Joni Rantala

Torninosturin purku

63 viestiä aiheessa

YIT=Yritys ilman työkaluja ;D No ei sentään.Oikeesti se on Yleinen Insinööri Toimisto.

 

Todelläkin näin, tosin nykyään YIT on sen verran iso monialayritys että lyhenne ei ymmärtääkseni merkitse mitään. Firman nimi on siis nykyään pelkkä YIT. Luultavasti monille YIT on edelleenkin pelkkä rakennusliike vaikka se on vain noin puolet totuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todelläkin näin, tosin nykyään YIT on sen verran iso monialayritys että lyhenne ei ymmärtääkseni merkitse mitään. Firman nimi on siis nykyään pelkkä YIT. Luultavasti monille YIT on edelleenkin pelkkä rakennusliike vaikka se on vain noin puolet totuudesta.

 

Joskus -60 luvulla YIT oli Oy Yleinen Insinööri Toimisto. Täällä pohjoisessa se silloin tunnettiin voimalaitos ja vesihuolto urakoiden toteuttajana. Talorakennus hommat tulivat kuvioihin joskus -80 luvulla.

Nykyäänhän YIT on todellakin levittäytynyt lähes kaikille aloille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Tosi kiinnostavia kuvia. Itsekään en kadehdi kavereita, jotka tuota ajavat jatkuvasti ja joutuvat rimpuilemaan tuonne/tuolta. Ilmeisesti kaikkeen kuitenkin tottuu. :)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo todella korkeat autonosturit on Suomessa suhteellisen tuore juttu. Eräs entinen esimieheni oli VTT:llä ollessaan myös nosturien tarkastajana ja joutui, ikävä kyllä, myös erilaisiin onnettomuustutkintalautakuntiin. Ei se Tampereen haaveri ensimmäinen laatuaan ollut.  Takavuosina rakennusnosturit koottiin "omin voimin" eli ajettiin koko hökötystä vaihe kerrallaan erikoisrakenteisen alapalan tuella ylös. Koko nosturi nousi siis aina yhden palan mitan kerrallaan ja sitten syötettiin se uusi pala sinne tyvihäkkiin taas jne....

Oma hommansa on myös yli 300m korkean TV-ja Radiomaston kasaus. Se tehdään ns. apumastolla, joka liikkuu maston kyljessä. Sellaista pala kerrallaan touhua se on. Niistä olisi paljonkin paperi- ja diakuvia. Helikopteria ei noihin isoihin nostoihin ole Suomessa käytetty, muualla kylläkin. Erilaisia lisäosia, kuten värähtelyvaimentimia etc. on nostettu kopterillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takavuosina rakennusnosturit koottiin "omin voimin" eli ajettiin koko hökötystä vaihe kerrallaan erikoisrakenteisen alapalan tuella ylös. Koko nosturi nousi siis aina yhden palan mitan kerrallaan ja sitten syötettiin se uusi pala sinne tyvihäkkiin taas jne....

 

 

Tuollaista syteemiä seurailin viime kesänä Tampereella. Taisi olla nin ahdas paikka, että autonosturia ei saanut paikalle, IIRC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aatelkaa nyt kun menet duuniin helmikuisena aamuna kun sataa räntää vaakasuoraan ja valosta ei ole tietoakaan. Muutenkin olet melkein pommiin nukkunut ja väsyttää niin pirusti. Sitten alat KIIPEEMÄÄN tikkaita toimistoosi koko päiväksi. Hattua nostaisin jos sellaisen omistaisin.

 

Kyllä se raksamiehellä taitaa olla vielä kurjemmat oltavat. Nosturikuski pääsee sinne koppiin suojaan kun raksamies on siellä räntäsateessa laittelemassa kiltisti nosturikuskille koukkuja kiinni ja taitaa osaavalla raksamiehellä se palkkakin olla kovempi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteria ei noihin isoihin nostoihin ole Suomessa käytetty, muualla kylläkin. Erilaisia lisäosia, kuten värähtelyvaimentimia etc. on nostettu kopterillakin.

 

Paitsi yhden tapauksen tiedän, Kouvolan rautatieaseman kupeessa oleva sellainen hieman Eiffeltornin mallinen masto nostettiin joskus -70-80 lukujen vaihteen tienoilla pystyyn kopterilla, armeijan Mi-8 taisi olla työjuhtana.

 

Se näkyy oheisen kuvan oikean yläreunan tuntumassa, metsäsaarekkeessa.

http://www5.kouvola.fi/english/uusiilmakuva2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin itse hiukan huolimaton tuossa viestissäni. Pieniä mastoja, alle 100m,  on kyllä paloissa nosteltu kopterilla, tuota Kouvolaa en tosin tiennyt. Ne pienet on siis ollut lähinnä tukiasemamastoja hankalissa paikoissa. Yhdessä mastonostossa on tullut oltua mukana, kun pystytettiin Nuvvukselle Tenojoen varteen pieni TV-alilähetinmasto joskus 70/80-lukujen taitteessa. Nosto oli mitoitettava tarkkaan, kun työjuhta oli Hughes 500C (muistaakseni OH-HIT), pilottina oli Vanan Veikko.

MI-8:lla hilattiin myös mm. värähtelynvaimennin Ylläksen maston huippuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on lisäkuvia aiheesta, niin tänne vaan...

 

Tero

Huomenna olisi taas nosturin kasauksen vuoro,kun tänään pojat purki sen ja siirtivät paikkaa.vois ottaa kameran mukaan ja ottaa muutama foto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi taas näitä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan lentoestelupa kunnossa?

Eiköhän työmaapomot ole huolehtineet tuollaisista. Tuskin sinun tarvitsee siitä kantaa huolta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En myönnä lupia, mutta annan lausuntoja joilla ko lupia voi hakea. Valitettavan usein vain nostureilla niitä ei ole  :thmbdn:

 

Siinä mielessä kyllä koskettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En myönnä lupia, mutta annan lausuntoja joilla ko lupia voi hakea. Valitettavan usein vain nostureilla niitä ei ole  :thmbdn:

 

 

 

Mistä korkeudesta ylöspäin kyseinen lupa vaaditaan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voimaan tulevan uuden ilmailulain lentoesteitä koskeva pykälä (159 §):

 

Lentoesteet

 

Mastoa, nosturia, valaistus-, radio- tai muuta laitetta, rakennusta, rakennelmaa tai merkkiä ei saa asettaa, järjestää tai kohdistaa siten, että sitä voidaan erehdyksessä pitää ilmailua palvelevana laitteena tai merkkinä. Tässä tarkoitettu rakennelma tai laite ei myöskään saa häiritä ilmailua palvelevia laitteita tai lentoliikennettä tai aiheuttaa muutoin vaaraa lentoturvallisuudelle.

 

Edellä 1 momentissa tarkoitettua sekaannusta, häiriötä tai vaaraa mahdollisesti aiheuttavan laitteen, rakennuksen, rakennelman tai merkin asettamiseen tarvitaan lentoestelupa, jos este:

1) ulottuu yli 30 metriä maanpinnasta; tai

2) ulottuu yli kymmenen metriä maanpinnasta ja sijaitsee lentopaikan, kevytlentopaikan tai varalaskupaikan kiitotien ympärillä olevan suorakaiteen sisällä, jonka pitkät sivut ovat 500 metrin etäisyydellä kiitotien keskilinjasta ja lyhyet sivut 2 500 metrin etäisyydellä kiitotien kynnyksistä ulospäin.

 

Lupaa 2 momentissa tarkoitetun laitteen, rakennuksen, rakennelman tai merkin asettamiseen haetaan Ilmailuhallinnolta. Hakemukseen tulee liittää asianomaisen ilmaliikennepalvelujen tarjoajan antama lausunto.

 

Jollei lentoturvallisuus vaarannu, Ilmailuhallinto voi antaa luvan 2 momentissa tarkoitetun laitteen, rakennuksen, rakennelman tai merkin asettamiseen. Lupa on myönnettävä, jos luvan epääminen aiheuttaisi maanomistajalle tai siihen kohdistuvan erityisen oikeuden haltijalle kohtuutonta haittaa verrattuna esteestä aiheutuvaan haittaan lentoliikenteen sujuvuudelle.

 

Lentoesteet on merkittävä Ilmailuhallinnon antamien määräysten mukaisesti. Lentoesteen ylläpitäjän on ilmoitettava estettä ja yhteystietojaan koskevat muutokset viipymättä Ilmailuhallinnolle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sinähän Kimmo voisit antaa lausunnon että EFHK:n 22L:n itäpuolen puut on liian korkeita ja siihen voisi parturoida samanlaisen hakkuuaukea kuin toisella puolellakin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barcelonan lentokentän uuden terminaalin rakennustyömaan 1000 nosturia (ainaki niin monta) näytti pimeällä aluksi joltain lentoliikenteeseen viittaavilta valoilta kuin nostureiden varoitusvaloilta :P

 

http://www.airliners.net/open.file/1051676/L

 

kuvan takana ko. nostureita, mitä valehtelematta oli varmaan lähemmäs 30

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näitä mielenkiintoisuuksia on monesti aika mielenkiintoisissa paikoissa: kuten esim. uudenkarhea Liebherr, joka pujotettiin pari vuotta sitten Helsingin Stockan hissin 22 kuiluun Kolmen sepän aukion äärelle. All the way vesikatolta Basementtiin asti (ja gutaa teki varmaan). Siinä ei ollut liiemmin klappia kuilun betoniseiniin ja inssien piti vähän räknätä, etteivät kuorman heijailut olisi särkeneet arvorakennusta :o

 

Olkaa nosturimiehet tarkkoina, jos Stokkan Hulluille Päiville ilmestyy myyntiin asiaankuuluvan keltainen sisäänajettu Liebherr ;D

 

Purkaja/kokoajanosturi oli sekin aika ylevä ilmestys, jos joku sattui sopivana yönä paikalle katsomaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näitä mielenkiintoisuuksia on monesti aika mielenkiintoisissa paikoissa: kuten esim. uudenkarhea Liebherr, joka pujotettiin pari vuotta sitten Helsingin Stockan hissin 22 kuiluun Kolmen sepän aukion äärelle. All the way vesikatolta Basementtiin asti (ja gutaa teki varmaan). Siinä ei ollut liiemmin klappia kuilun betoniseiniin ja inssien piti vähän räknätä, etteivät kuorman heijailut olisi särkeneet arvorakennusta :o

 

Olkaa nosturimiehet tarkkoina, jos Stokkan Hulluille Päiville ilmestyy myyntiin asiaankuuluvan keltainen sisäänajettu Liebherr ;D

 

Purkaja/kokoajanosturi oli sekin aika ylevä ilmestys, jos joku sattui sopivana yönä paikalle katsomaan :)

 

Kiitos valaisusta, useasti olen miettinyt, miten tuon nosturin on saanut tukevasti katolle asetettua, mutta sehän onkin sitten ihan maassa asti. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran satuin näkemään  videon jossa oli juttua pilvenpiirtäjien rakentamisesta. Siinä nosturi oli sijoitettu keskelle rakennusta hissikuiluun ja tornia "tunkattiin" sitä mukaan ylöspäin mitä rakennus valmistui.Kun tönö oli valmis niin helikopterilla purkivat nosturin pois. Dubaihin rakennetaan 800m korkeata rakennusta , siinä on  useammassa tasossa nostureita rakennusaikana. Aikamoista touhua. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään