Sami Vesala

Korokkeella kentän aitojen yläpuolelle!

46 viestiä aiheessa

Jees! Otsikko ei varmaankaan ole mikään paras mahtollinen, mutta toivottavasti ajaa asiansa. Eli nyt kun alan pikkuhiljaa siirtymään itsekkin pokkarista järkkäriin (muutama kuukausi vielä), niin "huolenaiheeksi" on noussut nuo lentokenttien aidat. Eli millään putkellahan ei pahemmin aitojen rakojen lävitse kuvailla, vaan pitäisi päästä sen aidan yläpuolelle.

Muuten valintana olisi selvästi kunnon tikkaat jostain K-Raudasta, mutta minulle ne eivät käy, sillä matka kentälle suoritetaan joko pyörällä, taikka julkisella liikenteellä. Eli tämä tietenkin edellyttää sitä, että koroke olisi mahdollisimman kevyt, mutta kestävä, sekä se menisi pieneen tilaan (ja tietenkin järkevän hintainen). Itse olen nyt tässä nämä paikalliset K-Raudat, Starkit, Honkkarit ym... käynyt läpi, mutta laihoin tuloksin. Joten ajatukseni kääntyi taas kerran asiantuntevan lentokonebongaus foorumin puoleen, jossa aivan varmasti moni muukin on pohtinut tätä samaa asiaa?

Eli mistä saisi korokkeen, millä pääsee lentokenttäaidan yläpuolelle. Ja niitä vaatimuksia ovat pieni koko, keveys, sekä pieni tilanvienti. Tästä tiedosta olisin erittäin iloinen.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä siihen hirveästi ole vaihtoehtoja. Jos olet vaikkapa 170cm pitkä, tarvitset käytännössä metrin korkuiset A-tikkaat yltääksesi kunnolla aidan yli.  50cm korkeat saattaa just riittää kuvaamaan sieltä piikkilankojen välistä. Ja A-tikkaat siksi, että kukaan ei halua nähdä sinua nojaamassa tavallisilla tikkailla aitaa vasten. Tai ei niiden välttämättä tarvitse olla tikkaat, vaan sellainen rakennuspukkikin voi olla kätevä (tasapainoisempi jne.). Mutta ne on sitten yleensä (lue aina) painavampia ja hankalampia mukana raahatavia...

Itse ostin mahdollisimman kevyet 1,1m korkeat A-tikkaat (taisivat olla Carlssonin halvimmat). Ne kulkee kätevästi mukana vaikka reppuun kiinnitettynä :) Tietty pyörällä tai mopolla nuo  voi olla hankalat kuljettaa, mutta eipä siihen taida helpompaakaan systeemiä äkkiseltään olla...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Työtasot, eli rakennuspukit ja muita nimityksiä on todettu todella hyviksi ja kaverikin mahtuu ;D

Jep. Mutta ne on yleensä sitten painavia jne. Ja monesti aika hintaviakin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo olisi muuten oikein hyvä, mutta tuo kaari menee liian korkeaksi. Täytynee tosiaan tuolla Biltemassa käydä, kunhan sielläpäin tulee pyörittyä. Mikolta tuli se idea, mikä itsellänikin on mielessä käynyt, eli tuon tapaiset A tikkaat kamerareppuun vain roikkumaan, mutta ei tosin yhtä pitkät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep. Mutta ne on yleensä sitten painavia jne. Ja monesti aika hintaviakin...

Mun maksoi muutaman kympin ja ei paina merkittävästi enempää kuin tikkaat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo olisi muuten oikein hyvä, mutta tuo kaari menee liian korkeaksi. Täytynee tosiaan tuolla Biltemassa käydä, kunhan sielläpäin tulee pyörittyä. Mikolta tuli se idea, mikä itsellänikin on mielessä käynyt, eli tuon tapaiset A tikkaat kamerareppuun vain roikkumaan, mutta ei tosin yhtä pitkät.

Nuo tikkaat on helppo vaikka itse lyhentää. Ei tartte kuin näyttää rautasahaa ja pistää nuo "tulpat" paikoilleen...

Mutta sen verran täytyy todeta, että ainakin noissa mun tikkaissa tuo ylimmäinen taso on sen verran pieni, että sen päällä keikkuminen samalla kameran läpi tiiraten voi olla hankalaa. Tai onkin vähän huteran oloista. Itse en sen takia alkanut lyhentelemään, sillä kun seisoo noilla toiseksi ylimmillä askelmilla, asento on paaaljon tukevampi...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran mitä kaverin tikkata olen kokeillut, niin ne ovat kyllä yllättävän huterat. Itse tosin Raision jättihonkkarista löysin sellaiset lyhyet ja kevyet pienet tikkaat, millä varmaankin pääsisi piikkilanka-aitojen tasalle. Täytyy ottaa ensikerralla mitta mukaan, kun lähtee kentälle.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo tikkaat on helppo vaikka itse lyhentää. Ei tartte kuin näyttää rautasahaa ja pistää nuo "tulpat" paikoilleen...

Mutta sen verran täytyy todeta, että ainakin noissa mun tikkaissa tuo ylimmäinen taso on sen verran pieni, että sen päällä keikkuminen samalla kameran läpi tiiraten voi olla hankalaa. Tai onkin vähän huteran oloista. Itse en sen takia alkanut lyhentelemään, sillä kun seisoo noilla toiseksi ylimmillä askelmilla, asento on paaaljon tukevampi...

Ja sitten kun meinaa pelikunto loppua niin on levähdyspaikkakin lähellä... ;)

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun maksoi muutaman kympin ja ei paina merkittävästi enempää kuin tikkaat.

Noi tossa kuvassa? Eikö ne ole Wiben valmistamat? Mistä olet löytänyt moiset "muutamalla kympillä"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noi tossa kuvassa? Eikö ne ole Wiben valmistamat? Mistä olet löytänyt moiset "muutamalla kympillä"?

En muista minkä valmistamat, enkä itseasiassa muista liikkeen nimeä, siinä Kalevan talon luona Oulussa on semmoinen kauppa missä on kaikkea tuon tyylistä sälää, ja hinta oli kyllä alle 50e.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En muista minkä valmistamat, enkä itseasiassa muista liikkeen nimeä, siinä Kalevan talon luona Oulussa on semmoinen kauppa missä on kaikkea tuon tyylistä sälää, ja hinta oli kyllä alle 50e.

Oisko Remonttiässä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väittäisimpä että eivät ole.

Itselläni on sellaiset kahdella saranalla varustetut, aika painavat tikkaat, mitä ei kyllä Mikon tapaan selässä kanniskella, mutta ainakin Kuopion korkeiden aitojen yli niillä yltää hyvin. En nyt löytänyt kuvaa niistä mistään, jollain sellainen saattaa olla; Mikko tai Marko?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sen verran utelen, että mikä olisi sellainen sopiva korkeus tikkaille, kun kuvaajalla on korkeutta n. 180cm?

Taitaa tuo kenttien "vakioaidan" korkeus (piikkilangan ylälaitaan) olla muistaakseni n. 240cm. Että siitä laskemaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo kenttien "vakioaidan" korkeus (piikkilangan ylälaitaan) olla muistaakseni n. 240cm. Että siitä laskemaan...

Okei! Kiitos tiedosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen suuriosa kuvista on otettu ihan aidan raoista järkkärillä. Ei sitä linssiä tarvitse siitä aidan raosta saada mahtumaan (rippuu toki paljonko on zoomissa millejä sillä hetkellä)...täytyy vaan laittaa linssi keskelle aidan rakoa, niin ei se aita siihen kuvaan tule (paitsi joskus), mutta itse olen aika tottunut ottamaan niitä kuvia järkärillä aidan raoista. Toki jonkunlaiset tikkaat helppottaisi paljonkin...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, siis metrimitta mukaan ja katsomaan ne omat kuvauspaikat läpi sen suhteen että miten korkealla pitää linssin olla että se on selkeästi aidan yläpuolella. Sitten joku voi mitata sut kamera käsissä maasta linssiin sillai että pidät kameraa mukavasti sopivassa kuvausasennossa. Sitten hiukan matematiikkaa ja siitä se löytyy. Ja tosiaan mietit että missä kohdassa tikkaita myös seisot, etkä vain tuijota tikkaiden kokonaismittaa.

Lasse, ainakin panorointikuvat on hiukan hankalia noin..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin näköjään väärän linkin tuohon...  ::)

Eli näitä siis tarkoitin:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=26203&sivu=26203.htm&ryhmaid=98&SID=803741454920364237975

Itse ostin tuollaiset ensin, vain huomatakseni, että ainakin täällä Kuopiossa aidan päällä kulkevat piikkilangat tulevat juuri sopivasti tielle noillakin tikkailla. Ainahan sitä voi tietysti tiirailla aidan ja piikkilankojen väliin jäävästä rakosesta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helpoin tapa päästä kuvaamaan aitojen yli on puuhun kiipeäminen, josta löytyy oulun kuvaajilta havannoillistavia esimerkkikuvia :D

[ attachment removed ]

Tämmönenkin tuli bongattua, mutta salataan henkilöllisyys kohteen pyynnöstä ;)

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään