Guest OldCrow

Hävittäjä-ässä Rallin vierailu 20.05.2006 Suomen Ilmailumuseolla

9 viestiä aiheessa

Koala-kustannuksen kutsumana saapui "legenda jo eläessään" Gunther Rall jälleen vierailulle Suomeen. Luftwaffen 109 experten oli ikäisekseen ( s. 1918 ) varsin hyvässä ja vireässä kunnossa. Tosin ilmailumuseon akustiikka ( kaiku ) sai kenraalin välillä höristelemään korviaan  ;).

[ attachment removed ]

 

Yleisö sai esittää kysymyksiään ja ilmailumuseon edustajalla oli kirjattuna jo etukäteen muutama täytekysymys.

[ attachment removed ]

 

Puolitoista tuntia kestäneen jutustelun jälkeen wanhat kotkat asettuivat salamavalojen eteen  8).

[ attachment removed ]

 

Suoraselkäisten miesten rivistöä.

[ attachment removed ]

 

Tällä kertaa Rall joutui salamavalojen tulituksen keskipisteeksi.

[ attachment removed ]

 

Alte kameraden!

[ attachment removed ]

 

Tälläisenä me haluamme hänet muistaa.

[ attachment removed ]

 

Ja sitten oli aika tarttua ohjaussauvan sijasta....

[ attachment removed ]

 

Kynään!

[ attachment removed ]

 

Tilaisuuden päätteksi sai ässän nimikirjoituksen kirjaan.... Huomaa Zemken P-47-laivueen ampuma peukalo  :-[.

[ attachment removed ]

 

Printtiin.... "Tämän minä tunnen"!

[ attachment removed ]

 

Ja julisteisiin.

[ attachment removed ]

 

Upseeri ja herrasmies viimeiseen asti! Pilke silmäkulmassa....

[ attachment removed ]

 

Oli kunnia tavata!

[ attachment removed ]

 

Kiitokset tapahtuman järjestäneille henkilöille!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gunther Rall jälleen vierailulle Suomeen. Luftwaffen 109 experten oli ikäisekseen ( s. 1918 ) varsin hyvässä ja vireässä kunnossa.

 

Valitettavasti kolmen vuoden takaisesta käynnistä on kulunut jo sen verran aikaa, että muisti on huonontunut jo aikamoisesti. Esimerkiksi joihinkin kysymyksiin hän vastasi joskus vain sen verran mitä kirjaansa on kirjoittanut ja yleisesti muistaa painumatta yksityiskohtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti kolmen vuoden takaisesta käynnistä on kulunut jo sen verran aikaa, että muisti on huonontunut jo aikamoisesti. Esimerkiksi joihinkin kysymyksiin hän vastasi joskus vain sen verran mitä kirjaansa on kirjoittanut ja yleisesti muistaa painumatta yksityiskohtiin.

 

Juu huomattiin, että aina osumatarkkuus kysymyksiin ei ollut täydellinen, mutta ikäisekseen hän oli erittäin hyvässä kunnossa.

 

Pienikokoinen mies ja valittelin mersun ohjaamon ahtautta... ???.

 

Mersun laskuteline ei tuottanut ongelmia, kun osasi käsitellä konetta, eikä tarjonnut heti täyttä häkää pönttöön.

 

"Hub" Zemken ( 56 FG Wolfpack leader ) pojalle oli hankala sanoa, että yritin sota-aikana ammuskella isukkiasi pilven juurelle, mutta hyviä ystäviä silti ollaan tänä päivänä.

 

275 victories nein "kills"  ;)

 

Topakka harmaahapsi!

 

Livenä: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/luftwafe.htm

 

Rallin 109G-6.

[ attachment removed ]

 

Mittakaava 1:18....

[ attachment removed ]

 

Samoin kuin Prillerin Dorassa  ;).

[ attachment removed ]

 

Tasan kahden viikon kuluttua...täytyisi ruveta hommaamaan paluukyttiä hotelille Cernystä  ;).

 

Sitä ennen muistikortille on tallentunut ( toivon mukaan ) jo Prillerin Focke-Wulff Pariisin ilmáilumuseosta. Cernyssä pitäisi lentää Me-109G-6 ( Rallin työväline ), P-36 ranskalaisissa väreissä ( Rallin eka ilmavoitto ) ja myös Yak-3 & P-39 Airacobra ( Rallin vastustajat itärintamalta ) etc.

 

Palataan asiaan, kun RAW:t ovat käsitelty  :-[.

 

JJ Photos 2006 Tour will soon start!

 

2007 Wanakaan  ???.....

 

Ja kuvareportaashi Pariisista, kuinka Guynemerin alkuperäisväreissä oleva Spad on esillä ( vrt. Vesivehmaa )  ;).

 

Tosin punaviini ei lopu juomalla, mutta museokoneet loppuvat ellei saada valtion ( Nokia miljärdöörin ) avustusta  :P.

 

Vesivehman vehkeet valtion rahoituksella säilöön!!!!!!! Noilla vehkeillä lentäneiden rivit ovat käyneet vähiin. Miehet loppuvat, mutta meidän sukupolvella on mahdollista pelastaa näiden miesten työvälineet jälkipolville! Pistetääs rivit ojennnukseen ja vaikka almut jakoon Vesivehmaan koneiden pelastamiseksi... ;)

 

Aika on rajallinen.... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Wanaka se siellä toisella puolella maapalloa (NZ) ja onko se todella joka vuosi vai vasta 2008 ?

 

2008? Kiitos vinkistä. Oberleutnant Kaerkisen johdolla mietittiin vaan, että 2007 pitää lähteä jenkkeihin kuvaamaan. Itse ehdottelin Wanakaa ( NZ ). Päätimme aloittaa reissun suunittelun jo nyt, jotta saadaan emännät rauhoiteltua ( lahjottua ) ennen reissua  ;). Mutta jos Wanaka on vasta 2008, niin USA:han sitten ensin! Onkos kellään tietoa lentonäytöksistä USA:ssa ensi talvena/keväällä. Semmottii paikkoja, joihin Finski lentää lähelle... :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:han sitten ensin! Onkos kellään tietoa lentonäytöksistä USA:ssa ensi talvena/keväällä. Semmottii paikkoja, joihin Finski lentää lähelle... :P.

 

Luulisin, että ensi vuoden näytösaikatauluja ei ole vielä lukkoonlyöty, koska v. 2006 sesonki on vielä kesken.

 

Kuitenkin, se sesonki näyttäisi alkavan yleensä helmikuussa ja päättyvän marraskuun lopulla. Täytyyhän display teamien vetää välillä henkeäkin, joten joulu- ja tammikuu ovat poissa kuvioista.

 

Ja valitettavasti näytökset painottuvat raskaasti Kaliforniaan, Texasiin, Nevadaan ja Floridaan jne, joissa säät ovat hyvät kautta kauden ja tukikohtia/ilmatilaa löytyy...

 

Poikkeuksiakin toki on, mutta enemmän KESÄAIKAAN, jolloin säät ovat pohjoisemmissakin osavaltioissa ja Kanadassa suosiollisemmat. Elikkä, talviaikaan näytöksien löytyminen USA:sta lähellä Finskin kohteita ei ole ihan helppoa. Vai lentääkö Finski Floridaan ensi talvena/keväällä?

 

Tässä yksi linkki tämänvuotiseen listaan marraskuulle saakka:

 

http://www.aero-pix.com/schedule/schedule.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ääh, taas tuli missattua tärkeä tapahtuma. Onneksi näin Rallin edellisen visiitin keski-suomen ilmailumuseolla. Hieno mies, piti hyvän esityksen silloin, erinomainen toi uusi kirja. 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla