Jari Tanskanen

Ilmavoimat ehdottaa Finnairille A330 -koneita

51 viestiä aiheessa

Ilmavoimat ehdottaa raskaiden kuljetuskoneiden hankintaa Finnairin, eri ministeriöiden ja ilmavoimien yhteishankkeena. Ilmavoimien komentaja Heikki Lyytinen kertoi Ilmailutoimittajien tilaisuudessa Patrian tehtailla Jämsän Hallissa, että A330 -koneita käytettäisiin normaalioloissa Finnairin matkustajaliikenteessä, mutta Ilmavoimat vuokraisi Finnairilta koneita kriisinhallintatehtäviin.

 

- Voitasiin yhdistää sekä Finnairia yhtiönä, ilmavoimia ja muitakin ministeriöitä niin, että voitaisiin hankkia kalusto, joka palvelisi mahdollisimman laajasti suomalaisia erilaisten yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategian mukaisesti erilaisissa katastrofeissa kuten tsunamissa. Samalla se loisi meille kykyä ilmavoimissa saada  samaan kalustoon liitettyä ilmasta ilmaan tankkauskykyä, sanoi kenraalimajuri Heikki Lyytinen.

 

Ilmavoimat tarvitsee ilmatankkauskykyä ensi vuosikymmenen alussa, jolloin Suomi osallistuu kansainvälisiin EU:n kriisinhallintatehtäviin.

 

- Siinä ois ilmatankkauslaitteet siipien alla, silti koneesta ei tarvis purkaa matkustamoa jolloin voisi kuvitella tilanteita, joissa se toimii ilmatankkaustehtävässä ja muutaman tunnin kuluttua vois viedä turisteja etelään tai rahtia, totesi Lyytinen.

 

Koneet olisivat myös nopeasti muunnettavissa siviilikriisinhallinnan tehtäviin, mikäli onnettomuusalueelle olisi tarpeen lähettää avustushenkilöstöä ja avustustarvikkeita ja niihin saataisiin myös hoitotason sairaankuljetusvarustus.

 

Raskaiden kuljetuskoneiden hankintaa valmistellaan työnsä pian aloittavassa Puolustusministeriön johtamassa työryhmässä, jonka odotetaan tekevän ehdotuksensa konetyypistä jo ensi vuonna.  Ilmavoimien mukaan tarvittava konemäärä olisi kahdesta kolmeen, jotta toimintavalmius olisi riittävä.

 

Vaihtoehtona on lähinnä Suomen osallistuminen kansainväliseen pooliin, jossa ilmavoimat ostaa tietyn lentotuntimäärän. Kriisitilanteessa ongelmana on, että raskaan kuljetuskaluston tarvitsijoita on muitakin.

 

Finnairin toimitusjohtajan Jukka Hienosen mukaan yhtiössä tutkitaan ilmavoimien ehdotusta ja A330 -koneiden hankintaa, mutta lähtökohtana ovat Finnairin omat kaupalliset tarpeet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kuljetuskoneille esitetään yhteisostoa

                                       

                                       

Ilmavoimat ehdottaa raskaiden         

kuljetuskoneiden hankkimista yhdessä 

Finnairin ja eri ministeriöiden kanssa.

                                       

Laajarunkokoneet varustettaisiin     

ilmatankkaukseen ja siviilikriisin-   

hallinnan tehtäviin. Normaalioloissa ne

olisivat matkustajaliikenteessä.     

                                       

Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri 

Heikki Lyytinen totesi Radiouutisille,

että tehtävään soveltuisi Airbusin   

A330-laajarunkokone.                 

                                       

Ilmavoimat tarvitsisi konetta ensi vuo-

sikymmenen alussa, kun Suomi osallistuu

EU:n kriisinhallintatehtäviin. Finnair

pitää ehdotusta tutkimisen arvoisena.  "

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan alkais näyttää kirjavalta Finskin kaukoliikennelaivasto ;D MD11, A340, A330 ja A350 Ja jos  toteutuisi, niin tulisivatkohan Finnairin sinivalkoisiin väreihin... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kuulostaa aika oudolta. Vaikka valtio omistaa Finnairista merkittävän osan, emme kuitenkaan elä suunnitelmataloudessa. Ja mitenköhän EU:n lainsäädäntö tällaiseen tukemiseen suhtautuu. Siis siihen, että valtio eli puolustusvoimat osallistuu Finnairin koneen hankintaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jollen nyt ihan väärin muista, niin jossain vaiheessa USAF tai RAF tutki mahdolisuutta tehdä tankkeri A340stä. Koitin kaivella niin nettiä kuin alan lehtiäkin, mutta en löytänyt mitään konkreettista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kuulostaa aika oudolta. Vaikka valtio omistaa Finnairista merkittävän osan, emme kuitenkaan elä suunnitelmataloudessa. Ja mitenköhän EU:n lainsäädäntö tällaiseen tukemiseen suhtautuu. Siis siihen, että valtio eli puolustusvoimat osallistuu Finnairin koneen hankintaan?

 

Jenkeissä on vastaavanlaista "tukemista" ollut pitkään. Siellä valtio on antanut verohelpotuksia koneile ja yhtiöille, jotka teettävät koneisiinsa rahtiovet ja antavat koneensa tarvittaessa sotavoimien logistiikkatehtäviin.

Mutta että kone, jossa on ilmatankkausvalmius jotenkin soveltuisi kannattavaan liikennelentämistoimintaan, kuulostaa erikoiselta... Mutta ois hienoa lentää vaikkapa Kana-saarille camo-väreissä olevalla Vinnairin Airpussilla. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jollen nyt ihan väärin muista, niin jossain vaiheessa USAF tai RAF tutki mahdolisuutta tehdä tankkeri A340stä. Koitin kaivella niin

 

Australiassa Qantas saa ensimmäisen A330-200 MRTT koneen käyttöön vuonna 2009 ja tämän hankkeen edistymistä Finnairissakin seurataan. Tässä aiheesta lisää.

 

Air Force Technology kirjoittaa myös A330-200 MRTT tankkereista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australiassa Qantas saa ensimmäisen A330-200 MRTT koneen käyttöön vuonna 2009 ja tämän hankkeen edistymistä Finnairissakin seurataan.

Eiköhän nuo aussien tankkerit tule suoraan paikallisten ilmavoimien käyttöön, Qantas hoitaa huollot, ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä on vastaavanlaista "tukemista" ollut pitkään. Siellä valtio on antanut verohelpotuksia koneile ja yhtiöille, jotka teettävät koneisiinsa rahtiovet ja antavat koneensa tarvittaessa sotavoimien logistiikkatehtäviin.

 

Nyt ollaan euroopassa jossa vallitsee demokratia eikä kaikki pyöri sodan ehdoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kukaan teistä simumiehistä ole vielä tehnyt painttia. A330 MRTT Hornetin harmaana, finskin jakoavain pyrstöön harmaan sävyeroilla ja kylkeen teksti FINNISH AIR FORCE/LINES  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAAF:n MRTT on jo lentänytkin, kumma jos se vasta tulee käyttöön 2009? Näyttää kyllä ihan coolilta tuossa värityksessä.

 

http://www.airliners.net/open.file/1045527/L/

 

Tosi tyylikäs, noihin isoihin koneisiin tuo harmaa sopii hyvin, tosin FF-3 tyylinen maalaus olis kyllä vielä jotain aivan toista. Olishan meillä muutenkin hyvä syy saada iso kone valtion käyttöön kun valitaan seuraavaksi presidentiksi vielä Ahtisaartakin läskimpi tyyppi, joka ei enää mahdu sisään bisnesjetteihin. Eikös challengerissa pitänyt uusia isommat penkit ja vessa jo ahtisaarta varten. Se tais juuri ja juuri mahtua vielä ovesta sisään. Tossa bussissa vois mennä rahtiovesta niin mahtuu isompikin mies/nainen sisään. :D:laugh:

 

Aika harvalla suomen kokoisella maalla on käytössä tuon kokoluokan takkereita. Jotenkin tuntuu vähän ylimitoitetulta hankkeelta resursseihin ja terpeeseen nähden. Kivaa se olis tietysti varsinkin, jos ne sitten operoisivat vaikka pirkkalasta. Oliskohan helpompi liittyä natoon ja turvautua niiden tankkerihin. Tulis meinaan aika paljon halvemmaksi. Ehkä tän ehdotuksen taka-ajatuksena on juuri se. ::) 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätähän tämä on tämä demokratia Suomen tapaan. Joku lyytinen sanoo telkkarissa kansalle, miten tulette sitten tässäkin asiassa päättämään, teevee ykkönen ja hesari peesaavat ja oi ihme, kansa edustajiensa kautta ottaa ja tottelee. Tämähän on melkein kuin sotilasjunttahallinnossa, jossa vaaleilla valituilla elimillä on parhaimmillaan kumileimasimen rooli.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan euroopassa jossa vallitsee demokratia eikä kaikki pyöri sodan ehdoilla.

 

Nyt ollaan Suomessa jossa vallitsee demokratia joka on nähnyt hyväksi pidättää itsellään oikeuden koska tahansa ottaa sotilaskäyttöön jokaisen Suomeen rekisteröidyn siviilikoneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi tyylikäs, noihin isoihin koneisiin tuo harmaa sopii hyvin, tosin FF-3 tyylinen maalaus olis kyllä vielä jotain aivan toista.

 

Kai

 

 

Minusta paras kompromissi olisi joku valtio-kaavio. Esim sinivalkoinen missä lukisi vaikka "Rebulic of Finland" tjsp. Ei olisi liian sotaisa Finnairia varten eikä liian siviilimäinen Ilmavoimia varten.

 

::)

 

Mutta kattooos nyt miten tässä menee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti en kyllä näe tätä hyvänä vaihtoehtona yhtään kenellekään, enkä usko että se tulee toteutumaan..

Tuskinpa noita MRTT:tä saa 100% matkustajakonffiin, ja vaikka saisikin niin niissä kuljetettaisiin aina älyttömästi turhaa rahtia tankerivehkeiden muodossa.

Kun aikoinaan oltiin MD-11:n D-huoltoa katsomassa, niin päähän jäi lukema 500(e?)*1kg vaikkapa pölyä rahtina koneessa vuoden aikana.. Ei kuulosta siis kovinkaan taloudelliselta Finnairille. Toisekseen vaikka huoltokulut ja ohjaamomiehistön koulutus olisikin Finnairin kannalta helppo toteuttaa, niin olisiko ilmavoimille hyötyä tankkerista, joka olisi aina tarpeen tullen toisella puolella maapalloa kuskaamassa turisteja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun aikoinaan oltiin MD-11:n D-huoltoa katsomassa, niin päähän jäi lukema 500(e?)*1kg vaikkapa pölyä rahtina koneessa vuoden aikana.. Ei kuulosta siis kovinkaan taloudelliselta Finnairille. Toisekseen vaikka huoltokulut ja ohjaamomiehistön koulutus olisikin Finnairin kannalta helppo toteuttaa, niin olisiko ilmavoimille hyötyä tankkerista, joka olisi aina tarpeen tullen toisella puolella maapalloa kuskaamassa turisteja?

 

Mutta eihän Finnair kuitenkaan läheskään yksin noista kuluista huolehtisi. Jos Finnair vaikka käyttäisi niitä ainoastaan rahdin kuljetukseen jonka tarvetta sillä on, ei syntyisi myöskään ongelmia matkustajien kanssa. Ja vaikka kone missä olisikin, sen saisi noin päivän varoitusajalla takaisin, etenkin jos sillä kuljetettaisiin vain rahtia eikä matkustajia Finskin osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea olisi kuvitella mahdollista konetta matkustajaversiona. Rahtarina lienee järkevämpi yhdistelmä jakaa? Rahdista ei liene pulaa Finskillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea olisi kuvitella mahdollista konetta matkustajaversiona. Rahtarina lienee järkevämpi yhdistelmä jakaa? Rahdista ei liene pulaa Finskillä?

 

Miksi olisi? Miksei multiroolikone voisi kuljettaa matkustajia?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuolleena syntynyt ajatus. Firma joka yrittää tehdä voittoa ( Finnair ) ja firma joka tuottaa pelkästään kustannuksia ( SA-Int ).

 

Pitäisi lennättää matkansa maksanutta väkeä Tsunamialueelle ja evakuoida mahdollisesti toisen Tsunamialueen väkeä... ???

 

Voin tulla konsultoimaan Sarasvuon tuntiliksalla enemmän ylimmälle johdolle  ;D

 

"Arvoisat matkustajat! Finnairin lomalento Phukettiin on peruttu, koska Finnish Air Force on varannut koneenne Gran Canarialle tapahtuvaan Tsunami-pelastusoperaatioon. Pahoittelen tapahtunutta. Valitkaa lomakohteenne ja lennättävänne firmanne seuraavalla kerralla paremmin. British Airways lentää ilman häiriöitä suoraan kohteeseen - sure! We have RAF !".

 

Huh-huh! Ensin "Ilmavoimien museo" malaa sotilasilmailun kannalta merkityksemättömän MiG-17:n hippiväreillä ja sitten Ilmavoimien ylinjohto ehdottaa voittoa/tappiota tuottavalle siviilifirmalle tappiolista yhteistyötä.... Mitä seuraavaksi?

 

Onneksi meillä kuluttajilla on se suurin päätäntävalta - eliminoidaan ne firmat, joilla ei ehkä pääse sovitttuun aikaan sovittuun kohteeseen. BA lentää "lomalentoja" ja RAF sotalentoja  ;). Lentääkö Finnair jatkossa molempia  ???.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että ykstoistasen 20t on liian vähän mutta rahtarin kapasiteetti on liikaa.

 

Tuo ajatus lähti siitä mielikuvasta, että Finkihän käsittääkseni lennättää paljon rahtia, mutta on ulkoistanut lennot pitkälti. Siihen ajattelin että tuo 330 voisi olla kenties paikallaan tai omimmillaan, jos olisi "yhteiskone". Ja rahtarin muuttaminen kuljetus/tankkauskoneeksi kävisi varmaankin kivuttomammin ja lyhyemmällä aikavalillä, kuin että alettaisiin ruuvaamaan matkustamoa edes takaisin?

 

Ja rahtikäytössä riittäisi Finkin tarratkin (vaikka harmaassa) rungossa, eikä tarvitsisi matkustajien tuntea lentävän intin koneella tai armeijan lomalennoilla  ;D

 

Sikäli ajatus ei ole minusta mahdoton, mutta selkeästi kummallekkin osapuolelle pitäisi olla yhteishankinnasta enemmän etua kuin haittaa, ennen kuin ajtusta viedään yhtään pitemmälle. Kyllähän tätä varmasti jossain nyt pohditaan sekä lasketaan ja nähdään varmasti onko hommassa mitään järkeä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin on jäänyt mietityttämään että onko muitakin vaihtoehtoja mitenkään selvitelty kuin tuo Finnair/A330.

Itselle tuli ajatus Air Finland ja B767... Menihän noita 4kpl Italiaan tankkereiksi, tosin saattavat jäädä ns "linjan viimeisiksi" jos USAF:in tankkerikaupoista ei saada selvyyttä.

Oiskohan tuollaista charter lentoja lentävää kalustoa helpompi irroittaa käyttöön "tosi tilanteessa" kuin reittilentoja lentävää..?

Voisihan siihen soppariin jonkin "Force Majeure"-klausuulin ympätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään