Mikko J Köykkä

Miten voi olla ylioppilaslahjan keksiminen näin vaikeaa?

14 viestiä aiheessa

Enpä uskonut, että lahjan keksiminen voi olla vaikeaa. Kuvittelisi että nyt kun on elämän paras tilaisuus niitä ruinata, ideoita tulisi kuin liukuhihnalla, mutta ei. :( Yksinkertaisesti minulla ei ole minkäännäköisiä realistisia tarpeita; ei ole päässyt syntymään kun elinpiirin on 4 vuotta täyttänyt opiskelu ja jäljelle jääneen vapaa-ajan tietokone, mitä nyt joskus lentokentillä käynyt pyörimässä. Koko suku silti ahdistelee, että "mitä sä haluat?"

Kaiken maailman lupakirjat ja vesipuhvelit ovat tulevaisuutta ajatellen turhan epävarmoja, kun todennäk. edessä on opiskelijan arki josta ei raahaa lentämiseen revi. Myöskin kännykät ja digijärkkärit ovat tulevaisuutta ajatellen huonoja valintoja, niiden arvo katoaa silmissä. Ideoita, any1? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin. Tuttu tunne. Varsinkin synttäreillä. Jok ikinen tuttu soittaa tai lähettää tekstarin: "Mitä haluaisit syntymäpäivänäsi lahjaksi?" :D

Rahaa tarvii aina. Myös joku pienoismalli on ihan kiva koriste.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaiken maailman lupakirjat ja vesipuhvelit ovat tulevaisuutta ajatellen turhan epävarmoja, kun todennäk. edessä on opiskelijan josta ei raahaa lentämiseen revi.

Miksi ei lupakirjaa? Lennä nyt, ei sen ylläpitäminen ole mahdottoman vaikeaa tarkkareillakaan. Onpahan sitten valmiina kun pätäkkää alkaa löytymään. Opskelijana tässä itsekin on se homma aloitettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän samanlaista ongelmaa täällä. Miten olis partakone, astiasto, ööh.. Raha on tietty aina hyvä valinta tulevia opiskeluaikoja ajatellen. Valokuvaushommissa kannattaa pyytää ehkä kunnon objektiiveja, niidenhän arvo ei niin pahasti laske ja kun kerran on kunnon lasia, ni ei tarvi ihan heti uutta katsella.

Totta se vaan on, että vaiketa on keksiä. Miten olisi jokin ulkomaanmatka tms?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuossa valkolakin saamisessa on niin ihmeellistä, eihän se ole periaatteessa mitään. Pääsee vaan sen avulla muualle opiskelemaan Pelkää ylihypetystä.. Ammattiin valmistumisessahan vasta on siihen aihetta.

Mutta oma vastaukseni on rahaa, saa hakea mitä itse tarvii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin rahaan minäkin kallistun pikkuhiljaa, kun ei keksi. Harmittaa vaan heittää elämänsä tilaisuus menemään.

Miksi ei lupakirjaa? Lennä nyt, ei sen ylläpitäminen ole mahdottoman vaikeaa tarkkareillakaan. Onpahan sitten valmiina kun pätäkkää alkaa löytymään. Opskelijana tässä itsekin on se homma aloitettu.

Niin no joo. Aikaongelma on toinen, ensi kesänä saatan olla jo intissä (ei vielä tiedä), muuten olisi syksy aikaa, ellen sitten lue pääsykokeisiin tms. Turhan epävarmaa minun makuun pyytää tuommoista.

Itse olen ajatellut jotain kronographi-rannekelloa. Laatukellossa arvo säilyy ja komea rannekello on todella hyvä asuste miehelle, käytännöllisyyttä unohtamatta.

http://www.kultatahti.fi/cgi-bin/kultatahti?sivu=2&tid=2449&tr=1&tr1=166&tr2= Tämä on omalla toivomuslistalla lahjaksi  :)

Minä ehdin kuolaamaan tätä ennenkuin tajusin ettei niitä myydä Suomessa. Myös tämä voisi olla kiva.

Mikäs tuossa valkolakin saamisessa on niin ihmeellistä, eihän se ole periaatteessa mitään. Pääsee vaan sen avulla muualle opiskelemaan Pelkää ylihypetystä.. Ammattiin valmistumisessahan vasta on siihen aihetta.

Ihan totta, ja koko lukion mielekkyys mietyttää välillä: jos olisin valinnut amiksen, minulla olisi nyt valmis ammatti. Kun lukiosta jää suurinpiirtein käteen vain hieno hattu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan totta, ja koko lukion mielekkyys mietyttää välillä: jos olisin valinnut amiksen, minulla olisi nyt valmis ammatti. Kun lukiosta jää suurinpiirtein käteen vain hieno hattu.

Niin, ei lukiosta ammattia saa, sen tehtävä onkin olla yleissivistävä koulutus. Joka taas on pääsyedellytyksenä toiselaisiin hommiin. Ja jos ei, niin kyllä siinä annetaan ihan hyvä määrä henkisiä eväitä, joista varsinkin vanhemmalla iällä on oppinut pitämään. Ei se koulutus hukkaan mene.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä, kannattaako tuollaista arvon säilymistä liikaa miettiä, lahjaksi voi pyytää sellaistakin, mitä ei välttämättä olisi järkeä ostaa omilla vähillä rahoilla. Itse sain eräiltä sukulaisilta "korvamerkityn" könttäsumman rahaa käytettäväksi digikameran ostoon (oma ideani). Sitten sain laskuvarjohyppykurssin, josta olen edelleen erittäin iloinen. Hieno kokemus. Siellä ehtisit käydäkin, itsekin menin inttiin viime heinäkuun yhdestoista. Tosin hyppyharrastuksen jatkaminen käy opiskelijan kukkarolle kalliiksi.

Ja lukiota ja amista ei kannata vertailla sen perusteella, mitä niistä on jäänyt siihen mennessä käteen, koska niiden tavoitteet on ihan erilaisia. Lukio on pelkästään jatko-opiskelua varten, mutta pelkällä ammattitutkinnolla voi jo mennä töihin.

Tuollainen kello on varmasti hyvä lahja, on arvokas ja säilyy käyttökelpoisena vaikka kuinka pitkään, joten on hyvä muisto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun ei ollu tarkoitus mitenkään verrata ammattikoulua tai lukiota keskenään. Ammatinhan voi opiskella jossain muuallakin kun ammattikoulussa. Eli sen ammatin opiskelu ja siitä valmistuminen onki aivan eri ja isompi asia kun valkolakki. Sillähän se raha tulevaisuudessa tehdään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omista kokemuksistani tulee mieleen seuraavaa: Jos läheisistäsi löytyy jonkin sortin bisnesheppuja, niin osakkeet eivät välttämättä ole huono vaihtoehto. Tietysti on parasta että niitä sitten tulevaisuudessa myös hoitelisikin joku asianosaava. Mutta tokihan tuossa on mahdollisuus että ei hyödy ikinä mitään, mutta myös päinvastainen mahdollisuus.

Itse en jokunen vuosi sitten keksinyt yhtään mitään synttärilahjaa, ja päätettiin sitten sijoittaa osakkeisiin, ja sanotaanko että tulokset ovat olleet paremmat kuin raha-lahjoista olisi voinut ikinä tullakaan.. ;) Vaikka osinkoista onkin jo hyödytty, niin huomenna voi osakkeeni olla arvottomat.  :-\

Edit: Jos jotain tälläistä saat lahjaksi, en ota vastuuta siitä jos et mitään hyödy.. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omista kokemuksistani tulee mieleen seuraavaa: Jos läheisistäsi löytyy jonkin sortin bisnesheppuja, niin osakkeet eivät välttämättä ole huono vaihtoehto. Tietysti on parasta että niitä sitten tulevaisuudessa myös hoitelisikin joku asianosaava. Mutta tokihan tuossa on mahdollisuus että ei hyödy ikinä mitään, mutta myös päinvastainen mahdollisuus.

Itse en jokunen vuosi sitten keksinyt yhtään mitään synttärilahjaa, ja päätettiin sitten sijoittaa osakkeisiin, ja sanotaanko että tulokset ovat olleet paremmat kuin raha-lahjoista olisi voinut ikinä tullakaan.. ;) Vaikka osinkoista onkin jo hyödytty, niin huomenna voi osakkeeni olla arvottomat.  :-\

Edit: Jos jotain tälläistä saat lahjaksi, en ota vastuuta siitä jos et mitään hyödy.. :P

Tämä on mielestäni loistava idea. Itse sain rippi-lahjaksi tuollaisen 500€:n osake "jutskan", jonka arvo on nyt noin 700€ :) Mutta tosin huomennahan se voi olla 50€ :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään