Jani Salo

Mitkä jenkki lentoyhtiöt ovat lentäneet suomeen ?

14 viestiä aiheessa

moi

Osaako joku sanoa että mitkä yhdysvaltalais lentoyhtiöt (ei rahti) ovat lentäneet suomeen säännöllisillä reittivuorilla ?

Muistan joskus kuulleeni että Pan Am olisi lentänyt joskus Helsinkiin ???

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimeä en muista, mutta olisikos ollut niin, että jokin yhtiö lensi vielä tuohon 90 -luvun alkuun asti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pan Am lensi aikoinaan ainakin 707:lla, ja ellen väärin muista myös L1011:sta, samoin kuin Delta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen lentänyt Pan Amilla HEL-ARN-JFK (ja takaisin) 1989 syksyllä, koneena tuolloin A310. Pian tuon jälkeen Pan Am pyöri suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja "myi" Euroopan reitit Deltalle ja loppujen lopuksihan Pan Am kaatui kokonaan. Muistaakseni Delta sitten lensi vaan Arlandaan saakka ja jätti Helsingin pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Delta sitten lensi vaan Arlandaan saakka ja jätti Helsingin pois.

Väärin muistat

Olen itsekin lentänyt 90-luvun alussa Deltan kyydissä Helsingistä jenkkeihin (jäi mieleen, että pitivät aika kovan kuulustelun Helsingissä jokaiselle matkustajalle uskaltaako tätä ottaa kyytiin. (Esim antoiko kukaan tuttava tai sukulainen viime hetkessä jotain mukana vietävää jne.)

Armi Kuusela lensi aikanaan PanAmin vuorolla (ja vapaalipuilla) Miss Universum-kisoihin. Mutta jo sitä ennen American Airlinesin tytäryhtiö American Overseas Airlines lensi Helsingistä yli Atlantin. Linja avattiin v. 1947. Ja American Airlines myi tytäryhtiönsä Pan Americanille v. 1950, joka sulautti sen itseensä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väärin muistat

Olen itsekin lentänyt 90-luvun alussa Deltan kyydissä Helsingistä jenkkeihin (jäi mieleen, että pitivät aika kovan kuulustelun Helsingissä jokaiselle matkustajalle uskaltaako tätä ottaa kyytiin. (Esim antoiko kukaan tuttava tai sukulainen viime hetkessä jotain mukana vietävää jne.)

Mä lensin mielestäni vielä -95. Kysyttiin myös onko aseita. Yritin ehdottaa, että mulla on hammasharja, jolla voi tökätä ilkeästi silmään. Setä katsoi hetken oudosti ja mietti varmaan mielessään, että olenko tosissani ;D

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin opiskeluaikoina myymässä miesten pukuja ilta- ja viikonlopputöissä. Sitten kerran tuli jenkki asiakkaaksi ja kertoi pukunsa tärväytyneen lennolla Suomeen. Äijä oli istunut purkan päällä koko matkan New Yorkista ja ylösnoustessaan oli housut revenneet.

No mikäpäs siinä, kaveri osti luokkaa neljäpuolitonnia maksavan Giorgio Armanin ja minä laitoin laskun Deltalle. Tämä tapahtui muistaakseni 1993. Saattoi olla vähän aikaisemminkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Pan Am tuli vaan mieleen koska olimme vuonna 1989 tulossa nykistä Helsinkiin Finskillä niin JFK:lla tuli virolaisperhe joka pyysi että saattaisimme hänen tyttärensä Helsingin lennolle Pan Amilla.

Ilmeisesti Delta ja Pan Am lopettivat Helsinkiin lentämisen kannattavuussyistä ?

edit: Airliners.net löysi Pan Amin A310, B707 ja B727:n Helsinki-Vantaalta.

edit2: Delta:n L-1011 näytti lentäneen Helsinkiin vuonna 1994.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 90-luvun alkupuolella näin usein Deltan L-1011:n finaalissa Vantaalle. Taisivat lentää Pietarista Helsingin kautta New Yorkiin. Yksi kaveri väitti lentäneensä silloin Helsingistä Pietariin nimenomaan Deltan laajarunkoisella koneella, joka oli osittain tyhjänä. Toisinaan Delta käytti Tukholmaa Pohjois-Euroopan keskuksena ja lensivät sieltä jatkot lähimaihin, kuten Suomeen, B-727:llä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väärin muistat

Selvä - menen nurkkaan häpeämään. :P

Nuo kysymykset on aika tavalla tavallisia ja nitä kysytään jenkeissä kotimaan lennoillakin.

Kuuleman mukaan El Alilla touhu onkin sitten kertaluokkaa järeämpää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo kysymykset on aika tavalla tavallisia ja nitä kysytään jenkeissä kotimaan lennoillakin.

Jep nykyään. Muistan itse törmänneeni noihin ekaa kertaa silloin kun -95 lensin jenkkeihin. Sen jälkeen niitä onkin sitten kyselty. Vuosi sitten keväällä piti Barcelonassa jopa tyhjentää matkalaukku ja laittaa läpivalaisuun, koska lento meni Yhdysvaltain ilmatilassa...

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännä juttu muuten, että kymmenessä vuodessa EFHKlla käyvien koneiden koko on pienentynyt merkittävästi. Haikeana katselee noita kuvia, kun A310, 747, 727 jne. lenteli tänne. Matkustajaversioina siis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään