Manu Skyttä

Hatunnoston arvoinen suoritus

13 viestiä aiheessa

Vaikken hämeestä olekaan, niin ilmeisen hidas kuitenkin...

 

Huomasin vasta nyt joulukuun 8. päivän Aviation Weekistä hienon jutun taannoisesta DHL:n A300-koneen alasampumisyrityksestä Baghdadissa. Ko. artikkelin mukaan koneen miehistö oli osuman seurauksena menettänyt kaikki kolme hydraulijärjestelmäänsä. A300-koneessa tämä tarkoittaa koneen ohjausjärjestelmän menettämistä kokonaisuudessaan.

 

Hetken aikaa miehistö oli jo varma omasta kohtalostaan kunnes kapteeni muisti Al Haynesin pitämän esitelmän. Al Hayneshän on tunnettu tapauksesta, jossa Unitedin kymppi tuotiin lentokentälle käyttäen koneen hallintaan pelkästään moottoritehoja. Nyt kapteeni kokeili samaa, ja hämmästyksekseen huomasi koneen tottelevan tehoasetuksia varsin nätisti vaikka toinen siipi oli tulessa. Miehistö kierteli sen aikaa, että saivat telineet pakkoulosotolla alas, ja suuntasivat koneen kohti 20 NM finaalia radalle 33R.

 

Lyhyellä finaalilla rata vaihtui vielä 33L:ksi, mutta kosketus osui kuin osuikin kiitotielle. Lähestyminen tapahtui nopeudella 225 kt ja istuminen 180 kt. Tämän jälkeen täydet reverssit, ja miehistön hämmästykseksi hydrauliakkujen paineet olivat tallella, joten jarrutkin toimivat. Kone meni tosin ulos kiitotieltä, mutta kuten olemme voineet todeta, säilyi varsin kelvollisessa kunnossa.

 

Lienee kohtuullista, että Belgian Cockpit Assn. (BeCa) on myöntämässä urhoolliselle miehistölle mitalia ja lämmintä kättä.

 

t. Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä lentäjät osoittivat melkoista kylmähermoisuutta ja taitoa tuodessaan yhden upeimmista busseista kentälle :)

 

EDIT: siis niistä kolmesta upeasta bussimallista ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mitä oon niitä kuvasarjoja tosta nähny, niin on jätkillä tainu olla aika märät pöksyt ton jälkeen.

Uskomaton lasku kyllä, kattelin niitä kuvia, että ei jumalauta voi olla tosta kunnosta noin ehjänä maassa.

Hienoa että selvisivät ja näköjään koulusta on hyötyä...:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon voisi varmaan ihan levollisin mielin todeta että pojat eivät oppineet moisia FS2004:ää pelatessaan..

 

Hiuksianostattava tilanne tosiaan kyllä.

 

/Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mulle.

Heh. Kosmisten Voimien Edustaja, 15860 Hollola. Jotain tällaista olen aina epäillyt. Onko emäaluksesta kuulunut mitään ?

 

;) Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän voisi oikein karmat laittaa. Kenelle laitetaan?

 

Manulle nopeudesta ;) Nasan sivuillahan oli ainakin joskus juttua siitä, kun olivat vehkeilleet kait ykstoistasen sille tolalle, et autopilotti osas iha ite tuoda koneen alas pelkillä tehokikkailuilla. Kuka ikinä muistaa missä, niin tonkikoon sen jostain niiltä sivuilta. Ne oli jotain www.nasa.gov.prg.net.com.jne...

 

Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kimmo ehdotuksesta :)

 

Tapaus tuli onneksi noteerattua jo silloin, mutta luulin, että pojilla olisi jäänyt hydraulipainetta sen verran, että kone olisi ollut ohjattavissa. Varsinainen sankariteko paljastui itselleni vasta eilen.

 

Kimmon mainitsema NASAn tutkimus tehtiin Dryden Flight Reserach Centerissä. Tosin C. Gordon Fullerton mainitsi, että harjoittelu on välttämätöntä laskun onnistumiseksi. Nämä pojat taisivat todistaa Fullertonin lausahdukset juuri vääräksi... MD-11 -koneissahan koneen hallintaa helpottaa se, että yhden moottorin teho aiheuttaa myös nokka-alas -momenttia. A300 -koneissa molemmat moottorit tehoja lisättäessä aiheuttavat nokka-ylös -momenttia, jolloin epäsymmetrisiä tehoja käytettäessä kone on hyvin äkkiä phugoidia muistuttavassa liikkeessä...

 

t. Manu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään