Janne Saarijärvi

Allkuvuosi 2002 muisteloita..

9 viestiä aiheessa

Kun tuossa toisessa säikeessä tulin aihetta raapaisseeksi, niin piti alkaa kaivamaan arkistoja läpi kovasti odotetun sadepäivän kunniaksi. Ensimmäisen puolikkaan 2002-vuodesta kahlasin meneen ja nämä jäi haaviin. Kuvia on muutama enemmän kuin kymmenen, mode poistaa varmaan osaa jos katsoo aiheelliseksi.

 

1. Tässä vielä vähän parempi kuva niistä pikkukoptereista (D-HHAI, OH-HOC, OH-HAF)

 

[ attachment removed ]

 

 

2. Sama firma (OH-PNL) Olympus terävöitti näköjään aika rankasti kamerassa, ja pienennöksen jälkeinen terävoitys pahentaa vielä tilannetta.

 

[ attachment removed ]

 

 

3. Tämä oli West Airin edeltäjä DHL:n rahtikuskina (OY-CIU)

 

[ attachment removed ]

 

 

4. Volaren Il-76 kävi siivoamassa hiekoitushiekkoja

 

[ attachment removed ]

 

 

5. Edelliseen mittakaavaa. Ja noissa koneissa ei ole hääppönen ohivirtaussuhde, josko ollenkaan....

 

[ attachment removed ]

 

 

6. Kyllä huomasi että noin leveällä olevia moottoreita ei ollut hetkeen EFVA:lla näkynyt...

 

[ attachment removed ]

 

 

7. UPEE!

 

[ attachment removed ]

 

 

8. Edellisen pilotti:

 

[ attachment removed ]

 

 

9. Juhannuksena Midnight Hawk:it sisään...

 

[ attachment removed ]

 

 

10. F-16 soolo

 

[ attachment removed ]

 

 

11. Soolo Hornet sisään

 

[ attachment removed ]

 

 

12. Katoavaa kansanperinnettä... (OH-LYP)

 

[ attachment removed ]

 

 

13&14. ja OH-LYY. Kertokaa viisaammat mikä toi pyöreä luukku tossa alemmassa kuvassa moottorin alla etupään kohdalla on. Näyttäis olevan auki, ei oo ennen pistänyt silmään...

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Potkurikoneita ei pahemmin kehtaa laittaa, about jokaisessa lapa seisoo kuten tuossa ATR:ssäkin yllä... ::)

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkurikoneita ei pahemmin kehtaa laittaa, about jokaisessa lapa seisoo kuten tuossa ATR:ssäkin yllä... ::)

 

Ei sillä ole väliä, potkurinviilaus on sitten oma taiteenlajinsa, mutta jos kuvat on muuten kiinnostavia (kuten nämä, kun on erilaista kalustoa) niin ei se ole "hylkäysperuste" tänne laittamiseen :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

13&14. ja OH-LYY. Kertokaa viisaammat mikä toi pyöreä luukku tossa alemmassa kuvassa moottorin alla etupään kohdalla on. Näyttäis olevan auki, ei oo ennen pistänyt silmään...

 

Kerrotaan nyt tässäkin ketjussä, että kyseessä on koneen paineistuksen ns. perhosventtiilli. Sen tehtävä on laskussa "vapauttaa" koneen paineistus. Muistaakseni ysissä venttiili ottaa tiedon päätelineen wow:lta (weight on wheels). Eli kun pääteline on tukevasti maassa aukeaa perhosventtiilli.

Varjoon moottorin alle jää sitten varsinainen paineistuksen säätöventtiilli (vai oliko niitä kaksi) jolla paineistusta säädellään lennon aikana. Perhosventtiilillä sitä ei tehdä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[snif]  :'(

12. Katoavaa kansanperinnettä... (OH-LYP)

:'([/snif]

Tuo jos ihan nipottaa haluais on jo kadonnutta, mutta  sentään nuorempaa sisarusparvea muutama on vielä jäljellä.

Sinällään erikoista että oon tässä viimeisen parin kuukauden aikana kuullut useamman kommentin MD8X koneiden vanhuudesta ja heikkoudesta. Siis siitä että tuollaiset vähemmän koneita tuntevat miettivät voiko noin vanha kone enää edes pysyä ilmassa  >:(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä mainio kuvasarja muutaman vuoden takaa. Laitanpa pienen kysymyksen tähän jatkoksi. Tässä Jannen kuvassa näkyy ylhäällä koppien päällä purettuna kone, mutta mikä on kyseessä? Janne itse ei saa vastata... ;)

 

Jukka

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla