Guest Camaro

777 ja fokker 100

9 viestiä aiheessa

Kävin Austraaliassa ja muutama asia lennoista jäi mietityttämään. Ensimmäinen etappi oli Austrian Airlines lento Helsinkivantaasta Wiiniin ja kone oli "operated by Tyrolean Airwaysin" Fokker 100. Lähtö oli tyyliin kaasu pohjaan jarrut päällä ja sitten irti. Ihan jees mutta mielestäni kiitotietä riittää ihan hyvin pehmeämpään lähtöön. Wiinissä taas tultiin alas todella kovalla nopeudella ja tuloksena oli pieni pomppulasku ja sitten heti etupyörä maahan ja armoton jarrutus mutta ilman reverssejä. Nyt kuuluu kysymys että onko Fokker 100 koneessa edes sellaisia? Seuraava kone oli Austrain Airlines Boeing 777. Erittäin siisti ja hiljainen kone. Jalkatilaakiin oli tuntuman perusteella enemmän kun yleensä turistiluokassa. Jokaisella oli oma pieni monitori missä oli pelejä ja elokuvia. Myös keulakamera ja alaskamera löytyi. Oli kiva seurata keulakuvaa lähdöissä ja laskuissa. Lähtö oli pehmeä. Ensin vähän tehoa ja sitten vauhdissa lisää. Välilasku ja tankkaus oli sitten Koala Lumpurissa. Lasku oli todella pehmeä mutta taas ihan järjetön jarrutus pyöräjarruilla. Onko tämä nyt yhtiön politiikkaa että reverssejä ei käytetä eikä aerodynaamista jarrutusta? Spoilerit sentään nousi ylös. Sieltä sitten Sydneyyn ja samanlainen kova jarrutus. Ruokaa sai 4 kertaa ja oli todella hyvää. Henkilökunta puhui englantia vaikka jossain foorumissa on lukenut että saksaa on pakko osata. Matka kesti noin 11h+7h eli ihan riittävästi ja maksoi hengeltä menoopaluu suomesta 870€+verot eli ei paha. Takaspäin meni sitten ihan samalla tavalla. Mutta Wiinissä näin tutun näköisen hepun kentällä mutta ei tullut mieleen kuka on. Muusikko kuitenkin. Istuin sen vieressä sitten Fokkerissa. Helsinkivantaalla vasta tajusin kun näin bändin muut jäsenet että sehän on Ureah Heep. (mm Easy Living ja Lady in Black tiedoksi tietämättömille..) Vanhana fanina oli pakko mennä juttelemaan ja niillä oli keikka Silja Linellä Helsingistä Tukholmaan. Aika hassua että niinkin tunnettu bändi käyttää halpalentoyhtiötä turistiluokassa. Se oli sitten laulaja kenen vieressä istuin joten sehän tekee minustakin julkkiksen. Heh..

 

Tuo viimeinen oli sitten vitsi.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla on halvempaa kuluttaa jarrupaloja kuin tuhlata kerosiinia moottorijarrutukseen,  8)

 

Ja tämä oli sitten aivan tuulesta temmattu heitto  ;D

 

Faktaa on sen sijaan että joillakin lentoasemilla on reverssien käyttö kielletty melusyistä muuten kuin "idle reverse" tyhjäkäyntitehoilla (ellei turvallisuus niitä vaadi). Esmerkiksi Helsinki-Vantaa on tällainen, ainakin osan vuorokaudesta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävää, jos ei noinkin ison kansainvälisen lentoyhtiön henkilökunta puhuisi Englantia, ymmärtäisin että niin ei olisi, jos kyseessä olisi ollut jokin muinainen Aeroflot, Interflug, Tarom yms. jossa saattoi Saksankielellä jotenkin tulla ymmärretyksi, kokemuksesta mitä olen ollut tekemisissä työni puolesta ko. lentoyhtiön lentävän henkilökunnan kanssa, niin kyllä he puhuvat puhdasta, sujuvaa ja ymmärrettävää Englantia, kuten myös muutkin EFHK:lle operoivat Saksankielisistä maista, eli kyllä itse jään ainakin kouluEnglannillani toiseksi... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

Pakko nyt kommentoida sen verran että itse kävin juuri samoilla lennoilla Ausseissa 2004 ja kyllä ne ainakin niillä lennoilla puhuivat hyvää englantia, lentoemotkin olivat hiukan yli parikymppisiä  :P eivätkä mitään vanhoja huuhkaimia. Muistaakseni silloinkin kyllä jarruteltiin pyörillä (tai siltä se ainakin tuntui).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökunta puhui englantia vaikka jossain foorumissa on lukenut että saksaa on pakko osata.

 

Jos mitään ymmärrän niin kyllä henkilökunnan varmaan on pakko saksaa osata saksankielisessä maassa ja sen yhtiössä. Mutta kyllä vaatimuksena on varmaan myös englannin taito vähintään ja joku muukin kieli luultavasti on useilla hallussa. Tietty joku poikkeus voi olla mukana, en tiedä noista Finskin japanilaisista/kiinalaisista työntekijöistä osaako he suomea kuinka paljon(jos ollenkaan,käytännössä),mutta englantia varmaankin pitää osata. Jos taas tarkoittaa, että matkustajien on pakko osata saksaa, niin sehän kuulostaisi täysin päättömältä, joten tuskin siitä oli kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hep !  itekkin olen lentänyt saman reitin samoilla koneilla 2005 ja kyllä palvelu oli hyvää ja englannilla pärjäs hyvin. se 777 oli todella hyväkuntoinen ja nämä henk koht monitorit aivan loistava keksintö. niin ja taitaa olla ainoa lento jolla ruokaa ja juomaa ollut yllinkyllin tarjolla vaikka turistissa meninkin. joo ja samanlailla lähti se tyroleanin fokkerikin silloin eli jarruilla tehot ylös ja sit mentiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuin sen vieressä sitten Fokkerissa. Helsinkivantaalla vasta tajusin kun näin bändin muut jäsenet että sehän on Ureah Heep. (mm Easy Living ja Lady in Black tiedoksi tietämättömille..)

 

 

 

Jaa Ureah Heep... ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hep !  itekkin olen lentänyt saman reitin samoilla koneilla 2005 ja kyllä palvelu oli hyvää ja englannilla pärjäs hyvin. se 777 oli todella hyväkuntoinen ja nämä henk koht monitorit aivan loistava keksintö. niin ja taitaa olla ainoa lento jolla ruokaa ja juomaa ollut yllinkyllin tarjolla vaikka turistissa meninkin. joo ja samanlailla lähti se tyroleanin fokkerikin silloin eli jarruilla tehot ylös ja sit mentiin.

 

Ja taalla viela yksi, joka lensi samaa reittia Kuala Lumpuriin viime syyskuussa. Koneena oli OE-LPC ja silla kertaa matkustin bisnesluokassa. En ole koskaan kokenut yhtaa hyvaa cateringia kuin Laudalla/Austrianilla oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään