Jussi Seppälä

Vaarin vanha järkkäri

11 viestiä aiheessa

Vaarin jäämistöstä löytyi vanha Canon AE-1 lisukkeineen. Googlettamalla löytyi tietoa, että kamera on 70-luvun loppupuolen tekniikkaa, ja aikanaan ollut kelpo peli. Joiltakin suomalaisilta saiteilta löytyi infoa sen verran, että nykypäivänä kameralla saattaisi olla arvoa 100-200e. Ajattelin kysäistä, onko tuo haarukka asiantuntijoiden mielestä kuinka oikeaan osuva, vai onko heittoa johonkin suuntaan enemmänkin. Kaiken kaikkiaan sekä kamera että putket ovat priimakunnossa. Myymään tuota tuskin kannattaa ryhtyä, mutta mielenkiinnosta kyselen.

Rungon lisäksi löytyivät seuraavat:

Canon 1:1.8 50mm

Sigma 1:2.8~4 f=35~70mm

Sigma 1:3.5 f=70~150mm

Ja huono kuvakin vielä:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo älä vain hävitä. Isäukko on kiroillut monta vuotta, kun möi samaisen vermeen vuosia sitten. Minusta tuo 100-200€ kuulostaa liian halvalta, jos vain priimakunnossa on. Keräilijät voisivat varmaan osata paremmin heittää hinta arvioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Ilkan kanssa ihan samaa mieltä - älä ihmeessä myy. Joskus saatat vielä innostua. Tosin minulla on hamsterin luonne ja olen muutenkin huono heittämään mitään pois.

Itse käytän silloin tällöin filmikameraa diafilmillä ladattuna digien ohella. Siihen tarttuu varsin hyvää jälkeä, josta saa skannaamalla todella hyviä kuvia. Ei noiden arvo juuri enää laske. Kamerakaupiossa, mm MR-kamerassa pelkän rungon hinta on 200e ja putkien noin 50, 150 ja 250 e.

Kake

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuosta kannata luopua, oli aikoinaan kova peli. Tulipa tästä mieleen, että täytyykin "puhaltaa pölyt" pois omasta F-1 ja kuvata muutama rulla.

Hieman infoa kamerasta :

Canon AE1 mullisti markkinoille tullessaan 1976 kamerantuotannon. Se oli valmistettu kilpailijoita enemmän muovisista osista, osat oli koottu valmiisiin komponentteihin, jolloin kameran valmistaminen oli nopeampaa ja halvempaa ja osia tarvittiin vähemmän. Elektroniikan ansiosta automaattinen kamerarunko maksoi vähemmän kuin mekaaninen. AE1 on Canonin myydyin kamera, sitä tehtiin vuosien aikana yli

7 miljoonaa kappaletta. Rakenne on myös vuosien mittaan osoittautunut kestäväksi.

Runko maksoi 1980 1095 mk, 442 euroa.

Canonin sivut kamerasta

Niin ja jos kamera on ollut pitkään käyttämättä suosittelen sille huoltoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toiset vaan löytävät tuollaisia laatikoidensa kätköistä kun eräät vaan tyytyvät haaveilemaan tuollaisesta kamerasta. AE-1 on ehdottomasti paras kamera jolla olen ikinä kuvannut ja sinuna en ihan heti luopuisi tuosta :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Runko maksoi 1980 1095 mk, 442 euroa.

1095/5,94573=185 euroa...

Taas jälleen kerran hyvä esimerkki siitä että laitteen käyttöarvo ylittää käyvän arvon. Mutta sellaista se kameroiden kanssa on, etenkin pari vuotta vanhaa järkkäriä/pokkaria/tms kun myy niin itku meinaa tulla kun ajattelee mitä on itse maksanut, ja mitä saa... Mutta harrastukset maksaa...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1095/5,94573=185 euroa...

Markan arvo vuonna 1980 oli ihan toista kuin euroon siirryttäessä. ;D Tuo 442 euroa on laskettu tuon aikaisen markan ostovoiman mukaan... ostovoima oli 1980 liki 2,4 kertainen verrattuna vuoteen 2001

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sen verran saan lainata tätä ketjua että kysyn että mitäköhän Pentax MX:stä voisi saada tänäpäivänä jos sen möisi? Ilmeisesti aikanaan ollut ihan laatupeli.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Markan arvo vuonna 1980 oli ihan toista kuin euroon siirryttäessä. ;D Tuo 442 euroa on laskettu tuon aikaisen markan ostovoiman mukaan... ostovoima oli 1980 liki 2,4 kertainen verrattuna vuoteen 2001

Olitpas fiksu, paljon fiksumpi kuin minä. :-[

janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sen verran saan lainata tätä ketjua että kysyn että mitäköhän Pentax MX:stä voisi saada tänäpäivänä jos sen möisi? Ilmeisesti aikanaan ollut ihan laatupeli.

Riipuu kunnosta mutta ehkä noin 300€. Hyväkuntoisesta ja huolletusta mustasta rungosta olen nähnyt pyydettävän jopa 400€. Kyseessähän on yksi Pentaxin arvostetuimmista rungoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään