Kirjoitettu Toukokuu 29, 2006 Pitkästä aikaa Malmilla on taas jotain harvinaisempaa kuvattavaa.. Peter Besenyei ja Alejandro Maclean juttelevat Peterin koneen vierellä: [ attachment removed / expired ] Seuraavaksi kuva Mike Mangoldin Edge540:stä: [ attachment removed / expired ] Samaisen koneen ohjaamo. Aika tyhjän näköinen aresti : [ attachment removed / expired ] Peterin tuliterä 540 sivusta: [ attachment removed / expired ] Sama takaa: [ attachment removed / expired ] Alejandron Zivko (oli muuten älyttömän hankalassa paikassa kuvauksen kannalta): [ attachment removed / expired ] On se virtaviivainen : [ attachment removed / expired ] Sitten kuva eilen saapuneesta Paul Bonhommen Extra 300S:stä: [ attachment removed / expired ] ..ja Steve Jonesin samanlaisesta: [ attachment removed / expired ] Ja ettei totuus unohtuisi, lisätään kuva vielä siitä oikein isojen poikien lentokoneesta [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2006 Tuo Mike Mangoldin koneen väritys on kähee Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2006 Tuosta on paha pistää paremmaksi Katsotaan löytyykö muutama erilainen. Toki itse Miehet puuttuvat kun kuvasin vasta illalla (työ haittaa pahasti harrastustoimintaa) Ihmettelijöitä oli sentään muutama illan mittaan Sideshotti! Huomatkaa hienot "tassut"! //Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2006 Tuo Mike Mangoldin koneen väritys on kähee Siitä vaan tarjouspyyntöä vetämään //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Upeita koneita ja hyviä kuvia meillä harvemmin nähdyistä. Ja siten se tietämättömän kysymys eli mitä nuo "valkoiset tangot" Edge540n ohjaamossa ovat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 eli mitä nuo "valkoiset tangot" Edge540n ohjaamossa ovat? Ihan vaan putkirungon putkia Edgellä kun on yli +/- 20G:n kestävyys, niin muutama "ylimääräinen" tuki ei varmaan ole pahitteeksi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Ihan vaan putkirungon putkia Edgellä kun on yli +/- 20G:n kestävyys, niin muutama "ylimääräinen" tuki ei varmaan ole pahitteeksi... Vai notta yli +/- 20G... Niin, sä tarkotat rakenteellista kestävyyttä, et g-rajoja? +/- 10G on maksimi sallittu, mikä sekin erityisesti negatiivisella puolella on koko lailla huikeasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kieltämättä tuo Mangoldin lohikäärme on upean näköinen ja varsinkin rengassuojat on mukava yksityiskohta. Täytyy illalla katsoa jos omista löytyy jotain uutta tarjottavaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Vai notta yli +/- 20G... Niin, sä tarkotat rakenteellista kestävyyttä, et g-rajoja? +/- 10G on maksimi sallittu, mikä sekin erityisesti negatiivisella puolella on koko lailla huikeasti. Juu, en siis puhunut sallituista voimista mitään, vaan testatusta kestävyydestä. Mutta puhuin vanhasta muistista, ja nyt näyttää, että rungon kestävyyttä on laskettu 15G:hen, joskin se oli alunperin myös tuo 20G:tä. Mutta siipien testattu kestävyys koneen esitteessä on edelleen se +/- 20G... Mutta mutta, kuten (jälleen kerran) tuolla toisessa threadissa sanoin, on tuollaisella Edgellä vedetty todistetusti 16 G:tä. Ja vetihän Peter Beseneyi vasta Berliinissä 13,8G:tä... Sitä en sitten tiedä, miksi Zivko on nuo +/- 10G:n rajat ottanut käyttöön ainakin prosyyriinsä, vaikka kone todistetusti kestää reilusti enemmän. Ettei olisi taas jotain jenkkien lakihöpötyksiä, ettei kokemattomat pilotit lähde itseään tappamaan liian kovilla voimilla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Siitä vaan tarjouspyyntöä vetämään Maalauksen tekijä lienee joko vitsiniekka tai sitten haluaa pysytellä anonyyminä. Jenkkislangissa (sekä myös lakikielessä tuntemattomasta henkilöstä) John Doe = esim. miespuolinen kuollut tuntematon sotilas, joka lähetetään kotimaahan body bagissä. Mitäs muuten luulette, saakohan joku suomalainen ruinattua tyypit johonkin noista koneista? Ihan kelle tahansa kuskit eivät niitä varmaankaan anna, jos nyt ylipäänsä kenellekään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Sitä en sitten tiedä, miksi Zivko on nuo +/- 10G:n rajat ottanut käyttöön ainakin prosyyriinsä... Näinhän tosiaan löytyy sivuilta, mutta löytyy myös maininta, että kestää yli 15G:tä jatkuvaa rasitusta. Kai tuo 10 on vain suositeltu, ettei tarvitse hirveitä tarkistuksia tehdä kokoajan ja tietää silti rakenteen olevan kunnossa. Voisin siis hyvin kuvitella, että tuo +20G olisi yhä se maksimi ja -10G sitten se negatiivisen geen maksimi. Tuo -20 kuulostaa jotenkin liian huimalta, voi toki olla totta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Tuo -20 kuulostaa jotenkin liian huimalta, voi toki olla totta. Ei kait se -20G:tä ole yhtään sen kovempi voima, kuin +20G:täkään Jos symmetrisen siiven rakenteet kestää +20G:tä, niin kait se silloin kestää myös negatiivisena saman? Nythän ei puhuttu siitä, mitä ihminen kestää ja voi lentää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Olenko nyt väärässä, jos luulen, että normaalitila on +1 G:tä ja siis - 20 G:tä on itse asiassa 21 G:n voima? (Pilkun viilausyritys numero 111) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Olenko nyt väärässä, jos luulen, että normaalitila on +1 G:tä ja siis - 20 G:tä on itse asiassa 21 G:n voima? (Pilkun viilausyritys numero 111) Et ole väärässä sen suhteen, että normaalitila on +1G. Eli siis se, mikä vallitsee maapallolla koko ajan... Mutta, mitenkäs tuo sitten pitäisi tulkita tuo loppu? Minun järkeen ei silti +1G:n ja -1G:n välillä ole muuta eroa, kuin "suunta". 0G on molemmille sama, ja "matka" 0:sta +20:een ja -20:een G:hen on sama... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kivat on väritykset Eikös näissä reissereissä ole keinohorisonttia mittaristossa laisinkaan ? Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Eikös näissä reissereissä ole keinohorisonttia mittaristossa laisinkaan ? Harvemmin. Eipä siitä ole noiden jannujen käytössä muuta, kuin painohaittaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kivat on väritykset Eikös näissä reissereissä ole keinohorisonttia mittaristossa laisinkaan ? Jani Eikä myöskään ole kuulaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Eikä myöskään ole kuulaa Kyllä kuula yleensä taitolentokoneesta löytyy, niinkuin tuosta Miken koneestakin. Joskus niitä näkee jopa kahtena kappaleena (toinen ylösalaisinlentelyä varten). EDIT: mutta ei sitä toki kaikissa koneissa ole. Muistaakseni Tarman Petterin CAPissa ei ole kuulaa... Ei kun taitaa siinä olla. On vaan kuomun reunassa kiinni, niin ei näkynyt mun kuvassa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Et ole väärässä sen suhteen, että normaalitila on +1G. Eli siis se, mikä vallitsee maapallolla koko ajan... Mutta, mitenkäs tuo sitten pitäisi tulkita tuo loppu? Minun järkeen ei silti +1G:n ja -1G:n välillä ole muuta eroa, kuin "suunta". 0G on molemmille sama, ja "matka" 0:sta +20:een ja -20:een G:hen on sama... Kun en ole ekspertti, niin piti tuota kysymän. Ajattelin G-mittarin näkökulmasta niin, että kun lennetään vaakalennossa, neula näyttää +1. Kun vedetään positiivista lisää 19, mittari näyttää + 20. Samaten, kun vaakalennosta väännetään alaspäin negatiivista, mittarin neula lähtee ensin nollaan (1 G muutos) ja jos siitä neula menee - 20:een, summaksi tulee 21 G:n muutos. Eipä tämä tärkeää ole, mutta aivot nyrjähtävät kuin keinohorisontti jos sellainen noissa koneissa olisi, kun tyhmänä asiaa miettii. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Jos joku ei kuulaa bongannut tuosta Miken koneen ohjaamokuvasta niin moottorinvalvontataulun oikealla puolella, muutaman vivun alapuolella letkun alla piilossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kun en ole ekspertti, niin piti tuota kysymän. Ajattelin G-mittarin näkökulmasta niin, että kun lennetään vaakalennossa, neula näyttää +1. Kun vedetään positiivista lisää 19, mittari näyttää + 20. Samaten, kun vaakalennosta väännetään alaspäin negatiivista, mittarin neula lähtee ensin nollaan (1 G muutos) ja jos siitä neula menee - 20:een, summaksi tulee 21 G:n muutos. En minäkään mikään ex-Pertti ole, enkä edes nykyinen. Mutta siis tuleehan siinä tavallaan +1G:stä -20G:hen mentäessä 21:n muutos, mutta voima/kiihtyvyys on sama niin +20, kuin -20G:ssäkin... +1G:stä 0G:hen mentäessähän se voima/kiihtyvyys ei kasva, vaan pienenee. 0G on siis painoton tila... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Jos joku ei kuulaa bongannut tuosta Miken koneen ohjaamokuvasta niin moottorinvalvontataulun oikealla puolella, muutaman vivun alapuolella letkun alla piilossa. Minusta se ei ole kuula tai jos on niin miksi se ei ole keskellä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Minusta se ei ole kuula tai jos on niin miksi se ei ole keskellä? On se kuula ja on se myös keskellä. Se vain tuo "mittarin" 3-ulotteisuus tekee tepposen ja se kuula itse jää "virtausmittarina" toimivan polttoaineletkun taakse piiloon. Samanlainen kuula löytyy mm. Kontion Samin Ultimatesta: http://www.airliners.net/open.file/0682054/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 On se kuula ja on se myös keskellä. Se vain tuo "mittarin" 3-ulotteisuus tekee tepposen ja se kuula itse jää "virtausmittarina" toimivan polttoaineletkun taakse piiloon. Samanlainen kuula löytyy mm. Kontion Samin Ultimatesta: http://www.airliners.net/open.file/0682054/L/ Jepulis niinpä näkyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Juu, en siis puhunut sallituista voimista mitään, vaan testatusta kestävyydestä. Mutta puhuin vanhasta muistista, ja nyt näyttää, että rungon kestävyyttä on laskettu 15G:hen, joskin se oli alunperin myös tuo 20G:tä. Mutta siipien testattu kestävyys koneen esitteessä on edelleen se +/- 20G... Mutta mutta, kuten (jälleen kerran) tuolla toisessa threadissa sanoin, on tuollaisella Edgellä vedetty todistetusti 16 G:tä. Ja vetihän Peter Beseneyi vasta Berliinissä 13,8G:tä... Sitä en sitten tiedä, miksi Zivko on nuo +/- 10G:n rajat ottanut käyttöön ainakin prosyyriinsä, vaikka kone todistetusti kestää reilusti enemmän. Ettei olisi taas jotain jenkkien lakihöpötyksiä, ettei kokemattomat pilotit lähde itseään tappamaan liian kovilla voimilla... No lentsikoiden suunnittelussa tavataan lujuudet laskea varmuuskertoimilla. Jokainen kone kestää suurempia g-voimia, kuin sille on käytössä sallittu. Kyseessä on tokikin sekä turvallisuus, että koneen fyysinen kestäminen. Muun muassa niinkin hieno lentolaite, kuin ykkös-Tuulia, on testattu +13 g:hen. +6 taitaa olla kuitenkin maksimi sallittu. G:n vääntäminen on niin järjetöntä rasitusta koneelle, ettei ole tosikaan. Jos se kone painaa normaalisti kuutisensataa kiloa, taitaa 10 G:ssä olla 6 tonnia lähellä... Sama tietty pätee siihen pilottiin. Häkellyttävän harva ihminen kestää ilman g-pukua yhtään pidempään jatkuvaa yli 6:n g:n vetoa. Negatiivisilla arvoilla kesto on vielä aika paljon pienempi. Hetkellisiä huippuja kestää toki paremmin, mutta nuo yli 10:n menevät arvot alkavat olla keskivertoihmiselle tappavaa touhua. Tolokku katovaa ainannii. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla