Janne Saarijärvi

Metallitekniikka: Mersu oli sotakone teollisuuden ehdoilla

8 viestiä aiheessa

"Näissä leireissä kuoli Mersujen alihankintatöissä vuoden 1944 helmikuun ja seuraavan vuoden kesäkuun välisenä aikana 14 131 vankia."

 

Ohhoh... onpas Mersun siipien valmistaminen vaarallista puuhaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "alihankintahomma" on melkoisen kuuma peruna, jota pureksimalla saa äkkiä arvaamatonta poliittista elämää aikaan. Kaikkihan tietävät varmaksi esim. että Auschwitzissa kaasutettiin hengiltä paljon juutalaisia ja detaljitkin ovat varmaksi esitetyt. Harvemmin taas kerrotaan, että saman leirin yhteydessä oli jättimäinen I.G. Farbenin tehdas, Auschwitz III, joka tuotti synteettista kumia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Hannu Valtosen kirja "Messerschmitt BF 109 ja saksan sotatalous"

siinä on kerrottu Mersusta "kaikki tietämisen arvoinen" myös tuo keskitysleirien osuus koneen tuotannossa.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se koneiden valmistaminen oli todella vaarallista, työaikojen tai työsuojelun perään ei paljon kyselty, ruoka oli mitä oli jos edes oli, hygienia, terveydenhuolto, yleinen mielivalta ja ongelmatapausten "kadottaminen" jnejnejne Sen lisäksi ei vähäinen asia ole psyykkisetkään tekijät, masennus sen aiheuttamat itsetuhoaikeet jne. Yleisesti Saksassa taisi tuolloin olla tapana syyttää ties mistä tahansa sabotaasia, ei sillä etteikö sitä olisi ollutkin, ja oletetut sabotöörit tietysti likvidoitiin. Ei mitään hauskoja asioita.

 

Toisaalta koska oikeus on aina seurannut voittajan miekkaa, niin lähes samaanhan saivat tottua valvontakomissiolle laittomasti luovutetut "Leinon vangit", mahdolliset palauttamatta jääneet sotavangit jne. Ja kyllä kai kaikista komeroista löytyy lurankoja kunhan tarpeeksi kaivetaan...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntemallani lentoasemalla oli aikanaan töissä kaveri joka aikansa kuunneltuaan  jonkun kehuja mukavasta ulkomaanmatkasta tuumasi: "Olin minäkin aikanaan ulkomailla mutten tykännyt reissusta ollenkaan" (oli jäänyt sotavangiksi ja rakentanut "tovereille" satamaa palkkana pieni painonpudotus n. 45 kiloon.

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt keskitysleirijuttuja aletaan puimaan, niin kirjoitetaan ensiksi Auschwitz-nimi oikein.

 

Toiseksi, tuo Mersujen alihankintahomma oli siihen aikaan niin hyvin naamioitu, ettei kukaan tiennyt, missä tehtaassa niitä 109:n runkoja ja siipiä rakennettiin.

 

Mauthausen-Gusen I, II ja III-leirit pidettiin tietysti sotasalaisuuksina. Ne sijaitsivat Itävallan puolella eli kauempana länsiliittoutuneiden pommikoneiden lähtöpaikoista. Gusen I oli vielä maanpäällinen leiri, jossa Mersujen osien alihankinta tehtiin 2 hallissa leirin alueella ja 4 hallissa leirin pohjoispuolella. Runkoja valmistui n. 20 kpl kuukaudessa alkaen 1942-43, joten tuotantomäärä ei ollut mitenkään ihmeellisen suuri. Silti lienee mahdollista, että kaikki Suomeen tulleet Mersut oli koottu Gusenin leiriläisten valmistamista rungon osista/siivistä. Se on kuitenkin mainitsematta, että maan alle louhittu Gusen II valmisti Me-262-koneita (yli 900 kpl) eikä (pelkästään) 109-mallia.

 

Gusen I aloitti kivilouhoksena. Hommaa pyöritti peitefirma Deutsche Erd- und Steinwerke GmbH (DEST), jonka omisti SS. Suurin osa Gusenin leiriläisistä kuoli kivenlouhinnan ja maanalaisen, pomminkestävän, kaasutiiviin II-tehdas- ja tunnelikompleksin (50000 neliömetriä) rakennustöiden aiheuttamiin rasituksiin. DEST hoiti myös Messerschmittin alihankinnat, kun ne alkoivat.

 

Ei sieltä siis tietoa maailmalle herunut. Gusenin leirit unohdettiin pitkäksi aikaa. Ensimmäiset kirjat näistä leireistä alkoivat ilmestyä vasta 60-luvulla. Ja Itävallan alueella oli muuten yhteensä 49 keskitysleiriä, mitä en itsekään tiennyt, vaikka olen alan kirjallisuutta lukenut.

 

Nämä tiedot itävaltalaisilta Mauthausen-Gusen-historianettisivuilta, jotka ovat aika hyvät. Ilmeisesti Itävalta haluaa tehdä tilit selviksi menneisyytensä kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runkoja valmistui n. 20 kpl kuukaudessa alkaen 1942-43, joten tuotantomäärä ei ollut mitenkään ihmeellisen suuri. Silti lienee mahdollista, että kaikki Suomeen tulleet Mersut oli koottu Gusenin leiriläisten valmistamista rungon osista/siivistä. Se on kuitenkin mainitsematta, että maan alle louhittu Gusen II valmisti Me-262-koneita (yli 900 kpl) eikä (pelkästään) 109-mallia.

 

Suurin osa Gusenin leiriläisistä kuoli kivenlouhinnan ja maanalaisen, pomminkestävän, kaasutiiviin II-tehdas- ja tunnelikompleksin (50000 neliömetriä) rakennustöiden aiheuttamiin rasituksiin.

 

Tämä vetää tietty hieman vakavaksi. Uutta tietoa minulle.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään