Guest Eero

Lennonjohtoko muutosten edessä?

43 viestiä aiheessa

Niinkuin arvaat, ei se totaalista faktaa ole. On vaan käynyt niin, että Atrain on pari kertaa päässyt yllättämään 340:n takaapäin noustessa, mutta ei koskaan toisinpäin. Liu'ussa Atrain näyttää kulkevan tuollaiset 20 kts enemmän omien havaintojen mukaan. Mutta mitään terminaalipalvelua en tietenkään ole antanut, joten en ole siinä mikään ekspertti.

Käsittääkseni 2000:n tulee todella lähelle todella lujaa.

Minä kun olen ollut käsityksessä että ATR:n Vmo on sama kuin 340:n, eli 250kt. Melko tarkaan Vmo:ta liu'ussa Saabilla tietenkin mennään jos keli sallii...

B ja B+ -mallit saattavat saada atraimen kiinni, mutta A lienee keskimäärin vähän hitaampi nousussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ATR:n max on 250 kts myös. Ja liu'ussa ajellaan 230-240, eli ei ihan tapissa kiinni kuitenkaan. Loppuosalla sitten täytyy hidastella reilummin, koska 15-laippanopeus on 185 ja teline-alas 170.

Nousussa menetelmän mukaan nopeus joko 170 tai 190 koko matkan..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota, jos mä lennän jollain pikkuritsalla ja joudun holdaamaan siksi että holdaus sun MD-11:lla on paljon kalliimpaa, niin mitä se minua kiinnostaa tai hyödyttää? Ja miten se on minua kohtaan hyvää palvelua?

No, eihän se sinua varmasti kiinnostakaan. Mutta niitä 300 turistia joilla on tiukka vaihto Timbuktuun varmasti liikuttaa. Sen kerran sitten kyllä kun itse olet siinä 300:n turistin joukossa niin kiroat sen Cessnan joka paahtaa 75 kts finaalla ja myöhästyt jatkolennoltasi... Ihan näin esimerkkinä. Haukkukaa sitten vaikka utilitaristiksi, mutta näin minä ajattelen.

Eikä nyt tosiaan olekaan kysymys mistään MD-11 vs. muut koneet hommasta! Otin vain kantaa EFHK:n APP:n ja MD-11 ryhmän diiliin ko. hommassa... En ole missään välissä puhunutkaan mistään "kun MD-11 tulee TMA:lle kaikki muut koneet holdingiin", näköjään muutkin täällä osaavat sen kärjistämisen. :) :)

Äh, tuli kirjoitettua ihan väärin tuolla aikaisemmin... :P:-[ Siis niinkun tuli ilmaistua oma asia aika väärässä valossa. Sen siitä saa kun iltaisin kirjoittelee... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Kyllä ne vaan kuulemma aika pahasti tahtoo jalkoihin jäädä. Tuokin tietty riippuu lentäjän käsialasta yms. Mutta kun tilanne tahtoo olla niin että mikä tahansa kone meinaa jäädä MD-11:n jalkoihin, varsinkin mitä lähemmäs kenttää tullaan. MD-11:n normaalit lähestymisnopeudet ovat noin 20 solmua muita nopeampia (ylösvetoja tuon vuoksi sattuu silloin tällöin, lennonjohtajat eivät oikein osaa ottaa tuota huomioon) ja kone liikkuu muutenkin aika liukkaasti alaspäin.

Tuota noin... Ihan fysiikan lakienkin mukaan suuremman massan hidastaminen on vaikeampaa kuin pienemmän massan hidastaminen. Siihenhän se aika pitkälti perustuu että turbopropit ovat TMA:lla suihkareita nopeampia. Jonkun tietyn yhtiön tietyn konetyypin suosiminen aiheuttaa todennäköisesti enemmän yhteistä haittaa kaikille muille kyseiselle kentälle lähestyville tai sieltä lähteville kuin mitä sille yhdelle koneelle siitä on hyötyä.

Miten se eroaa jos kahdessa Saabissa on yhteensä 60 jatkomatkustajaa jolla on todennäköisemmin tiukemmat jatkot kuin yhdelläkään niistä MD11:ssa olevasta 100:sta jatkomatkustajalla on? Kun yhtä konetta suositaan niin helposti siinä sitten parille tai kolmelle Saabille tai ATR:lle tulee viitisen minuuttia lisää lentoaikaa. Mitä isompi kenttä sitä mahdottomampi tilanne on että suosittaisiin tiettyjä yhtiöitä tai konetyyppejä. TMA:lla kun liikenteen sujuvuus aika pitkälti näyttää perustuvan siihen että kaikki ajavat tietyssä vaiheessa samaa nopeutta, jolla saadaan aikaan jouheva liikennevirta. En ole mikään asiantuntija, mutta aika yleismaailmallinen resepti vaikuttaisi olevan se, että TMA:n rajalla nopeusrajoitus on 250 kts, sitten 15-30 nm etäisyydellä kosketuskohdasta hidastetaan 210-220 kts ja lopulta hidastetaan 160 kts nopeuteen ennen kuin aloitetaan liuku välilähestymiskorkeudesta. Ulkomerkin paikkeilla hidastetaan sitten laskuasun edellyttämään nopeuteen, joka useimmilla liikennekoneilla on n 20 kts tarkkudella sama Mitä enemmän liikennettä sen aikaisemmin joutuu hidastamaan. Jos tuollaiseen luonnolliseen liikennevirtaan ruvetaan tunkemaan jonkun koneen toisen ohi niin siitä ei seuraa kuin ongelmia niille kaikille muille kymmenelle koneelle mitkä siellä TMA:lla ovat.

Ja siitä päätellen miten usein joutuu Helsinkiin tullessa pyörimään holdingissa tai miten kaukaa joutuu hidastamaan niin voisi äkkiseltään luulla että kentän liikennemäärä on vähintään kaksi kertaa suurempi kuin Heathrowilla! Eli ei Helsingissä kyllä olisi hirveesti varaa tiettyjä koneita suosia, varsinkaan ruuhka-aikana. Tiedä sitten mistä tämä johtuu... Joku siellä liikennevirtaa sotkee... Mikä sitten lieneekään, oisko se vaikkapa joku tietyn yhtiön tietty konetyyppi tai sitten paikalliset menetelmät tai jotain, en tiedä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äh... Väitän tulleeni väärinymmärretyksi. Ja väitän myös että olen aiheuttanut sen ihan itse. Kuitenkin, unohtakaa koko juttu. ;D ;D

No hard feelings, anyone? :) :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaivoin tämän vanhan ketjun haudasta paristakin syystä:

Ensinnäkin löysin ilmailukrääsäluettelosta kannettavan reaaliaikaisen  "jokamiehen" lennonjohtotutkavastaanottimen mainoksen, jolla plus PC-softalla kuka tahansa saa itselleen tutkanäytön kannettavaan tai kotiPC:hen...siitä erikseen...

Ja toiseksi, SAS on kokeillut "vihreän lähestymisen" menetelmää Arlandaan ihan vastikään käyttäen GPS-datalinkkiä ja ADS-B-järjestelmää jne, jolloin arvioitu laskuaika toteutui 2 sekunnin tarkkuudella....Siitä enemmän:

http://www.flightglobal.com/Articles/2006/02/07/204508/Perfect+timing.html

Jaa että mikä ADS-B? Ketä se hyödyttää?

http://www.garmin.com/aviation/adsb.html

http://www.ads-b.com/

Ja kun sieltä vähän kaivelee pohjoismaista linkkiä, löytyy myös kotoinen ILL:n logo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A. Lisko, tehdäänkö niin että menet huomenna klo 6 tutkalle tekemään minun työvuoroni kun näemmä osaat neuvoa niin hyvin miten homma pitäisi hoitaa ja nuo koneiden suoritusarvot TMA:lla on noin "hyvin" hanskassa? Voin sitten maksaa sulle palkkaa sen mukaan miten hyvin tuot niitä pyhiä lehmiä laskuun ennen kaikkia muita, käyttäen kiitoteitä ristiin rastiin.

PS. Ottaisitko vielä kantaa koneiden loppulähestymisnopeuksiin sekä pyörrevanaporrastuksiin sekä siihen että kaikki kiitotiet eivät välttämättä ole käytössä? Ja varmaan olisi sanottavaa tuuliolosuhteistakin? Ja lähtövälien tekemiseen? Meille haetaan muuten lennonjohtajia, hakuu päättyy muistaakseni maaliskuussa - tervetuloa töihin!  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun tilanne tahtoo olla niin että mikä tahansa kone meinaa jäädä MD-11:n jalkoihin, varsinkin mitä lähemmäs kenttää tullaan. MD-11:n normaalit lähestymisnopeudet ovat noin 20 solmua muita nopeampia (ylösvetoja tuon vuoksi sattuu silloin tällöin, lennonjohtajat eivät oikein osaa ottaa tuota huomioon) ja kone liikkuu muutenkin aika liukkaasti alaspäin. 

Voihan pyhä lehmä, tämähän menee jo huumorin puolelle... En tainnut edellisessä viestissäni osata ottaa huomioon herra Liskon ikää, lienee about 13v... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jouni, ei millään pahalla, mutta mihinkä LJKK:sta on unohtunut se kohta, jossa puhutaan liikenteen jouduttamisesta.

> leikattu Jounin jutusta

Mutta lennonjohtopalvelun tehtävänä on estää törmäykset ilma-alusten ja/tai muiden esineiden välillä sekä ylläpitää järjestystä ja sujuvuutta lentoliikenteessä sekä edistää lentoturvallisuutta. Näihin ei saa millään mahtumaan kustannustehokkuutta siinä mielessä kuin lentoyhtiö sen näkee yksittäisen koneen kohdalla.< clip stop

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jouni, ei millään pahalla, mutta mihinkä LJKK:sta on unohtunut se kohta, jossa puhutaan liikenteen jouduttamisesta.

> leikattu Jounin jutusta

Mutta lennonjohtopalvelun tehtävänä on estää törmäykset ilma-alusten ja/tai muiden esineiden välillä sekä ylläpitää järjestystä ja sujuvuutta lentoliikenteessä sekä edistää lentoturvallisuutta. Näihin ei saa millään mahtumaan kustannustehokkuutta siinä mielessä kuin lentoyhtiö sen näkee yksittäisen koneen kohdalla.< clip stop

Mutta ei tässä Jaska ollut tarkoitus lainata LJKK:ta sanatarkasti vaan selittää mitä siihen lennonjohtamiseen kuuluu. Minulle se sujuvuus on sitä jouduttamista. Hoidetaan homma niin, että kokonaisuutena mahdollisimman moni pääsee matkaan tai päämääräänsä ja oiotaan aina kun se on tilanteeseen nähden on mahdollista.

Äää... nää on jo yli kaks vuotta vanhoja juttuja... keksikää tuoreempia juttuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan pyhä lehmä, tämähän menee jo huumorin puolelle... En tainnut edellisessä viestissäni osata ottaa huomioon herra Liskon ikää, lienee about 13v... ;D

Mä luulen että näissä vanhoissa viesteissä kuuluu aika selkeästi taustalta Mr. Liskon isän ääni ja mielipiteet... :-)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei malta olla sorkimatta itsekkään vanhoja asioita...

Katsoin ihan mielenkiinnosta mitä tuo ICAO:n doc 4444 (PANS-ATM) sanoo asiasta ja sieltähän löytyy seuraavaa:

6.5.6 Approach sequence

6.5.6.1.1 The approach sequence shall be established in a manner which will facilitate arrival of the maximum number of aircraft with the least average delay.

Tämän jälkeen puhutaan prioriteetin antamisesta vaikeuksissa oleville koneille, sairaslennoille, SAR-lennoille etc.

Joten tuolta ei tule mitään tukea millekkään MD-11 etuajo-oikeuksista ja tärkeintä on että paletti pyörii ja millekkään koneelle ei tule turhia holdauksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Jouni: No enhän minä oikein osannut ottaa huomioon noiden viestien päivämääriä, etusivulla kun ketju oli....! Meni herne nenään niin pahasti että silmissä sumeni....  Edit: 8) (Tällä palstalla pitää aina laittaa noita hymiöitä ettei...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Jouni: No enhän minä oikein osannut ottaa huomioon noiden viestien päivämääriä, etusivulla kun ketju oli....! Meni herne nenään niin pahasti että silmissä sumeni....

Ja noniiiiin, nyt tasaaaaammme hengityyyystääää ja rrrentoudumme työmme ääreen...ja otamme hhhhyyyyvin rauhallisesti, se verenpaine se verenpaine... :);)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Jouni: No enhän minä oikein osannut ottaa huomioon noiden viestien päivämääriä, etusivulla kun ketju oli....! Meni herne nenään niin pahasti että silmissä sumeni....

Joo, ei mitään omasta puolestani. Ja ymmärrän kyllä tuohtumuksesi.

Anssi on kaikesta huolimatta ilmailusukua. Isänsä Pasi lentää kansallisella yhtiöllä ja setänsä Sisi taas meidän kollegamme Pirkkalasta.

Mutta kiva kun pitkästä aikaa kirjoitat taas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä niin...

minulla, joka jutun hakutoiminnolla esille kaivoin, oli 2 vaihtoehtoa: tehdä ADS-B:stä ja muista datalinkeistä uusi ketju, jolloin joku olisi voinut sanoa, että tästä puhuttiin jo 2 vuotta sitten, tai herättää keskustelu uudelleen henkiin vanhalla ketjulla, jotta voitaisiin nähdä, mitä mahdollista kehitystä on tapahtunut sillä alueella, varsinkin, kun olin löytänyt sivun tuosta toisessa ketjussa mainitsemastani jokamiehen lennonjohtotutkavastaanottimesta, joka tulkitsee Mode S:n ja ADS-B:n, joka näyttää olevan tulossa ainakin Britanniaan. Kaksi yhtä huonoa vaihtoehtoa...ja vielä huonompi ja monimutkaisempi selitys.

Peace, sisters and brothers, sanoivat hipit aikoinaan  :)

Ja eikös käynyt jotenkin ilmi sekin, että lennonjohto tulee olemaan muutosten edessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä niin...

minulla, joka jutun hakutoiminnolla esille kaivoin, oli 2 vaihtoehtoa: tehdä ADS-B:stä ja muista datalinkeistä uusi ketju, jolloin joku olisi voinut sanoa, että tästä puhuttiin jo 2 vuotta sitten, tai herättää keskustelu uudelleen henkiin vanhalla ketjulla

Joo ei, tää oli ihan OK juttu et kaivoit esille. Muiden vaan pitää huomata miten epätuoretta tuo muu keskustelu on. Pitäiskö laittaa disclaimeri aina perään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään