Mikko Kartano

Warbird-lentelyä (isoja kuvia)

21 viestiä aiheessa

Moro,

 

Pannaas tähän aasinsiltana ekaksi helppo kyssäri. Lisää juttua seuraa oikean vastauksen löydyttyä.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, karmat siitä. Ja sitten tarinaan.

 

Eli kotiuduin eilen Floridan-lomaltani ja kamerasta purettiin reilut 170 kuvaa plus filmi, jonka sain kehitettyä tänään. Reissun ehdottomasti parasta antia oli warbird-lentely kuvan SNJ-6:lla. Pannaas tähän parit teaserit:

 

Visan vingutusta ennen lentoa - kerran se vaan kirpasee.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Laskuvarjo selkään ja ohjeet "If I say Mikko, bail out, bail out, bail out, open your seatbelt, get rid of the headset, open up the canopy and jump!". Rgr that! ;D Ja sitten menoksi.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Toinenkin asiakas oli ilmassa samaan aikaan, joten päästiin lentään puljaa ja ottaan kuvia. Tuo threadin eka kyssärikuva on mun kamerasta peräisin.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Taitolento-osuuden aikana en ite ehtinyt kuvia napsimaan, mutta onneksi siivessä oli kamera. Elämäni ensimmäinen silmukka. What goes up...

[ Attachment removed / expired ]

 

...must come down.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Oppilas ja ope.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Lähestyminen Kissimmeen kentällekin poikkesi normaalista. Tässä kääntymässä myötätuuliosalle...

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ja kirjaan oppilastiimaa. Vaihtelua normaaliin kalustoon! 8)

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Lennon jälkeen olin niin täpinöissäni, että kädetkin vapisi, mutta aamiainen pysyi sisällä ja naama oli kuin hangon keksi! Aivan loistava kokemus. Jos vaan ootte menossa Floridaan, niin suosittelen! Nyt vielä halvan taalan aikaan tuo on edukasta huvia eikä lentokokemustakaan välttämättä tarvita, tuolloin lennonopettaja vaan hoitaa suuremman osan lentelystä. Hommaa tarjoaa Warbird Adventures.

 

Pistän lisää kuvia reissusta aikanaan kotisivuilleni, jahka tästä kerkiää.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi sun...

 

Kysymyksiä:

1) Liettuassa pääsin ajelemaan koko lennon Jak-52:lla itse ja heittämään usean läpärin. Ope huuteli takaa ohjeita. Onnaako sama tuolla?

2) Paljonko maksoi?

3) Entä tiedätkö paljonko Mustangin kesytys maksaa?

4) Näinköhän Tero pyytäisi sulta artikkelin ILMAILUn pää-äänenkannattajaan?

5) Miten paljon kademieltä voi näyttää tällaisen luettuaan ja vaikuttaa silti asialliselta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nukkumisesta mitään tule jet lagin takia, joten vastataan mitä osataan.

 

1) Varmasti onnistuu, kun latoo tarpeeksi taaloja tiskiin. Hinnastostahan löytyy myös koulutustunnin hinta eli tyyppien lentäminen onnistuu. Tolla mun lennolla sanoin jetsulle suoraan, ettei mulla ole kannuskonekokemusta ja se hoiti nousun ja laskun, fillarit, laipat ja moottorin. Mulle jäi tehtäväksi sauva, polkimet ja trimmi. Nousun jälkeen sain käskyn nousta 6000':iin ja sitten taitolento-osuus hoitui siten, että cfi "talked me through" eli näytti liikkeen kertoen miten se tehdään ja sitten mä yritin samaa perässä open kertoessa jatkuvasti mitä tehdä. Lokikirjaan tuli merkinnäksi "turns, wing overs, loops, aileron ½ barrel rolls, reverse Cuban 8s, ½ Cuban 8s, formation".

 

2) Hinnaston jo näitkin, mutta kuvineen ja taitolentoineen 260e. Halbaa!

 

3) Alunperin oli tarkotus mennä nimenomaan Mussella, mutta hinta oli mulle kipurajan toisella puolen. Tässä maili Stallion51:n sihteeriltä:

 

Thank you for your recent inquiry in reference to flying the magnificent P-51 Mustang!

 

The following information should give you some exciting details about the Orientation Flights and/or Checkout Training that we offer in Crazy Horse, the dual cockpit/dual control Mustang.

 

The contribution for a one-hour Orientation Flight package is $2,850.00 or $1,950.00 for the half-hour Flight package. We have a state-of-the-art video system installed in the aircraft with both a stabilizer and glare shield-mounted camera to record your flight. The orientation packages includes a preflight/post flight briefing, cockpit briefing, walk-around of the aircraft, plus the video of your flight, an 8x10 photo, and a frameable certificate. Your flight instructor will encourage you to physically fly the Mustang approximately 95% of the time, you will fly from the rear seat. No previous flight experience or aviation background is required. (The complete orientation program takes between 2 – 3 hours.)

 

Stallion 51 also offers an extensive Checkout Training program with a goal of showing proficiency in the Mustang. This 15-hour program is geared more towards the prospective owner/pilot of a P-51 Mustang. The hourly cost for Checkout or Recurrent Training is $3,050.00.

 

By order of preference, Stallion 51 accepts corporate checks, personal checks, cash, traveler’s checks, Visa and Master Card. We fly Monday through Saturday and it is strongly recommended to book your flight at least two to three weeks in advance. Gift Certificates are available!

 

Please write, telephone, fax or email us if you have any specific questions or would like to schedule a flight. Because we are often away for several days at a time, please be patient for our reply to your inquiries. For additional information and merchandise ordering, you can check out our unique web site at www.Stallion51.com.

 

Thanks again for your interest! We're looking forward to meeting you and sharing the exhilaration of flying the greatest of all World War II fighters!

 

Best Regards,

 

 

Sharon Potter

Operations Manager

 

Nuo kaikki mestat on muuten ihan samoilla kulmilla, eli vaikka alunperin olin jo haudannut ajatuksen lentämisestä ja meidän piti mennä vain Warbird Aviation Museumiin, niin sitten siitä naapurista löytyikin tämä ko. pulju. Ja keskellä viikkoa ei tarvinnut edes ajanvarausta, ei muuta kun räkänä taivaalle!

 

Ja kun rullailtiin lennon jälkeen takasin, niin siinähän se oli Stallion51:kin saman rullaustien varressa. Joku onnekas oli juuri lähdössä ilmaan:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

5) No jos nyt ihan pikkiriikkisen. :D

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiseksi viimeisessä kuvassa olit jo varmaan hyppäämässä kun kuomu on auki ja luurit lähdössä? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt sitten rahaa säästämään. Vaihtoehdot on tyyppikurssi Texanilla tai tunti Mussella. Jenkeistä en löytänyt muita P-51 kouluttajia kuin tuon Stallion 51:n. Aussit taitaa olla sitten ainoa vaihtoehto, kun en muista onko Uudessa Seelannissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän ohi aiheen mutta minkäslaisen lupakirjan tarvii jos vaikka omistaa tuollaisen ja lentelee sillä

 

Eiköhän siihen perus-PPL riitä. Olettaen ettei hommaa voittoa sillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän ohi aiheen mutta minkäslaisen lupakirjan tarvii jos vaikka omistaa tuollaisen ja lentelee sillä

 

Niin no mun käsittääkseni Fougaankaan ei tarvitse kuin PPL:n ja tyyppikoulutuksen ja tietysti osakkuuden koneeseen. Korjatkaa jos olen väärässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäkoulutusta tarvii säätöpotkuria ja sisäänvedettäviä telineitä varten, tosin nuohan tulevat siinä tyyppikoulutuksessa käydyksi läpi. Mutta siis tuota ei voi lentää vain PPL + SEP -kelpuutuksilla (Single Engine Piston) noiden ominaisuuksien vuoksi.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäkoulutusta tarvii säätöpotkuria ja sisäänvedettäviä telineitä varten, tosin nuohan tulevat siinä tyyppikoulutuksessa käydyksi läpi. Mutta siis tuota ei voi lentää vain PPL + SEP -kelpuutuksilla (Single Engine Piston) noiden ominaisuuksien vuoksi.

 

Siis, perus PPL-lupakirjalla ei saa lentää konetta jossa on säätöpotkuri? tai sisäänvedettävät telineet?

Mitäs kelppareita tohon PPL:ään voi sitten hankkia noiden lisäksi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, perus PPL-lupakirjalla ei saa lentää konetta jossa on säätöpotkuri? tai sisäänvedettävät telineet?

Mitäs kelppareita tohon PPL:ään voi sitten hankkia noiden lisäksi?

 

Saa.. Jos olet lentänyt ko.konetyypillä eroavaisuuskoulutuksen. Eli max.pari koululentoa, riippuen siitä mitä SEP-konetta olet aiemmin lentänyt. Lupakirjasta tuo ei näy mitenkään, mutta lokikirjaan lennonopettaja voi ko.koululentojen kohdalle asian merkitä...

 

Sitten taasen monimoottorimäntäkoneille voi hankkia MEP (multi engine piston) kelpparin, joka toimii samalla tavalla, eli oikeuttaa lentämään kaikkia mep-koneita eroavaisuuskoulutuksella. Turbiinikoneet vaativat konetyyppikohtaisen tyyppikoulutuksen, jotka merkitään erikseen lupakirjaan (kelppari voi käsittää useamman alatyypin kuten esim. A319/A320/A321 etc). ...Eli PPL:llä voi lentää vaikka Concordea jos hankit tyyppikelpuutuksen - mutta silloin tietysti vain yksityislentoina. :)

 

(näinhän se meni?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, perus PPL-lupakirjalla ei saa lentää konetta jossa on säätöpotkuri? tai sisäänvedettävät telineet?

Mitäs kelppareita tohon PPL:ään voi sitten hankkia noiden lisäksi?

Lennät PPL kurssin Jenkillä (kinteet telineet ja potkuri)

Et saa lentää suoraan ilman eroavaisuuskoulutusta Safirilla tai Arrowilla (sisäänvedettävät telineet ja vakiokierrospotkuri)

Et saa myöskään lentää kannusrallilla

 

Mutta saat lentää Piper Cherokeellä kunhan joku PPL lupakirjalainen sulle kertoo sen konetyypin ominaisuudet perehdyttämislennolla.

 

Elikkäs

Perehdyttämiskoulutus ei vaadi opettajaa, koska ei ole suurta muutosta.

Eroavaisuuskoulutu vaatii aina opettajan antaman koulutuksen (kannus,vakiokierrospotkuri,sisäänvedettävät telineet)

 

Edit: Armotta myöhässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas :D

 

Itse olen tässä kolmeksi viikkoa kesällä lähdössä jenkkilän puolelelle, ja ainakin viikko menis tuolla Kissimmeen alueella, warbirds vierailu on jo suunnitelmissa, mutta entäs warbirds lentely.... :D :D :D :D :D :D :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään