Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Tämä on oletettavasti Jaskalta joku kompa , mutta olkoon. Vastaan ihan maalaisjärjellä että keskipakoisvoima. Tai sitten tuohon kompaan viitaten että jalka . Jalka jalan käyttö. Oikein. Ohjaajan jalan painaminen, (eli sivuperäsimen poikkeutus )ja siitä seuraava keskihakuisvoima siirtelee kuulaa laidasta laitaan. Onneksi siinä kallistusmittarissa on mustat viivat, joiden sisällä sen kuulan tulis pysyä. ( pysyy ) Tuo mittari on yksi tärkeimmistä mittareista, minkä avulla estetään tahaton syöksykierre. ( hakuisvoima. sana jota en ole sietänyt) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Ohoh, se ei ollutkaan kompa //Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 1, 2006 Jos symmetrisen siiven rakenteet kestää +20G:tä, niin kait se silloin kestää myös negatiivisena saman? Nythän ei puhuttu siitä, mitä ihminen kestää ja voi lentää... Ei se ny iha niinkään. Riippuu millanen siiven rakenne on... Onhan piperitkin positiiviselle puolelle utility ja negatiiviselle niitä ei saa vetää olleskaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 1, 2006 Ei se ny iha niinkään. Riippuu millanen siiven rakenne on... Onhan piperitkin positiiviselle puolelle utility ja negatiiviselle niitä ei saa vetää olleskaan... Onko Piperissä symmetrinen (taitolentoon suunniteltu) siipi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 1, 2006 ..ja negatiiviselle niitä ei saa vetää olleskaan... Eikös tuo johdu siitä, että Piipperissä tuskin on inverted oil/fuelia, eikä koneen rakenteiden rajoituksesta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 1, 2006 Eikös tuo johdu siitä, että Piipperissä tuskin on inverted oil/fuelia, eikä koneen rakenteiden rajoituksesta? Juu, luulisin. Siitähän lähtis siivet irti sakkauksessa, jos ei saisi negatiivisia voimia tulla ollenkaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 1, 2006 Juu, luulisin. Siitähän lähtis siivet irti sakkauksessa, jos ei saisi negatiivisia voimia tulla ollenkaan Ei sakkauksessa tule negatiivista geetä. Virtaus irtoaa siivestä jolloin nostovoima vähenee jyrkästi -> lentäminen muuttuu putoamiseksi, joka on nolla geetä eikä negatiivista. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 2, 2006 Hö, kyllä se sauvakin kuulaa heiluttaa, koska kuukkeli kuulemma seuraa sauvaa ja pakenee jalkaa. Itse asiassahan se on se lentokones, ku sitä kuulaa viskoo. Kokeilkaa vaikka maassa. Ei mitn tapahdu kuularintamalla, vaikka kuin polkee jalkaa, jos kone ei liiku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 2, 2006 Taitaa olla Antti niin jotta väkisinlentäjät ei edes tiedä tahi muista, että kyllä se siivekepoikkeutuskin sitä kuulaa heiluttelee... /Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 2, 2006 Niin se taitaa kyllä olla, mutta aina sitä oppii, ku elää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 2, 2006 Ei se ny iha niinkään. Riippuu millanen siiven rakenne on... Onhan piperitkin positiiviselle puolelle utility ja negatiiviselle niitä ei saa vetää olleskaan... Onko tuo nyt ihan totta? Piper PA-28-140 on lastattavissa utility-kategoriaan, kunhan polttoainetta ei ole liikaa, kyydissä korkeintaan 2 henkeä ja paino-ja massakeskipistelaskelmat tarkistettu niin, että utility-kategoriassa pysytään, jolloin G-rajoitukset ovat +4,4 ja - 1,76 G:tä ainakin valmistajamaan FAA:n mukaan. Mm. syöksykierteet on silloin sallittu. Asiasta vaikka FAA:n safety alert-paperissa: http://www.faa.gov/aircraft/safety/alerts/Saib/media/ACE-97-02.htm Normaalikategoriassahan syöksykierre on kielletty, mutta normaalikategoriassakin on negatiiviselle puolelle menevä alaraja, - 1,5:n nurkilla. Ellei sitten ole myöhemmin tullut uutta määräystä, joilla nämä olisi kumottu. Ja saahan ko. koneen miinuksen puolelle varsin helposti pelkästään työntämällä ohjaimia reilusti eteenpäin. Joten pakkohan sen olisi negatiivista jonkin verran kestää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 2, 2006 Ei sakkauksessa tule negatiivista geetä. Virtaus irtoaa siivestä jolloin nostovoima vähenee jyrkästi -> lentäminen muuttuu putoamiseksi, joka on nolla geetä eikä negatiivista. Mhm. Menee taas mietintähatun puolelle, mutta tällä kertaa Mikko oli valinnut sanansa huolella. "negatiivisia voimia"... Jos siis vaakalennossa ennen sakkausta vallitsee 1 G ja sakkauksessa 0 G, niin eikös siinä välissä ole nimenomaan "negatiivisia voimia"? Yhdestä nollaan = miinus 1? Vai pitäisikö unohtaa jo koko juttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2006 Pari kuvaa lisää tähän ketjuun. Vuoden 2004 mestari viimeistelee "paperitöitä" lennon jälkeen.... [ attachment removed ] Kyseisen herran menopeli: [ attachment removed ] Ja 2005 mestari iloisena paidan saatuaan: [ attachment removed ] t. tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 9, 2006 Muutama onneton kännykkäkuva tältä päivältä. Red Bullkin on näköjään tajunnut investoida myös ihan oikeisiin lentolaitteisiin. Väritys on hiukan harvinaisempi tässä tyypissä nähtynä: [ attachment removed ] Kyljessä oli tällainen tekstuuri: [ attachment removed ] Tällä lentää Jyrki... [ attachment removed ] Yksi muukin kuvatus, toivottavasti ei haittaa vaikkei tää aihe olekkaan sama: Todennäköisesti Suomen tuorein R44, huomaa erityisesti pyrstöroottorin uusi innovatiivinen muotoilu [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2006 Tällä lentää Jyrki... Jyrki näyttää olevan sveitsiläinen, ansioitunut urheilutapahtumien, rallien, formuloiden ym. tilaisuuksien TV-kuvaaja/pilotti. Jyrkistä pieni juttu saksaksi: http://www.zuonline.ch/storys/storys_laufend.cfm?vID=5360 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2006 Jyrki näyttää olevan sveitsiläinen, ansioitunut urheilutapahtumien, rallien, formuloiden ym. tilaisuuksien TV-kuvaaja/pilotti. Jyrkistä pieni juttu saksaksi: http://www.zuonline.ch/storys/storys_laufend.cfm?vID=5360 Ja täällä kuva, missä hän lentää helikopterilla Budapestissa Tonavan ylittävän sillan alta. http://www.flightforum.ch/forum/showthread.php?t=36342 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2006 OHO Varsinainen stuntti-pilotti näyttää olevan tuo Jyrki. Olisikohan juurit tämä kyseinen pro-pilotti lentänyt viime-vuoden Jyväskylän MM-rallin Ouninpohjan siinä-mikä-hemmetin-tiukka-risteysmutka-se-nyt-olikaan - kohtaa edeltävässä metsässä seuraten Toni Gardemeisteriä poikittain keskellä metsää Bell 206 Jetrangerilla joka oli varustettu kameralla? Ja tämä on täyttä totta, tämä kyseinen ralli-pilotti lensi noin 45 asteen kulmassa puiden välissä Siis tätä voi kutsua jo urheiluksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2006 ...tämä kyseinen ralli-pilotti lensi noin 45 asteen kulmassa puiden välissä Siis tätä voi kutsua jo urheiluksi Kysyikö Sami, tulisiko Jürg hänen kyytiinsä? En tiedä. 8) [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 11, 2006 Ei ole taidettu mainita kopterin tyyppiä vielä missään ketjussa? Näyttäisi olevan MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm) BO 105 CBS-4. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 11, 2006 Noh, pistetääs pari kuvaa tältä päivältä: Kaksi Red Bullin konetta (Klaus Schrodt Extra 300S:llään ja Kirby Chamblissin Zivko Edge 540) ja Sami Kontion Ultimate kävivät ajamassa Kaivopuiston päällä kuvaussession tässäkin threadissa esiintyneen kopterin kanssa: [ attachment removed ] Edge innostui laskun jälkeen esittelemään innokkaille spottaajille taitoaan. Tästä kuvasta on hyvä katsoa miten ei kannata sijoittautua kun rullaava kone pysähtyy [ attachment removed ] Toivattavasti edes Mikko sai parempia kuvia [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2006 Kaksi Red Bullin konetta (Klaus Schrodt Extra 300S:llään ja Kirby Chamblissin Zivko Edge 540) ja Sami Kontion Ultimate kävivät ajamassa Kaivopuiston päällä kuvaussession tässäkin threadissa esiintyneen kopterin kanssa: [ attachment removed / expired ] Ei kukaan sattunut kuvaamaan Bravoa OH-NTF, joka seisoi odotuspaikalla K samaan aikaan kun nuo lähtivät ilmaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2006 Ei kukaan sattunut kuvaamaan Bravoa OH-NTF, joka seisoi odotuspaikalla K samaan aikaan kun nuo lähtivät ilmaan? Tässä jonkinlainen otos. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2006 Tässä jonkinlainen otos. Tuohan on erinomainen. Kiitoksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2006 Laitetaan kokoelma sunnuntailta sellaisesta mitä ei ole nähty. [ attachment removed / expired ] RV8 tulee takas aamulennolta. [ attachment removed / expired ] Kaima opiskelee Lycomingin saloja. [ attachment removed / expired ] Tyytyväisen näköinen pikkumies [ attachment removed / expired ] Edge ja Malmin torni. Prkleen bravo! [ attachment removed / expired ] Malmilla näkee harvemmin tällaista väriloistoa. [ attachment removed / expired ] Tuomas, näköjään vastavalokin voi toimia. [ attachment removed / expired ] Kuka on Togo? [ attachment removed / expired ] Persuusta. [ attachment removed / expired ] Heh, noissa on lukot mutta ei valoja [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Sellaista tällä kertaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 14, 2006 Kuka on Togo? Kysytkö tosissaan? Jos kysyt, niin Togo on valtio Afrikassa. Togo pelaa futiksen mömmömkisoissa par´aikaa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla