Mikko Livola

Lentokoneen walkaround - kapteeni vai perämies?

8 viestiä aiheessa

Jäi tuossa mietityttämään hieman yksi asia tämän ennen lentoa tehtävän walkaround-kierroksen suhteen. Seurattuani useita eri yhtiöiden ohjaamovideoita ja oikeaa toimintaa lentokentillä, olen huomannut, että välillä kierroksen tekee koneen päällikkö eli kapteeni ja välillä taas koneen perämies.

 

Esim. Suomessa olen aina nähnyt kapteenin tekevän wa-kierroksen, jenkeissä ja briteissä taas perämies on kiertänyt ja tarkastaut koneen ulkoisesti.

 

Itse olettaisin, että tämä on yhtiökohtainen, Operations Manualin määräämä proseduuri. Miten on ammattilentäjät?

 

Hyviä kierroksia :)

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippunee varmaan firmasta, mutta eräs toimintatapa on että PNF kiertää, kun PF valmistelee kompuutterit ohjaamossa (lue: juttelee emäntien kanssa).  ;D    Tosin tuokaan ei aina ole paikkaansapitävä järjestys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, Samin kuvailema tapa on hyvin yleinen käytäntö. Mielestäni myös kaikkein järkevin. Juu, onhan sillä PF:llä helppo nakki: sen kun vaan näpyttelee Company Routen FMS:ään ja siinä se!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami on oikeassa, mutta koneissa, joissa on oikeasti tietokoneita, ei paljon ehdi emäntien kanssa jutella :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eräässä Eurooppalaisessa lentoyhtiössä kapteeni tekee aina ulkopuolisen tarkistuksen. Sillä välin perämies valmistelee ohjaamon. Eroja varmasti on yhtiöittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään