Timo Koski

"vieraan" huoltajan mukana Espanjaan?

14 viestiä aiheessa

Elikä työkaveri kyseli että tiedänkö onko siinä perää että jos/kun hänen poikansa(noin 11-13v) on lähdössä tuttavaperheen kanssa Espanjaan niin joku oli tietävinään että siinä tarvitsisi olla jokin vanhempien kirjallinen todistus siitä että saa matkustaa "vieraiden mukana? Kaveri ei osannut enempää kertoa tarkempia tietoja, kun muijansa(taas) on asiaa enemmän junaillut. Jotain Hispaniaa se jutteli, sellainen matkatoimisto ainakin on, mutta onko sellaista lentoyhtiötä enää? Tiedän kyllä että netistä voisi löytää mutta ei nyt oikein töissä ehdi katsoon, joten luotan teihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tällaisia kannata kysellä sieltä mistä passiakin, eli poliisilta? Yksin lentävä lapsi tarvitsee sellaisen lapun mukaansa missä on vanhempien ja vastaanottajien nimet, mutta tällaisesta matkasta "vieraiden mukana" en kyllä uskalla sanoa mitään.

Minusta on parempi kysyä sieltä missä osataan antaa yksiselitteinen vastaus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tällaisia kannata kysellä sieltä mistä passiakin, eli poliisilta? Yksin lentävä lapsi tarvitsee sellaisen lapun mukaansa missä on vanhempien ja vastaanottajien nimet, mutta tällaisesta matkasta "vieraiden mukana" en kyllä uskalla sanoa mitään.

Minusta on parempi kysyä sieltä missä osataan antaa yksiselitteinen vastaus.

Kyllähän minä tuon tiedän mutta ajattelin vain kysäistä, kun täällä yleensä saa nopesti oikeita vastauksia näihin "tyhmiinkin" kysymyksiin, päinvastoin kuin jossain Suomi24-palstalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin minä menin Tätini ja Setäni kanssa Turkkiin kun olin 11 vuotias, ja silloin minun ei pitäny mitään kysyä, ainoastaan oma passi piti olla. Ja sitäpaitsi Turkki ei ole schengen maa mut espanja on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama juttu, kun meidän tytär (11v) matkusti Turkkiin isovanhempiensa kanssa. Mukana oli tosin meidän allekirjoittama lupalappu, mutta ei sitä kukaan kysynyt. Isovanhemmat eivät tosin varsinaisesti ole niin vieraita, mutta on heillä sentään eri sukunimi.

-Juha

EDIT: Tuommoisen lupalapun tekeminen on sen verran yksinkertaista, että ei lienee järkevää käyttää kovin montaa päivää asian selvittämiseen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama juttu, kun meidän tytär (11v) matkusti Turkkiin isovanhempiensa kanssa. Mukana oli tosin meidän allekirjoittama lupalappu, mutta ei sitä kukaan kysynyt. Isovanhemmat eivät tosin varsinaisesti ole niin vieraita, mutta on heillä sentään eri sukunimi.

-Juha

EDIT: Tuommoisen lupalapun tekeminen on sen verran yksinkertaista, että ei lienee järkevää käyttää kovin montaa päivää asian selvittämiseen

Tollaista lupaa kysyttiin Tallinnan lautallakin viime kesänä, kun heitettiin risteily kossien kanssa, toisella kun sattuu olemaan eri sukunimi....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isovanhemmat eivät tosin varsinaisesti ole niin vieraita, mutta on heillä sentään eri sukunimi.

-Juha

Joo mun sedällä ja tädilläkin on eri sukunimi, muttei mitään lupalappua tarvittu. Ihan helposti päästiin matkaan, eikä kukaan ihmetelly mitään. OMA PASSI EHDOTTOMASTI MUKAAN!!! Ei riitä, että on jommankumman vanhemman passissa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eikä siinä paljoa menetä jos sen tekee ja sitä ei koskaan kysytä. Sen sijaan jos sitä ei tee ja kysytään, niin sitten voi harmittaa jos matka siihen kaatuu.

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa tosiaan kysyä lentoyhtiöltä. Tosin ei ne aina tiedä niissä puhelinneuvonnissakaan omia sääntöjään. Kerran kävin siskoni kanssa Tallinnassa alaikäisenä ja soitettiin sitten laivayhtiölle että tarvitsenko jonkinlaisen lupalapun. Sieltä sanottiin että vanhempien allekirjoittama itsekirjoitettu lupalappu riittää, kunnes sitten terminaalissa alkoivat väittämään että itsekirjoitettu ei olisi riittävä vaan tarvitsisi olla jokin valmis lomake. Onneksi kuitenkin olivat reiluja ja päästivät matkaan ilmankin tuota tarvittavaa lomaketta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei millään pahalla ketjunaloittajaa kohtaan mutta kyllä se maalaisjärkikin pitäisi sanoa että kysy suoraan lentoyhtiöstä, onko se luuriin tarttuminen nyt niin vaikea asia? Itse en kyllä tällaiseen HTT:hen luottais ja kaiken lisäksi saa faktaa niin voi hyvillä mielin lähettää muksun lomalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei millään pahalla ketjunaloittajaa kohtaan mutta kyllä se maalaisjärkikin pitäisi sanoa että kysy suoraan lentoyhtiöstä, onko se luuriin tarttuminen nyt niin vaikea asia? Itse en kyllä tällaiseen HTT:hen luottais ja kaiken lisäksi saa faktaa niin voi hyvillä mielin lähettää muksun lomalle.

Kiitoksia kaikille vastauksista. En minä nyt herneitä vedä nenuun parista kommentista. Ja kyllä, olen ihan maalainen, kohta 43v maalla asunut(=koko ikäni), joskaan en maatilalla ikinä. Ajattelin vain täältä kysyä, onko kokemuksia. Soitin sitten jossain välissä paikalliseen nimismiehenkansliaan ja kyselin sieltä, eikä ne mitään tienneet erikoisluvista. Koitin katsella sitten parista kolmesta lentoyhtiöstä tietoja netistä, mutta oli vain sama litania UM:eista, aika hyvin muuten niistä kerrottu. Kun en tiennyt kuitenkaan lentoyhtiötä / matkatoimistoa, niin en voinut varmistaa asiaa juuri oikeasta paikasta.  Pistin sitten kuitenkin mailin Air Finlandille, kun sellasen sopivan näköisen osoitteen näin. Sieltä tulikin noin 45 min kuluttua vastaus, että mitään lupaa ei tarvita. Aika hyvin heiltä toimittu, kiitos FIF. Joten en minä nyt mikään puhelin kauhunen ihan ole. Tarvitsisi varmaan tehdä tänne sellainen "tyhmät kysymykset"-osasto. Kun sitä vaan ei aina kysyjä itse pidä sellaisena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun en tiennyt kuitenkaan lentoyhtiötä / matkatoimistoa, niin en voinut varmistaa asiaa juuri oikeasta paikasta. 

Just just no sitten on eri juttu.

Pistin sitten kuitenkin mailin Air Finlandille, kun sellasen sopivan näköisen osoitteen näin. Sieltä tulikin noin 45 min kuluttua vastaus, että mitään lupaa ei tarvita. Aika hyvin heiltä toimittu, kiitos FIF.

Hyvä että homma selvisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan n. 11 -vuotiaana kävin ystäväni perheen kanssa heidän isovanhempien luona Tallinnassa. Tietysti reissusta olivatte vanhempani + hänen vanhemmat sopineet. Noin kuukautta aikaisemmin muistaakseni kävin ensimmäisen passin itselleni teettämässä. Eipä siinä mitään erikoisia papereita tarvittu. Hyppäsin kyytiin ja esitin passini tarkastuksessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään