Aarno Isomäki

mitähän tuossa tapahtuu?

6 viestiä aiheessa

auts, oikein paha olo tuli kun katteli ... maallikkona veikkaan ylinopeutta vaikka jo unohdin oliko se vaakalennosta vai silmukan loppuvaiheessa ???!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmin niin kovaa ylinopeutta saadaan revittyä vahingossa, että siivet repeytyisivät irti. En jaksa uskoa, että näytöslentäjäkään tekisi niin kohtalokasta virhettä... Liian kovat G-voimat (liian kova veto) sen sijaan voisivat tulla kyseeseen. Tuossahan se kone just alkaa vetämään pystyyn ilmeisen kovasta vauhdista, jolloin siivet selvästi "taittuvat yli". Tai ei välttämättä tarvitse edes ylittää G-rajoja, jos siiven rakenteet ovat pikkuhiljaa iän myötö väsyneet ja nyt antavat periksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli Partenavia Victor, jossakin päin jenkkilää. Pilotti oli sen verran useasti esiintynyt, että naisystävä/vaimo toimi näytöksissä selostajana. Siksi selostajan ääni kuuluu erityisen kauhistuneelta. Siivet ratkesivat vedossa.

 

Although it appears this clip is from Japan, the crash occured at an airshow in Plainview Texas. The date was Sept. 11 1983. The aircraft was Italian built and flown by Wes Winter of Arizona. The female voice in the background was his wife.

 

NTSB:

THE PLT WAS EXECUTING A HIGH SPEED PASS OVER THE RWY AT ABOUT 250 FT AGL. THE PLT THEN BEGAN A RAPID PULL-UP & BOTH WINGS SEPARATED JUST OUTBOARD OF THE ENG NACELLES. RECONSTRUCTION OF THE SEQUENCE FROM A VIDEOTAPE REVEALED THAT THE ACFT'S SPEED AT THE TIME OF THE WING SEPARATIONS WAS 220 KTS. VNE FOR THE ACFT IS 193 KTS. IT WAS CALCULATED THAT, AT 220 KTS & AN 8 DEG NOSE-UP PITCH, THE 'G' LOAD AT THE TIME OF THE WING SEPARATIONS WOULD HAVE BEEN 8.3 G'S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa videossa mainittiin tapahtumapaikaksi Texas, eli lienee tämä tapaus:

 

NTSB Identification: FTW83FA424 .
The docket is stored on NTSB microfiche number 21677.
14 CFR Part 91: General Aviation
Accident occurred Sunday, September 11, 1983 in PLAINVIEW, TX
Aircraft: PARTENAVIA P68C, registration: N29561
Injuries: 1 Fatal.

THE PLT WAS EXECUTING A HIGH SPEED PASS OVER THE RWY AT ABOUT 250 FT AGL. THE PLT THEN BEGAN A RAPID PULL-UP & BOTH WINGS SEPARATED JUST OUTBOARD OF THE ENG NACELLES. RECONSTRUCTION OF THE SEQUENCE FROM A VIDEOTAPE REVEALED THAT THE ACFT'S SPEED AT THE TIME OF THE WING SEPARATIONS WAS 220 KTS. VNE FOR THE ACFT IS 193 KTS. IT WAS CALCULATED THAT, AT 220 KTS & AN 8 DEG NOSE-UP PITCH, THE 'G' LOAD AT THE TIME OF THE WING SEPARATIONS WOULD HAVE BEEN 8.3 G'S.

The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident as follows:
IN-FLIGHT PLANNING/DECISION..IMPROPER..PILOT IN COMMAND
OVERCONFIDENCE IN AIRCRAFT'S ABILITY..PILOT IN COMMAND
AIRSPEED..EXCEEDED..PILOT IN COMMAND
WING..OVERLOAD
DESIGN STRESS LIMITS OF AIRCRAFT..EXCEEDED..PILOT IN COMMAND


Contributing Factors

WING..FAILURE,TOTAL
WING..SEPARATION

 

Lähde:

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?ev_id=20001214X44523&key=1

 

Kiitos Jouni tuon konetyypin tunnistamisesta, ilman sitä olisi voinut tietojen esiinkaivaminen kestää...

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään