Kristian Rastas

Turkinpippuria ja museorautaa

16 viestiä aiheessa

Terve,

 

heitänpä vaihtelun vuoksi muutaman (29) kuvan reissulta Tampere-Tukholma-Istanbul. Osa kuvista on otettu MD:n optisesti huonon ikkunan läpi, joten pehmeitä ovat. Paluumatka Wienin kautta Fokker-100:lla, siitä sitten toisessa ketjussa ehkä.

Tuolta Turkinmaalta lähinnä keräsin eri yhtiöiden koneita, eipä noita siinä ohi rullatessa kerinnyt edes tunnistamaan kaikkia, joten apuja saa antaa.

Rahmi M Koc museosta löytyi muutama liikennöintiväline, itse asiassa kaikkia maan yltä ja veden pinnan alta polkupyöristä höyrykoneisiin.

Eipä muuta tällä kertaa. Pahoittelen foorumin yleisen tason alittavia kuvia.

 

- chrisse

 

 

Avrokuljetus Tampereelta

 

[ attachment removed ]

 

 

Avron tekniikkaa

 

[ attachment removed ]

 

 

Arlanda taakse jää

 

[ attachment removed ]

 

 

Tuntemattomaksi jäänyt kenttä ehkä Ukrainassa ?

 

[ attachment removed ]

 

 

Finaalissa Ataturk Internationalille

 

[ attachment removed ]

 

Osuuko radalle ?

 

 

[ attachment removed ]

 

Ohi meni ... se olikin se toinen.

 

[ attachment removed ]

 

Onurair

 

[ attachment removed ]

 

Atlasjet

 

[ attachment removed ]

 

SunExpress

 

[ attachment removed ]

 

Atyrau Airways

 

[ attachment removed ]

 

Freebird

 

[ attachment removed ]

 

MNG Cargo

 

[ attachment removed ]

 

Cargo Kuzu yms.

 

[ attachment removed ]

 

TNT

 

[ attachment removed ]

 

?

 

[ attachment removed ]

 

 

Corendon

 

[ attachment removed ]

 

 

Museorautaa, DC-3 ja takana Dornier do28 D-2 Skyservant

 

 

[ attachment removed ]

 

Starfighter portinvartijana

 

[ attachment removed ]

 

Pitts SC-1

 

[ attachment removed ]

 

Nostalgiaa

 

[ attachment removed ]

 

Nostalgiaa 2

 

[ attachment removed ]

 

Tätä satamaa vartioi Cobra

 

[ attachment removed ]

 

Uutta A340? ja vanhaa

 

[ attachment removed ]

 

Dornier Skyservant STOL

 

[ attachment removed ]

 

Dornier Skyservant STOL ja S338, alunperin amerikkalainen sukellusvene.

 

[ attachment removed ]

 

Sisältä pimeästä löytyi Bellanca ja F-5:n nokkaosa

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tunnistamaton on EX-214 eli Kirgistanin rekisterissä....

 

Kiva nähdä vanhaa kunnon itärautaakin , tuo Atyrau Airwaysin kone on TU134-A3 :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyssäri: Mikä koneyksilö edelläolevista on käynyt Tampereella?

Ja löytyyköhän kenenkään albumista kuvia kyseiseltä vierailulta?

Avro ;D ;D ;

 

Jos arvata täytyy niin joko Onur tai TNT 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MNG Cargo

 

Tuli tässä koneella istuessa ahaa-elämys, että eikö Kar-Airin/Finnairin dieselbussit menneet turkkilaislle rahtikoneiksi. Eli onko tässä kuvassa entinen Suomi-kone? Äh, ei jaksa alkaa tutkimaan, kertokoon joku joka jaksaa  ::)

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä koneella istuessa ahaa-elämys, että eikö Kar-Airin/Finnairin dieselbussit menneet turkkilaislle rahtikoneiksi. Eli onko tässä kuvassa entinen Suomi-kone? Äh, ei jaksa alkaa tutkimaan, kertokoon joku joka jaksaa  ::)

Juha. 

Jos kaima yrittää ...  :D. OH-LAA on nykyisin TC-MNY ja MNG Cargon kone

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa kuvista on otettu MD:n optisesti huonon ikkunan läpi, joten pehmeitä ovat.

 

Heh, kehitysehdotusta SAS:ille että osassa ikkunoista olisi punainen rengas ympärillä ja L-sarjan ikkuna ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttuvista, eikä niitä ilmeisesti ole koskaan ollutkaan kuvan mukaan, lämmitysjärjestelmän lämmönvaihtimista tuli mieleen etteihän tuo "DC-3" olisikin Lisunov? Toisaalta Lisunov Turkissa kuulostaisi oudolta, mutta onhan täälläkin mm An-2...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttuvista, eikä niitä ilmeisesti ole koskaan ollutkaan kuvan mukaan, lämmitysjärjestelmän lämmönvaihtimista tuli mieleen etteihän tuo "DC-3" olisikin Lisunov? Toisaalta Lisunov Turkissa kuulostaisi oudolta, mutta onhan täälläkin mm An-2...

 

Janne

 

Moottorisuojukset ovat DC-3:n ja Lisunovissa oli matkustajaovi toisella puolella runkoa, joten veikkaanpa "kolmosta".

 

edit: Taitaa olla tämä sama kone, DC-3 se on tai oikeammin C-47...: Nokka on samanlainen "suippo" ja tuo ilmanottoaukkokin ohjaamon takana kyljessä on sama. Nostalgic teksti on kyllä vaihtunut runkoon. Koneen maalaus on samanlainen. Ja sijainniksi mainitaan Istanbul Ataturk Airport.

 

http://www.airliners.net/open.file?id=003778

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia foorumilaisille valaisevista lisätiedoista!

Kaikkia koneita/yhtiöitä ei amatööri ohikiitävinä hetkinä pysty millään tunnistamaan, onneksi monissa koneissa tuo tyyppi on merkitty selvästi.

 

Tässä muuten linkki tuon museon sivuille kiinnostuneita varten:

www.rmk-museum.org.tr/english/index.html

On kyllä ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, jos Istanbulissa vierailette. Valitettavasti oma aikani oli kovin rajallinen ja myöhään illalla, joten osa museosta ja koneista oli jo suljettu. DC-3.n ovet menivät nenän edessä kiinni ...

-chrisse

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinkkiä lisää, Kun kone oli Tampereella käymässä, se ikuistettiin Ilmailu-lehden kanteen yhdessä 2 muun samanlaisen koneen kanssa.. ;)

Pitts SC-1 :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe, tuota flapsien astelukumittaria tms (?) on itse tullut aina katsottua ihan paineissa, kenttä alkaa lähestyä ja miettii, "pr*le eikö toi tauno osaa laskee flapseja hä?".  ;D Kyllä ne siitä sitten aikanaan laski. Hyvät kuvat muuten :)

 

// aleksi

 

Laippojen astemittarihan se on, keltaiseen viivaan kelkassa verrataan. In case of ohjaamon mittari rikki. Eihän ARVO:lla ajella laipat ulkona, tullaan täysiä "pärsse auki" ja lopuksi vähän laippaa. Kohta joku kysyy, miksi noi kanootit heiluu kauheasti alhaalla ollessaan? Olkaa huoletta niiden kuuluukin heilua.

 

EDIT: Jukkis pärhene ei ole pyyhkinyt vauhtiraitoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Juha!! Pittsiä tarkoitin.

 

En ole kyllä pomminvarma että oliko kyseessä nimenomaan sama kone, väriyhdistelmä ainakin :-[ Pitäisi penkoa 70-luvun Ilmailu-lehdet läpi (kansi oli valkoinen, 3 Pittsiä ja taustalla näkyy Tampereen keskusta) asian varmistamiseksi mutta kolmen koneen "Rothmans Pitts" ryhmä teki vierailun Tampereelle 197- jotain?

Juttu on jäänyt mieleen koska kuvasarjat koneista olivat mielestäni varsin "Lassimaisia" :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ainakaan tuo Pitts-yksilö aikanaan käynyt Tampereella, sillä Härmälän näytöksessä Rothmansin taitolentoryhmällä oli käytössään kaksipaikkaiset Pitts S-2:t. Näytöksen päivämäärä oli 3.5.1975, lähteenä Seppo Uolamon mielenkiintoinen, mutta virheitä täynnä oleva kirja "Härmälä Tampereen lentokenttä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla