Ilkka Mannikainen

Sterling vetäytyy Suomesta

18 viestiä aiheessa

Halpalentoyhtiö Sterling vetäytyy Suomesta

22.05.2006

Kello 14:19

Halpalentoyhtiöiden pudotuspeli Suomessa jatkuu. Alkuvuonna aloittanut halpalentoyhtiö Sterling lopettaa lennot Suomesta elokuun puolivälissä. Toiminnan käynnistänyt Harri Kaijanto vahvistaa asian ja kertoo syyksi vähäiset täyttöasteet.

 

Yhtiö on myynyt syksylle muutamia tuhansia lippuja ja lipun ostaneet saavat rahat takaisin EU:n säädösten mukaisesti. Malagan lentoja yhtiö jatkaa lokakuun loppuun saakka.

 

Suomen markkinoille tuloa pohdittiin jo ennen yhtiön Suomen aloitusta, mutta toiminta päätettiin epäröinneistä huolimatta käynnistää. Sterlingillä on Kaijannon mukaan parhaina kuukausina ollut koneissaan noin 70 prosentin täyttöaste.

 

Yhtiö on jo nostanut elokuun alun jälkeisiä hintojaan roimasti. Heinäkuussa esimerkiksi Budapestiin pääsee vielä alle sadalla eurolla suunta, kun elokuun loppupuolella sama matka maksaa yli 450 euroa suuntaansa.

 

Sterlingillä Suomen aloituskin oli hankalaa. Yhtiö pudotti konepulasta johtuen valikoimastaan kolme kohdetta kokonaan pois jo ennen varsinaista starttiaan. Yhtiö on lentänyt Suomesta kahdeksaan kohteeseen.

 

Islantilaisomisteinen Sterling on Euroopan neljänneksi suurin halpalentoyhtiöitä. Sillä on noin 1600 työntekijää ja liikevaihtoa 1,6 miljardia Tanskan kruunua.

 

Viime viikolla FlyMe kertoi lopettavansa lennot Helsingistä Tukholmaan. Hiljattain yksi sen pääomistajista vihjaisi olevansa kiinnostunut fuusioimaan pohjoismaiset halpalentoyhtiöt yhdeksi yhtiöksi.

 

Janne Pärnänen/Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas uutinen tuo Sterling... tai ei oikeastaan, jotain tuollaista on olllut ilmassa jo hetken aikaa. Taisi yhtiö yrittää haukata isompaa palaa kuin pystyi nielemään. Tuntui jo alusta alkaen jotenkin hullulta lähteä n. 10 kohteella liikkeelle.

 

Emme taida vielä(kään) olla valmiiita halpalentoyhtiöiden palveltaviksi :( :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas uutinen tuo Sterling... tai ei oikeastaan, jotain tuollaista on olllut ilmassa jo hetken aikaa. Taisi yhtiö yrittää haukata isompaa palaa kuin pystyi nielemään. Tuntui jo alusta alkaen jotenkin hullulta lähteä n. 10 kohteella liikkeelle.

 

Emme taida vielä(kään) olla valmiiita halpalentoyhtiöiden palveltaviksi :( :(

 

Ja taas sama vanha tuttu juttu:"kun Suomi on niin kaukana" :-\

Oiskohan tossa vähän sitä Steringin omaakin asioiden hoitoa....? Kyllä julkisuuskuva sai niistä alkutohinoista aika pahan kolhun. Onneks muutama halpis jaksaa... Jostain syystä Ryanairillekaan Suomi ei ole kaukana..ainakaan vielä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä Ryanairillekaan Suomi ei ole kaukana..ainakaan vielä. ;D

 

Voi olla myös yksinkertaisesti siitä, että Ryanair tunnetaan huomattavasti paremmin ja sen reitit ovat huolella valitut. Puskaradio toimii ja useammalla henkilöllä tarvetta matkustaa esim. Iso-Britanniaan tai Saksaan (vs ns. lomakohteet). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käy sääliksi Airpron henkilöstöä Helsingissä, kun kaksi yhtiön suurinta lentoyhtiöasiakasta ilmoittaa lopettamisesta parin päivän sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas sama vanha tuttu juttu:"kun Suomi on niin kaukana" :-\

Oiskohan tossa vähän sitä Steringin omaakin asioiden hoitoa....? Kyllä julkisuuskuva sai niistä alkutohinoista aika pahan kolhun. Onneks muutama halpis jaksaa... Jostain syystä Ryanairillekaan Suomi ei ole kaukana..ainakaan vielä. ;D

 

No toisaalta kun ajatellaan niin HK:lla ei ilmeisesti ollut tarjota mitään halpalento systeemejä vaan operaattorit maksoivat kenttäpalveluista saman minkä "normaalit" yhtiöt vrt. tampereen vanha halli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omana mielipiteenäni asian todellisista taustoista tietämättömänä, mielestäni Sterlingin olisi pitänyt lähteä tässä liikkeelle hieman toisin.

 

Parempi malli olisi voinut olla samankaltainen toimintatapa kuin Air Berlinillä on, eli suomesta lennetään hubiin, josta on vaihtoehtoisia jatkoyhteyksiä, ja parhaimmillaan ne saisi pakettina, kuten AB tekee.

 

Sterlingin tapauksessa hubina olisi tietenkin Köpis.  Lähtöruutuina olisi ehkä jotain muitakin vaihtoehtoja kuin Helsinki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarissa on kommentti (aika hyvä, IMHO) halpalentoyhtiöistä ...

 

Ensin tuuletellaan että nyt ne ihanat halpisfirmat tulee ja sitten ihmetellään miksi ladan hinnalla ei saa mersua.

 

Miksi jokapaikassa kehoitetaan repimään lentoyhtiöiltä 30euron lippuja takasin plus tuhkat pesästä mutta ei toimimattomien satojen eurojen digiboxien myyjiltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toisaalta kun ajatellaan niin HK:lla ei ilmeisesti ollut tarjota mitään halpalento systeemejä vaan operaattorit maksoivat kenttäpalveluista saman minkä "normaalit" yhtiöt vrt. tampereen vanha halli.

 

Eikös nykyään ole Euroopassa kiellettyä suosia toisia operaattoreita? Ja Pirkkalan touhustakin kai joku tutkinta menossa? Samaa keskusteluahan on käyty ympäri Eurooppaa, erityisesti Ryanairin kohdalla, mutta mitenkäs ne on päättyny?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nykyään ole Euroopassa kiellettyä suosia toisia operaattoreita? Ja Pirkkalan touhustakin kai joku tutkinta menossa?

Muistaakseni Ilmailulaitos ilmoitti, että EFTPn kakkosterminaalia on tarjottu kaikille samoilla ehdoilla/hinnoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nykyään ole Euroopassa kiellettyä suosia toisia operaattoreita? Ja Pirkkalan touhustakin kai joku tutkinta menossa? Samaa keskusteluahan on käyty ympäri Eurooppaa, erityisesti Ryanairin kohdalla, mutta mitenkäs ne on päättyny?

 

Kysehän ei ole kenenkään suosimisesta. Tarkoitin sitä että tampereella IL:llä oli mahdollisuus tarjota tuota halpaa konseptia mutta hesa vantaalla sitä ei ole eli halpiksetkin joutuvat ostamaan saman hintaiset ja sisällöltään olevat palvelut kuin muutkin yhtiöt eikä sitä karsittua halpis versiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin jos tuota Tampereen juttuakin katsoo lähempää ja miettii, mistä Ryanar ja muut lentoyhtiöt IL:lle maksavat, tulee asiasta monimutkaisempi. Mutta nythän lentävä matkustaja (ja spotteri) voittaa; saadaan halpoja lentoja ja kivoi konei kuvattavaks!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta Suomessa haastateltiin äskön Sterlingin Suomen johtajaa tjs. Niin hän teki sitä saamaa valitusta, että Suomi on kaukana muusta Euroopasta jonka takia vaikea juttu halpalentoyhtiöille.

Hän myös myönsi, että Sterlingillä on tehty virhe kun on Suomeen avattu reitit ja ei ole kaikkea ajateltu loppuun. Hän mainitsi, että Rayanair ja AB toimivat, koska heillä on vielä määränpäästä tarjota jatkolentoja esim. hän mainitsi että Riika on hyvä hubi Rayanairille ja tässä Sterling on tehnyt virheen kun ei tätä tajunnut.

 

Hän myös vihjaili, että EasyJet on harkitsemassa Suomeen tuloa. En tiedä mistä hän voi tietää kilpailijan suunnitelmat, mutta aika varman oloisesti sanoi että on tulossa Suomeen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta Suomessa haastateltiin äskön Sterlingin Suomen johtajaa tjs.

Hän myös vihjaili, että EasyJet on harkitsemassa Suomeen tuloa. En tiedä mistä hän voi tietää kilpailijan suunnitelmat, mutta aika varman oloisesti sanoi että on tulossa Suomeen

Eikös Kaijanto jo keväällä eronnut hommasta vaikka maajohtajana haastattelussa esiintyikin?

 

Ja Easyjetistä vihjaili että voisi jonain päivänä tänne tulla.

Siitähän on jo puhuttu muutaman vuoden ajan.

 

Ja tosiaan alunperinkin oli tarkoitus lopettaa loppusyksyllä ja ehkä

jatkaa taas ensi keväänä.

 

Tässä haastattelu:

http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/uutiset/ajankohtaisohjelmat/huomentasuomi?78899

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaijantohan taitaa olla konsultti, ehkä hänellä on jo EJ:n kanssa neuvottelut käynnissä suomen edustuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

keskusteluahan on käyty ympäri Eurooppaa, erityisesti Ryanairin kohdalla, mutta mitenkäs ne on päättyny?

 

Ryanair on saanut sapiskaa mm. Norjalta ja painostuksesta eri lentokenttiä kohtaan, mutta lentokenttätukiaisten kohtalosta ei ole vielä varmaa tietoa. EU:n komissio sakotti Ryanairia 4 miljoonalla eurolla Charleroi/Brysselin kentän maksualennuksista, mutta ei ole selvää, valittivatko paikalliset viranomaiset päätöksestä ja miten siinä tapauksessa kävi.

 

Melko hyvin Ryanairin kootut seikkailut löytyvät esim. Wikipedian artikkelista: http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään