Guest kiza

OH-MAJ:sta kysymys

18 viestiä aiheessa

Mikäs siinä on vikana? Ei ne paineistamattomissa kovin korkeita ole..

Ööööö.... no onhan toi sentään reilu 4,5km ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Service ceiling = käytännöllinen lakikorkeus

 

Service ceiling esim. C152:lla on 14700 jalkaa joten tuo Maulen 15000 jalkaa kuullostaa ihan järkevältä.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eiköhän noilla korkeuksilla  paineistamattomalla koneella ala pilottikin menemään pimeäksi ilman lisähappea.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä puoli tuntia menee, niin alkaa tajunta hämärtyä. Riippuu henk.koht. fysiologiasta.

 

Itse olen käväissyt Cherokeella 13400 jalassa, mutta todella vain käväissyt. Sitäpaitsi siellä alkaa tulla vilu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eiköhän noilla korkeuksilla  paineistamattomalla koneella ala pilottikin menemään pimeäksi ilman lisähappea.

No 3000m:ssä alkaa tavalliselta kaduntallaajalta mennä vintti pimeäksi. Mutta hyvä tietää, että tuo service ceiling on lakikorkeus  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No 3000m:ssä alkaa tavalliselta kaduntallaajalta mennä vintti pimeäksi. Mutta hyvä tietää, että tuo service ceiling on lakikorkeus  :)

 

No ei nyt ihan. Olen parhaimpina päivinä ajanut ahtamattomalla hyppykoneella n. 15 keikkaa 3 km korkeuteen ja turbovehkeet tekevät säännöllisesti samaa pinnalle 135 eli n. 4 km korkeuteen. Tämän korkeammalle ei kannata mennä, sillä moottori yksinkertaisesti hyytyy eikä kone jaksa enää nousta. Tällainen keikkailu väsyttää illalla tavattomasti, mutta ei siitä vintti pimeäksi mene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No 3000m:ssä alkaa tavalliselta kaduntallaajalta mennä vintti pimeäksi. Mutta hyvä tietää, että tuo service ceiling on lakikorkeus  :)

 

Nooh, ei se ihan heti mene, ainakaan 3 kilsassa. Lennän hyppylentoja neljään kilsaan (feeteissä jotain 13200) ilman lisähappea, mutta itelle pitää tehdä selväksi hypoksian oireet ja ei pitkiä houldauksia ylemmillä korkeuksilla. Turvallisuus ennen kaikkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä ahtamattomissa lentokonemäntämoottoreissa moottorista saatava teho pienenee ilman tiheyden pienentyessä korkeuden kasvaessa. Sen takia ahtamattomilla moottoreilla varustetuilla lentokoneilla ei ihan oikeastikaan kovin paljon yli 10000 jalan käytännössä pysty nousemaan (toki riippuu monesta muuttujasta joten tilanne vaihtelee käytännön toiminnassa).

 

Ahdetulla mäntämoottorilla varustetulla lentokoneella tilanne on kokonaan toinen.

 

Sinänsä tuo 10000-15000 ft korkeus ei vielä ole mikään mahdoton ihan normaali-ihmisen suorituskyvylle. Hyppylentäjät lentävät monta keikkaa päivässä tuonne 14000 jalan tuntumaan ilman sen kummempia hapenpuutteen oireita.

 

T: Harri, joka viimeksi eilen kävi 3200 metrissä ahtamattomalla lentokoneella. (Terkkuja Uttiin!  ;))

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tältä sivulta http://www.tuleriveraero.com/ menette semmoiseen kohtaan kuin Produts, sitten vasemmalta alhaalta Turbo diesel Engine, sitten alempi teksti  SMA SR305-230 engine ja selaatte alaspäin sitä speksiluetteloa (kohta 8 Compatibility) niin tulee kuva, jossa näkyy ero bensamoottorin (ahtaamaton) ja SMA:n moottorin välillä.

 

Jokuhan varmaan osaisi linkittää suoraankin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten tämä turbo versio Cessna 206:sta, lakikorkeus taitaa olla siellä 250 tietämillä...käytetäänkö vai onko pelkästään "nice to know"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu siis, lakikorkeushan on ihan eri asia kuin esim korkeus matkalennolla. Se on siis se korkeus mihin ko. kone jossain määrin järkevällä tavalla nousee odottelematta koko päivää. Aika harvoin siellä käydään, laskuvarjohyppykoneet tosiaan käyvät sitä lähellä usein, mikä on ihan ymmärrettävää, mutta onhan OH-CAU:nkin lakikorkeus 17500ft (turbodiesel) - mutta harvoin sillä kauhean korkealla lennetään.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu siis, lakikorkeushan on ihan eri asia kuin esim korkeus matkalennolla. Se on siis se korkeus mihin ko. kone jossain määrin järkevällä tavalla nousee odottelematta koko päivää. Aika harvoin siellä käydään, laskuvarjohyppykoneet tosiaan käyvät sitä lähellä usein, mikä on ihan ymmärrettävää, mutta onhan OH-CAU:nkin lakikorkeus 17500ft (turbodiesel) - mutta harvoin sillä kauhean korkealla lennetään.

Kun ajattelin eka, että toi on matkalentokorkeus, joten se sotki hieman aatoksia. Toivottavasti tulee hyvät lentosäät ens viikonlopuks  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten tämä turbo versio Cessna 206:sta, lakikorkeus taitaa olla siellä 250 tietämillä...käytetäänkö vai onko pelkästään "nice to know"?

 

USA:ssa kaiketi toiset haluavat lentää korkealla. Ainakin siellä on myynnissä happisysteemejä tällaista käyttöä varten.

Törmäsin joskus tähän linkkiin, joka kertoo happilaitteista. Sen mukaan normaali laitteisto kustantaa 600-900 dollaria, mutta tässä olisi halpismalli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään