Tero Lähdesmäki

Sateisen päivän kuvia Kuopiosta

22 viestiä aiheessa

Mukavuuden haluisena ihmisenä, en ole juuri sadepäivinä lentokoneita tavannut kuvata. No, tokihan siihen vaikuttaa myös sateisen kelin huono valo, mutta tänään ajattelin kuitenkin käydä "kopasemassa", milatä se vesisateessa räiskiminen tuntuu.

Ja tuntuihan se, opetteluksi meni ja alkupään kuvat alivalottui, kun halusin väkisellä käyttää lyhyttä valoitusaikaa. Alivaloittuneiden kuvien muokkaaminen ei ole mulla ihan hanskassa, joten varsinkin alkupään kuvat saattavat näyttää luonnottomilta ja toinen toistaan erilaisemmilta, koska tuli hieman testailtua ja kokeiltua kaikenlaisia juttuja...  :)

Kommentteja/vinkkejä varsinkin alivaloittuneiden kuvien jälkikäsittelystä kaivataan!

"pitkäsääri" teki varsin näyttävän, ja pitkälle (ei pitkäksi) menneen laskun, vielä torninkin kohdalla keulien...

[ attachment removed / expired ]

varsinkin tässä kuvassa jälkikäsittely ei ole onnistunut. Aika paljon käytin Histogram Adjustment -työkalua.

Tässä vaiheessa suostuin pidentämään valoitusaikaa, ja kuvat ovat heti parempia...

Välissä lähtöä teki myös Finnairin A319 A320

Taas lyhyt valoitusaika..  :-\

Lopulta päätin, että meni syteen tai saveen, pistetään hyväksi todettu aukko 8 ja pannataan sitten oli IS:ää tai ei...(ja kun ei ole)

Sama B757:n kanssa

Omasta mielestä yllättävän hyvin onnistui pannaukset ilman vakaajaa 1/80s valotuksella, varsinkin kun en oli niitä paljon harjoitellut

Birdstrike lähellä? Ei toki, linnut vaikuttaisivat olevan aika paljon lähempänä kuin kone.....tai sitten ovat PIRUN ISOJA lintuja...  ;D

Tosiaan kommentteja tuosta jälkikäsittelystä otetaan ilolla vastaan, käytössä PSP9

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvasitko kaikki kuvat lasin läpi? Jos et, niin kannattaa tuota WB:tä säätää, nyt kuvat tuntuvan olevan aika vihreitä, mikä käy todella helposti sateessa kuvatessa, kameran AWB tekee vihertäviä kuvia..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere.

Mun mielestä noita seiska viis seiska kuvia on ihan liian paljon.. yks riittää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvasitko kaikki kuvat lasin läpi? Jos et, niin kannattaa tuota WB:tä säätää, nyt kuvat tuntuvan olevan aika vihreitä, mikä käy todella helposti sateessa kuvatessa, kameran AWB tekee vihertäviä kuvia..

Ei kyllä ne on otettu ihan kentän laidalta. Valkotasapaino oli pilvisen sään esiasetuksella... mut kiitos vinkistä, pitää itsekin tutkailla vielä uudestaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä ne on otettu ihan kentän laidalta. Valkotasapaino oli pilvisen sään esiasetuksella... mut kiitos vinkistä, pitää itsekin tutkailla vielä uudestaan

Ok, no mulla ainakin tuppaa kamera aina säätämään vihertäviksi kuvat, mutta WB:n säätäminen on helppoa jälkikäteen jos kuvaa rawia niin ei jaksa esiasettaa sitä paremmin kuvaushetkellä.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valkotasapaino oli pilvisen sään esiasetuksella...

Pilvisen sään asetukset?????

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, no mulla ainakin tuppaa kamera aina säätämään vihertäviksi kuvat, mutta WB:n säätäminen on helppoa jälkikäteen jos kuvaa rawia niin ei jaksa esiasettaa sitä paremmin kuvaushetkellä.. :)

Joo oliskin pitänyt ottaa RAW:t kans, nyt ois ollu hyvä testailla, mitenkä erilaista niitä on muokata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestä yllättävän hyvin onnistui pannaukset ilman vakaajaa 1/80s valotuksella

Ääni tälle! Olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä exif-tiedotkin, ainakin käyttämäsi herkkyys ja kamera..

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ääni tälle! Olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä exif-tiedotkin, ainakin käyttämäsi herkkyys ja kamera..

Janne

ISO400 ja 350D, objektiivi 90-300/4.5-5.6 USM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkupään kuvissa näkyi ainakin minun koneella hieman "öljyläiskiä" ja sateenkaaren väriä kuvien yläosissa. Ja ei, en ole napsinut sieniä. Toinen ääni pannauksille. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere.

Mun mielestä noita seiska viis seiska kuvia on ihan liian paljon.. yks riittää

Noh noh, eipäs liioitella  :) Jos kuvien ottaja haluaa kuvistaan palautetta jatkoa ajatellen, niin yksi kuva on jo liian vähän. Myönnän, että esim Blue1:n jälkeiset kolme kuvaa ovat aika samankaltaisia ja olis ehkä voinu yhen tai kaks karsia niistä, mutta tähänkin pätee vanha sanonta; "parempi liikaa kuin liian vähän" Eikä nyt pelotella liikaa heitä jotka tänne iloksemme kuvia laittavat ;) Itse kuvissa on vähän parantamisen varaa, mutta harjoitushan tekee mestarin :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Birdstrike lähellä? Ei toki, linnut vaikuttaisivat olevan aika paljon lähempänä kuin kone.....tai sitten ovat PIRUN ISOJA lintuja...  ;D

Uskoisin, että linnut lentävät kuitenkin koneen takana.

Kysymyksessä lienee parvi Kurkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkupään kuvissa näkyi ainakin minun koneella hieman "öljyläiskiä" ja sateenkaaren väriä kuvien yläosissa. Ja ei, en ole napsinut sieniä. Toinen ääni pannauksille. :)

Joo, nyt kun sanoit ne näkyy aika selvästi. Johtunevat varmaankin jälkikäsittelystä. Eli tässä se asia ydin nyt on, ohessa alkuperäinen (pienennetty ainoastaan) kuva tuosa A320:n noususta. Miten te käsittelisitte sen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, nyt kun sanoit ne näkyy aika selvästi. Johtunevat varmaankin jälkikäsittelystä. Eli tässä se asia ydin nyt on, ohessa alkuperäinen (pienennetty ainoastaan) kuva tuosa A320:n noususta. Miten te käsittelisitte sen?

Ainankin itsellä noin tumma lähtis roskikseen jo kamerassa ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainankin itsellä noin tumma lähtis roskikseen jo kamerassa ::)

Juu, samaa mietin ennenkuin Mikon vastausta luinkaan - tokihan tuostakin saisi käsittelemällä paremman, mutta homman pitää lähteä siitä että yritetään valottaa oikein jo kamerassa niin lopputulos on aina parempi. Tuommoinen "peruskuva" menisi itsellänikin roskiin, jotain harvinaisempaa tilannetta sitten voi yrittää "elvyttää" enemmänkin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, samaa mietin ennenkuin Mikon vastausta luinkaan - tokihan tuostakin saisi käsittelemällä paremman, mutta homman pitää lähteä siitä että yritetään valottaa oikein jo kamerassa niin lopputulos on aina parempi. Tuommoinen "peruskuva" menisi itsellänikin roskiin, jotain harvinaisempaa tilannetta sitten voi yrittää "elvyttää" enemmänkin.

//Tuomas

Nojoo, eipähän näitä nyt A.nettiin ajateltu työntääkään...  ;D

Mutta voisko tästä nyt tehdä sen johtopäätöksen, että noinkin alivaloittunut kuva on yhtä toivoton kuin puhkipalanut, menetettyjä pikseleitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta voisko tästä nyt tehdä sen johtopäätöksen, että noinkin alivaloittunut kuva on yhtä toivoton kuin puhkipalanut, menetettyjä pikseleitä?

Se on hyvin paljon kiinni siitä mitä formaattia kuvaat. Ainakaan mun taidoilla jpg kuvaa en rupeis tosta enää vääntämään, mutta jos jotain erikoista ois ja pitäis pakosti saada niin kai tohon tunnin vois uhrata ja rawista saada vielä jotain aikaseks. Mutta kun Finnair niin, nou thänks ;D

Digikuvassa, niinkuin filmikuvassakin, alivalottuminen ei ole niin paha ongelma kun ylivalotus. Jos pixeli palamalla palaa puhki niin sitä ei korjaa enää millään softalla, mutta todella tummasta kuvasta vielä jotain voi saada irti.

Ylivalottamisen korjaaminen ainakin C1:llä on todella helppoa ja nopeaa, joten yleensä tummassa sateisessa säässä (esim tänään) valotan kunnolla 2/3 ja jopa yhden aukon yli, jolloin joskus saattaa histogrammissa jokin kohta vilkkua, mutta sen saa helposti korjattua sitten C1:llä. Näin ollen voi helpommin pitää korkeampaa ISO arvoa, eikä kohina kasva vielä lisää jälkikäteen kun kuvaa valotetaan kirkkaammaksi.

Tässä tapauksessa hyvin pitkälti prioriteeteistä kiinni, haluaako tuhlata tunnin ton kuvan korjaamiseen vai mennä tunniksi harjottelemaan samassa säässä kuvaamista, veikkaanpa että vikalla vaihtoehdolla hyödyt itse enemmän ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuohon nyt tehtyyn editointiin ei mennyt kuin pari minuuttia, eikä tosiaan finskin koneeseen hirveästi kannata satsata, mutta vastaisuuden varalle oli kiva kuulla kommentteja jälkikäsittelystä.

Itse harkitsin kyllä ISO800:aa mutta koska itsestäni tuntuu että tuollla 400:lla jo kohina on aika häiritsevää, olen aika varovainen ollut sen nostamisessa. Sanottakoon vielä, että kuvauskeli oli huomattavasti lähempänä tuota muokkaamatonta kuvaa, eli kutakuinkin kelvoton.

Kun kerrot vielä, että mitä tarkoitat C1:llä, niin alan olla tyytyväinen...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla