Kai Krause

ASEM-kokous kuvauskohteena???

12 viestiä aiheessa

Mietiskelin tässä alustavasti ASEM kokousta suuskuulla. Onko kellään vielä selvää kuvaa siitä, minkälaisia kuvausmahdollisuksia se mahdollisesti tuo tullessaan. Tarkoitan lähinnä sitä, miten laaja tapahtuma se tulee olemaan kuvauksen kannalta ja mihin aikaan sen sesongit ajoittuu eli milloin koneet tulee/lähtee. Tuo kokoushan on 10-11 syyskuuta eli su-ma. Tuleekohan koneet ja edeltävällä viikolla paljonkin ennen su? Toinen kysymys on se minkä verran koneita tulee muille kentille mm. pirkkalaan. Käsittääkseni valtuuskuntia tulee kymmenistä maista ja tietysti mediaa ym. porukoita. Paikalla nähdään varmaankin myös rahtareita tuomassa infraa paikalle. Onko turvajärjestelyt yleensä kovasti kuvausta rajoittavia näissä kekkereissä? Eli kiteeyttäen kannattaako hesaan mennä kameran kanssa vai olisikohan hyvä idea jäädä pirkkalaan odottelemaan mahd. tulijoita? :-\ 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa että EFHK:lla ja ympäristössä kuvaaminen saattaa käydä melko hankalaksi, turvajärjestelyt taitanevat olla tiukemmat kuin viime syksyn MM-Kisojen aikaan, no toisaalta kokousten jälkeen olemme viisaampia asiasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa että EFHK:lla ja ympäristössä kuvaaminen saattaa käydä melko hankalaksi, turvajärjestelyt taitanevat olla tiukemmat kuin viime syksyn MM-Kisojen aikaan, no toisaalta kokousten jälkeen olemme viisaampia asiasta!

 

Siihen taas tarvittais melkoista kansalaisoikeus lain (vai mikä lienee) muutosta eli jos pysytään rajattujen alueiden ulkopuolella ja flyin:ssä niin kumma jos tulee ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa että EFHK:lla ja ympäristössä kuvaaminen saattaa käydä melko hankalaksi, turvajärjestelyt taitanevat olla tiukemmat kuin viime syksyn MM-Kisojen aikaan, no toisaalta kokousten jälkeen olemme viisaampia asiasta!

Pakko udella millaista oli MM-kisojen aikaan? Eli oliko paljon vartijoita ja oliko moni kuvauspaikka suljettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko udella millaista oli MM-kisojen aikaan? Eli oliko paljon vartijoita ja oliko moni kuvauspaikka suljettu?

 

En itse ollut tuohon aikaan kuvaamassa mutta jos tarkoitat kuvauspaikoilla näitä kaukana terminaaleista sijaitsevia paikkoja, kuten Katriinantietä, tiilikasaa jne. niin en kyllä jaksa uskoa että minkäänlaista tavallisuudesta poikkeavaa valvontaa olisi ollut. Kun eikös nuo kaikki urheilijatkin tulleet ihan normaaleilla reittilennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko udella millaista oli MM-kisojen aikaan? Eli oliko paljon vartijoita ja oliko moni kuvauspaikka suljettu?

Enpä itse huomannut mitään erikoista. Ehkä kentän poliisit ja Securitas kiertelivät vähän useammin kenttää ympäri. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MM-kisojen turvatoimet olivat varmasti kovin vaatimattomat verrattuna siihen mitä ASEM tuo tullessaan.  Aiemmissa suuremmissa tapahtumissa (joskus viime vuosituhannella) on jotkut silloiset kuvauspaikat olleet "miehitettyjä" ja sinne niihin ei kauheasti ollut asiaa.  Samoin joidenkin tärkeimpien vieraiden saapuessa on jotain alueita voitu tyhjentää väliaikaisesti.  Toisaalta melko vapaasti on ennen saanut olla.  Maailma on kuitenkin muuttunu ikävämpään suuntaan, joten en hämmästyisi vaikka niitä Samin esiintuomia kansalaisoikeuksia tietyllä alueella (johon käytännössä koko Helsinki-Vantaan alue tullee kuulumaan) rajoiteltaisiin.  Kun kyseessä on tämän tason turvallisuusjärjestelyt voi odottaa harrastuksen vaikeuttamista turvallisuuden nimissä  ;D

 

Suurin ongelma näissä jutuissa on ehkä siinä, että viranomaisten ja kuvaajien välillä ei ole varsinaisesti mitään yhteyksiä. Ainakaan virallisia.  Kuvaajia pyörii kuitenkin näinä päivinä kentällä paljon enemmän kuin ennen.  Joten turvallisuusporukalla riittää ihmettelemistä kun sieltä täältä singahtelee porukkaa kuvailemaan tulijoita ja menijöitä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos muistelee edellisen puheenjohtajakauden aikana järjestetyn (joulukuussa?) huippukokouksen aikaa, niin helppoa ei tule olemaan. Tuolloin elettiin vielä aikaa ennen terrorin vastaista sotaa, ja silti lentokonekuvaajien elämä oli hankalaa.

Sitä en muista oliko terminaalissa rajoituksia, mutta muualla oli. Jos yritti kiivetä kotimaanpenkkaan oli poliisi välittömästi ajamassa pois. Ja uskokaa, siinä tilanteessa ei paljoa keskusteltu kansalaisoikeuksista. Bisneksellä "sai" kuvata, mutta aidan edustat oli tukittu busseilla. Ainoaksi kuvauspaikaksi jäi bisneksen kulmalta platalle johtava portti. Ja siinä portilla oli parhaimmillaan muutamaa kuvaajaa vahtimassa yli 10 poliisia  ;D ja kun Turkin yllätysdelegaatio saapui, tukittiin tämänkin portin edusta poliisiautolla.

Lähes jokaisella parkkipaikalla seisoi siviiliauto, johon oli ahdettu vähintää neljä virkapukuista poliisia (autot oli helppo bongata, ne olivat aina käynnissä)  ::) teitä suljettiin saattueiden kullun ajaksi, parkkeerausta oli rajoitettu jne. jne.

Mutta muistaakseni esim. paloaseman kulmalla sai kuvata vapaasti.

Mutta silti otin harrastukseni hienoimpia kuvia tuona viikonloppuna, joukossa oli mm. brittien VC-10, romanialaisten B707 jne. Ainoastaan espanjalaisten B707 jäi kuvaamatta...

 

Eli helppoa ei varmasti tule olemaan. Olisi hienoa jos Ilmailulaitoksen ja kuvaajien välillä olisi joku puheyhteys, välttetäisiin turhaa sählinkiä puolin ja toisin.

Juha.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos näistä, mitenkähän pirkkalassa, onko siellä ollut koskaan mitään kuvausta rajoittavia toimenpiteitä (siis muitakin kuin pari innokasta spollea autoineen häiritsemässä kuvaamista) jonkin kokouksen/valtiovierailun yms. yhteydessä? Sinnekin ilmeisesti tulee jotain koneita isommista valtuuskunnista. Siellä tarve rajoituksille ei ilmeisesti tule olemaan niin suuri, koska tärkeimmät delegaatiot menee koneineen hesaan ja varmaan muuta jengiä, avustajia yms. tulisi pirkkalaan. Kyselen näitä jo nyt vaikka kokoukseen on vielä kovasti aikaa, täytyy järjestää vapaata hyvissä ajoin, jos meinaan päästä paikalle.

Tuliko noihin em. kokouksiin koneet monta päivää ennen kokousta vai esim. aivan edeltävänä/samana päivänä? Entä lähtö? Lähtö on ilmeisesti yleensä jo samana tai seuraavana päivänä. Jäikö koneista monet koko tapahtuman ajaksi suomeen vai tekivätkö erikseen tuomassa ja hakemassa delegaatioita? Voisi kuvitella, että ainakin kaukaa aasiasta tulevin koneet jäisivät hesaan/pirkkalaan koko ajaksi.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime huippukokouksen aikaan (1996?) oli kuulemma terminaalin väli ja terminaalin edusta peitelty pressuilla jne. Poliiseilla oli myös kuulemma vanhan terminaalin katolla tarkk'ampujat. Olisiko jotain samanlaista odotettavissa? Eiköhän se sitten selviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime huippukokouksen aikaan (1996?) oli kuulemma terminaalin väli ja terminaalin edusta peitelty pressuilla jne. Poliiseilla oli myös kuulemma vanhan terminaalin katolla tarkk'ampujat. Olisiko jotain samanlaista odotettavissa? Eiköhän se sitten selviä.

 

1999 ;) Ivalossa oli myös tiukat turvatoimet, mutta ei läheskään noin tiukat kuin Tampereella. Spolleja pyöri ympäriinsä muka tiukan näköisinä ja välillä toppuuttivat, jos meni lähelle jotain tärkeää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ASEM-kokouksen yhteydessä on muutakin vipinää jo ennen syyskuun kymmenettä.

 

3-6.09 AEPF (Non-government organisations meeting)

7-8.09 ASEM@10

9.09.   Editors´Roundtable

10.-11-09 ASEM 6, varsinainen iso kokous.

 

Osa pienempien kokousten osallistujista varmaankin tulee reittikoneilla, mutta eihän sitä koskaan tiedä esim. bisnesjettien määrää...

 

http://www.asem6.fi/ kertoo noista muista kokouksista lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään