Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Mortonki Tuli käytyä Riikassa työporukan kanssa. Oli allekirjoittaneen ensimmäinen kokemus Ryanairista. Valitettavasti kamera on kolmatta viikkoa JAS:lla joten jouduin turvautumaan S80 pokkariin jälleen kerran Yllättäen sadekeli..koskahan se kesä tulee? EFTP:llä oli platalla edelleenkin sen jonkun ukranialaisen painijan tjms. jetti. [ attachment removed / expired ] Kentällä odoteltiin tunnin verran, jonotusnumerot saatiin tiskiltä. Numerot 1-90 pääsivät ensimmäisinä boardaamaan, joten ripin rapin koneeseen varaamaan hyvä ikkunapaikka winglet-ja moottorinäköalalla [ attachment removed / expired ] Kone oli vissiin kuitenkin vanhemmasta päästä, ei ollut muovisia penkintakamuksia. Tuoleissakin oli säätönapit (mutta ne eivät toimineet). [ attachment removed / expired ] Rivit 1-6 jätettiin jostain syystä tyhjiksi eikä niissä saanut istua [ attachment removed / expired ] Näköalassa ei ollut valittamista. Valitettavasti tuli valittua vastavalopuoli. [ attachment removed / expired ] Ilta hämärtyy Riikaa lähestyessä. [ attachment removed / expired ] Kovan laskun jälkeen platalla oli kivoja koneita. Valitettavasti oli jo aika pimeä kuvailla, tämä IL-62M oli silti hienon näköinen peli. [ attachment removed / expired ] <Snip>Ja sitten eiliseen, eli lähtöpäivään....platalla tällä kertaa Lat Charterin bussi ja YAK-42. Atlant-Soyz:n IL-76 taustalla. [ attachment removed / expired ] Rajusti cropattu An-72, tuskin kuitenkaan Royal Air Forcen... [ attachment removed / expired ] Ajoneuvoon nouse. Näköjään tuubien käyttö maksaa liikaa, joten kävellään sitten koneeseen. Mielestäni kaikki tuubit saisi hävittää, kävely on kivaa Lähtö tapahtui kiitotieltä 36. [ attachment removed / expired ] RIX:llä oli pääosin vain Air Balticin putteja tai Fokkereita. Harmillisesti päivällä vastavalo haittaa kovasti kuvaamista terminaalista käsin. [ attachment removed / expired ] Lähdössä Helsinkiin. [ attachment removed / expired ] Lat Charterin YL-LBT [ attachment removed / expired ] IL-76TD. [ attachment removed / expired ] Paluureissulla olikin sitten tämä iki-ihana keltainen sisusta muovipenkkeineen Kaikenkaikkiaan Ryanairista ei ole pahaa sanomista, kivasti pelasi kaikki, koneet jopa etuajassa ja homma sujui sutjakkaasti. Esim. SAS nyt on jo aika samaa sarjaa, kun tarjoavat lennolle lähtiessä pelkät tyhjät teemukit ja sitten toteavat lennolla että prkl keitin rikki, ei sitte tarjoilla teille edes sitä [ attachment removed / expired ] Approaching EFTP, RWY 24. Kapu täräytti puten tonttiin aika kovalla kädellä, sitten jarrutti oikein urakalla että täpötäysi kone pysähtyisi ennen taxiway Julietia. [ attachment removed / expired ] Ennen lähtöä kerkesin piipahtamaan tuossa kuuluisassa "museossa" kentän laidalla. Kiitokset Ilkka P:lle vinkeistä. Ilkan threadissähän oli jo iso liuta kuvia, joten pistän tähän vaan jotain erikoisempaa. Museo oli kyllä jänskä, tyypillisestihän ei saa koskea mihinkään mutta täällä asiat ovat toisin Pyynnöstä ja välillä pyytämättäkin omistaja päästää kyllä kävelemään rajattujen alueiden taaksekin ja availee ohjaamoja/koneita. Hinta oli 5Ls eli n. 7.5 euroa, mutta oli se kyllä sen arvoista. An-2:n siipi vaatisi vähän paikkausta. [ attachment removed / expired ] MIG-15 ja arsenaalia (tuskin MIG:n kuitenkaan.. ) Takana amputoituja etuosia pääosin Tupoleveistä. [ attachment removed / expired ] MIG-29:stä puuttuu kanssa jotain pientä. [ attachment removed / expired ] Tu-22 Backfire. Mahtavan kokoinen kone, tätä lähemmäs ei valitettavasti päässyt. Koneen edessä oli jokin Tu-154 romu ilman moottoreita. [ attachment removed / expired ] Hmm sopiva koriste? [ attachment removed / expired ] Peräroottoria ja tummansininen taivas. [ attachment removed / expired ] Roottorihan kuului tälle majesteettiselle (uskomattoman kokoiselle) hekolle, Mi-6:lle. [ attachment removed / expired ] Mjister, teik a look inside, door open! - huudolla museon omistaja antoi luvan käydä kurkistamassa hekon sisuksia. Pääosin se näytti olevan rompevarastona, mutta tavarat olivat mielenkiintoisia. Mm. haalareita, vanhoja Aeroflotin plakaatteja, instrumenttipaneeleita jne. Ohjaamo oli pääosin OK, jotain laitteita puuttui. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 AUUU AAAUUUUU! Nyt on oikeeta tauhkaa tarttunut kennolle, eikä laatu (varsinkaan secondary-näytöllä ) nyt niin paljoa haitannut Siinä on pari kohdetta mitkä pitäis kyllä itekin kauhoa pois alta *drool* Kiitoksia kuvista vaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Näköjään tuo Lat Charterin bussi seisoo samalla paikalla kuin pari kuukautta sitten käydessäni Riikassa. Liekö sitten lennetty ollenkaan... Talvella en viitsinyt kysyä museon "oppaalta", että saako poiketa reitiltä. Oli sen verran lunta maassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla