä huomaa.

//T

Menee jo yli jos sitä rupeaa kloonaamaan...ei oo enää perus käsittelyä kuvalle mun mielessä vaan menee ihan muokkaamiseksi jo mikä ei oo enää ok mun mielestä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee jo yli jos sitä rupeaa kloonaamaan...ei oo enää perus käsittelyä kuvalle mun mielessä vaan menee ihan muokkaamiseksi jo mikä ei oo enää ok mun mielestä...

Lainaan itseäni tuolta toisesta viestiketjusta, kun sielläkin puhuttiin kuvankäsittelystä ja mm. kloonaamisesta.  Arvoin alunperin, kumpaan ketjuun laittaisin tämän viestin ja sillä hetkellä se tuntui oikeammalta, mutta historia todisti minun olleen väärässä ja tämä ketju lähti elämään voimakkaammin. Selitykset sikseen ja asiaan:

Ajatuksen siemeniä aiheesta ihan kaikille: Jos olisit ottamassa kuvaa ja kuvan etualalla näkyisi tyhjä limutölkki, niin mitä tekisit? Kävelisit sen luokse siirtääksesi sitä vai ottaisit kuvan ja kloonaisit tölkin pois kotona ruudun ääressä?  Pitäisikö tuosta teosta mainita kuvan yhteydessä?  Entä jos et pääsisi kävelemään sen tölkin luokse?

Pidempi pohdiskelu aiheesta löytyy seuraavasta linkistä:

http://www.luminous-landscape.com/essays/cloning-the-can.shtml

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kloonaisi pois, oli tilanne mikä hyvänsä. Mun mielestä kloonaamisen tulisi rajoittua siihen että poistetaan kennon moskat ja muut vastaavat liat kuvista, jos ei rajoitu niin siitä pitäisi ainakin mainita kuvaa esitettäessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti en näe kloonaamisessakaan mitään vikaa, jos pois kloonattava on joku kuvan kannalta merkityksetön asia, kuten MikOn esimerkiksi ottama limutölkki. Mutta toki sitten, kun lähdetään kloonaamaan sitä limutölkkiä, se pitää tehdä todellakin huomaamattomasti ja sellainen vaatii sitten jo taitoa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nappaa kloonaaminen oikein muhunkaan. Pelkästään jo sen takia, että jos sitä alkais harjottamaan niin saman tien sais kloonata sadasta kuvasta kuukaudessa jääkiekkomailan lavan pois jostain nurkasta jne.

Tämänkaltasta läppäähän täällä nämä teinit ja teini-iän juuri ohittaneet täällä viljelee. Kuka on parempi jne.

En nyt ole aivan satavarma onko tuo minulle tarkoitettu, mutta en koe itse tuommoisia jutelleeni. Minulle riittää kun saan mennä studiolle töihin taas seuraavana päivänä, parhaushaaveet on vielä niin kaukana.

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimim. Karkki on hyvää

Mutta ei makiaa mahan täydeltä. Kehtaisitko vetäistä tuosta sellaisen karkittoman "realistisen" version? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta ei makiaa mahan täydeltä. Kehtaisitko vetäistä tuosta sellaisen karkittoman "realistisen" version? :)

Tällä kertaa karkki on kyllä niin "hyvää" että ei edes halua nähdä orggista  ;)

EDIT: vielä kun laittais shadow/highlightia myllyjen "sisään" niin voi lá

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et tahdo nähdä. Karkki on hyvää siihen asti kato kunnes laatta lentää, vielä ei lennä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla