Mikko Holck

OH-CHV ja nokalla SMA:n diesel..

19 viestiä aiheessa

Terve, kaverit räpsi muutaman kuvan kun vietiin kone Rovaniemeltä takaisin Kemiin..Vähän jopa air 2 air yritystä.

 

Koneen tarkastelua

[ attachment removed ]

 

Hyppyovi

[ attachment removed ]

 

 

Tunteita herättävä keula

[ attachment removed ]

 

Kokonaiskuvaa

[ attachment removed ]

 

Pojat napsi kuvia OH-COV:sta käsin

[ attachment removed ]

 

Siinä sitä matkalentotehoilla mennään kohti Kemiä

[ attachment removed ]

 

 

Että tämmöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänäänkö? Mihin aikaan? Olisitte pyörähtäneet siinä baanan toisella puolella :P

 

Itse asiassa nämä kuvat on perjantailta. Kone tuli kyllä tänä iltana takaisin Rovaniemelle. Alkaa huomenna eka 50 tunnin huolto moottorille. Viime viikolla heitti laipat pelaamasta niin piti käyttää täällä korjattavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tämäkin ;)

 

 

 

Joo kattelinkin että teikäläisen nimi oli sar listalla. Harmi kun ei itse päässyt, oli ilmeisesti hieno tapahtuma. Hyviä rullausohjeita antoi torni saapuville koneille, "joo, rullaa siihen jonon jatkoksi" Oli Cessna poikineen parkissa Military puolella..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ovat muuten kokemukset nyt muutaman viikon käytön jälkeen? Onko moottori pelannut kuten odotitte?

 

Dieseleistä yleensäkin muuten puheen ollen, oletteko huomanneet että Thielert myös on kehittämässä ~230hp 3.2-litraista moottoria, eli varsin mielenkiintoiset näkymät: 135hp, 230hp ja 310hp. Ja Cessna 206:teen on tulossa STC tuosta 310 heppaisesta V8 dieselistä (centurion 4.0) kuten myös useaan Cessnan twiniin. Lisätietoa tästä.

 

Kiintoisa seurata kehitystä..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ovat muuten kokemukset nyt muutaman viikon käytön jälkeen? Onko moottori pelannut kuten odotitte?

 

Dieseleistä yleensäkin muuten puheen ollen, oletteko huomanneet että Thielert myös on kehittämässä ~230hp 3.2-litraista moottoria, eli varsin mielenkiintoiset näkymät: 135hp, 230hp ja 310hp. Ja Cessna 206:teen on tulossa STC, kuten myös useaan Cessnan twiniin.

 

Kiintoisa seurata kehitystä..

 

//Tuomas

 

 

Jaa vai että letkunkiristin  ;D Kyllä siinä meni ihan yksi ruiskun polttoaineputki poikki. Tehtaan tekemä asennusvirhe. Onhan siinä semmoista pientä alkukankeutta ollut mutta tavoite mikä asetettiin, on täyttynyt. Kone lentää 4 kilsaan ja vähemällä polttoaineella ku entinen kolmeen kilsaan.

 

Tässähän on muutama etu verrattuna esim. Thielerttiin. Ei ole alennusvaihteistoa, ei jäähdytysnestettä, sähkön loppuminen ei aiheuta ongelmia, pystyy emergeny moodissa lentään niin kauan kuin polttoainetta piisaa tankeissa, käsittääkseni Thielertillä meno loppuu, kun akusta loppuu virta.

 

Tulevaisuus on dieseleiden, sanon ma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa vai että letkunkiristin  ;D Kyllä siinä meni ihan yksi ruiskun polttoaineputki poikki. Tehtaan tekemä asennusvirhe.

 

Joo, sillä sanoinkin että "huhu" - ne tuppaavat saamaan aika villejä rönsyjä välillä.. Kysyinkin siksi suoraan kun satuit aiheen tiimoilta linjoille muutenkin :)

 

Onhan siinä semmoista pientä alkukankeutta ollut mutta tavoite mikä asetettiin, on täyttynyt. Kone lentää 4 kilsaan ja vähemällä polttoaineella ku entinen kolmeen kilsaan.

 

Joo, noissa bensamoottoreissa on toki se etu, että lastentauteja ei kyllä kauheasti tuppaa olemaan ;D - toisaalta muita etuja onkin sitten hankalampi jo keksiä, ainakaan euroissa mitattuna.

 

Tässähän on muutama etu verrattuna esim. Thielerttiin. Ei ole alennusvaihteistoa, ei jäähdytysnestettä, sähkön loppuminen ei aiheuta ongelmia, pystyy emergeny moodissa lentään niin kauan kuin polttoainetta piisaa tankeissa, käsittääkseni Thielertillä meno loppuu, kun akusta loppuu virta.

 

Joop. Eli tuo pyörii matalammilla kierroksilla sitten?

 

Thielertissä tosiaan meno loppuu kun sähköt katoaa totaalisesti, toisaalta vikatilanteita varten on sitten varavirtaa kyllä olemassa. Toisaalta, voi se meno loppua millä tahansa moottorilla suhteellisen äkisti, joten asia on ihan hyvä pitää mielessä. Onko tuo täysin ilmajäähdytteinen? Miten lämmöt sitten hyppääjien pudottamisen jälkeen? Thielertin vesijäähdytteisyyden hyvä puolihan on se, että kaasun voi vetää tyhjäkäynnille aika huoletta koska nestejäähdytys tasaa sen lämmönvaihteluita varsin kivasti.

 

Tulevaisuus on dieseleiden, sanon ma.

 

Tästä olemme erittäin samaa mieltä :)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joop. Eli tuo pyörii matalammilla kierroksilla sitten?

 

Thielertissä tosiaan meno loppuu kun sähköt katoaa totaalisesti, toisaalta vikatilanteita varten on sitten varavirtaa kyllä olemassa. Toisaalta, voi se meno loppua millä tahansa moottorilla suhteellisen äkisti, joten asia on ihan hyvä pitää mielessä. Onko tuo täysin ilmajäähdytteinen? Miten lämmöt sitten hyppääjien pudottamisen jälkeen? Thielertin vesijäähdytteisyyden hyvä puolihan on se, että kaasun voi vetää tyhjäkäynnille aika huoletta koska nestejäähdytys tasaa sen lämmönvaihteluita varsin kivasti.

 

Tästä olemme erittäin samaa mieltä :)

 

//Tuomas

 

Joo, se pyörii 2200 kierrosta. Moottori on öljy/ilma jäähdytteinen. Ei oo kyllä ongelmia ollut lämpöjen kanssa. Tuohon tulee talvikäyttöä varten sitten winter platet joka peittää melkeen koko väli ja öljyjäähdyttimen.

 

Sma on suunniteltu puhtaasti lentokonekäyttöön, eikä ole esim.jonkun valmetin nokalta otettu ja modifioitu ilmailukäyttöön. Viitaten tällä Thielertiin, joka siis käyttää mersun pikkumooottoria. Huoltovälihän taitaa olla sama, 100 tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, mielenkiintoista...

 

Miten kauan tolla nyt sitten kestää lento 4000 metriin ja takaisin alas?

 

/Harri

 

No täydellä pokalla ja raskaalla polttoainelastilla on ollut pisin lento itsellä 40 minuuttia. Nopein veto 30 minuuttia..Helpottaa heti jos vaikka yksi oppilas lähtee tonnista, mutta täydellä koneella (5 hyppääjää+pilotti) menee nousuun se vajaa puoli tuntia.. Keskiarvo aika on varmaan jossain 35 minuutin tienoilla. Siis startista laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko nåin moottorikärpäsen pureman saaneena kysyä, eroaako tuon moottorin käyntiääni kovasti perinteisestä lentomoottorista? Kun ajattelee, että kyseessä on neljäsylinterinen ja nelitahtinen bokserimoottori ja käyntinopeus vain 2200 rpm, tulee mieleen, ettei eroa vastaaviin Lycomingeihin juuri huomaa, mutta onhan se kuitenkin diesel.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko nåin moottorikärpäsen pureman saaneena kysyä, eroaako tuon moottorin käyntiääni kovasti perinteisestä lentomoottorista? Kun ajattelee, että kyseessä on neljäsylinterinen ja nelitahtinen bokserimoottori ja käyntinopeus vain 2200 rpm, tulee mieleen, ettei eroa vastaaviin Lycomingeihin juuri huomaa, mutta onhan se kuitenkin diesel.

 

t. Mikko

 

Kyllä sen tyhjäkäynnillä kuulee varsin hyvin, että on diesel kyseessä. Vähemmän se meluaa kuin entinen ilmassa, johtuen tosin osaksi myös kolmilapaisesta potkurista. Ja pohjan se sotkee ikävästi semmoisen mustaan nokikakkaan..Pesutalkoita saa järjestellä tämän tästä. Eikä ole mikään maailman huoltoystävällisin moottori tämän päivän perusteella. Ahdasta meinaa olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, näin on. Tosin liuotinpesuaineella irtoaa hyvin, pitää vaan huuhdella runsaalla vedellä ihan samantien kun liuotinsienellä pyyhkäisee. Bioliuotin toimii, samoin tavallinen. Hauskana yksityiskohtana oli tarkistaa pullon kyljestä mitä se sisältää.. "Kerosiinia"..  ;D Tietääpä seuraavalla kerralla taas mistä sitä pesuainetta helpoimmin ja halvimmalla saa..

 

Mutta mustaa tulee. Tosin se irtoaa tosi helposti verrattuna bensamoottorin nokeen, jota saa hinkata ihan urakalla.

medium

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nokeaminen ja noen paljous lienee seikka, johon monikaan ei osannut varautua. Tuo CAU:n mahapuoli on todella hurjan näköinen. Olisikohan painepesurin hankinta paikallaan? Ensin sumuttelisi pohjan liuotinpesuaineella ja sitten suhauttaisi painepesurilla mömmöt pois. Siinä tosin saisi olla varovainen sen suihkun kanssa, ettei suihkuta liian läheltä, lähtee muuten maalitkin mukana.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo, nokea tulee, ja kyllähän se sinänsä tiedossa ollut, koska ei nokivasara turhaan nimeään ole saanut... :)

 

Ainakaan tuoreessa maalipinnassa ja säännöllisesti pestynä sen puhdistus ei ole kauhean iso

homma. sottaistahan se toki on ja paineella saattaisi irrota kanssa, mutta se lähtee ainakin causta ihan sienellä

pyyhkäisten kun suihkii liuottimella ensin mönjän märäksi ja runsaasti vettä heti perään että sen saa koneen pinnalta huuhdottua pois. Eli on ihan eri juttu jos bensakoneessa on noin musta pohja, tuo irtoaa ihan hinkkaamatta. En sitten tiedä miten helposti jos maalipinta on kulunut himmeäksi ja naarmuille - saattaa olla toinen meininki silloin.

 

//T

 

Edit: typoja ja säätöä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää peskö painepesurilla, menee vaan vesi kumminkin väärään paikkaan. En olisi myöskään niin varma ohuiden peltien hyvinvoinnista sykkivän suihkun alla? Jossain vaiheessa tulee suihkittua liian läheltä kumminkin.

 

Kokeilkaapa Aero-Kleen:iä, sillä pestään noita isompia laitoksia ja lika irtoaa tosi hyvin ihan pelkällä vesisuihkulla. Eiköhän tuota joltain asiaan vihkiytyneeltä saisi ostettua, vaikka kokeeksi aluksi.

http://www.ecolink.com/products/prodpages/aerokleen.html

 

Kaipa noi pikkukoneiden maalit tuota kestää... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla