Antton Rintala

Lempihävittäjäsi?

44 viestiä aiheessa

Sea Harrier on kovin, Mig 21bis hienoin näillä leveyksillä lentänyt, kaikki Saabin tekemät suihkarit eli Tunnan, Lansen, Draken, Viggen ja Gripen myös hienoja pelejä. 8)

Vanhoista raudoista varhaiset mersut, Spitfire I ja Brewster. Mustang on aivan ylimainostettu, hyvä kone, mutta ei säväytä. ;). Älkää nyt vaan suuttuko

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdoton kysymys ???.

  On upeita edelläkävijöitä Spit, P51, Sabre, Mig-15. Kovaa ja korkealla lentävät rautamötikät, kuten Phantom, Draken, Mig-21, Mig-23 ovat omaa sarjaansa. On elegantteja koneita: Gripen, Rafle, Mirage 2000. Omalla tavallaan tyylikkäitä ovat uudet budjettihävittäjät, esimerkiksi F-16, F/A-18 (A-C) , Mig-29.  Nykyajan huippuja ei sitten voi verrata mihinkään: F-22, Su-27K/33, Eurofightrer, Gripen, Rafle. Sitten on vielä aikanaan nerokkaiden koneiden sarja: Harrier, Me-262 ja erinäinen valikoima Migejä, sekä monet muut.

Jos valinta on pakko tehdä niin se osuu koneisiin, jotka olivat aikoinaan ehdotonta huippua ja joihin kasattiiin uusia teknoleluja taaloja säästämättä ja joita rakennettiin niin paljon kuin kukkaro kesti: F-14 ja F-15. Niistä löytyy tekniikkaa, voimaa ja tyyliä vaikka toisille jakaa.  Vai valitsisinko sittenkin metsästäjiä saalistavan High-tec-ankkan eli F-22:sen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sea Harrier on kovin, Mig 21bis hienoin näillä leveyksillä lentänyt, kaikki Saabin tekemät suihkarit eli Tunnan, Lansen, Draken, Viggen ja Gripen myös hienoja pelejä. 8)

Vanhoista raudoista varhaiset mersut, Spitfire I ja Brewster. Mustang on aivan ylimainostettu, hyvä kone, mutta ei säväytä. ;). Älkää nyt vaan suuttuko

 

Kai

 

Hra K.!!! Jos tapaamme kadulla, emme ehkä enää tervehdi teitä! "Aivan ylimainostettu"...??? Siis se kone on sata rosenttista testosteronia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyhävittäjistä ehdottomasti Mig-29 kääntyvillä suihkusuuttimilla varustettuna ;). WWII koneista ehkä Spitfire tai Nakajima Ki-84.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä nyt olen sen verran outo, että lempihävittäjänikin on outo. Ei sille voi mitään, että Sea Harrier FA2:lla on paikka meikäläisen sydämessä. Siis nimenomaan Sea Harrierilla, ei sillä RAF:n pellejen versiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä nyt olen sen verran outo, että lempihävittäjänikin on outo. Ei sille voi mitään, että Sea Harrier FA2:lla on paikka meikäläisen sydämessä. Siis nimenomaan Sea Harrierilla, ei sillä RAF:n pellejen versiolla.

 

Saanko kysyä miksi juuri versio 2? :-\ Se on kyllä hieno sekin, mutta 1 versio, vanha falklandsin veteraani on se oikea Sea Harrier. Oletkos muuten lukenut Sharkey Wardin kirjan "Sea Harrier over the falklands"? Paras ilmasotakirja jettiaikakaudelta. 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkö- ja kuulo-aistin perusteella ehdottomasti Tornado! Tässä tosin Mig21 pärjää aika hyvin myös.

 

Tekniikan puolesta F22 Raptor on aika mielenkiintoinen.

 

Itäraudalla on aina oma spesiaaliarvonsa, kuten Flankerit ja Mig21bis:sit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko kysyä miksi juuri versio 2? :-\ Se on kyllä hieno sekin, mutta 1 versio, vanha falklandsin veteraani on se oikea Sea Harrier. Oletkos muuten lukenut Sharkey Wardin kirjan "Sea Harrier over falklands"? Paras ilmasotakirja jettiaikakaudelta. 8)

 

Kai

 

FA2 nyt vain on parempi lentokone, ennen muuta aseistukseltaan (AMRAAM yms. mitä ei FRS1:ssä ollut). Toki minulla on lämpimiä tunteita myös sitä originaalia Sea Harrieria kohtaan, ihan jo Falklandin kahinankin vuoksi, mutta jotenkin minua vain viehättää enemmän tuo FA2, onhan se kuitenkin koneen "ultimate"-versio, siinä on enemmän munaa  ;D

 

Komentaja Wardin teos on minulla kirjahyllyssä, yksi parhaista jettiaikaa käsittelevistä ilmasotakirjoista ehdottomasti. 'Sharkeyn' ajatukset amiraaleista ja naapuritukialuksen Sea Harrier-laivueen puuhasteluista on sangen virkistävää luettavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Republic P-47 Thunderbolt. Haluaisin tuntea 2535 hevosvoimaisen Pratt & Whittney Double Wasp tähtimoottorin äänet, tärinät ja tuoksut.

 

:-)    Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäntämoottori vehkeistä ehdottomasti Dornier DO-355 ja suihkumoottori härveleistä vaikka ei mikään hävittäjä olekkaan North American XB-70 "Valkyrie"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KYLLÄ LÄHTEE !!!

 

Focke-Wulf Ta 152. Ja nimenomaan Ta 152C-1 versio, joka oli varustettu Daimler-Benz DB 603LA nestejäähdytetyllä moottorilla, antaen yläkorkeuksissa huomattavasti Jumo 213 moottoria paremman suorituskyvyn.

 

Koneen pääsuunnittelija, Kurt Tank, pääsi kerran kokeilemaan koneensa ominaisuuksia tosipaikan edessä. Hän starttasi loppuvuodesta 1944 eräällä Ta 152H:lla Langenhagenista (Hannoverin lähellä) osallistuakseen kokoukseen Focke-Wulfin tehtailla Cottbussissa. Koneessa oli normaali aseistus, mutta ammukset olivat jääneet lataamatta kyytiin. Pian lentoonlähdön jälkeen herra Tank sai neljä P-51D Mustangia kantaansa. Onneksi koneessa oli MW 50 järjestelmä, jonka toimivuutta päästiin nyt kokeilemaan oikein kunnolla. Tank painoi kytkintä joka aktivoi MW 50 systeemin, avasi kaasun selälleen ja jätti pikaisesti Mustangit taakseen, sinisen sauhun kera...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koneessa oli MW 50 lisäahdin...

 

Eikös tuo "MW" tarkoita että Metanol-Wasser? Eli moottorissa oli systeemi, jossa polttoaineen sekaan ruiskutettiin reippaasti metanoli-vesiseosta? (On tullut luettua Valtosen Mersu-kirjaa.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnen itseni kalkkivaariksi: Gloster Gladiator ja Fokker D-21...niin ja Curtis Hawk!!! "Uusimmista" Mig-21 ja F-104. Folland Fnat myös "puhuttelee" ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KYLLÄ LÄHTEE !!!

 

Focke-Wulf Ta 152. Ja nimenomaan Ta 152C-1 versio, joka oli varustettu Daimler-Benz DB 603LA nestejäähdytetyllä moottorilla, antaen yläkorkeuksissa huomattavasti Jumo 213 moottoria paremman suorituskyvyn.

 

Pitkään mietin että Bf 109G vai Ta 152. Mut jos Ta 152, niin se pitkäsiipinen H-malli.  Ihan ton jutun takia, jota oon itsekin kertoillut toistakymmentä vuotta muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo "MW" tarkoita että Metanol-Wasser? Eli moottorissa oli systeemi, jossa polttoaineen sekaan ruiskutettiin reippaasti metanoli-vesiseosta? (On tullut luettua Valtosen Mersu-kirjaa.)

 

Näinhän se olikin, kiitos Sakarille tarkennuksesta. MW 50 systeemi oli itseasiassa metanoli/vesi ruiskutusjärjestelmä joka mahdollisti huomattavasti korkeamman ahtopaineen syötön mekaaniselta ahtimelta moottoriin. Seoksen tehtävänä oli nostaa moottorin nakutuskynnystä, kuin myös jäähdyttää sekä moottoria että ahdettua ilmaa. MW 50 järjestelmän nesteseos koostui kolmesta eri aineesta: 50% metanolia, jolla haettiin optimaalista nakutuksenestokykyä ja 49,5% vettä, sekä 0,5% "Schutzöl 39" öljypohjaista korroosionestoainetta.

 

Varsinkin matalalla lennettäessä systeemi antoi moottorille huiman lisätehon. Kerrottiin että merenpinnan tasolla alunperin 1600 heppainen kone pystyi hetkellisesti tuottamaan jopa yli 2000 hevosvoiman tehon! Systeemi toimi tehokkaasti aina 6000m korkeuteen, jonka jälkeen siitä irtosi enää vain noin 4% tehonlisä, lähinnä ahdetun ilman jäähdyttämisvaikutukseen perustuen.

 

Tyypillisesti MW 50 järjestelmä pystyi antamaan lisätehoa noin 10 minuutin ajan, jonka jälkeen nesteseos oli yksinkertaisesti kulutettu loppuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään