Mikko Maliniemi

Safir-pilotin tamineet

9 viestiä aiheessa

Ei keneltäkään sattuisi löytymään kuvia muinaisista ilmavoimien Safir-pilotin kamppeista? Eli haussa olisi kuvat kypärästä ja haalarista...

 

Voiko pistää lantit likoon Jukka J:n kokoelmien suhteen? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä aikajaksolta?

 

50-luvun lopussa valokuvien perusteella lensivät asepuku päällä, nahkasaappat jalassa ja RAF:n sininen G-tyypin huuva päässä & H-tyypin maski naamalla.

 

60-luvulla asepuku/lentohaalarit, G-tyypin sininen huuva plus hopeinen Mk 1A lentokypärä ja sama H-tyypin maski.

 

70- ja 80-luvulla lentohaalarit ( LP??, LP80 ja LP85 lukee kauluksessa ), G-huuva & hopeinen Mk 1A lentokypärä H-tyypin maskilla. Myöhemmin USAF:n valkoinen lentokypärä ( APH-5, HGU-2A/P tai HGU-26/P ). Maski kuvia en ole nähnyt Safir-kaudelta noiden valkoisten USAF-kypärien kera...mutta Fougassa ainakin käyttivät MBU-5/P:tä ja ilmeisesti RAF:n P-1B:tä ( A-13A-2 ).

 

Eli noi "Jet Era"-kypärät ( samat kuin Fougassa ): http://www.saunalahti.fi/cabpilot/ilmavoim.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä aikajaksolta?

 

 

Arvasinhan, että suhun voi luottaa :)

 

Tuota tuota, varmaan tähän tarkoitukseen olisi tuo -70 ja -80-luku osuvin... Jos kehtaisit tehdä vaikka semmoisen kuvakoosteen sellaisesta "yleisimmästä" asukokonaisuudesta? Toivottavasti ei ole liian iso urakka pyydettäväksi  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli Kauhavalla 59/60 sellaset siniset kankaiset juovanyppyhatut päässä, johon oli luurit ommeltu ( tuo mahtui fouga-kypärän sisään) maski oli jonkinlainen räkäkuppi, jossa oli pohjalla mikki, tai kaulan ympärillä oleva kurkkumikki. ja lentohaalareina samanlaiset haalarit kuin lentokenttäkomppanian hevosmiehilläkin.

Tulihan noilla haalareilla kaupunkilaispoikakin ohjastaneensa ekan kerran elävää heppaakin, klapien kuljettajana.

Ainoa hankaluus oli, heppa meni tallille klo 1600, eikä luutnantin pihalle klapikuormansa kanssa.

 

Fouga toi tullessaan lentokypärät, silloin.

Olihan Vampillakin lentäessämme jonkilaiset G-hatut painenaamareineen.

 

Olihan mulla sellainen lentohaalari ( turkishaalari) joka oli kolmanneksen verran kuivuneen ja pestyn veren värjäämä.

Yks opettaja sen vaihdatti kauniimpaan. Siitä mulla on vanha valokuvakin todisteena.

 

Oli mulla laskuvarjokin ( monta lentotuntia Utissa)  jonka kupunarut oli irti repusta.

Mun virallinen varjo oli varikolla hyllyssä ja tuo klooni oli pehmusteena mukana.

 

Erään lennon jälkeen Majurimme otti oudoista naruista kiinni ja pyysi etenemään.

Narut irtosivat repusta.

Sain ehjän varjon, majurimme saattelemana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli mulla laskuvarjokin ( monta lentotuntia Utissa)  jonka kupunarut oli irti repusta.

Mun virallinen varjo oli varikolla hyllyssä ja tuo klooni oli pehmusteena mukana.

 

Erään lennon jälkeen Majurimme otti oudoista naruista kiinni ja pyysi etenemään.

Narut irtosivat repusta.

Sain ehjän varjon, majurimme saattelemana.

Jaska sulla on kyllä loistavia tarinoita :). Uhvoilun lisäksi :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHEH, hauska stoori jälleen. Aina välillä pitää ihmetellä, mitä kaikkea pitkän linjan ilmailumiehet ovatkaan ehtineet kokea :)

 

 

Ja sitten asiaan. Tuli tässä mieleen, että onkohan FAF:n Safireissa ollut koskaan mitään erikoismaalauksia (tyyliin FM-38:n villisika)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutamia skannattuja kuvia eri lennostojen historiikeista:

 

1950-luku

 

Safirejahan lensivät käytännössä IlmaSK:n lento-AUK:n ja lento-RUK:n oppilaat. 50-luvun valokuvissa näkyvät noi lentotamineet olevan vielä asepukuja nahkasaappailla.

[ attachment removed / expired ]

 

SF-kuskilla on siniharmaa RAF:n G-tyypin huuva ja RAF:n H-tyypin maski. Asepuku ja nahkasaappaat. Laskuvarjo voi olla vielä mersu-ajan peruja eli saksalainen "pyllyvarjo".

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä kuvassa SF-takana ja oppilailla asepuku m/36 reväärihousuilla. Lentopäähine on nahkainen Lp/t.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän pressikuvan SF-15:sta huusin Saksan eBaysta.

[ attachment removed / expired ]

 

SF-15 pilotilla ilmeisesti Reiman haalarit ja G-tyypin huuva & H-maski.

[ attachment removed / expired ]

 

1958 VT-miehiä Reiman "työhaalareissa". Eli siviilihaalareita käyttivät. Noi taitavat olla jo harmaat ( Laukkasen Fouga-kirjassa esim. Wikmannilla on juuri tälläiset haalarit värikuvissa ). Ensimmäiset Vamppi-kuskit käyttivät keltaisia/vaaleita siviilihaalareita  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

1960-luku

 

1962 FM-kurssilla on jo oikeat lentohaalarit. Sitä en tiedä, että onko haalarit jo kotimaista tuotantoa vai RAF:n haalarit. Brittihaalareissa on nimittäin usein toi pieni karttatasku.... Jos joku kurkkais sinne Tikkakosken museon mannekiinin haalareiden sisään, niin todennäköisesti valmistajan laput ovat vielä tallella kauluksen alapuolella....

[ attachment removed / expired ]

 

1960-luvulta IlmaSK:n opettajia, eli SF- ja FM-opettajia. Samat 60-luvun lentohaalarit. Oikean polven kohdalla on toi pieni karttatasku ja puvussa on useita taskuja eri pelastusvälineille ja varusteille.

[ attachment removed / expired ]

 

1970-luku

 

Foorumilta napattu kuva. Göran Bruun RAF:n G-tyypin siniharmaan huuvan ja hopeisen RAF:n Mk1A lentokypärän kera. Ei näyttäisi olevan maskia.

[ attachment removed / expired ]

 

1980-luku

 

Magnussonilla ja Ervillä USAF:n valkoiset lentokypärät. Magnussonilla tuplavisiirinen HGU-2A/P tai HGU-26/P. Ervillä yksivisiirinen APH-5 ( ruskeat tapit sivuilla ) tai yksivisiirinen HGU-2A/P. Lentohaalarit ovat jo LP-sarjaa ( punainen risti Ervin halareissa ). Itse tiedän vain LP80- ja LP85-haalarit. Eli ilmeisesti valmistusvuoden mukaan menivät. Sitä onko ollut esim LP75-haalarit....niin ei ole tietoa. Mutta noissa kotimaisissa haalareissa on tyyppimerkintä haalareiden sisäpuolella. Samaa haalaria käyttivät SF-, FM-, MG- ja DK-kuskit muiden kera.

[ attachment removed / expired ]

 

1982 SF-pilotti USAF HGU-2A/P kypärällä ja LP80 lentohaalareilla. LP80 on yleensä tummemman vihreä verrattuna LP85:n vihreään. Karttataskulle oli vain kolme velcroa LP85:n neljän nauhan sijasta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Bruunilla näkyvät olevan ruskeat lentohanskat. 70- tai 80-luvulla tulivat käyttöön noi Huhdan valkoiset lentokäsineet ILMAVOIMAT-teksteillä. Käytettiin kaikissa konetyypeissä.

 

DK-miehillä oli swedujen pitkäsääriset lentojalkineet, muut käyttivät ilmeisesti sitten kotimaisia lentojalkineita.

 

SF-miesten laskuvarjot näyttäisivät alussa olleen sota-aikaisia Mersu-pilottien saksalaisia varjoja. Sitä en tiedä, että käytettiinkö IlmaSK:ssa SF:ssä sitten Fougan ranskalaisia EFA-varjoja myöhemmin. Jossain välissä on tullut noita Vinka-kauden jenkkiläisiä selkävarjoja....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Terveisiä hyvälle ystävälleni Bruunin Göranille Tukholmaan kolmanneksi alimman värikuvan kera! Hyvin tunnistaa miehen!

 

toivottaa Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä kuva ensimmäisistä suihkukauden lentohaalareista; keltaiset työhaalarit  ;):

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin...ja semmonen tuli mieleen, että jos LP85 tuli käyttöön 1985...niin LP80-lentohaalarit ja aikaisemmat pienellä karttataskulla varustetut britti-/kotimaiset lentohaalarit ovat käyttökelpoisia Reiman 50-luvun työhaalareiden ohella SF-mannekiinille... ???

 

Tässäpä vielä väreissä noita 50-luvun haalareita ENNEN niitä  Reiman työhaalareita, joita käyttivät myös SF- ja FM-pilotit. Tosin saattoivat nuokin olla Reiman tekeleitä.... Haalareille käy usein niin ( ja asepukujen housuille ), että käytetään loppuun siviilihommissa. Ei tule taltioitua edes museoihin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään