Guest harril2

Hollolassa tippunut pienkone

63 viestiä aiheessa

Lahden rikospoliisi tutkii turmaa.

 

Vähän uunona kyselen, etteikö kuolonuhreja vaatineidenkaan lento-onnettomuuksien tutkinta enää kuulukaan onnettomuustutkintakeskukselle? Asiassa taisi tapahtua joku muutos äskettäin? Ja mistä ja miten rikospoliisi saa tutkintaansa mukaan sellaisia henkilöitä, jotka tietävät ilmailusta kaiken mahdollisen.

 

Tässä tapauksessa varmaan poliisiakin kiinnostaa:

- kääntyikö kone selälleen vahingossa vai tahallaan

- oliko istuinvyöt jätetty auki tahallaan vai unohduksen takia

- oliko koneeseen jääneellä, pahoin loukkaantuneella matkustajalla vyöt kiinni

- onko mahdollista, että pudonneen lentäjän vyöt olivat auenneet vahingossa

- onko mahdollista, että vyöt olivat kiinni niin löysästi, että niiden alta pääsi liukumaan ulos

- pettikö istuinvöiden lukko tai kiinnitys itse koneeseen?

- kumpi koneessa olleista ohjasi konetta silloin kun se kääntyi selälleen?

- miten koneen kuomu pääsi irtoamaan (vai oliko siinä sellaista)?

 

Oli se niin ihmeellinen ja turhalta tuntuva onnettomuus (HS:n selostuksen mukaan), että toivoisi kaiken ilmailuonnettomuuksien tutkinta-asiantuntemuksen olevan käytettävissä sen syyn selvittämiseen.

Toivottavasti eloon jäänyt matkustaja toipuu ja voi auttaa mysteerin avaamisessa.

 

Kevytilmailijoiden olisi hyvä saada tästä onnettomuudesta kaikki se oppi, minkä siitä voi saada.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän uunona kyselen, etteikö kuolonuhreja vaatineidenkaan lento-onnettomuuksien tutkinta enää kuulukaan onnettomuustutkintakeskukselle? Asiassa taisi tapahtua joku muutos äskettäin? Ja mistä ja miten rikospoliisi saa tutkintaansa mukaan sellaisia henkilöitä, jotka tietävät ilmailusta kaiken mahdollisen.

Eiköhän tuo koskenut vain liidin ja laskuvarjo-onnettomuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän uunona kyselen, etteikö kuolonuhreja vaatineidenkaan lento-onnettomuuksien tutkinta enää kuulukaan onnettomuustutkintakeskukselle? Asiassa taisi tapahtua joku muutos äskettäin? Ja mistä ja miten rikospoliisi saa tutkintaansa mukaan sellaisia henkilöitä, jotka tietävät ilmailusta kaiken mahdollisen.

 

Poliisit nyt aina epäilee tutkivansa asiaa ;) Uskoisinpa, että varsinainen onnettomuuden syiden selvittäjä on kuitenkin onnettomuustutkintakeskus... EDIT: Ja eilisissä uutisissa taidettiinkin mainita onnettomuustutkintakeskus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- kumpi koneessa olleista ohjasi konetta silloin kun se kääntyi selälleen?

 

Tähän liittyen nousi mieleen kysymys, oliko koneessa yhdet vai kahdet ohjaimet. Jos niitä oli vain yhdet, niin en pitäisi mahdottomana sellaistakaan selitystä että isä ja poika rupeavat vaihtamaan paikkaa kesken lennon. Vierekkäin kai siellä kabiinissa istuttiin? Vyöt auki ja paikkaa vaihda. Ja toisen polvi osuu ohjaussauvaan. Mutta jos ohjainsauvoja oli kaksi, niin tällaisen spekulaation voi varmaan unohtaa heti alkuunsa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän liittyen nousi mieleen kysymys, oliko koneessa yhdet vai kahdet ohjaimet. Jos niitä oli vain yhdet, niin en pitäisi mahdottomana sellaistakaan selitystä että isä ja poika rupeavat vaihtamaan paikkaa kesken lennon. Vierekkäin kai siellä kabiinissa istuttiin? Vyöt auki ja paikkaa vaihda. Ja toisen polvi osuu ohjaussauvaan. Mutta jos ohjainsauvoja oli kaksi, niin tällaisen spekulaation voi varmaan unohtaa heti alkuunsa...

 

Kahdet. Ja tuota, noiden ritsojen kabiinit ovat sen verran pieniä että aika käärme saa olla että moinen luikertelu olisi edes mahdollista.

 

aae.sized.jpg

aax.sized.jpg

 

Yllä ko. kone Malmilla viime kesänä. Kaunis laite.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuota onnettomuuden syytä varmistettu? Hevosmiehen tietotoimisto sanoo, että väärinpäin lennossa vyöt eivät olleet kunnolla kiinni ja kuomu petti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuota onnettomuuden syytä varmistettu? Hevosmiehen tietotoimisto sanoo, että väärinpäin lennossa vyöt eivät olleet kunnolla kiinni ja kuomu petti.

 

Mistään tuommosesta nyt on ihan turha spekuloida mitään, ennenkuin onnettomuustutkinta valmistuu aikanaan. Eli menee varmasti viikkoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Iltasanomissa oli kuva onnettomuuspaikalta. Kuvan perusteella näyttää ihmeeltä, että joku on sieltä hengissä selvinny.

 

Ikävä tapaus, ei näitä uutisia usein mielellään kuulisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tippui tuohon 15 km päähän.. Odoteltiin vpkn kanssa että milloin ne pistää meidät etsimään pudonnutta ruhoa. Eteläsuomensanomissa joku silmin näkijä oli kertonut että ihan kuin kone olisi piiputtanut ennen alastuloaan. Onkohan sillä 17 vuotiaalla ollut lentolupakirjaa, eli jos itse kuski on tippunut vöistä ja nuorimies ei osannut yksinkertaisesti lentää.

 

Entä onko mahdollista että moisella koneella lennettäessä selkälentoa polttoaineen saanti loppuu tai heikentyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä onko mahdollista että moisella koneella lennettäessä selkälentoa polttoaineen saanti loppuu tai heikentyy?

 

No siis mun käsittääkseni mikään ultra ei kestä selkälentoa montaakaan sekuntia. Ei niitä Rotaxeja jne ole taitolentoon suunniteltu. Mutta korjatkaa toki, jos olen väärässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä onko mahdollista että moisella koneella lennettäessä selkälentoa polttoaineen saanti loppuu tai heikentyy?

 

Rotaksissa on ihan normaalit Bingin kohokaasuttimet, joten selällään tuo mylly ei käy.

Koska kaasuttimet eivät mahdollista selkälentoa, ei koneen muunkaan polttoainejärjestelmän tarvitse sitä tukea. Samoin voiteluainejärjestelmä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotaksissa on ihan normaalit Bingin kohokaasuttimet, joten selällään tuo mylly ei käy.

Koska kaasuttimet eivät mahdollista selkälentoa, ei koneen muunkaan polttoainejärjestelmän tarvitse sitä tukea. Samoin voiteluainejärjestelmä.

 

 

Eli lentäjä ei ilmeisesti ole ajatellut ettei koneella koneella voi lentää selkälentoa. Eli tuo kone olisi tullut periaatteessa alas ilman mahdollisen kuskin tippumistakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli lentäjä ei ilmeisesti ole ajatellut ettei koneella koneella voi lentää selkälentoa. Eli tuo kone olisi tullut periaatteessa alas ilman mahdollisen kuskin tippumistakin?

 

Kuka sen sanoo, että se kuski on tarkoituksella vääntänyt sen koneen "katolleen"? Entä jos siihen on tullut joku vika (korkkari irti tai vastaavaa) ja se on menny hallitsemattomaan tilaan ja sitten vasta on ukko lentäny pihalle?

 

Niinpä niin, mahdollisuuksia on miljoonia ja niitä on turha tässä vatvoa ennenkuin ammattilaiset on selvittäny homman todellisen nimen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka sen sanoo, että se kuski on tarkoituksella vääntänyt sen koneen "katolleen"? Entä jos siihen on tullut joku vika (korkkari irti tai vastaavaa) ja se on menny hallitsemattomaan tilaan ja sitten vasta on ukko lentäny pihalle?

 

Niinpä niin, mahdollisuuksia on miljoonia ja niitä on turha tässä vatvoa ennenkuin ammattilaiset on selvittäny homman todellisen nimen...

 

Odotellaan vaan rauhassa, mutta kyllä niin ihmeelliseltä tuntuu että pistäähän se väkisinkin ajattelemaan että mitäs helv... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ultrallahan ei saa lentää taitolentoa. Ilmeisesti vyöt olivat auki jos kerran kuomusta läpi pudottiin, mutta päivän kysymys taitaa olla varmaan että miten se kone joutui selälleen?

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mua ainakin eniten ihmetyttää, miten se nuori kaveri on hengissä selvinny. Vaikka kone kuinka olisi "ultra", ei sellasenkaan maahan rysähtäessä kovin kivaa jälkeä luulis syntyvän.

 

Toivottavasti säilyy elossa ja kuntoutuu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus mut v..n amatööri >:(

T:Jukka

 

Jaa... Niinkus ammatilainen olis sitten hoitanut asian paremmin? Jos siinä oli vaikka joku ohjainpinta rikki niin ammattilainen olis jollain Voodoo-taidoilla tuonut koneen alas ehjänä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus mut v..n amatööri >:(

T:Jukka

 

Jukka, mietippä semmoista, että kyseessä on kuitenkin jonkun läheinen, joka on juuri menehtynyt. Harkintakykyä saa käyttää kun tuommoisia aikoo postailla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Mikon viesti on käsittääkseni asiaa...on ehkä hyvä meidän kaikkien odottaa tutkijalautakunnan raporttia (ilmailukuolemia surunvalittavat varmaan kaikki FSNordicin lukijat), niin mielikuvitusta kuin tuo ikävä onnettomuus näyttää innoittavankin. :(

 

Keskustelu on toki aina hyvää ja helpottavaa, ilmailukuolemat ovat kaikille meille tuskallisen turhia.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään