Erkki Mikola

Oulunkylän lentoviikko

3 viestiä aiheessa

Oli pari päivää sitten puhetta täällä Töölönlahden lentonäytöksestä 1912 ja sivuttiin silloin myös Oulunkylän näytöstä edellisenä vuonna 1911.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=20664

 

Löysin nyt sattumalta linkin, jossa kerrotaan tapauksesta enemmän

http://www.kaupunginosat.net/kumpula/kol.htm#oulu

 

(Onkohan tuo muille jo tuttu?)

 

Aiemmin olen lukenut tästä näytöksestä vain K.W.Janarmon kirjasta Varhaisilmailumme 1753-1919

mutta yhtäpitävästi tuntuu Ari Kallinen siitä kirjoittaneen Kumpula-seuran nettisivuille.

 

Sen verran Malmi-friikkinä täytyy tuohon kumminkin lisätä, että junat, joilla yleisö saapui Oulunkylään kaupungin keskustasta kävivät Malmilla kääntymässä. t.s. peruuttivat Malmilta Oulunkylään. Eli Malmi on ollut osa Helsingin ilmailuhistoriassa heti ensi hetkistä alkaen ;)

Ote Janarmon kirjasta:

-------------------------

Seitsemän ylimääräistä junaa kuljettaisi pääkaupunkilaisia Oulunkylään. Hangaaripaikat maksaisivat 20:-, istumapaikat 10:- ja 5:- sekä seisomapaikat 3:-, 2:- ja 1:- markkaa.

"Hangaari" oli silloin vielä, ja etenkin jos se kirjoitettiin muodossa "hangard", suurelle yleisölle aivan tuntematon käsite, mutta jotakin hienoa se tietysti tarkoitti. Toiset kyllä nimittivät konelintujen säilytyspaikkaa yksinkertaisesti talliksi.

Kaikki oli kunnossa siitäkin huolimatta, että rautatiehallitus oli hylännyt järjestäjien ehdotuksen vaihteen rakentamisesta Oulunkylään. Aina Malmille saakka oli junien ajettava kääntämään.

-----------------------------------

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla oli aivan erityinen syy olla vaihteellinen liikennepaikka. Ns. ruumisjunat toivat Malmin asemalle lastinsa, josta ne vietiin edelleen vaihtoveturin vetämänä hautausmaalle asti. Ratalinjaus kulki asemalta kohti kalmistoa ja se on edelleenkin erotettavissa maisemasta mm. kevyenliikenteenväylänä. Hautausmaahan perustettiin 1894.

 

Tästä syystä on Tattariharjuntieltä nähtävissä hautausmaan pohjoinen portti, mikä on muutoin liikenteellisesti aivan omituisessa paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla oli aivan erityinen syy olla vaihteellinen liikennepaikka. Ns. ruumisjunat toivat Malmin asemalle lastinsa, josta ne vietiin edelleen vaihtoveturin vetämänä hautausmaalle asti. Ratalinjaus kulki asemalta kohti kalmistoa ja se on edelleenkin erotettavissa maisemasta mm. kevyenliikenteenväylänä. Hautausmaahan perustettiin 1894.

 

Tästä syystä on Tattariharjuntieltä nähtävissä hautausmaan pohjoinen portti, mikä on muutoin liikenteellisesti aivan omituisessa paikassa.

 

Tämä ei enää koske Oulunkylän "lentokenttää", vaan sitä oikeaa Helsingin ensimmäistä maalentoasemaa.

Ja asiana on kertoa teille kartasta

http://www.valt.helsinki.fi/projects/kmuisti/matapupu/malmi/kuvat/MALMI4A.JPG

josta näkyy

- Jounin kertoma ruumisjunien rata

- tiilitehtaan hiekkarata, joka esti sen, ettei kiitotie 18/36 voinut olla alunperin sen pitempi kuin muut. Kaikki 4 olivat 800 metrisiä.

Mutta kummasti sellaisiltakin radoilta operoitiin DC-3:sillakin ja muilla isoilla koneilla. Sitä en tiedä tarvittiinko ilmaannousuun aina vastatuulta, vai lähdettiinkö tyynelläkin säällä täydellä matkustajakuormalla?

- se, ettei kentän ympäristö ollut asumatonta aluetta silloinkaan. Nythän kaupunkisuunnitteluvirasto väittää, että kenttä perustettiin maaseudulle, missä ei asunut ketään. Mutta esim Nallibackassa on ollut asutusta jo silloin. Olikohan lentokoneiden moottorit siihen aikaan hiljaisempia? ;)

 

Edit: lisään tähän vielä yhden Oulunkylä-linkinkin:

 

Ks. kohde 11 oheisella pyöräilykartalla http://www.hel.fi/ksv/Mita_suunnitellaan/Liikenne/jarjestelma_pyora/kotiseutureitit/8.VanhakOulunk.pdf

 

(11) Oulunkylän liikuntapuiston (Patolan urheilukentän) yhteydessä

oli ravirata 1893-1927. Siellä kokeiltiin myös moottorilentoa

1911. Kiistanalaista on, irtautuiko kone maasta.

 

Että, jos joku asuu lähellä, ja kiinnostaa käydä katsomassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään