Kalle Keihänen

USA:n ilmavoimat etsii uusia polttoaineita koneilleen

7 viestiä aiheessa

Ja samaan syssyyn olen miettinyt itse, että eikös suihkumoottorin polttoaineena vety olisi paljon kerosiinia tehokkaampaa?  Painaa vähemmän, menee pienempään tilaan, palaa puhtaammin ja antaa enemmän thrustia?  vai olenko ihan hakoteillä?

 

Vai onko kyse siitä että ihmisillä on suuret antipatiat ja traumat taivaalla kiitävistä vetypommeista (Hindenburg)?  Myönnän kyllä että vetyä varten tarvitsis olla sitten aika paksut titaanitankit koneissa ja äärimmäisen toimintavarma polttoainejärjestelmä muutenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samaan syssyyn olen miettinyt itse, että eikös suihkumoottorin polttoaineena vety olisi paljon kerosiinia tehokkaampaa?  Painaa vähemmän, menee pienempään tilaan, palaa puhtaammin ja antaa enemmän thrustia?  vai olenko ihan hakoteillä?

 

Vai onko kyse siitä että ihmisillä on suuret antipatiat ja traumat taivaalla kiitävistä vetypommeista (Hindenburg)?  Myönnän kyllä että vetyä varten tarvitsis olla sitten aika paksut titaanitankit koneissa ja äärimmäisen toimintavarma polttoainejärjestelmä muutenkin...

 

Hieman. Nykyisilla teknologioilla vety *ei* mene pienempaan tilaan. Jos saadaan pienempaan tilaan, niin talletusmatriisi painaa kohtuuttomasti.

(En juuri nyt muista referensseja).

 

Muistaakseni venalaiset kokeilivat vetykayttoista TU-154:a vuosia sitten (olisiko ollut jo neukkuaikoina?),  jolloin *merkittava* osa matkustamon takaosasta oli

varattu vetysailiolle. Oisko jollain tarkempia muistikuvia suorituskyvyn ja lentomatkan suhteen?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lyhyesti venäläisten vetykokeilusta Tu-155 koneessa:

 

* TU-155 a/c was built on the basis of serial TU-154B a/c.

 

* Experimental Hydrogen – powered NK-88 engine is located in the rightside nacelle. Cryogenic fuel resource is kept in fuel tank of 17.5 m3 capacity installed in special compartment in rear portion of passenger cabin.

 

* 15 April, 1988 the aircraft performed its maiden flight using liquid hydrogen. Upon flight testing and development 18 January, 1989 TU-155 a/c performed its first flight on liquefied natural gas. Large flight testing Program was fulfilled, several international flight demonstrations were made including those to Bratislava (Czekoslovakia), Nice (France), Berlin and Ganover (Germany).

 

löytyi kirjasta : Okb Tupolev: A history of the Design bureau and its aircraft

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa Flugrevue-lehden artikkeli vuodelta 1998, jossa mainitaan ohimennen myös venäläisten kokeilut, ja puhutaan vedyn ongelmista polttoaineena:

 

http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRH9809/FR9809k.htm

 

Kiitos tuosta linkistä Ilkka!  Se todella avasi silmiäni tuon vedyn suhteen. Lisätietoa hain googlella, mutta mitään ihan tuoretta ei tuosta aiheesta ollut. Ilmeisesti kuitenkin A ja B ahkeroivat tiiviisti asian parissa edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään