Jaakko Kuusisto

ns. spirometrikoe psykossa?

10 viestiä aiheessa

Kävin taas eilen tuon kokeen .

Poltan tupakkia ja sain huomautuksen.

Monet kolleegani, jotka eivät ole ikinä polttaneet, ovat saaneet hylsyn siitä.

Nyt kritisoin ko. koetta, joka on suurelta osin  ns. taitolaji.

Joskus nuo uudet laitteet ovat tekniikaltaan hienoja, mutta.. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testistä voi lukea vaikkapa tästä: http://www.tohtori.fi/?page=8938695&id=1361848

Eikös testit ole tarkoitus tehdä annettujen ohjeitten mukaan? Kikkailemalla ei harhauta pitkässä juoksussa muita kuin itseään.

Testi tehdään kunkin suorittajan luontaisten kykyjen mukaan, muuten saisi hoitsutytteli itse puhaltaa siihen pilliin.

Nyt ei ole kyse suorittajan jippoilusta.  :o

Olen sentäs käynyt Tilkassa vuodesta -78 lähtien ja eri testit ovat tulleet tutuksi.

Kritisoin sitä, että ko. kokeessa vaaditaan tiettyä tekniikka, jotta tulos olisi oikeudenmukainen = todellinen.

Suoritustekniikkaan  olen nyt saanut erilaisia ohjeita muutamalta eri testin valvojalta. Ne poikkeavat hieman toisistaan.

Ekalla kerralla oli yleisohjeena; " yskäse siihen putkeen"

Nyt oli: hengitä, imase keuhkot täyteen ja puhalla nopeasti ja piiiiiitkään"

Jos testilaitteen suukapula on kovaa muovia ja kaikille saman kokoinen, ei kaikille voida taata "vuotamatonta" puhallusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itsekin käynyt psykossa yli 25 kertaa ja puhaltanut samaan tuuttiin vuosittain sen käyttöönotosta alkaen. Se on kieltämättä v-mäisin testi koko tarkastuksessa ja varmasti myös siksi aiheuttaa keskustelua. Minulle on annettu kyllä ohjeet jokaisella kerralla ihan samalla tavalla. Jos testi on mielestäsi epäoikeudenmukainen tai sinulle on annettu huonot ohjeet, niin ota se psykossa esille. Minusta laite toimii hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laite saattaa toimia ihan hyvin, testattava ehkä ei :-[ sitä kritisoin.

Ekalla kerralla    sain Tilkassa ,mielestäni, hyvät ohjeet. Äkänen akka komensi "yskäpuhalluksen" ja tulos oli vihainen suoritus ja  moitteton.

e

Nyt sain kauniilta blondilta, upeata ohjeistusta suorituksen aikana. ( taisin vain katsoa silmiin ja läähättää) ;)

Nyt kun luin ,antamasi linkin kautta, ohjeet niin testimenetelmän idea selvisi, totean täyttäneeni vaatimukset, eikä mulla ole astman oireita.

Silti jäi "kaivelemaan tuo" laite.  :-\   Muuten, koska Hannes kävit viimeksi tuon kokeen?

Mulla on seuraavan  kerran  neljän vuoden kuluttua.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin viime lokakuussa viimeksi. Milmailutaustasta johtuen sain puhkua joka vuosi, mutta nyt harventui... kun lentelen vain vapaa-ajallani ;D

Tilkassa suoritettuna se koe olikin huippuvirtaus-testi, nykyisin aivan muuta.

Kunhan käyt nykyisen , uuden psykon, testin huomaat mistä puhun ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keuhkofunktio-tutkimuksen voi tehdä usealla eri tyylillä riippuen mitä halutaan mitata. Jos halutaan mitata uloshengityksen maksimivirtaus (Peak Expiratory Flow, arkikielessä PEF) on "yskäisytekniikka" paras ja toivotuin. Tavallisimmin mittarina on vanhaa herätyskelloa muistuttava värkki. Aidossa spirometriatutkimuksessa on ensin hengitettävä keuhkot aivan täyteen, jonka jälkeen suoritetaan mahdollisimman nopea ja täydellinen uloshengitys. Tässä testissä saadaan muitakin parametreja kuin pelkkä PEF (jonka tulos on tällä tekniikalla saatuna yleensä hiukan pienempi), ja on ehkä jonkin verran luotettavampi keuhkofunktion osoittaja. Monesti tehdään molemmat tutkimukset samalla kertaa, tosin erillisinä puhalluksina ja eri vehkeisiin. Molemmat tutkimukset eivät ole mitään eilisen teeren poikia vaan ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä.

Testit ovat aika hyvin toistettavia, jos tosissaan yrittää. Tekniikka ei juuri parametreihin vaikuta jos motivaatio on hyvä. Tietysti jos testit uusitaan useamman kerran peräkkäin, voi väsymys vaikuttaa tuloksiin heikentävästi.

Tupakointi näkyy yleensä spirometriassa saatavien parametrien huononemisena ennen kuin on oireita. Kannattaa siis lopettaa ajoissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tupakointi kannattaa todella lopettaa, mutta ihmettelen miksi muutamat, jotka eivät ole ikinä tupakoineet eivät läpäise ko. testiä.

Eikös" laajennetussa " puhuta huippuvirtaustestistä eikä mistää muusta.

Tuo yskäisytekniikka antaa ulosvirtauksesta parhaan kuvan, mutta spirometrisessa mittauksessa vaaditaan ne jälkipierutkin, jotta keuhkot olisivat täysin tyhjät.

Mua jäi vaivaamaan, miksi en saanut puhaltaa kerralla keuhkoja tyhjäksi, yskäisyn jäkeen, vaan piti pinnistää  loputkin olemattomat ponnettomat hapet pihalle.

Tuossa oli se ero Tilkan ja nykyisen Psykon laitteen välillä.

Huhu kentällä kertoi, ettei alussa kukaan läpäissyt testiä ( paitsi muutama huippukiekkoilija) kunnes sen vaatimuksia muutettiin.

Ei tää ole mulle oleniin vakavaa, koska olen  terve, mutta ajattelen uusia lentäjäpoikia ( & tytteleitä) joita karsinoidaan. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään