Marko Einamo

Luento Malmilla maanataina "Ilmasotakoulusta rintamalaivueeseen"

18 viestiä aiheessa

 

MIK:llä on kunnia saada Sakari Heiskanen kertomaan kokemuksistaan ilmasotakoulusta ja rintamalaivuetoiminnasta vuoden 1943 joulukuusta eteenpäin jossa oppiaan jakoivat mm. Illu Juutilainen.

 

Sakari on lupautunut muistelemaan tapahtumia noin tunnin verran mutta mahdollisuus on luonnollisesti kysellä ja iskeä tarinaa pitempäänkin vertaillen lentämisen ja koulutuksen muutosta viimeisten 50 vuoden aikana. Tilaisuus järjestetään Suomen Ilmailuliiton luokassa ensi maanataina 15.5 klo 18:00 alkaen. Ilmailuliiton tilat ovat Malmin Lentoasemalle johtavan tien varressa, hyvänä maamerkkinä on maston nokassa oleva valkoinen lentokone.

 

 

Tervetuloa kaikille! Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin. t:marko

www.mik.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistäkää siihen vaikka monimetrinen iso yleisavain, jolla pääsee Suomen joka kentän portista. :(

Poistan tän, jos tää oli huono witsi.

 

Iso FAI;n kotka olis paras.

 

Kymysys: kuka tuon pursikoneen lahjoitti ja millä edellyksin??? Voikos sen niin vaan poistaa, loukkaamatta lahjoittajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero, paljastatkos mitä olette ajatelleet siihen tolpan nokkaan sijoittaa.?? :o

 

Eikös tuota epoksia vielä löydy ja kunnostakaa kone. Multa saatte myös epoksia vahvistukseen ja työapua.

Tuo UTU on niin kaunis pursikone, että sen soisi seisovan jalustalla edelleenkin paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone tuli Turun suunnasta. Tuskin lainaaja loukkaantuu, koska nyt vaarana oli koko laitteen romahtaminen alas. UTU:lle varmasti löytyy hyvä loppusijoituspaikka, vaikka konetyyppi onkin jo museoitu.

 

Oripäässä lenteli TLK:n laivastossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskos leikkiä jälkiviisasta ja ajatella kuumailmapuhallusta tolpan kautta UTU:n sisään. Tuota talvella mietin monasti, ajaessani jäätyneen UTU;n ohi.

 

mutta mutta, tarjoan edelleen apuani ja komposshittiä, jos aiotte sitä vahvistaa ja jälleennostaa.

 

 

On tuo niiin upea purtsikka, propellimiehenkin silmissä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmä on  tottunut vuosien varrella UTU:uun. Se on ollut tyylikäs ja aidosti ilmailullinen merkki saavuttaessa Malmille. Olisi sääli, jos UTU äkkiä katoaisi.

 

Pitäisiköhän "Pelasta Malmi" ja "Caravelle kotiin"  lisäksi panna pystyyn myös "UTU  takaisin kepin nokkaan" -kansanliike?

 

Kuusiston Jaska näyttää hyvää esimerkkiä. Epoksitarjous edustaa hienoa kansalaisaktivismia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita roikkuvia siipiä kun katsoo, niin...

 

pakko on lisätä tämä juttu, joka kertoo UDU:n "saippuakotelo"-lasikuidun lujuudesta. Moni ilmailija lienee kuullut tarinan, mutta kerrotaan nyt kuitenkin. Laitan sen lainauksena oululaisen Pentti "Jänö" Kaukosen kirjasta "Taivaalla tuulee". Tapahtui vuonna 1968 Kebnekaisen aaltoleirillä Ruotsissa:

 

" Merkillisimpiä konerikkoja, mitä koskaan olen nähnyt, tapahtui, kun KK-1 UTU finaalikaarrossa lensi niin matalalla, että vasen siipi kosketti hankeen. Siitä oli seurauksena telemarkki ilmasssa ja koneen iskeytyminen sivuttain vähälumisen radan päähän. Korkeusvakaaja-peräsin repesi kiinnityksestään irti ja lensi useitten kymmenien metrien päähän. Muuten kone näytti selvinneen kaputista "vammoitta". Mutta yllätys, yllätys! Lähempi tarkastelu osoitti, että kone oli todellisuudessa tuhoutunut täysin, sillä se oli kauttaaltaan täynnä pieniä halkeamia. Iskeymän seurauksena se oli rikkoutunut samoin kuin auton huonolaatuinen sekurit-tuulilasi. Koneen kaunis vihreä väri haalistui hetkessä. Kuorirakenteen jäykkyys oli kadonnut. Kun kokeilin rungon jäykkyyttä suuntavakaajasta sivuttain työntämällä, niin runko kiertyi helposti 90 astetta ja otteen irroituksen jälkeen palautui hyvin hitaasti lähes entiselleen. Moista velttoutta lentokoneen rakenteessa en ollut ennen tavannut. Saksalaisten saippuakoteloteoria alkoi tuntua uskottavalta."

 

Kyseessä oli lahtelaisten omistama Fibera KK-1 UTU, tunnus OH-LKH, ja tuo kaputti tapahtui 13.4.1968 Kebnellä. Konetta ei korjattu enää ja se poistettiin rekisteristä seuraavana vuonna.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuollainen purtsikka saisi pysyvästi olla maassakin SIL:in toimitalon edessä nurmikolla. (Tuli äsken käytyä sen vieressä kurkkaamassa kabiiniin.)

Mutta toki sen (esiteltävän purjekoneen) pitäisi olla sellainen, että sillä voisi koska tahansa lähteä lentämään.

 

Meinaan, että olisi hyvää PR:ää purjelennolle, jos kaikki SIL:ssä ja SIL_Shopissa läyvät asiakkaat ja vieraat pääsisivät näkemään, millainen purjekone on päältä ja sisältä

 

Tosin tutut arvelivat, ettei se kone vartioimattomana säästyisi vandaaleilta. Mutta voisihan sen vakuuttaa. Ja panna nauhottavan kamerankin kuvaamaan tihutöiden tekijät.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon, että yhteisvoimin saamme sen UTU:n siihen pylvään nokkaan takaisin.

Eihän sen tarvitse täyttää ns. lentokelpoissuusvaatimuksia. Kunhan pysyisi tukevasti pylvään nokassa.

 

Lämpöä talveksi jäänpoistoon pylvään vartta pitkin ja vahvistukset kuntoon.

Eipä tuo yksilö näytä olevan mosaiikkina, vaikka olisikin, epoksilla saa ihmeitä aikaan.

 

Pilarin nokkaan ja nopeasti "kansanliike"  käyntiin.

Aika halpa ja kivuton homma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää nyt ihmeessä laittako sinne tolpan nokkaa uutta konetta tuhoutumaan... :-\

Siinä mielessä tuon UTU:n korjaaminen saattaisi olla järkevääkin, sillä kun ei enää juuri ole arvoa jäljellä. Ei lentokoneena, ei museoesineenä, valitettavasti.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää nyt ihmeessä laittako sinne tolpan nokkaa uutta konetta tuhoutumaan... :-\

 

Eipä sellaista varmaan kukaan ole ajatellutkaan.

Mutta omaa silmääni hiveli UTU myös siinä nurmikolla, kunnes lähempää katsoen huomasi, että se on hylky, eli entinen purjekone.

Ehkäpä lentokelpoisen koneen esittely ohikulkijoille siinä nurmikolla ei ole järkevää talvisaikaan. Ja kesäikaan lentokelpoiselle purjekoneelle on muutakin käyttöä kuin seisottaa sitä siinä nurmikolla...

Mutta tuli vaan mieleen. Malmilla ja SIL-Shopissa käy aika paljon nuorta väkeä. Lentokonehalliin ja platalle heillä ei ole pääsyä, mutta jossain olisi kiva katsella oikeaa lentokelpoista konetta ihan läheltä. Ja purjekone sopii tarkoitukseen mainiosti, koska on niin matala. Sinne näkee sisälle pienikin ilmailun (tuleva) harrastaja ilman että isän tai äidin tarvitsee edes nostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sen esittelykoneen tarvitse olla lentokelpoinen?

Juha

 

Joo. Ei sen paperien mukaan tarvitse olla lentokelpoinen, mutta mielestäni sen pitäisi kyllä olla sen näköinen, ettei sen lentokelvottomuutta päällepäin huomaa maallikko eikä edes asiantuntija.

 

Että ihmisille jäisi vaikutelma, että katselevat ihan oikeaa eikä entistä lentokonetta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta alkuperäinen asia ei aivan häipyisi utuun, niin palautetaan mieliin tuo alkuperäinen ketjun viesti. Olisi todella mielenkiintoista päästä kuulemaan Messerchmitt-lentäjä Sakari Heiskasen tarinoita. Nuo tarinankertojat kun tuppaavat vähenemään vuosi vuodelta...Harmi vaan kun ei onnistu tällä kertaa. :-\.

 

Heiskanenhan sai Mersu-oppia mm. Väinö Pokelalta Hävittäjälentolaivue 34:ssä.

 

Tuoretta juttua Mersusta: ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,52895.0.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja jottei totuus unohtuisi.

Ruvetaas korjaamaan joukolla tuota UTU:a ja asennetaan se takasin pylvään nokkaan, lämmityspuhalluksella varustettuna.

Olis maailman ensimmäinen purtsikka jossa olisi jäänpoisto ja ehkäisy. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIK:llä on kunnia saada Sakari Heiskanen kertomaan kokemuksistaan ilmasotakoulusta ja rintamalaivuetoiminnasta vuoden 1943 joulukuusta eteenpäin jossa oppiaan jakoivat mm. Illu Juutilainen.

 

Sakari on lupautunut muistelemaan tapahtumia noin tunnin verran mutta mahdollisuus on luonnollisesti kysellä ja iskeä tarinaa pitempäänkin vertaillen lentämisen ja koulutuksen muutosta viimeisten 50 vuoden aikana. Tilaisuus järjestetään Suomen Ilmailuliiton luokassa ensi maanataina 15.5 klo 18:00 alkaen. Ilmailuliiton tilat ovat Malmin Lentoasemalle johtavan tien varressa, hyvänä maamerkkinä on maston nokassa oleva valkoinen lentokone.

 

 

Tervetuloa kaikille! Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin. t:marko

www.mik.fi

 

 

Tilaisuus on tänään kaikki paikalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään